Ik snap het geloof echt niet...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:46

Niwla schreef:
dynamiek:

Ik persoonlijk geloof dat dat onze eigen schuld is. En dan bedoel ik niet dat het iemands eigen schuld is dat hij honger moet lijden of dat 'ie kanker heeft, maar ik denk dat het de schuld is van de mensheid. We hebben het kwaad over ons afgeroepen toen we gedag zeiden tegen God.

Dus god draait ons "de normale mensen" de rug toe?
Wat hebben de mensen Africaanse mensen misdaan om maar honger te moeten leiden?
Dan moeten ze maar gestraft worden met de hongerdood??????? lekkere god zou dat zijn

vroli1

Re: Ik snap het geloof echt niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:01

als je alles zo graag wilt weten.. waarom ga je dan niet op bijbelstudie? en laat je het een dominee uitleggen? :)

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:02

dynamiek schreef:
Niwla schreef:
dynamiek:

Ik persoonlijk geloof dat dat onze eigen schuld is. En dan bedoel ik niet dat het iemands eigen schuld is dat hij honger moet lijden of dat 'ie kanker heeft, maar ik denk dat het de schuld is van de mensheid. We hebben het kwaad over ons afgeroepen toen we gedag zeiden tegen God.

Dan moeten ze maar gestraft worden met de hongerdood??????? lekkere god zou dat zijn

Dynamiek, je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar vind je zelf deze toon van discussiëren prettig? Met name je laatste opmerking vind ik erg kwetsend voor gelovigen.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:04

enneuh.. als je de bijbel goed leest lees je ook dat de mens zichzelf gaat vernietigen..

een paar punten:
-oorlog
-atoombom waar er veel straling is van vrijgekomen waar de mens nu nog last van heeft
-gassen, van autos fabrieken etc

dat zijn nog maar een paar punten..

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:09

dynamiek schreef:
Niwla schreef:
dynamiek:

Ik denk niet dat je het zo moet zien. Vanuit de hekserij en andere geloven zijn er andere Goden, maar we zijn er in alle geloven er wel over eens dat Die Daarboven (oneerbiedig genoemd) staat voor Liefde. De mens heeft zich afgekeerd van Liefde; denk aan jaloerzie, oorlog, haat en nijd en meer van dat. Het is onze eigen verantwoording op dit punt te blijven, of een weg terug te vinden.
Naar mijn weten is er geen enkele God die bedenkt; ga jiij maar eens fijn honger leiden in Afrika, in jou leven. Maar die God kan er wel zijn om jou te helpen, steunen in een erg rottige leefomgeving. Jou verantwoordelijkheid om die hulp aan te nemen, of verbitterd en jaloers met een vinger te wijzen en een bom te gooien

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:58

vroli1 schreef:
enneuh.. als je de bijbel goed leest lees je ook dat de mens zichzelf gaat vernietigen..

een paar punten:
-oorlog
-atoombom waar er veel straling is van vrijgekomen waar de mens nu nog last van heeft
-gassen, van autos fabrieken etc

dat zijn nog maar een paar punten..

Ben het niet helemaal met je eens

oorlogen komen vaak door het geloof

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:05

daar heb je helemaal gelijk in :) maar wie vuurt het geweer af..? wie stuurt de f-16's naar het 'doel' ?

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:06

Och...ben helemaal niet gelovig...Maar mijn oma is wel gelovig maar heeft wel een tv enz enz doet ook wel wat op zondag de tuin doen vind ze heel normaal op zondag. Maar ze heeft wel zo'n afschuwelijke hekel aan de paus.God was volgens haar een heel bescheiden knappe man. Alleen hij wou aanbeden worden. Dus dan staat er daar een paus met zo'n gewaard aan die dan aanbeden wilt worden terwijl god duidelijk heeft gezegt alleen ik wil aanbeden worden. Hij deed niet alssof hij zo groot was zoals de paus doet. Die paus is ja ook een man. NEEE geen condooms lekker soa kweken leuk joh.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:14

Marjoow schreef:
En dan, een begrafenis bij de gereformeerde... Dat vind ik echt heel erg naar.
Er word niet over de overledene gesproken, maar alleen dat het leven op aarde zo slecht is. Dat wil je toch niet horen op een begrafenis? Dan wil je horen, hoe gezellig je oma was, en hoe leuk je met haar kon spelen...

Dat geldt bepaald niet voor alle gereformeerden. Bij ons wordt een afscheidsdienst helemaal om de overledene heen gebouwd. Scheer niet alles over 1 kam!

Dan nog zoiets: waarom open je op 1 avond twee topics over geloof?

slokkie schreef:
Waarom wel bidden voor het slapen gaan maar niet voor wakker worden?

Voor het wakker worden is lastig, want dan slaap je ;) Maar heel veel christenen beginnen de dag wel degelijk met God.

Marjoow schreef:
Dus zou de bijbel opnieuw vertaald moeten worden, het Moderne Testament ofzo

De Bijbel wordt continu opnieuw vertaald...

Citaat:
geloof is omkoperij die stamt uit de middeleeuwen...
niet dat iedereen nog z'n aflaatbrieven deze tijd haalt.. gelukkig

Jij hebt echt een heel erg beperkt beeld van wat geloven inhoudt :n

MiSz_SaNdY schreef:
pff het christendom praat me er niet van ik moet dat volk gewoonweg niet noem me kortzichtig maar ik heb zo mijn redenen!

En bedankt. Ik heb anders nog nooit problemen met jou gehad, volgens mij.

Illusion schreef:
ik snap 't ook niet, alle geloven niet imo. is 't de grootste grap ooit..niet beledigend bedoeld voor iemand die wel geloofd, maar ik snap gewoon niet hoe je in zoiets kan geloven? scheelt waarschijnlijk ook dat ik helemaal niet cristelijk/islamitisch ofzo ben opgevoed.
marja even ontopic, waarom tv wel en radio niet? radio was er ook niet in de tijd van ''jezus''als die d'r al was

Ik ben ook niet gelovig opgevoed en toch geloof ik. Dat hoeft dus niet uit te maken.
Dat Jezus er was, daar zijn zo'n beetje alle geschiedkundigen het wel over eens, hoor.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:27

Ik ben zelf gelovig opgevoed, na mijn 18e niet meer. Ik heb niks fijns (misschien helaas misschien niet) aan de mensen die geloven gehad/ beleefd. Tenminste van het geloof waar mijn ouders in geloven.

Mijn ouders zijn gereformeerd, maar omdat er slechte ervaringen waren met de gereformeerde school ben ik naar een katholieke school geweest. Hierdoor werd ik door de kinderen van de gereformeerde kerk nergens bij betrokken. Ik voelde me altijd een buitenbeentje. Aan het katholieke geloof heb ik dan weer wel fijne herringeren deze accepteerde je zoals je bent, en waren op de een of andere manier vrijer.

Waarom kan niet iedereen het geloof hetzelfde benoemen? Waarom geloofd de een in christus de ander in god of jezus. Deze dingen heb ik nooit begrepen.
Net zoals dat er veel stennis is geweest binnen de kerk omdat er een vrouwlijke dominee kwam, dit soort dingen snap ik niet.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:32

wouterpaard schreef:
Waarom kan niet iedereen het geloof hetzelfde benoemen? Waarom geloofd de een in christus de ander in god of jezus. Deze dingen heb ik nooit begrepen.
Net zoals dat er veel stennis is geweest binnen de kerk omdat er een vrouwlijke dominee kwam, dit soort dingen snap ik niet.

Waarom respecteerd een ieder niet of die nu wel of niet geloofd? ik respecteer mijn overbuurman die nog van de oude stempel is en 3x in de week naar de kerk gaat! ik zal zondag geen herrie maken, maar dat hij me er op wijst dat ik mijn was op de zondag bijvoorbeeld opvouw en dat ik mijn huis schoonmaak gaat hem niks aan, ook ga ik gerust op de zondag te paard door ons dorp!
Het is toch van de zotte dat ik erop gewezen wordt wat ik wel of niet mag??
Ik wel hun respecteren maar andersom niet????

Een ieder moet je in de waarde laten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:33

dynamiek schreef:
wouterpaard schreef:

Waarom respecteerd een ieder niet of die nu wel of niet geloofd? ik respecteer mijn overbuurman die nog van de oude stempel is en 3x in de week naar de kerk gaat! ik zal zondag geen herrie maken, maar dat hij me er op wijst dat ik mijn was op de zondag bijvoorbeeld opvouw gaat hem niks aan, ook ga ik gerust op de zondag te paard door ons dorp!

Daar heb je een punt, maar respectloosheid is bepaald niet voorbehouden aan gelovigen.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:34

Dat ook heb ook niks gezegd over niet gelovige (wat ik tegenwoordig zelf ben) Maar over de strijd tussen de gelovigen!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:38

wouterpaard schreef:
Dat ook heb ook niks gezegd over niet gelovige (wat ik tegenwoordig zelf ben) Maar over de strijd tussen de gelovigen!

wat ik hierboven ook zei, vaak komen de oorlogen door het geloof!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:42

Idd!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:43

dynamiek schreef:
wouterpaard schreef:

wat ik hierboven ook zei, vaak komen de oorlogen door het geloof!

I beg to differ. Geloof wordt als een excuus gebruikt om het volk mee te krijgen, maar bijna alle oorlogen komen voort uit de hang naar macht en geld.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:55

dynamiek schreef:
wouterpaard schreef:

Waarom respecteerd een ieder niet of die nu wel of niet geloofd? ik respecteer mijn overbuurman die nog van de oude stempel is en 3x in de week naar de kerk gaat! ik zal zondag geen herrie maken, maar dat hij me er op wijst dat ik mijn was op de zondag bijvoorbeeld opvouw en dat ik mijn huis schoonmaak gaat hem niks aan, ook ga ik gerust op de zondag te paard door ons dorp!
Ik wel hun respecteren maar andersom niet????

Nah, laten we eerlijk wezen, ik heb jou hier al meermalen opmerkingen zien maken die ik niet onder het kopje "respecteren" vind vallen. Daar heb ik je op aangesproken, je reageert daar niet op. Dat mag, zekers, maar dan vind ik dit ook wel een beetje makkelijk :)

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:58

Marjoow schreef:
Nou inderdaad...

Dat soort dingen begrijp ik niet.

En dan, een begrafenis bij de gereformeerde... Dat vind ik echt heel erg naar.
Er word niet over de overledene gesproken, maar alleen dat het leven op aarde zo slecht is. Dat wil je toch niet horen op een begrafenis? Dan wil je horen, hoe gezellig je oma was, en hoe leuk je met haar kon spelen...

Een hele poos geleden werd mijn oom begraven, geen idee eigenlijk wat voor geloof hij had maar goed.
Hij leefde al 8 jaar met kanker en is daar dus uiteindelijk aan overleden,
Gingen ze op die begrafenis tot mijn stomste verbazing zeggen dat 'God het zo heeft gewild'.
Dan heb ik echt zoiets van eeeuhm, ja God is toch zo'n goede man? Waarom wil hij dan dat je 8 jaar aan kanker moet lijden?

Snap dat soort dingen inderdaad ook niet.. (Ben zelf niet gelovig)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:38

nanda111 schreef:
Een hele poos geleden werd mijn oom begraven, geen idee eigenlijk wat voor geloof hij had maar goed.
Hij leefde al 8 jaar met kanker en is daar dus uiteindelijk aan overleden,
Gingen ze op die begrafenis tot mijn stomste verbazing zeggen dat 'God het zo heeft gewild'.
Dan heb ik echt zoiets van eeeuhm, ja God is toch zo'n goede man? Waarom wil hij dan dat je 8 jaar aan kanker moet lijden?

Snap dat soort dingen inderdaad ook niet.. (Ben zelf niet gelovig)

Ik geloof dat ook niet, dat God het zo gewild heeft. En toch ben ik gelovig. Dat is wat ik bedoel met alles over 1 kam scheren; niet alles wat zich christen noemt, gelooft ook werkelijk dat God 'het zo gewild heeft' (in wat voor context dan ook).

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:18

De TS zei net dat ze wel gelooft dat Jezus bestaan heeft.
Wat voor een man was dat dan volgens jou?

Enne op je overige vragen: Geloven is geloven.. Ja ik geloof dat Jezus over water kan lopen. Waarom niet? Hij heeft zelf alles gemaakt. Hij is de baas over alles, wat hij zegt zal gebeuren.

Waarom armoede e.d.? Tja als alles perfect was, hoeveel mensen zouden dan nog geloven? en dan heb je het geloof ook niet echt nodig. Je blijft sowieso zonden houden.Trouwens je ziet ook dat er veel gelovigen zijn in arme landen.
Waarom Afrikanen wel en wij niet? Geen idee..

Oorlog vanwege geloof? Tja alleen een paar mensen dachten juist te handelen. Beetje jammer om daar het geloof de schuld voor te geven. Die mensen hebben of het geloof verkeert begrepen of ze hebben er misbruik van gemaakt.

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 22:04

TS?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:02

Nou ga ik flauw doen, maar je stelt dus dat alles níet perfect is zodat mensen geloven? Kan je dit uitleggen?
Ik dacht dat God alles gemaakt had? Hoe/ wat geloof je precies?

Verder geloof ik ook dat Jezus echt bestaan heeft...maar dat zijn acties behoorlijk overtrokken verteld worden, tegenwoordig. Ik geloof niet dat hij een dode weer tot leven heeft gewekt, maar wel dat hij een doodzieke weer heeft helpen genezen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:41

Aan wie vraag je dat, Juut?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:44

dynamiek schreef:
Niwla schreef:
dynamiek:

hoezo, wij weten het allemaal toch zo goed?
en als er iets fout gaat is het helemaal leuk om een ander de schuld te geven. (hierin doel ik niet specifiek op een god uit een godsdienst ) ;)

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:04

Juut schreef:
Nou ga ik flauw doen, maar je stelt dus dat alles níet perfect is zodat mensen geloven? Kan je dit uitleggen?
Ik dacht dat God alles gemaakt had? Hoe/ wat geloof je precies?

Verder geloof ik ook dat Jezus echt bestaan heeft...maar dat zijn acties behoorlijk overtrokken verteld worden, tegenwoordig. Ik geloof niet dat hij een dode weer tot leven heeft gewekt, maar wel dat hij een doodzieke weer heeft helpen genezen

Ja maar wat denk je dan dat Jezus was? Een goede dokter? Een profeet? Ik ben gewoon heel erg benieuwd hoe mensen die niet geloven Jezus zien. Wat ze denken wat hij was.

Ik neem aan dat je je overige vragen tegen mij hebt?
Hoe kom je erbij dat we denken dat alles perfect is? Alles is juist verre van perfect. 1 blik op de wereld en je weet genoeg. ik snap niet hoe mensen kunnen denken dat alles perfect is.
God, Jezus en de Heilige geest zijn 1. Dus alles wat God deed, was samen met de heilige geest. Daarom geloof ik ook dat Jezus aanwezig was bij de schepping. Hij is waarschijnlijk de allerhoogste engelg of iets dergelijks geweest die op de wereld gekomen is in een mensenlichaam.