zippora schreef:Interessante discussie. Ik geloof in Scheping. En waarom?
Het is gewoon logischer dan alle pogingen tot uitleg van de evolutietheorie.
Bijv: Iemand een paar pagina's eerder zei: Er was niets, toen kwam er een knal en toen ontstond het heelal en het leven.
Ja, ja. En de wetenschap kan nog steeds niet vertellen hoe er nou uit niets een knal kan ontstaan. Of hoe er uit een ontploffing orde kan ontstaan. De meest ontploffingen die er zijn, zijn veroorzaakt. Hetzij door mensen, hetzij door een combinatie van bepaalde stoffen/moleculen die niet goed samengaan. In beide gevallen was er IETS dat de ontploffing veroorzaakte. De ontploffing die we nu Big Bang noemen moet dus ook door IETS veroorzaakt geweest zijn. Als er niets is, kan er namelijk ook niets ontploffen.
Hoe ontstond God? Ik wil het even niet over een knal o.i.d. hebben, maar gewoon over 'ontstaan'. Het is duidelijk dat er twee, even onlogische, meningen over zijn:
. God ontstond
. Het heelal ontstond
Citaat:
vb 2: evolutietheorie, wordt misschien op school gepresenteerd als evolutieleer, maar wetenschappelijk gezien is het nog steeds een theorie. De bewijzen die gevonden worden zijn tot nog toe steeds weer onderuit gehaald. Er is zelfs een evolutionist geweest die zei: "Toen wij de schepping verwierpen als een fabeltje, namen we het op ons om ons eigen sprookje te bewijzen". En dat is dan een overtuigd evolutionist
vb3: Waar is de evolutie dan gaande? Ik zie het niet. Apen zijn nog steeds apen, mensen, zijn mensen, paarden zijn paarden enzovoorts. De bijbel zegt dat alles "naar zijn soort" werd geschapen. Binnen die soorten is er ontzettend veel diversiteit mogelijk. Maar vliegen, blijven vliegen, gemuteerd of niet. En dat geldt tot op de dag van vandaag voor alle soorten, honden, katten, mensen enz. Dus de bijbel klopt gewoon op dit punt. En de wetenschap kan hoog of laag springen, maar een paard wordt nog steeds geen koe en een vlieg wordt nog steeds geen mug.
De evolutie speelt zich af voor je neus, en is mijn insziens iets dat niet te ontkennen is. Je moet niet kijken naar het verschil tussen vandaag en morgen, maar het verschil tussen een eeuw geleden en nu, of 1000 jaar geleden en nu. Het is duidelijk dat zowel dieren als planten zich aanpassen aan de omgeving, dit gaat langzaam, maar het gebeurt wel. De gene met een handig foutje overleven het beste en planten zich daardoor vaker voort, enzovoort. Zelfs dat een groot deel van de mensheid tegenwoordig blauwe ogen heeft kan al evolutie genoemd worden.
Citaat:
vb4: Genesis 1:1 zegt: "in het begin schiep God de hemel en de aarde". Waar zie jij staan hoeveel tijd dat in beslag heeft genomen? Kortom, de aarde en dus ook de andere planeten (de hemel) bestond al, voor de scheppingsdagen begonnen.
Daar kan ik inkomen. Ik wil ook nog even terugkomen op het vorige punt, dat ik enkele pagina's geleden aanhaalde:
'Voor God is 1 dag als 1000 jaar, en 1000 jaar is voor God als 1 dag' Volgens mij moeten we het echt niet zo lettelijk nemen met die dagen..
Citaat:
vb5: De scheppingsdagen beschrijven de volgorde waarin alles op aarde tot stand kwam. Die volgorde is volgens wetenschappers correct. Hoe kon Mozes (die Genesis heeft opgeschreven) die volgorde weten, als het hem niet was verteld door degene die het had gedaan. Hij was dan wel aan het Egyptische hof opgevoed, maar die hadden echt hele andere ideëen als wat Mozes heeft opgeschreven in Genesis. Daarbij betekent het Hebreeuwse woord dat in Genesis met dag is vertaald, ook periode. Dus eigenlijk zegt de bijbel dat er zes scheppingsperiodes waren. In de ene periode werd dit gedaan, in de andere periode werd zus gemaakt enzovoorts.
Citaat:
vb6: Er is via het mytochondriaal dna (hoop dat ik de naam goed heb onthouden) bewezen dat alle mensen op deze planeet van een en dezelfde vrouw afstammen. Op die manier kan Kain dus ook een vrouw hebben gekregen trouwens (ik zag daar een opmerking over eenpaar pagina's terug), Adam en Eva kregen namelijk nog vele zonen en dochters na Kain en Abel (zie Genesis 5:4). Enige verklaring is dus dat hij met zijn zus of nichtje is getrouwd. En tto diezelfde conclusie moet je ook komen als je de wetenschap volgt. Want als alle mensen 1 vrouw als voorouder hebben, dan betekent dit dat de kinderen van die vrouw met elkaar getrouwd moeten zijn om kinderen voort te brengen. Er is geen andere verklaring mogelijk. Of je nu in de bijbel of in de wetenschap gelooft.
Als de evolutietheorie zou kloppen dan zouden er meerdere mensen tegelijk moeten zijn ontstaan. En zou het menselijk ras van meerdere vrouwen moeten afstammen.
Kan je uitleggen waarom het volgens jou dan vanuit meerdere vrouwen moet ontstaan? Daar ben ik het niet helemaal mee eens namelijk.. Denk ik.. 
Citaat:
vb7: Tot nu toe is mijn persoonlijke ervaring geweest, dat als mensen tegen mij zeiden, ja, maar dit en dat zegt de wetenschap en dat klopt niet met jouw bijbel, ik alleen maar een paar jaar, of soms nog niet eens een jaar, hoefde te wachten voordat de wetenschap zichzelf weer onderuit haalde en overduidelijke bewijzen vond die juist ondersteunden wat er in de bijbel daarover stond. En dat is voor mij weer een bewijs dat de echte auteur van de bijbel, de Schepper moet zijn. Want de mensen die dit opschreven konden dat allemaal niet weten. In hun tijd gingen er hele andere theoriën rond, bijv over de vorm van de aarde, en zij schreven gewoon op dat de aarde bolvormig is en aan niets ophangt, terwijl de grieken en romeinen en egyptenaren hele andere ideëen erover hadden. Hoe konden ze dat weten, terwijl de schrijvers niet als wetenschappelijk volk bekend stonden, terwijl wij nu opkijken naar diezelfde grieken en romeinen omdat die zo 'geleerd' waren. De bijbel zei deze dingen al respectievelijk 1400 jaar en 700 jaar voordat Jezus geboren werd. Maar de 'wetenschap' van die tijd en zelfs nog de wetenschap van nog geen vijfhonderd jaar geleden, ontkende dit gewoon glashard. Galileo werd nog vermoord omdat hij hetzelfde had ontdekt en dat kon staven met de bijbel. Wij hebben pas in de vorige eeuw het definitieve bewijs verkregen van de wetenschappelijke correctheid van de bijbel hierover (toen er voor het eerst mensen de ruimte ingingen).
Tot nu toe is de bijbel altijd wetenschappelijk correct geweest, terwijl de mensen die het opschreven er op geen enkele manier weet van hadden kunnen hebben, dat de dingen zo in elkaar zaten. De enige logische verkaring is dat de schepper, de maker ervan, het hun verteld heeft.
Dit in tegenstelling tot de wetenschap. Er is niets zo veranderlijk als de wetenschap. Het ene moment zijn ze helemaal overtuigd: Het zit zus. Tot er een paar jaar later iemand komt en die zegt: Het zit zo, kijk maar, ik heb dit en dat als bewijs. Weer een paar jaar later komt er een derde die zegt: Nou, het zit niet helemaal zo, want dit en dat...
Kortom gezegd: ik heb meer vertrouwen in de bijbel, want die blijkt het uiteindelijk toch altijd juist te hebben.
Vandaar dus dat ik persoonlijk in de schepping en in de bijbel geloof.
En overigens, ik zag iemand zeggen dat christenen alleen in het nieuwe testament en in Jezus geloven. Dat kan helemaal niet. Als je in Jezus gelooft, geloof je ook in het oude testament en in de schepping. Jezus zélf geloofde daar ten slotte ook in. Hij haalde het voorbeeld van Adam en Eva aan in een van zijn discussies met de geestelijken van zijn tijd. Hij geloofde ook zo sterk in het oude testament dat hij bereid was zijn leven geven om o.a. Genesis 3:15 mogelijk te maken.
Ik zag nog iemand zeggen dat de duivel afstamt van het Wycca geloof. Dat kan ook helemaal niet. Er stond al in Genesis en in Job over die schurk geschreven. Beide boeken bestonden lang voordat het Wycca geloof zelfs maar ontstond.
Laatst bijgewerkt door PureSylk op 16-07-10 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt