Advocaat klagers ontevreden over proces tegen Geert Wilders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind jij dat Wilders schuldig verklaard moet worden?

Ja
64 (32%)
Nee
135 (67%)

Totaal aantal stemmen: 199

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 18:11

Heino schreef:
Jan, mijn vriend is zo Hollands als het maar kan :=

Dit schreef je op 30 september om 14.14 in Heino @ [NM] Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?
Heino schreef:
Ik ook niet, maar ik werd gedwongen (mijn vriend is Turks, weet je)

Als het niet waar is kun je mij dit niet verwijten. Ik herhaal alleen wat je zelf schreef.

gohyaJarig

Re: Advocaat klagers ontevreden over proces tegen Geert Wilders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:25

@Jan.

Ik denk dat Heino bedoelt "een"vriend,niet haar relatie?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:28

jantergouw schreef:
Heino schreef:
Jan, mijn vriend is zo Hollands als het maar kan :=

Dit schreef je op 30 september om 14.14 in Heino @ [NM] Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?
Heino schreef:

Als het niet waar is kun je mij dit niet verwijten. Ik herhaal alleen wat je zelf schreef.

Interessante stelling: Kan iemand van Turkse afkomst ook zo Hollands zijn als het maar kan?

Als we zeggen dat dat niet kan, zijn we aan het discrimineren, want dan spreken we iemand aan over zijn afkomst, in plaats van zijn gedrag.

Even off-topic: Iedere keer als ik de naam Heino zie, moet ik aan de Dead Kennedies denken. Geweldige muziek.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 18:34

joostvangestel schreef:
Interessante stelling: Kan iemand van Turkse afkomst ook zo Hollands zijn als het maar kan?

Als we zeggen dat dat niet kan, zijn we aan het discrimineren, want dan spreken we iemand aan over zijn afkomst, in plaats van zijn gedrag.

Hooguit zou hij Turks en Nederlands kunnen zijn, daar Turken en Marokkanen altijd hun Turkse c.q. Marokkaanse nationaliteit en paspoort behouden. -:)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:48

jantergouw schreef:
Hooguit zou hij Turks en Nederlands kunnen zijn, daar Turken en Marokkanen altijd hun Turkse c.q. Marokkaanse nationaliteit en paspoort behouden. -:)

Dat is geen keuze, in hoeverre is iemands Turks als je kijkt naar identiteit in plaats van alleen naar het papiertje?

Bijvoorbeeld:

AMSTERDAM - Het Amsterdamse echtpaar Vincent en Suzan
van Saase is kwaad omdat hun kind naast de Nederlandse nationaliteit ook de Turkse heeft gekregen toen hun zoontje Friso werd ingeschreven in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA).

Moeder Suzan heeft naast een Nederlands ook een Turks paspoort, 'maar dat ligt onder een dikke laag stof.' Vincent van Saase vindt het onbegrijpelijk dat ambtenaren zijn zoontje de Turkse nationaliteit hebben gegeven, zonder dat aan de ouders vooraf de keus is gesteld. "We kwamen er pas achter toen we een brief kregen van de GBA."
http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... aakt.dhtml

Ter verduidelijking, moeder Suzan heeft alleen een Turks paspoort omdat haar vader Turks was, haar moeder was ook al nederlands. Je kan met de beste wil van de wereld deze kleine Friso dan toch geen Turk noemen? :')

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 19:05

Vreselijk verhaal Waves, 75% Nederlander van afkomst, derde generatie van immigratie en ook dan nog gewoon als Turk ingeschreven is te banaal voor woorden, zeker als je dat niet eens wil. Dat zal wel snel veranderd moeten worden. Ik heb mijn zoontje in Canada ook gewoon netjes bij de Nederlandse en Finse ambassade aangemeld, aangezien ik dat wilde. Als ik dat niet had gedaan, was hij nu alleen maar Canadees geweest. Ik vraag me af of de gemeente zelfs niet strafbaar is, want er zijn wetten voor wat betreft het doorgeven van persoonsgegevens.

Mijn optimistische instelling doet mij geloven dat Wilders/PVV iemand willen aanspreken op hun daden ipv op hun afkomst. Jan: ik weet niet of je PVV aanhanger bent, maar als we die grens niet zouden trekken, dan is het einde echt héél erg snel zoek.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:05

Dat is toch precies wat Wilders wil, daders aanspreken op hun daden. Wel is het zo dat iedereen met een dubbele nationaliteit, de Nederlandse kwijt kan raken bij misdadig of crimineel gedrag.
Maar daar kan niemand tegen zijn, toch?
Alleen als je zo'n zogenaamd politiek correcte visie hebt dat je vindt dat iemand die hier geboren is en toch een dubbele nationaliteit heeft, deze nooit kwijt zou kunnen raken. Mijn reactie is dat je dan maar geen misdaden moet plegen als je weet dat dat het gevolg kan zijn. Wie zijn billen brandt moet zelf op de blaren zitten.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:25

janesmith schreef:
Alleen als je zo'n zogenaamd politiek correcte visie hebt dat je vindt dat iemand die hier geboren is en toch een dubbele nationaliteit heeft, deze nooit kwijt zou kunnen raken. Mijn reactie is dat je dan maar geen misdaden moet plegen als je weet dat dat het gevolg kan zijn. Wie zijn billen brandt moet zelf op de blaren zitten.

Volgens mij haalt Waves hierboven aan dat iemand wiens ouders en 3 van de 4 grootouders in Nederland geboren zijn, toch nog als Buitenlander worden beschouwd. Dat vind ik in- en intriest. Persoonlijk zou ik ook het liefst zware Nederlandse criminelen het land uitzetten, maar helaas hebben we geen strafkolonies meer, dus die vlieger gaat niet op.

Nederland zou zich er harder voor moeten maken dat medelanders hun andere nationaliteit zouden moeten kunnen opzeggen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 11:42

jantergouw schreef:
Heino schreef:

Lol, iets met sarcasme? Zo zie je maar weer wat uitspraken die uit hun context gehaald worden voor verwarring kunnen veroorzaken ;)

joostvangestel schreef:
Mijn optimistische instelling doet mij geloven dat Wilders/PVV iemand willen aanspreken op hun daden ipv op hun afkomst.

Ik ben normaal de optimist zelve, maar hier durf ik niet in te geloven, omdat hij nationaliteit van iemand er zo ontzettend vaak bij haalt. Als dat geen issue zou zijn zou niet zo'n groot deel van het partijprogramma aan moslims en Islam gewijd zijn vrees ik.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:25

De officier van justitie heeft heel duidelijk gemaakt dat het benoemen van iemands nationaliteit nooit onder de noemer discriminatie kan vallen. Racisme op basis van nationaliteit bestaat dus niet. Hetzelfde geldt voor het noemen van de islam, daar mag je heel veel over zeggen, zolang je het maar niet op moslims zelf betrekt.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 13:49

Racisme en discriminatie zijn twee heel verschillende zaken. Wat zouden we ervan gaan vinden als Obama een gerichte campagne tegen Nederlanders deed?

Discriminatie op grond van nationaliteit is wel degelijk mogelijk. Het is nog toegestaan ook. Zo had ik in Finland indertijd geen stemrecht voor het parlement. Pessimistische ik ziet overigens veel beren op de weg voor Nederland, met name als we systematisch een groep immigranten onder de andere gaan plaatsen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 16:38

Heino schreef:
Ik blijf het raar vinden dat dat generaliseren zomaar mag! Het is toch ook niet wenselijk dat mensen gaan zeggen dat alle Bokkersnamen die beginnen met "Jan.." eikels zijn? Of dat alle Heino's (ben alleen aardig uniek geloof ik :+) idioten zijn?

Of, om maar even in Islamsfeer te blijven, Marrokanen mogen niet zeggen dat blanke vrouwen h*eren zijn, want dan valt half Bokt er over :?

Jane, wat is jouw reactie hierop dan?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:00

Van mij mag je dat allemaal zeggen. Ik zal niet degene zijn die daar commentaar op zal geven. Daar zijn andere instanties voor.
Ook die marokkanen mogen dat in mijn ogen zeggen. Maar dan moeten ze niet zeuren als er als antwoord over hen ook gegeneraliseerd en beledigd wordt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:02

janesmith schreef:
Van mij mag je dat allemaal zeggen. Ik zal niet degene zijn die daar commentaar op zal geven. Daar zijn andere instanties voor.

Maar je hebt er toch wel zelf ook een mening over? Of volg je klakkeloos wat een of andere instantie zegt?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:07

Ik volg zeker klakkeloos de wet. Wat de wet toestaat of verbiedt, daar zal ik me aan houden.
Toevallig is het ook mijn persoonlijke mening dat je alles mag zeggen. De grens voor mij is als er wordt opgeroepen tot geweld of als geweld daadwerkelijk gebruikt wordt. Maar ook daar zijn weer wetten voor die dat aanpakken.
Tegen mij mag iemand de vreselijkste dingen zeggen, woorden zijn maar woorden en doen me niks. Alleen zal ik wel net zo scherp terugkaatsen wat er in mijn richting gevuurd wordt. Dat vind ik dan wel zo eerlijk.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:12

Ik houd me ook aan de wet, maar kan er nog wel een eigen mening op na houden. De mensen die de wet maken zijn namelijk ook gewoon mensen, en waar mensen werken worden fouten gemaakt. Je mag dus best kritisch naar de wet kijken vind ik.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:20

Mijn mening is dat je alles tegen elkaar moet kunnen zeggen. Zodra ga je over de grens van wat de wet toestaat, dan loop je bewust het risico dat je daarvoor gestraft kunt worden.
Of iemand zich beledigd voelt door woorden is niet bepalend voor de wettelijke definitie van belediging. Gelukkig maar, want anders hadden we geen mogelijkheid tot discussie meer. Dan zal de mening van iemand op den duur direct dood gemaakt worden onder het mom van belediging. Dat is het failliet van een vrije maatschappij. Ik vind daarom dat het OM ook zeer duidelijk nu de grens en definitie heeft aangegeven wat wel en niet toegestaan is en ook waarom dat is.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:22

Maar waarom zou je "kopvoddentax" verkiezen boven "ik zou graag minder hoofddoekjes zien"?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:32

Omdat de een nu eenmaal andere taal gebruikt dan de ander.
Je kunt het ongepast vinden, dat is een ander verhaal. Maar om het te verbieden of er iemand voor te veroordelen door een rechter, dat gaat veel te ver.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:34

Met kopvoddentax kwets je mensen opzettelijk, is dat wenselijk?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 15:53

Kopvodden is een redelijk wijdverbreide benaming voor de hoofddoekjes van nonnen in Limburg. Nogal plat en neerbuigend, maar goed, dan kunnen veel kloosterordes ook rechtszaken aan gaan vangen.

Wilders kan ik wel een eikel vinden, maar ja, daar heb ik ook weinig aan. Het feit is dat we met ons allen steeds minder beschaafd gedragen en dan ga ik me ergens afvragen wie er feitelijk meer beschaafd is. Maar Nederlanders zijn op taalgebied zo'n beetje het meest wrede volk ter wereld. Als we daar trots op zijn en dat willen behouden, dan moeten we vooral bloij zijn met iemand die zo dicht bij het begrip "bewindsman"komt.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 18:34

Heino schreef:
Met kopvoddentax kwets je mensen opzettelijk, is dat wenselijk?

Dat ligt helemaal aan degene die zich beledigd voelt.
Als ze tegen mij kaaskop zeggen, dan doet me dat helemaal niks, en dat is vergelijkbaar met kopvoddentaks.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:19

Dus jij vindt kopvoddentax een beschaafd woord, een woord dat neutraal is geen negatieve associaties oproept?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 23:36

Het is maar hoe je zoiets opvat. De een vindt het een groffe belediging, de ander ziet er geen enkel been in.

In de Nederlandse taal kennen we veel woorden met kop of vod, woorden waar niemand zich door beledigd voelt.

* kopzorg
* kop of munt
* kop en staart
* koppig
* achter de vodden zitten

In Brabant en Limburg betekent vod niets meer of minder dan doek. Daar begrijpt men helemaal niets van de beledigende aard van het woord vod. Uitzonderingen daargelaten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 23:44

Je kan er omheen draaien, maar Wilders heeft toen in dat debat het woord kopvoddentax expres genoemd om te shockeren.
Voor een politicus vind ik dat not-done.