'Duizenden koeien staan met pijn op stal'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 12:29

ghisje schreef:
Maar als je echt diervriendelijk wilt eten zit er niets anders op dan zelf een weitje met wat kippen een koe met kalf ( dan kan je het kalf zelf eten en de koe voor de melk houden) en een varken erbij voor het vlees. Dan weet je echt waar je eten vandaan komt.

nou weide genoeg,dus op zich zou er wel wat koetjes en varkentjes kunnen lopen :P
vroeger deden we dat wel, kennis van ons had varkens, en dan kozen we er eentje uit,die kreeg een kruis op zijn kont en zat een half jaar later bij ons in de vriezer. :D
kippen idem dito, die hadden ze ook en slachtten ze voor ons.

ik had gewoon echt niet verwacht dat het allemaal zo in elkaar zat, was ik toch even te goedgelovig dus.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 19:25

Amalarab schreef:
Door minder regelgeving zijn daar veel grotere bedrijven waardoor de melk goedkoper wordt (denk ik)

Inderdaad. Supermarkten sluiten het liefst goedkope contracten af. En duitsland kan door minder strenge regelgeving goedkoper produceren. Dus voor AH des te meer reden daar een contract mee af te sluiten.

Vind houdbare melk zelf niet te zuipen, dus aan mij hebben ze geen klant.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:12

Fitch schreef:
irmaaatje schreef:
Dus je kan wel zeggen dat je veel gezien hebt, maar naar mijn mening ben je gewoon heel erg negatief richting ons en kunne we en niemand het snel goed doen in jou ogen.

Wat jammer dat je jezelf in zo'n negatieve positie zet. Lijkt me vrij duidelijk dat ik in vorige posts aangeef dat ik ook op uitstekende bedrijven gewéést ben en dat ik absoluut niet twijfel aan jullie dierenliefde. Je huidige houding is dat alleen boeren mogen oordelen over hoe goed hun dieren het hebben en dat ik, als iemand die toch regelmatig heeft geholpen met kalven en melken, absoluut niets te zeggen heeft. Ook Wakker Dier heeft volgens jou geen recht van spreken. Wat jammer dat je anderen op die manier uitsluit van dit debat. Ik denk dat bijv. landbouw-wetenschappers, dierenorganisaties en veehouderijstudenten ook best iets nuttigs over deze situatie zouden kunnen bijdragen. Het zou constructiever zijn als verschillende organisaties samen zouden werken, om op die manier gezonde, gelukkige en productieve dieren te creëren. Wat jammer dat je dat niet wilt. :)

Wie zegt dat ik dat niet wil? Ik zeg alleen dat ik wel beter weet dan wat wakker dier beweert. Je moet je eigenlijk voorstellen dat als je 7 dagen in de week het hele jaar door hard moet werken om je brood te verdienen ( waar we wel zelf voor kiezen ) En dan komt er zo'n organisatie als wakker dier die beweert dat we niet goed voor onze koeien zijn, en dat meer als de helft kreupel loopt. Dan hoop ik toch wel dat je snapt dat wij boeren daar niet zo goed tegen kunnen. Ik snap opzich wel dat het op jou overkomt dat jullie geen recht van spreken hebben, maar het is zo frustrerend dat er zo wat geroepen wordt terwijl er helemaal geen weet van is.
De cijfers waar wakkerdier mee gooit is echt onzin.. Maar het wordt wel onthouden..

ni3nkuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:56

Wat een dikke bull *** dat onderzoek van wakker dier!!
De meeste boeren zijn gewoon trots op hun vee en doen er alles aan dat het vee zich goed voelt. Wij hebben voor NL geen bijzondere stal, maar als hier mensen komen kijken noemen ze het een wellness centrum voor koeien! Veel bedrijven in NL zijn al zo modern!
Bovendien wanneer een koe wat mankeert staat er sneller een veearts op de stoep dan dat een dokter op de stoep staat wanneer een mens wat heeft..
Zoals bij een paard de hoeven verzorgt worden, zo komt de klauwbekapper voor de koeien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:58

Laten ze er maar wat aan doen? hoe kan je nou goed voor honderd koeien zorgen
DAT LUKT NIEMAND!!! NEE ZE WORDEN GEWOONWEG GEBRUIKT ALS MACHIENES EN NIET ALS DIEREN MET GEVOEL!!!!!

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:25

voor 100 koeien alleen zorgen, misschien niet. Wij verzorgen 140 koeien met 1.5 persoon ( ik na werktijden bij mijn baas en de maandag en zaterdag volledig). Maar ons lukt het wel, vergis je niet in. "Boer" zijn lijkt romantisch maar onze dagen zijn 6 dagen in de week van half 6 s'morgens tot half 9 s'avonds. En als zich op zondag iets voordoet dan werken we op zondag ook gewoon de hele dag behalve alleen melken en voeren. In die uren kunnen we een hele hoop tijd aan de koeien besteden. En ik kan je vertellen, wij zien iig onze koeien niet als machines maar als dieren. Ik loop niet voor niets iedere dag een keer extra door de stal omdat de koeien het prettig vinden als ook zij een aai over het hoofd krijgen. Lukt dat jou ook bij 140 paarden?

En mocht je zelf een reeel beeld willen krijgen, dan kunnen we wel een paar rondleidingen over verschillende bedrijven regelen. Dan kan je met eigen ogen zien dat niet iedere boer zijn koe als machine ziet. :D Tuurlijk heeft ieder bedrijf minpuntjes, maar het gras is bij de buren altijd groener....

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:28

Neem me niet kwalijk. Maar wat een verschrikkelijk aanvallende opmerking van jou is dit.
Eigenlijk zou je je dood moeten schamen voor zo'n uitspraak.
Goed voor honderd koeien zorgen kan gemakkelijk. Wij hebben er nog een paar meer, en daar wordt ook uitstekend voor gezorgd. De pinken en kalveren heb ik nog niet eens meegeteld.
Een koe wordt niet als machine gebruikt en wel degelijk als een dier met gevoel.

volbloedfan schreef:
DAT LUKT NIEMAND!!! NEE ZE WORDEN GEWOONWEG GEBRUIKT ALS MACHIENES EN NIET ALS DIEREN MET GEVOEL!!!!!

_-:(

Ik weet het ook beter dan Wakker Dier. Wij boeren weten het ook beter dan landbouw-wetenschappers, dierenorganisaties en veehouderijstudenten. Wij boeren zijn 24 uur per dag bij het vee, zeven dagen in de week en zij niet.
Gezonde, gelukkige en produktieve dieren hoeven door ons boeren niet gecreëerd te wórden want we hebben ze al. Laat al die stuurlui aan wal zich daar maar niet tegen aan bemoeien, die liggen niet halve nachten naar een camera te gluren als een koe moet kalven, en staan in het holst van de nacht een aantal keren op om een kalf ter wereld te helpen of voor een ziek dier te zorgen.
De cijfers van Wakker Dier zijn echt totale onzin, maar worden inderdaad wel onthouden.

irmaaatje

Re: 'Duizenden koeien staan met pijn op stal'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:32

@ bijdehandje 1: geweldig goed gesproken! inderdaad die koeien hebben we al.

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:34

gelukkig ben ik niet de enige die zich aangevallen voelt.

Zit voor "volbloedje" maar 1 ding op, eens op een aantal boerderijen komen meedraaien. Dan ziet ze met eigen ogen wat we voor de koeien doen. Dan zal ze niet snel weer dit soort uitspraken doen.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:36

Nou inderdaad, maar dat zal ze wel niet doen.. zoals zo veel mensen!

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:57

Ghisje en Irmaaatje, ik voel me net als jullie verschrikkelijk aangevallen door zulke posts. Uit alles blijkt, dat de afzenders van zulke verhaaltjes er helemaal geen weet van hebben hoe de gang van zaken is op boerderijen. Er geen weet van hebben maar wel keihard werkende mensen, mét hart voor de zaak, mét hart voor de dieren genadeloos op het hart trappen en de grond inboren.
Als zo iemand niet al veganist is, moeten ze het als de bliksem worden.
En op een melkveebedrijf zie je ze vast niet, dat stinkt immers en er ligt stront?

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 08:25

Ik ben een stille meelezer tot nu toe. Ik word er echt kotsmisselijk van!! Ik weet uit ervaring dat 99% van de boeren/rinnen heel goed is voor zijn/haar vee. Dat ze door ervaring zoveel kennis hebben opgedaan dat ze sommige dingen heel goed zelf kunnen behandelen, mocht dit niet lukken dat is een DA heel snel geroepen.

Wakker dier is voor de zoveelste keer een storm aan het creeëren. Net zoals het vervoer van de dieren. Als een vrachtwagen vol is.... dan lopen de dieren niet van de ene kant naar de andere kant..... dan heb je in bochten ook veel minder problemen om je wagen recht te houden..... Dus voor de zoveelste keer..... geleuter van mensen die niet weten waar ze het over hebben en daarom maar moord en brand gaan bleren.

Media idem. Als er iets met boeren in het nieuws komt...... wat laten ze dan zien?? Juist!! De oude boeren met een petje op het hoofd en een wandelstok in de hand om te lopen en het handjeklap. Het stereotype beeld dus. Laat eens een moderne boer/in zien. Daar heeft de rest van de niet boeren bevolking veel meer aan!!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:01

Inmiddels heb ik alles gelezen, ik heb zelf twee jaar lang op een boerderij mee gelopen en heb daarbij ook verschillende andere bedrijven gezien.
De mensen die hier zo hard schreeuwen moeten wellicht eens een paar weken op een boerderij mee gaan lopen om een waarheids getrouw beeld te kunnen vormen. Een boer heeft zijn koeien nodig om zijn hoofd boven water te houden, een koe die pijn heeft of ziek is geen weinig tot geen melk.
Zoals al eerder uitgelegd betekend dat dus met 40% uierontsteking dat een boer 40% inkomsten mist (koe kan immers niet in de melktank mee, dus geeft geen opbrengst). Boeren hebben ook hoge kosten aan voer, belastingen en andere heffingen, salaris voor een eventuele knecht, DA etc etc etc. Een boer die dus 40% van zijn inkomen mist zal verdrinken in de rekeningen!

De meeste boeren zullen je van een paar honderd meter afstand kunnen vertellen naast welke koe je staat, en de meeste boeren zullen je ook kunnen vertellen welke koe welke moeder en vader heeft zonder op een papiertje te kijken. Ook kan hij je vertellen hoe oud de koe is. En de meesten zullen je ook met ogen dicht aan de hand van het uier kunnen vertellen (door te voelen dus) kunnen vertellen welke koe er voor ze staat.
Iemand die niets om zijn beesten geeft zal dat niet kunnen.

Een boer werkt 7 dagen per week! En voor de meeste boeren is het geen vetpot (zoals er hier in het topic nog iemand buitens huis werkt).
Ik val dus een beetje over het commentaar dat mensen hier geven alsof het allemaal waar is wat wakker dier roept.
Wakker dier heeft vast ergens een punt, het enige is dat ze dingen vaak zo vreselijk overdrijven.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:23

Het stomme is nog wel dat er in Nederland nog héél wat boeren zijn, waar het vee in de zomer gewoon buiten loopt. De afgelopen zomer zijn we een aantal malen kriskras door Nederland gereden en er staan overal kuddes langs de weg.
Iedereen kan dan ook met eigen ogen zien dat deze dieren glimmend, gezond en productief in de wei lopen.

Wij hebben kennissen die een volautomatische melkstal hebben. De koeien hebben vrije uitloop naar weiland, maar weten hun vaste tijden dat ze gemolken mogen worden (en krachtvoer krijgen ;) )
Als een koe niet op tijd bij de melkstal komt, krijgt de boer een SMS-je. En die weet dan dat er iets niet klopt en gaat deze koe meteen checken.
Er staat een prachtige automatische ruggenborstel in de stal, de dieren worden ook perfect in de gaten gehouden.

De stallen en weilanden zijn perfect onderhouden, schoon, veilig.. Een dier met klachten wordt meteen behandeld... menig (pension)paard mag vreselijk jaloers zijn op zo een behandeling.

Deze mensen houden ook regelmatig een open dag zoals veel boeren, ik hoop van harte dat alle mensen die wakker dier op hun woord geloven gebruik maken van de gelegenheid om eens op zulke 'bio-industriestallen' te gaan kijken.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 09:31

Wij krijgen regelmatig mensen over de vloer die versteld staan hoe alles er aan toe gaat.
Mensen hebben echt een vertekend beeld.
Ze kunnen bij ons overal kijken, en we zullen ze ook uitleggen hoe alles werkt.

Het boerenleven wordt iig veel te veel geromantiseerd.

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:52

volbloedfan schreef:

Na het lezen van jullie site kan ik maar 1 ding zeggen, ZEKER BANG OM TE WERKEN????

Want het is volledig ongepast om je paard alleen maar op brok te zetten..... Liever meer hooi een veel minder brok. Maar ja dan moet je wel vaker de stal uitmesten omdat ze meer schijten ( zal zeker wel stinken) ..........
En trouwens mijn paard wordt met meer gevoel gestald bij mij thuis dan bij jou, wij hebben iig géén stal van 3x3 zonder uitzicht, maar een stal van 5x7 met rondom uitzicht over de akkers en een flink aantal uren buiten in de wei.....

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 00:21

De hardste schreeuwers in dit topic vinden het gewoon om een paard in een hokje te proppen van 3x3, dat is wel duidelijk.
Onze koeien hebben een loopstal en bij ons kunnen ze ook mede door het zachte weer zelf bepalen of ze binnen of buiten zijn. Zelfs binnen kunnen ze doen en laten wat ze willen.

Aangepast, wat zeg je, alleen maar brokken eten? dat is mishandeling van de spijsverteringsorganen.......

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 07:56

en dan ook nog eens 1-1,5 kg brok per 100 kg lichaamsgewicht voeren??? Wil je ze dik krijgen? Die van mij krijgt ongeveer 1 kg per week.... De rest peuzelt hij lekker de hele dag aan vers gras, hooi van eigen land en snoept hij af en toe van het mengsel van de koeien. En hij ziet er super uit sinds hij van de brokken af is.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:10

Het blijft akelig stil ineens..

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:01

haha idd hebben we de hardste schreeuwers misschien dan toch nog stil gekregen?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:05

Ik denk dat dit onderzoek niet heel erg representatief is gezien de hoge aantallen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:32

Ik zit zelf ook in de koeien en ook ik ben het niet eens met dit bericht. Er zullen zeker wel bedrijven zijn waar het slecht is, maar de meeste boeren zorgen goed voor hun vee. Het zijn hun inkomsten en een koe met pijn produccert minder, dus er wordt echt wel op gelet.
Daarnaast mag melk van een koe met uieronsteking niet geleverd worden aan de fabriek, dus wordt er meteen behandeld als er wat aan de hand is.
Ik bekap zelf regelamtig koeien bij boeren en over het algemeen lopen ze er goed bij.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 00:16

van wakkerdier neem ik echt helemaal niets aan , sensatiegeile propaganda spuiers
proberen over het algemeen zieltjes te winnen met zwaar verouderde informatie
en hier geloof ik ook weer niets van
een boer heeft er niets aan als dieren niet gezond gehouden worden, want dat is slecht voor de productie, dus naast het belang van het dier speelt staat hun broodwinning ook op het spel bij structureel slechte verzorging van de dieren

de bedrijven waar ik zelf regelmatig kom(meerde bedrijven, van standaard tot biologisch ) en geen van die bedriven zal ook maar ergens in de buurt van de door wakkerdier gestelde aantallen komen