Waarom laten we de natuur haar gang niet gaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:50

Edit
Laatst bijgewerkt door Anne Marie op 16-07-10 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:50

Janine1990 schreef:
Hmm, Anoli, lastige vraag hoor...

NEE, natuurlijk kiest iedereen voor chemo. Als puntje bij paaltje komt doet 99,9999999999% van de bevolking dat.
Ook de moraalridders in dit topic die zeggen dat ze twijfelen...

Hoezo? Als er maar een kleine kans is dat het je geneest weet ik niet of iedereen dat zou kiezen. Je kunt ook behoorlijk ziek worden van de chemo, en als je dan maar een kleine kans op genezing hebt weet ik niet of dat het waard is..

Janine1990

Re: Waarom laten we de natuur haar gang niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:51

De stelling die Anoli schetste, was dat de kans op overleven 90% was... Nou, je gaat mij niet vertellen dat je dan nog gaat twijfelen... :z

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:54

Janine1990 schreef:
De stelling die Anoli schetste, was dat de kans op overleven 90% was... Nou, je gaat mij niet vertellen dat je dan nog gaat twijfelen... :z

Ik ben niet zo goed in het verplaatsen in een situatie. Dus ik zou het NU zo niet weten. ;)

Denk dat het echt aan de situatie ligt. Want je kan wel zeggen 'stel dat het 90% kans is', dat is maar een stel dat.. In het echt heb je misschien veel minder kans.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:55

Ik snap je topic... Ik snap alleen niét waarom je reanimatie benoemd... :n

Wacht maar tot jij een dierbaar iemand tegenkomt die een hartstilstand krijgt... reken maar dat je hulp bied!

Hoezo de natuur haar gang laten gaan...?? Wij mensen zijn er om anderen te helpen! Sterker nog, dit ben je verplicht!

En ik kan (helaas) zeggen dat ik uit ervaring spreek... En oh wat had ik gewilt dat dit 7 jarige meisje het had overleefd.. dat ik haar had kunnen helpen... dat haar hartje weer was gaan kloppen...
Dit is niet zo geweest....Ze had nog een heel leven voor zich.. en één stom,dom ongeluk nam haar het leven af!

Evenals chemo... als puntje bij paaltje komt kiest 99% hiervoor....
Waarom? Omdat men niet dood wilt...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:57

Rianne_ schreef:
Janine1990 schreef:

Ik ben niet zo goed in het verplaatsen in een situatie. Dus ik zou het NU zo niet weten. ;)

Denk dat het echt aan de situatie ligt. Want je kan wel zeggen 'stel dat het 90% kans is', dat is maar een stel dat.. In het echt heb je misschien veel minder kans.

Nee, Anoli zegt: Je staat voor de keus, chemo en 90% kans op overleving, of geen chemo en een onzekere toekomst.
Dan is dat een stelling, en dan moet je er geen andere dingen omheen gaan verzinnen over in het echt. Nee, dit is de situatie die geschetst wordt, en de situatie waarop Anoli aan ons allen vraagt wat je zou kiezen.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:58

Janine1990 schreef:
Rianne_ schreef:

Nee, Anoli zegt: Je staat voor de keus, chemo en 90% kans op overleving, of geen chemo en een onzekere toekomst.
Dan is dat een stelling, en dan moet je er geen andere dingen omheen gaan verzinnen over in het echt. Nee, dit is de situatie die geschetst wordt, en de situatie waarop Anoli aan ons allen vraagt wat je zou kiezen.

Ik 'verzin' er niets omheen, ik geef gewoon mijn mening.. :roll: Dat die anders is dan de jouwe betekent niet dat die verkeerd is..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:01

Ik zeg niet dat je mening verkeerd is, ik bedoel te zeggen dat je de stelling van Anoli wellicht niet begrijpt...

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:03

Die begrijp ik zeker wel. ;) maar zoals ik zei vind ik het moeilijk om mij daar in te verplaatsen en vind ik deze dingen gewoon erg moeilijk. Net zoals het donorschap etc. Ik zou er pas serieus over na kunnen denken als ik in die situatie zat.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 19:12

Rianne_ schreef:
Ik denk eigenlijk niet dat de TS perse tégen al die dingen is. Correct me if i'm wrong.. Maar dat het uiteindelijk wel allemaal erg ver gaat. De wetenschappers blijven maar dingen uitzoeken etc. En qua medicijnen en dat soort dingen vind ik dat alleen maar goed, maar bij sommige dingen heb ik toch zo mijn twijfels.

Klopt, maar ik begrijp wel dat mensen dat wel denken. Vind het alleen een beetje jammer hoe er soms gereageerd wordt :)

En of ik voor behandeling zou kiezen wanneer ik anders zou overlijden hangt van verschillende factoren af. Oa kwaliteit van leven na de behandeling, maar ook zeker mijn leeftijd en ziektegeschiedenis. Als ik kanker op vijf plaatsen gehad heb en op 85-jarige wéér kanker krijg denk ik niet dat ik wéér voor behandeling zou kiezen.

Overigens denk ik ook wel dat er té veel geld in medicijnen om gaat. Het gros van de antidepressiva is niet veel beter dan placebo. En toch wordt het massaal voorgeschreven...

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:16

Ik wil jou nog wel is horen als je leven af hangt van medicijnen of een donor of die van 1 van je dierbare!

;)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:17

heb jij wel alles gelezen, HeleneDas? :o

Ik ben het overigens weer met Heino eens..

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:17

Janine1990 schreef:

NEE, natuurlijk kiest iedereen voor chemo. Als puntje bij paaltje komt doet 99,9999999999% van de bevolking dat.

:D darom plaatste ik de vraag ook, zeker omdat er hier mensen zijn die zeggen dat ze het allemaal te ver vinden gaan met de technologie, maar toch waarschijnlijk kiezen voor chemo als ze voor de keuze komen te staan...
Dus dan kies je toch voor die vergaande technologie...
snap je het nog :D

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:20

Rianne_ schreef:

Nee, ik had daar ff geen zin in :o
maar sorry als de opmerking ongepast is!

x

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:21

Anoli schreef:
Janine1990 schreef:

:D darom plaatste ik de vraag ook, zeker omdat er hier mensen zijn die zeggen dat ze het allemaal te ver vinden gaan met de technologie, maar toch waarschijnlijk kiezen voor chemo als ze voor de keuze komen te staan...
snap je het nog :D

En dan ben je gewoon een hypocriet stuk vreten in mijn ogen... O:)

Overigens begrijp ik neit waarom TS allemaal aanvallende vragen krijgt, aangezien ze slechts een stelling plaatst in de eerste instantie. Ik heb nog niet het idee dat ze echt voor of echt tegen is... In tegenstelling tot enkele andere reacties..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:22

HeleneDas schreef:
Rianne_ schreef:

Nee, ik had daar ff geen zin in :o
maar sorry als de opmerking ongepast is!

x

Ik vond je opmerking niet echt ongepast hoor... Je zegt gewoon waar het op staat ;)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:24

Niet ongepast, maar als ze had gelezen had ze het antwoord al gevonden.. :)

En hypocriet, waar slaat dat nou weer op? Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Ligt weer aan de situatie..
Ik zelf vind het niet erg dat er dus dingen opgezocht worden om mensen te genezen, maar chemo is niet altijd even prettig en als je daarmee niet zeker weet dat het je geneest..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 19:24

Anoli schreef:

Ik zit vooral in de knoop met de combinatie vergaande technologie en leven tot het oneindige rekken :)
Dat iemand voor behandelen kiest op het moment dat zijn dochtertje van vijf een hersentumor heeft begrijp ik.
Maar waarom iemand van 85 nog een harttransplantatie wil en krijgt begrijp ik niet echt meer.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:24

Rianne_ schreef:
Janine1990 schreef:

Hoezo? Als er maar een kleine kans is dat het je geneest weet ik niet of iedereen dat zou kiezen. Je kunt ook behoorlijk ziek worden van de chemo, en als je dan maar een kleine kans op genezing hebt weet ik niet of dat het waard is..

Ik ken een vrouw (ga op de details niet in) deze vrouw ging naar het ziekenhuis en kreeg te horen mevrouw u heeft uitgezaaide borstkanker en gaat binnen 3-4 maanden dood...
gelukkig voor haar kreeg ze 1,5 maand later te horen, mevrouw we moeten de kansen bijvijlen want met nieuwe behandelingen heeft u 10% kans op genezing.

deze vrouw is in de 40 heeft jonge kinderen en staat zeer positief in het leven waarom?
Omdat ze 10% kans heeft, ze hééft een kans en gaat ervoor zo zijn haar eigen woorden.
Tuurlijk snap ik dat je zegt ja maar je wordt er flink ziek van dat klopt :j ik zie het aan mn eigen moeder
(ook borstkanker) maar ik denk dat er bij veel mensen die het niet doen en aan hun einde zijn toch door het hoofd blijft gaan is deze zin: "wat als ..."

Soms is rekken zinvol, om op die manier nog een waardig afscheid te kunnen nemen van je dierbaren en alles op papier te zetten zoals jij het wilt...

Dus nee niet iedereen zou het kiezen, maar vergis je niet in hoe je mening kan veranderen op het moment dat jezelf de keuze moet maken omdat het over jouw leven gaat...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:26

Rianne_ schreef:
Niet ongepast, maar als ze had gelezen had ze het antwoord al gevonden.. :)

En hypocriet, waar slaat dat nou weer op? Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Ligt weer aan de situatie..
Ik zelf vind het niet erg dat er dus dingen opgezocht worden om mensen te genezen, maar chemo is niet altijd even prettig en als je daarmee niet zeker weet dat het je geneest..

Roepen dat je geen chemo wilt, ever... En uiteindelijk wel doen... Dat is hypocriet en heeft niets met de situatie te maken... Kan je niets aan veranderen...

Het is een discussie, daar mag HeleneDas wel aan deelnemen. Dat dit haar mening is, mag ze best mededelen, en ondanks dat ze het niet heeft gelezen, komt het precies neer op waar het op dit moment over gaat...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:27

Ingrijpen om een mens nog een plezierig en goed leven te kunnen geven, helemaal goed en ben er blij om dat die mogelijkheden er zijn, want deze mensen zijn er en als het hulp nodig heeft.

Gaat het om het IVF, nee ben ik niet voor, waarom niet? er zijn teveel mensen, zo geef je misschien bij mensen meer vruchtbaarheidsproblemen door aan je kinderen, het is mogelijk dat het te bedoeling is dat er meer vruchtbaarheidsproblemen zijn omdat er teveel mensen zijn.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:27

Heino schreef:
Anoli schreef:

Ik zit vooral in de knoop met de combinatie vergaande technologie en leven tot het oneindige rekken :)
Dat iemand voor behandelen kiest op het moment dat zijn dochtertje van vijf een hersentumor heeft begrijp ik.
Maar waarom iemand van 85 nog een harttransplantatie wil en krijgt begrijp ik niet echt meer.

Mijn opa is 81, werkt nog aardig wat en is super in zn koppie, hij zou zeker kiezen voor transplantatie en ik zou daarachter staan.
Want vanaf welke leeftijd vind je dat ze een grens moeten trekken met transplantaties?? 70 75 80 of al bij 65... en wat vind jij qua leven nog aanvaardbaar om ervoor te kiezen, voor iedereen is het leven op een ander niveau nog zinvol. Daarom is er dus die vergaande technologie en ook omdat er veel geld in om gaat ...

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:28

bly dat jullie het niet ongepast vinden.

maar ik ga hier denk ik niet meer reageren , Ik vind het zo'n ''zogenaamd ben ik goed, tot dat het my gebeurt topic''!

Deze opmerking vinden mensen waarschijnlijk wel ongepast :P :o
Laatst bijgewerkt door HeleneDas op 16-07-10 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:29

Heino schreef:
Anoli schreef:

Zag laatst toevallig een aflevering House, man van over de 60 die kon een harttransplantatie krijgen, ze hebben een ongezond hart genomen dat werd afgekeurd voor een jong meisje. Goed, dat is geen werkelijkheid, maar het idee he... De man is wandelend het ziekenhuis uit gegaan, zoals dat alleen maar in dergelijke series kan.
Wilde ik even vertellen :')

In principe gaan jonge mensen altijd voor oude mensen als het om transplantatie gaat :) Maar ik zou ook niet weten waarom je op je 85e nog een dergelijke risicovolle operatie zou willen... :P

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:29

Heino schreef:
En of ik voor behandeling zou kiezen wanneer ik anders zou overlijden hangt van verschillende factoren af. Oa kwaliteit van leven na de behandeling, maar ook zeker mijn leeftijd en ziektegeschiedenis. Als ik kanker op vijf plaatsen gehad heb en op 85-jarige wéér kanker krijg denk ik niet dat ik wéér voor behandeling zou kiezen.

Hier ben ik het mee eens en ik ben ook voor euthanasie, als mens hoef je nu niet meer te lijden als het leven ondraaglijk word.
Het begrip rekken is ook moeilijk, ik ben het met Heino eens dat we het leven van iemand die 85 is en die het zelf eigenlijk prima vind niet meer moeten rekken. Iemand van 40 vind ik anders.

Mijn oma heeft euthanasie laten plegen. Ze was bij haar volle verstand maar haar lichaam was op. Natuurlijk willen we onze dierbaren bij ons houden, maar als het lichaam stop zegt dan kunnen we er niet veel meer aan doen hoe graag we ook willen.