Vrouw en drie kinderen omgekomen bij ongeval A59

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:15

Rinske schreef:
Dat hoeft helemaal niet, want daar staan geen matrixborden boven de weg. Mocht het al stil hebben gestaan voordat de achterste vrachtwagen erop is geklapt, dan heb je als auto in dit geval niks aan die 2 seconden.

Zorgelijk, maar wat hebben Matrix borden in vredensmaam met de 2 seconde regel te maken?

Er was niet voldoende afstand, zie dat autootje die helemaal dubbelgevouwen zit tussen 2 vrachtwagens, die heeft er et dicht op gezeten dat is een feit.

ubimone schreef:
. maar de meeste mensen hebben echt niet in de gaten hoeveel ruimte je nodig hebt met een vrachtwagen... of hoe lang de remweg is van een volle vrachtwagen.... het zou fijn zijn als mensen dat gaan snappen..... of idd een aparte baan voor vrachtwagens....

Dat blijkt maar weer in dit topic dat mensen zo denken die blindelings de schuld afschuiven naar de vrachtwagens!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:19

Matrixborden zijn handig omdat je dan al vér van te voren ziet knipperen en je snelheid kan aanpassen.
Dit kan van cruciaal belang zijn als je nog even een dotje gas wil geven om je afslag te halen bijvoorbeeld.

Een afgebroken aanhanger van een voorgaande vrachtwagen schijnt trouwens de oorzaak van de plotselinge file te zijn en daar valt niet tegenop te remmen. (en ook niet te 'matrixen' lijkt mij)

suuzepuus

Re: Vrouw en drie kinderen omgekomen bij ongeval A59

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:21

matrix borden staan niet aan als de file er nog niet is...... als de file net ontstaan is waren ze dus waarschijnlijk nog niet in gebruik!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:23

Dan heb je nóg de twee seconde regels om dit soort ellende te voorkomen, als iedereen deze regel zou toepassen, ook nav de weers en wegomstandigheden zouden er veel minder ongelukken gebeuren. Heb je geen bordjes voor nodig.

Helaas vinden veel mensen het nodig om hutje mutje op elkaar te blijven. Ik zie het vaak genoeg hoor op de weg helaas.

Weten ze trouwens al de reden waarom de voorste vrachtwagen remde?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:24

Citaat:
3 oktober 2010, 12:03
Op vrijwel dezelfde plek als afgelopen donderdag is zondagochtend een ongeval gebeurd op de A59 voor Waalwijk. Het ongeval gebeurde op de rijbaan richting 's-Hertogenbosch. Hoewel de brandweer assistentie moest verlenen was er geen sprake van beknelling. De afhandeling van het ongeval was binnen een uur gebeurd.

Vermoedelijk gaat het opnieuw om een ongeval voor de drukke afrit naar Waalwijk en De Efteling in Kaatsheuvel. Bij grote drukte slaat de wachtende rij auto's terug op de snelweg, waardoor soms gevaarlijke situaties ontstaan.

Bron http://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2010.276.01

Hier moet duidelijk iets aan de situatie gedaan worden.

Chiqa: de afgebroken aanhanger van zijn voorganger, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:36

Bedankt voor de verheldering dat was mij niet duidelijk :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:43

Er wordt ook niet echt veel aandacht aan besteed, maar hier staat een foto: http://www.omroepbrabant.nl/?news/14320 ... p+A59.aspx

Edit: ik zie dat het een vermoedelijke oorzaak is of was. Het kan ook de plotselinge file door de efteling zijn geweest.
Er staan geen infoborden langs de weg.

In Lisse kan het met de Keukenhof ook zo verschrikkelijk druk zijn ineens op de afslag A4. Maar deze afslag is heeeeeeel lang, waarschijnlijk daarom aangepast.
Laatst bijgewerkt door Nic op 03-10-10 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:50

Mijn hemel, een trailer die losgeschoten is ik dacht een kleine aanhanger.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:50

De meeste vrachtwagenchauffeurs houden voldoende afstand. Het probleem wordt vaak veroorzaakt door door automobilisten die de auto er 'effe snel' tussenduwen, want...er is toch voldoende ruimte tussen die twee vrachtwagens...

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:53

Of vrachtwagenchauffeurs die in een "seconden" slaap vallen :x ...
Zo is mijn buurmeisje bijna een jaar terug om het leven gekomen ;( ...
(Zelfde soort situatie, ingeklemd tussen 2 vrachtwagens! Volgens ooggetuigen heeft zij echter voldoende afstand tot de vrachtwagen voor haar gehouden!!)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:59

De berichten erover zijn nogal vaag, ik weet nu ineens niet meer of de aanhanger door de klap is losgeschoten (wat de 1 zegt) of is losgeschoten voor het ongeluk.

Misschien moet ik ophouden met speculeren :o

Dorothea, ik rij enkele keren per week naar Brabant en het is hier allemaal 2-baans weg en om wat voor reden dan ook rijden er veel mensen op de linkerbaan echt hárd of bumperklevend.
Psychisch misschien, zo van we zijn weg van de Randstad, effe gassen, hier kan het.

Maar omdat de vrachtwagens elkaar niet in mogen halen op bepaalde tijden (op de A27 iig wel) rijden ze allemaal in colonne.
Als je daarom rechts rijdt en vlot doorrijdt en je ziet je bord van de afslag voorbij komen, moet je soms 'ineens' tussen de vrachtwagens duiken omdat je niet kan inschatten of het verkeer vóór je de vrachtwagens nog kan passeren voor de afslag.
Als je niet bekend bent met de weg is dat lastig inschatten.

Ik zie dit zo vaak. op de A27 waar in de buurt van Oosterhout de weg door bomen optisch smaller wordt waardoor de rechterbaan ineens ook langzaam gaat rijden. Dan denk je shiiiiiit ik moet er hier zo af :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:03

Sterre schreef:
(Zelfde soort situatie, ingeklemd tussen 2 vrachtwagens! Volgens ooggetuigen heeft zij echter voldoende afstand tot de vrachtwagen voor haar gehouden!!)

Niet netjes om één incident dr bij te halen, of automobilisten dat probleem niet kennen ;)
Bovendien rijden ze tegenwoordig met tacho.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:07

Chiqa schreef:
Sterre schreef:

Niet netjes om één incident dr bij te halen, of automobilisten dat probleem niet kennen ;)
Bovendien rijden ze tegenwoordig met tacho.

Wat is daar niet netjes aan :? , gebeurd toch echt regelmatig :x ... Hier wordt bij ongelukken (vrachtwagen en/of personenauto´s) toch echt vaker over vrachtwagenchauffeurs bericht die in slaap zijn gevallen dan over "gewone" automobilisten.
Tuurlijk kennen automobilisten dat probleem ook, helaas richt je met een vrachtwagen (vaker) meer schade aan :\ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:09

Sterre schreef:
Wat is daar niet netjes aan :?

Alles hier is immers bij dit ongeval geen sprake van. Dus vrij onzinnig om dit dan te bespreken.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:17

Zolang niemand weet wat er nu precies is gebeurd bij dit verschrikkelijke ongeluk, zijn alle speculaties ongewenst.

Ik wordt ook een beetje strontziek van dat gevingerwijs naar vrachtwagenchauffeurs steeds.
Die mensen zijn beroepsmatig bezig en zitten gemiddeld 10 x meer op de weg dan een particulier qua kilometers en tijd en ervaring.
Je zou eens een dagje mee moeten gaan, dan zouden veel meningen worden bijgesteld.
Een vrachtwagenchauffeur rijdt defensief, net als een motorrijder, om je eigen hachie te redden of (vaker) dat van een ander.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:33

Pff, wat een ontzettend naar bericht.
Ik had het al op de radio gehoord, maar die foto's drukken je nogmaals echt op de feiten.
Sterkte voor alle nabestaanden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:39

MarvanTom schreef:
Zolang niemand weet wat er nu precies is gebeurd bij dit verschrikkelijke ongeluk, zijn alle speculaties ongewenst.

Ik wordt ook een beetje strontziek van dat gevingerwijs naar vrachtwagenchauffeurs steeds.
Die mensen zijn beroepsmatig bezig en zitten gemiddeld 10 x meer op de weg dan een particulier qua kilometers en tijd en ervaring.
Je zou eens een dagje mee moeten gaan, dan zouden veel meningen worden bijgesteld.
Een vrachtwagenchauffeur rijdt defensief, net als een motorrijder, om je eigen hachie te redden of (vaker) dat van een ander.

En hier sluit ik mij volkomen bij aan! Geen woord teveel gezegd.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:42

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om niet verder te gaan met het speculeren over de schuldvraag. Beschuldigingen en voorbeelden van andere ongelukken mogen ook achterwege blijven. Vanaf hier worden dit soort posten verwijderd.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:32

miep1979 schreef:
Gisterenavond zeiden wij tegen elkaar hier thuis, je zal de echtgenoot zijn.... dan stort je wereld toch in..........
Zoals het op teletekst omschreven staat hoop ik dat ze weinig hebben hoeven te lijden, want dit is afschuwelijk.....

Hm... de kinderen zijn van de leeftijd van mijn dochter en ook dat is hard om je te realiseren... je zal als ouders gebeld worden.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:49

Als je kijkt naar de afstand tussen de afgebroken trailer en de twee vrachtwagens waartussen de auto klem is komen te zitten hebben ze ook echt maar heel weinig tijd gehad om van niks aan de hand naar stilstand te gaan.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:49

Ik denk dat als mijn eventuele man en kind in die auto hadden gezeten, het voor mij ook niet meer gehoeven had....

Dat niks aan de hand naar stilstand gebeurt best vaak op snelwegen vind ik.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:12

Die 4e foto, daar wordt je toch ook naar van :\

In het artikel op NU.nl staat trouwens dat de achterste chauffeur is aangehouden wegens gevaarlijk rijgedrag en dat hij de file waarschijnlijk te laat heeft opgemerkt. Hij kan natuurlijk makkelijk over de personenauto heen kijken, dus qua gezichtsveld levert dat voor hem niet direct beperkingen op. Ik ben trouwens van mening dat iedereen fouten kan maken, of je nou beroepschauffeur bent of niet. En inderdaad, op de snelweg kan het soms vanuit het niets ineens stilstaan. Kijk even een andere kant op en voor je het weet heb je voor je ineens allemaal remlichten branden. Dan heb je (vaak) aan 2 seconden nog niks. Veiligheid op de weg heb je over het algemeen toch voor een groot deel zelf in de hand, maar we kunnen niet allemaal top-chauffeurs zijn. De een heeft nou eenmaal meer (verkeers-)inzicht en voertuigbeheersing dan de ander.

Dit soort ongelukken zijn al met al gewoon verschrikkelijk en geen van alle betrokkenen heeft er om gevraagd of opzettelijk fouten gemaakt. Dit wens je niemand toe. :n

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 17:41

take_one, heb je de hulk niet gezien? Iemand beschuldigen en alle chauffeurs als roekeloze rijders benoemen heeft totaal geen zin en is in dit topic ook ongepast...
Ik pleit er echt voor om iedereen die pas afgereden heeft een dag op een truck te laten meerijden.. Denk dat het verkeersinzicht daardoor behoorlijk veranderd wordt tov vrachtwagens.

Ik moet er steeds aan denken... de arme familie van deze mensen en de vrachtwagenchauffeurs. Allebei, de chauffeur van de vrachtwagen waar ze onder geschoven zijn heeft er al helemaal 100% zeker niets aan kunnen doen maar moet ook met het idee leven dat er mensen onder zijn truck geplet zijn...

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:51

een vriend van mij is berger en die heeft deze auto mee moeten nemen...hij was er erg door van slag...

heel erg triest wat er gebeurt is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:07

Take one; de groene balk, geldt óók voor jou houdt alsjeblieft je nare insinuaties voor je.

Faline schreef:
In het artikel op NU.nl staat trouwens dat de achterste chauffeur is aangehouden wegens gevaarlijk rijgedrag en dat hij de file waarschijnlijk te laat heeft opgemerkt. Hij kan natuurlijk makkelijk over de personenauto heen kijken, dus qua gezichtsveld levert dat voor hem niet direct beperkingen op. Ik ben trouwens van mening dat iedereen fouten kan maken, of je nou beroepschauffeur bent of niet.

Vraag mij af hoe ze dit willen hardmaken, roekeloos rijden omdat hij te weinig afstand had, en waarom zetten hij geen gevaren lichten aan op het moment dat hij het obstakel naderde. Bovendien zat het achteropliggende verkeer dr ook dicht op.