België krijgt 'baby-internaat'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goed idee of niet

Ja...
19 (11%)
Nee...
146 (84%)
Anders...
7 (4%)

Totaal aantal stemmen: 172

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:54

Dat is ook weer zo, het is alleen wel erg dat het nodig is, dat de maatschappij blijkbaar van ons mensen vraagt dat we zo belachelijk hard moeten werken om geld te verdienen, dat we geeneens tijd hebben om bij onze eigen kinderen te zijn. Daarom ben ik ook heel blij dat wij dat hier thuis anders kunnen regelen, en dat ik door mijn onregelmatige werk relatief gezien veel meer thuis ben dan een moeder met een kantoorbaan met vergelijkbaar aantal uren.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:05

Brainless schreef:
@randalinpony
Wij zijn anders heel lang bezig geweest voordat er überhaupt iemand was die ons wilde/kon helpen (althans: iemand die ons alleen maar wilde aanhoren).
Alleen voor een (telefonisch)intake gesprek was de wachttijd bij ons al min. 6 maanden.

En het consultatieburo?? die heeft mijn "klachten" absoluut niet serieus genomen. Ik kon wel commentaar krijgen.. maar hulp? :n .

Ja ik snap wel dat het soms ook wel mis kan gaan hoor, maar zoals ik zei hebben wij ook wel geluk tot nu toe. Op het opvoedingssteunpunt hier zat in ieder geval iemand die naar je wilde luisteren, je in je waarde liet en meedacht en indien nodig doorverwees. Maar goed, zo iemand moet je wel treffen.
Regio scheelt misschien ook wat betreft wachtlijsten.

Grapjasjes12

Re: België krijgt 'baby-internaat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:13

We leven niet meer in de jaren '50, maar ondertussen worden er weining aanpassingen gemaakt. Ik vind dit dus een zeer goed idee.

Ik denk dat de medewerkers van het internaat ervoor moeten waken dat het geen 'babydump' wordt. Het kind zou dan gewoon elke dag naar huis moeten (of dit nu overdag of 's nachts is, maakt wat mij betreft niets uit) om ontbinding te voorkomen.

Er zijn gewoon mensen die niemand hebben om ze uit de brand te helpen met de kids, voor dit soort mensen is dit een geweldig idee :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:34

Ik denk ook dat het voor alleenstaande moeders die bv een late dienst draaien heel makkelijk is.
Kindje gaat naar de opvang 's avonds, gaat daar gelijk het bed in en moeders komt het 's nachts weer ophalen (of 's morgensvroeg als moeders ook een paar uur heeft geslapen).

Mijn vriendin draait 15? nachtdiensten per maand. Dus week op en week af. Zo heeft ze voldoende inkomen en ze is 1 week volledig thuis en de andere week heeft ze alleen 's morgens oppas nodig zodat zij kan slapen. Die week gaat ze ook gelijk met de kids naar bed, zodat ze nog even kan slapen voordat ze gaat werken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:46

Phormicola: het wordt dus wel degelijk ook gebruikt als babydump, door ouders die doordeweeks graag hun rust hebben naast hun drukke werkweek. Die brengen dus echt hun kind 5 dagen en 4 nachten per week. Ik vind dat teveel en dus niet wenselijk om er op die manier gebruik van te maken.

Maar het klopt idd dat de opvang in het algemeen absoluut niet flexibel is. Als ik een keer slaapdienst heb en mijn man ook 's nachts moet werken kunnen gelukkig mijn ouders bijspringen , is tot nu toe nog niet voor gekomen, maar binnenkort moet ze een keertje uit logeren om die reden. Naar de gastouder kan ze alleen overdag, gelukkig wel flexibele tijden en dagen omdat ik op wisselende dagen overdag moet werken. Ik kan haar al om 7.00 brengen wat bij normaal KDV niet kan in onze woonplaats. Als ik late dienst heb kan mijn man oppassen. Als je niemand hebt die dit op kan vangen is idd flexibele opvang een uitkomst, helaas in NL is dit alleen in de grote steden beschikbaar en zijn er enorme wachtlijsten voor dergelijke opvangmogelijkheden.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:03

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:33

Vijf dagen kinderopvang tot 19.00 uur vind ik ook niet bevordelijk voor de hechting.

Ik persoonlijk zou het geen prettig idee vinden. Aan de andere kant: Kindje slaapt, beter wakker bij de ouders en in de opvang snachts dan andersom..
Wel een uitkomst voor mensen met onregelmatig werk. Ik vind het al lastig met mijn hond wanneer mijn vriend en ik beiden een slaapdienst hebben. Gelukkig hebben we tot nu opvang kunnen regelen..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:53

Milo: baby's worden 's nachts regelmatig wakker en hebben dan juist behoefte aan de veiligheid van 1 van beide ouders. Dus het klopt niet helemaal dat ze beter 's nachts bij de opvang kunnen zijn als overdag. Dat maakt m.i. weinig verschil.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:02

Belachelijk! als je geen tijd hebt voor je kind, neem dr dan geen :(