Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 18:41

Twiggy2008 schreef:
TS, wat vind je dan van een huismoeder die na de kindertijd vrijwilligerswerk gaat doen? Dus ook geen inkomen heeft, maar zich wel inzet voor de maatschappij? Ken iemand die dat doet en dat vind ik nou mooi om te zien. ;)
Waarom altijd maar werken voor geld, als dat misschien helemaal niet nodig is?

Vrijwilligerswerk vind ik ook zeker heel goed. :j Maar zoals mijn post van daarnet: je draagt dan niet op alle vlakken evenveel bij in je relatie en dat vind ik heel belangrijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:42

Negerzoen schreef:
Maar ook het idee dat je als vrouw zijnde dan bij je man moet aankloppen voor geld, dat wil je toch niet?

Dat ligt aan de instelling tussen twee mensen en hoe je dat praktisch regelt. Je kunt het ook zien als 'ons' geld. 'Ons' gezin. Uiteindelijk is die man ook afhankelijk van jou, want owee als jij de kinderen niet meer onder je hoede hebt. Wie doet het dan???? ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:42

Niet geheel ontopic:
Waar ik wel eens een beetje meewarig om moet glimlachen trouwens zijn mensen die technisch gezien wel 'werken' maar dit eigenlijk doen op kosten van hun man.
Je hebt hele stapels dure boetiekjes en antiek winkeltjes die 0,0 inkomen leveren en in sommige gevallen zelfs erbij inschieten puur als 'hobby' van een wat beter gesitueerde vrouw.
Ook daar vind ik dat ze alle recht van de wereld op hebben (dat vooropgesteld), maar ik moet er stiekem wel eens van glimlachen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:45

Negerzoen schreef:
Maar ook het idee dat je als vrouw zijnde dan bij je man moet aankloppen voor geld, dat wil je toch niet?

Waarom niet? Ik werk zelf een paar uur per week, dus kan daar niet alles van halen. Als het nodig is pak ik gewoon zijn pinpas mee, dat overleggen we nieteens.

Doordat ik het thuis organiseer kan hij op zijn werk goed presteren ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:45

dorientjuh schreef:
Als een vrouw / moeder ervoor kiest om nooit te werken, draait het hele gezin op voor de gevolgen van haar keuze. In dat opzicht vind ik het wel een egoistische keuze.

Want het is verschrikkelijk om thuis te komen uit school en je moeder tegen te komen? :+ Of is het erg als je nooit naar de BSO hoeft.
Ik snap echt niet wat er nu egoïstisch is. Als je dan toch met dat woord wilt spreken; ik vind het eerder egoïstisch als beide ouders werken :=

comikasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:46

@Marilla-Quote TS :
Sommige ouders moeten elk wel een baan hebben om rond te komen en echt niet alleen voor luxe dingen. Sommige beroepen verdienen ontzettend slecht en dan zul je misschien zeggen''dan zoekt ie toch een andere baan'' tja zoek dat maar es tegenwoordig of misschien waren de kinderen niet helemaal gewenst maar geen denken aan adoptie ach er zijn genoeg redenen waarom de man en vrouw allebeide werkzaam zijn.
Mijn vriend werkt zelf full- time en ik parttime(3 dgn) en we hebben een ontzettend leuke gastouder,helemaal nix bso of kinderopvang er zijn mogelijkheden zat.(heb 2 kinderen 3 en 6 jaar)Daarnaast volg ik ook nog een studei met stage ed en rijdt ik 6 dgn per week op mijn paarden en heb ik nog ruim de tijd voor mijn kinderen, het is een kwestie van plannen
Iedereen moet zelf weten hoe hij of zij door het leven gaat, daar mag je niet over oordelen.Als de vrouw thuis kan blijven dan is dat toch ideaal voor de kinderen,beter kan niet alleen helaas ligt dat niet in ieders mogelijkheid.
Ik denk dat je straks zelf eerst maar eens een gezin moet hebben om dit te begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:48

Brainless schreef:
@Russel
iedereen geeft zijn geld verschillend uit, meer verdienen betekend niet automatisch dat je meer geld overhoudt.
Wij hebben gekozen om een ander (duurder) huis te kopen.
Een ander (met extra inkomen) blijft goedkoper wonen en gaat 3x per jaar op vakantie.
Ik denk als ik bv 2 dagen had gewerkt dat wij een nog duurder hui s(met meer ruimte binnen) hadden gekocht, dus per saldo hou je dan hetzelfde over om van te leven.

Dat vind ik een beetje simplistisch gedacht. Ik kan het loonstrookje van jouw man niet zien, maar zat huishoudens die het niet op 1 salaris redden en zelfs in een goedkoop huis wonen.

Rianne_

Egoïstisch? Nee, vind ik niet. :)

Mijn moeder is gestopt met werken toen ze zwanger was van mijn broer. Inmiddels werkt ze wel weer, maar dat heeft ze niet gedaan totdat ik naar het MBO ging volgens mij. Ik vind juist dat ik voordelen hieraan heb gehad. Financieel minder te besteden? Tsja, dat wel.. Maar of dat nou zo slecht is voor een kind?

Wanneer ik thuis kwam van school was mijn moeder er, kwam ik thuis van mijn werk.. Ook dan was mijn moeder er! En dat vond ik alleen maar fijn. Zij was er gewoon altijd voor mij. :) Hoeveel kinderen hebben die behoefte nu niet? Kinderen gaan nu de straat maar op, want thuis is er toch niemand. En wat betreft het financiële gedeelte: ik heb juist met geld leren omgaan. Wij gingen wel elk jaar op vakantie, maar ik moest wel zelf ook een aantal dingen betalen. Nou, daardoor ben ik alleen maar meer de waarde van geld in gaan zien en kan ik me nu heel goed zelf redden zonder het geld van mijn ouders. Ik nam niet aan dat ik altijd alles maar van mijn ouders kreeg, en kreeg ik dat wel.. Dan voelde ik me eigenlijk alleen maar schuldig. :')

Dus, ik ben er blij mee dat mijn vader werkte & mijn moeder thuis bleef.. ik heb het nooit slecht gehad. :n

Snippergroen

odetteke schreef:
Negerzoen schreef:

Waarom niet? Ik werk zelf een paar uur per week, dus kan daar niet alles van halen. Als het nodig is pak ik gewoon zijn pinpas mee, dat overleggen we nieteens.

Doordat ik het thuis organiseer kan hij op zijn werk goed presteren ;)

Mijn moeder werkt al sinds ik klein ben ook parttime (2 dagen in de week, nu alleen als oproepkracht) dit omdat mijn vader genoeg verdiend om ons allemaal goed te kunnen onderhouden, maar zij moet er niet aan denken om bij mijn vader voor geld aan te moeten kloppen omdat ze kleding nodig heeft oid. Dat betaald ze van haar eigen geld ;)

Lusitana

dorientjuh schreef:
Lusitana: waarom zou je? Omdat je mijns inziens gelijk bent in een relatie en je dus op alle vlakken samen bijdraagt. Voor mij valt daar het financiele vlak ook onder. Dat is voor mij ''het nut''. Dat is ook mijn uitgangspunt. Daar mag je natuurlijk anders over denken. Dat egoisme heb ik volgens mij al uitgelegd.

Dat is geen nut maar een plicht.
Ik vind niet dat iemand die plicht heeft, maar al of niet op zich neemt uit vrije wil.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:49

Comikasa, als je met 1 loon niet rond kan komen dan heb ik er alle begrip voor dat je als vrouw zijnde ook gaat werken! :j Maar ik heb m'n mening op dit moment gebaseerd op mensen die ik ken, meerdere gezinnen, die willen werken zodat ze nog 5 keer per jaar op vakantie kunnen enzo.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:49

dorientjuh schreef:
Vrijwilligerswerk vind ik ook zeker heel goed. :j Maar zoals mijn post van daarnet: je draagt dan niet op alle vlakken evenveel bij in je relatie en dat vind ik heel belangrijk.

Maar waarom zou je op alle vlakken precies evenveel bij moeten dragen? Ik kan beter koken, mijn man kookt 1 dag per maand. Mijn man is weer beter in klussen en zware dingen sjouwen en alles met de computer, dat doet hij dan. Je relatie kan in evenwicht zijn zonder dat je overal precies evenveel in bijdraagt.

Ik vind het precies evenveel willen bijdragen altijd nogal krampachtig feministisch overkomen. Mannen en vrouwen zijn en zullen nooit gelijk zijn, maar als je een goede relatie hebt kun je wel gelijkwaardig zijn.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:51

Negerzoen schreef:
Mijn moeder werkt al sinds ik klein ben ook parttime (2 dagen in de week, nu alleen als oproepkracht) dit omdat mijn vader genoeg verdiend om ons allemaal goed te kunnen onderhouden, maar zij moet er niet aan denken om bij mijn vader voor geld aan te moeten kloppen omdat ze kleding nodig heeft oid. Dat betaald ze van haar eigen geld ;)

Tja, of ik nu de boodschappen of mijn kleding van zijn rekening betaal (en als ik shop haal ik ook gerust kleding voor hem van mijn rekening :+) het komt op hetzelfde neer, er verdwijnt 50 euro van het geld dat we gezamelijk te besteden hebben.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:53

odetteke schreef:
Ik vind het precies evenveel willen bijdragen altijd nogal krampachtig feministisch overkomen. Mannen en vrouwen zijn en zullen nooit gelijk zijn, maar als je een goede relatie hebt kun je wel gelijkwaardig zijn.

Even kleine aanvulling. Als je een goede relatie hebt kun je niet 'wel' gelijkwaardig zijn dan ben je gelijkwaardig ;)

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:53

Ik ben een bewuste thuis blijf mama.
Wij hebben hier voor gekozen toen onze eerste in aantocht was.
De oudste is inmiddels 5, de middelste 4 en de jongste 8 maanden.
Ik wil gewoon bij huis zijn als de kinderen vrij zijn van school.
Toen ik nog klein was werkte mijn moeder ( alleenstaande moeder met 4 kindertjes), toen ze mijn stiefvader leerde kennen is mijn moeder gewoon blijven werken, prima dat was haar keus destijds maar ik kan wel zeggen dat ik het wel gemist heb dat mijn moeder niet thuis was toen ik uit school kwam en dat ik er weeral van baalde dat ik altijd moest overblijven omdat mijn moeder aan het werk was en ik baalde ook elke keer als we door de oppas van school werden gehaald ipv mijn moeder.
Mijn schoonmoeder is ook gestopt met werken toen hun kinderen kregen, mijn man heeft dat als heel fijn ervaren en doordat wij de mogelijkheid hadden dat 1 van ons thuis zou blijven om fulltime voor de kinderen te zorgen hebben we deze keuze gemaakt.
Financieel komen we niets tekort, nee we gaan niet elke jaar op vakantie niet omdat het financieel niet mogelijk is maar omdat we niet iedereen willen/kunnen opzadelen met onze dieren ( hond,kat,leguaan en paard) en ik zelf zie het ook niet zitten om met 3 kinderen in een vliegtuig te moeten zitten.
Straks als de jongste ook naar school gaat, dan wil ik weer halve dagen aan het werk, ik wil dan halve dagen werken omdat ik wederom wel zelf aan het schoolplein wil staan om mijn kinderen af te halen.

comikasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:54

Marilla schreef:
Comikasa, als je met 1 loon niet rond kan komen dan heb ik er alle begrip voor dat je als vrouw zijnde ook gaat werken! :j Maar ik heb m'n mening op dit moment gebaseerd op mensen die ik ken, meerdere gezinnen, die willen werken zodat ze nog 5 keer per jaar op vakantie kunnen enzo.

hihi 5 x per jaar met vakantie, in de meeste cao's heb je maar recht op 20/25 vakantiedagen.
Kijk deze mensen krijgen heus ooit wel spijt dat ze nix hebben meegekregen betreft het opgroeien van hun kinderen.Wel is het zso dat kinderen vanaf dag 1 gewend zijn aan opvang ook niet meer anders weten.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:54

@sleeper: ja, of - goede, komt op hetzelfde neer, ben niet helemaal scherp ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:56

russel schreef:
Brainless schreef:
@Russel
iedereen geeft zijn geld verschillend uit, meer verdienen betekend niet automatisch dat je meer geld overhoudt.
Wij hebben gekozen om een ander (duurder) huis te kopen.
Een ander (met extra inkomen) blijft goedkoper wonen en gaat 3x per jaar op vakantie.
Ik denk als ik bv 2 dagen had gewerkt dat wij een nog duurder hui s(met meer ruimte binnen) hadden gekocht, dus per saldo hou je dan hetzelfde over om van te leven.

Dat vind ik een beetje simplistisch gedacht. Ik kan het loonstrookje van jouw man niet zien, maar zat huishoudens die het niet op 1 salaris redden en zelfs in een goedkoop huis wonen.

Zo bedoelde ik dat ook niet.
Ik doelde erop:
Als je van 1 salaris kan rondkomen en moeders gaat werken wil niet zeggen dat je dan extra geld overhoud. Je gaat vaak leven naar je inkomen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:00

Brainless schreef:
Ik doelde erop:
Als je van 1 salaris kan rondkomen en moeders gaat werken wil niet zeggen dat je dan extra geld overhoud. Je gaat vaak leven naar je inkomen.

Absoluut, tweede auto, representatieve kleding, vaker duur afhaaleten, hoekwoning ipv een rijtjeshuis :j

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:01

dorientjuh schreef:
De aanname dat ik materialistisch ben ingesteld klopt toch echt niet. Ik zie alleen niet in dat wanneer iemand de keuze heeft om (parttime) te werken of niet, je de keuze zou maken om niet te werken terwijl je financieel wel lekkerder zit als je wel zou werken. Dit gaat dan over een modaal gezin. Niet eentje waarbij de werkende bakken met geld verdient. Financieel niet krap zitten betekent voor mij veiligheid, rust en vrijheid. Niet drie keer per jaar op vakantie gaan.

Lusitana: waarom zou je? Omdat je mijns inziens gelijk bent in een relatie en je dus op alle vlakken samen bijdraagt. Voor mij valt daar het financiele vlak ook onder. Dat is voor mij ''het nut''. Dat is ook mijn uitgangspunt. Daar mag je natuurlijk anders over denken. Dat egoisme heb ik volgens mij al uitgelegd.

in zekere zin ben je wel materialistisch want je wilt blijkbaar enkel arbeid die monetair vergoed wordt in rekening brengen.
ook vind je het blijkbaar evident dat mensen logischerwijs toch wel voor 'meer' zouden kiezen, dat je je zelfs de vraag niet stelt of 'meer' wel altijd beter is.
ik denk bovendien dat er geen enkel gezin is waar gekozen wordt voor één thuisblijvende/ parttime werkende partner als dat financieel gezien niet eens kan. en juist genoeg elke maand is toch genoeg? waarom meer geld hebben dan je nodig hebt?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:02

odetteke schreef:
Brainless schreef:
Ik doelde erop:

Absoluut, tweede auto, representatieve kleding, vaker duur afhaaleten, hoekwoning ipv een rijtjeshuis :j

Ja klopt als een bus

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:06

Heb niet alles gelezen, maar: het is niet zo stom om als vrouw thuis te blijven en te "teren" op de zak van je man....anderen gaan werken en werken meer om t geld door te schuiven naar de crèche..kun je net zo goed zelf voor je kinderen zorgen. Ik vond het heerlijk dat mn moeder thuis was toen we kleiner waren.
Ik zou er persoonlijk niet aan moeten denken om de hele dag thuis te zitten,trouwens. ook al ben je bezig, t is wel veel van hetzelfde.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:07

Ik denk dat bijdragen in een relatie door beide partners op verschillende manieren gebeurd. Ik ben geen man en mijn vriend is geen vrouw.
Ik kook, omdat ik dat fijn vind en hij er een hekel aan heeft.
Hij sjouwt voor mij de boodschappen naar de keuken, omdat ik na de bevalling en bekkeninstabiliteit anders 2 dagen amper meer kan lopen. Hij werkt fulltime, ik haal de kleine uit school en zorg voor het huishouden en het eten.
Ohja, afgelopen weekend had ik heerlijk een dag vrij van alle gezinsgedoe en een dagje tussen de paarden en toen ik thuis kwam was het hele huis gedweild de kleine in bed in een schone pyama en stond er een kop thee klaar. Tsjah, dat vind ik dan toch echt een manier waarin alle gezinsleden veel liefde en aandacht krijgen. Voor mij belangrijker dan mijn absolute gelijkwaardigheid in inkomen, als ik wil krijg ik zelfs een hoger inkomen, heb een hogere opleiding, dus als ik ga werken (fulltime op mijn niveau) dan zit ik heerlijk de hele week op kantoor in de hoop dat de voorschoolse en naschoolse opvang goed voor mijn kind zorgen. Mag ik in het weekend door mijn huis heen rennen en de boodschappen doen en weet ik zeker dat ik geirriteerd ben als mijn kind me op zondag voor 9 uur uit bed haalt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:16

Negerzoen schreef:

Ik werk niet, maar ik klop niet bij mijn man aan voor geld hoor. Sterker nog, ik ben thuis degene die bepaalt wat er gekocht wordt en hoeveel er uitgegeven wordt. Het is óns geld, niet zíjn geld.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:20

Ik vind het zelf een fijn idee dat als man/vriendlief de baan verliest of vice versa het leven van het totale gezin niet meteen op losse schroeven staat....je hebt toch een vorm van risicospreiding. Ik zelf zou niet op de zak van mn man willen teren en heb graag de beschikking over mn eigen geld, maar ik snap het heel goed dat je thuisblijft met jonge kinderen!! En als beide partners dat een goede regeling vinden, prima toch!