Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:57

odetteke schreef:
Een vraagje voor degenen die geloven in de schepping.

Hoe verklaren jullie dat de oudste resten die enigzins op een mens lijken nog maar 6 miljoen jaar oud zijn (de homo sapiens zou nog geen 200.000 jaar bestaan volgens mij) en dinosaurussen zo'n 200 miljoen jaar geleden leefden? Het is geen aanval of poging te overtuigen, ik vraag me gewoon af hoe gelovigen dit zien.

Ze hebben ook wel eens een test gedaan op een pinguin.. die volgens de wetenschappers al 2000 jaar oud was.. hij was nog maar 2 jaar dood in het echt.... :')

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:57

LadyGrace schreef:
Dat wij van apen af stammen.. is trouwens ook al lang weer onderuitgeschopt..

nee, we stammen niet af van de apen, we hebben wel een gemeenschappelijke voorouder O:)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:58

Ik neig meer naar darwin.
Maar darwin is ook geen alleswetende, zo heb ik een prachtig boek dat mensenlijk handelen verklaart volgens de darwin theorie, maar in andere artikelen lees ik mensen die dat met prachtige verwoording ook zo weer kunnen weerleggen.

Wie er dan gelijk heeft...?

Ik geloof in allebij, niet perse in de overdreven verhalen uit de bijbel, maar er is zeker wel iets...
Imo. Gebeurt alles met een reden, dat kan darwin niet verklaren.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:00

LadyGrace schreef:
odetteke schreef:

Hoe verklaren jullie dat de oudste resten die enigzins op een mens lijken nog maar 6 miljoen jaar oud zijn (de homo sapiens zou nog geen 200.000 jaar bestaan volgens mij) en dinosaurussen zo'n 200 miljoen jaar geleden leefden? Het is geen aanval of poging te overtuigen, ik vraag me gewoon af hoe gelovigen dit zien.

Ze hebben ook wel eens een test gedaan op een pinguin.. die volgens de wetenschappers al 2000 jaar oud was.. hij was nog maar 2 jaar dood in het echt.... :')

Bron? Die testen worden volgens mij toch vrij nauwkeurig gedaan...

SETEFURII

LadyGrace schreef:
Ik geloof in de schepping :D
Maar ook wel dergelijk in de evoltie theorie.
Ik geloof dat dieren zich kunnen aanpassen.. zo zijn er allemaal verschillende soorten vogels.. en groote en klein paarden.. etc..
Ik geloof niet dat alle dieren.. uit een bepaald bactierie of wat er in het begin ook maar was is ontstaan..
Ook de bomen.. het water.. onweer.. zon.. een kind/jong dat in een baarmoeder word gemaakt.. is dit nou allemaal zo uit een bactierie ontstaan >;)
Dat wij van apen af stammen.. is trouwens ook al lang weer onderuitgeschopt..
namelijk het DNA kan nooit veranderen.. is ook nog nooit bewezen dat dit kon!!
Het DNA van een aap lijkt totaal niet op die van een mens.. welke wel heel erg op een mens lijkt.. is het DNA van een varken.. tja.. geloof het of niet.. maar dat zeg je toch wel wat minder snel... dat je daar van afstamt :+

Ooh nee? Onderzoekers gaan ervan uit dat het DNA van de mens ‘slechts’ voor 95 tot 98,5 procent overeenkomt met dat van de chimpansee. Maar Goodman komt uit op een veel hoger percentage: 99,4 procent overeenkomst. Om daarop uit te komen, gebruikte Goodman een wat afwijkende methode. In plaats van lukraak stukjes DNA te onderzoeken, bestudeerde hij alleen sliertjes erfelijk materiaal die ook echt een functie hebben: de genen. Genen zijn niet alleen minder veranderlijk dan willekeurige stukjes DNA, ze zeggen ook meer over de ‘echte’ verschillen tussen diersoorten, redeneerde Goodman. aldus http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/12084866/
Daarnaast hebben we een gelijke voorvader, het is dus niet voorvader->aap-> mens maar voorvader of Aap of mens.
Daarnaast kan DNA wél veranderen want DNA kan muteren onder invloed van straling, hitte, of gewoon genetische fouten. Oorspronkelijk hadden alle mensen bruine ogen en ik heb er blauwe! Hoe komt dat? Door een verandering in je DNA en je genen :)

fojoe

Ikwashier schreef:
Tsja, wij zijn hier thuis Christelijk, maar een paar maanden terug kregen wij met biologie te Evolutietheorie.
Evolutietheorie klinkt veel logischer. Maar ik weet dus niet wat ik geloven moet. Nijg meer naar de Evolutietheorie denk ik. :)

er zijn veel soorten christelijk ;)
de rooms-katholieke en anglicaanse kerk bijvoorbeeld hebben geen probleem met de evolutieleer.
die zien de schepping als een verhaal, niet als wetenschap :)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:09

PureSylk schreef:
[***] schreef:

'Een dag is voor God als 1000 jaar, en 1000 jaar als 1 dag'
Dus misschien moeten we het met die 7 dagen niet al te nauw nemen ;)

Een verschil van 200 miljoen jaar waarin vele diersoorten uitsterven en een dag is echter wel een heel groot verschil :+ Net als het verhaal dat de aarde volgens de bijbel maar 6000 jaar oud zou zijn terwijl er ontelbaar veel bewijzen zijn dat er toen echt al een tijd mensen rondliepen (hierogliefen uit het oude egypte bijvoorbeeld)

Dat het scheppingsverhaal zoals dat in de bijbel staat onmogelijk kan kloppen wil niet zeggen dat er geen god bestaat. Net als dat evolutietheorie en god elkaar niet uitsluiten.

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:05

Je moet het als groter geheel zien: eerst moest het heelal ontstaan voordat de aarde zich vormde en er uberhaupt leven ontstond. Voor het heelal was er nix, dus ook geen god.

Als er een god zou zijn, zou hij/zij/het dan ook alle anderen planeten geschapen hebben? En alle andere sterrestelsels en wat er allemaal nog meer rondzweeft rondom onze aardbol?
Stel dat er meer planeten zijn met leven, zou dat ook door god zijn geschapen?

Nee, dat is veel te allesomvattend om zelfs nu, in 2010, te begrijpen. Geloof is in het leven geroepen om de onverklaarbare dingen in de natuur, die de mens niet begreep, te verklaren (bv de oude Noorse volken die geloofden dat de donder Het gevolg was van Thor die met zijn hamer sloeg, onze donderdag......we stammen per slot van rekening af van de oude Germanen)
Er waren per slot, allang voordat het christelijke geloof ontstond, al beschavingen op de wereld met hun eigen geloof.
Het christelijk geloof in Europa heeft allerlei "heidense" gebruiken een christelijk jasje gegeven omdat die heidense volken anders toch niet bekeerden, ik noem maar pasen, eastre naar het feest van Eostre, godin van de lente, bij dit feest werden eieren gebruikt als symbool van nieuw leven, paaseieren! Hoezo christelijk feest.
En waarom wordt her kerstfeest gevierd tijdens de oorspronkelijke winterzonnewende? Tijdens dat oorspronkelijke feest werden overal lichtjes ontstoken als symbool van het terugkerende licht, vooral in (denne-)bomen! Kerstboom !

Kortom, om een lang verhaal kort te maken ben ik ervan overtuigd dat het hele christelijke geloof onzin is, er was ongetwijfeld, zo'n 2010 jaar geleden, een soortement van "profeet" genaamd Jesus, die een hoop volgelingen heeft gehad, maar that's it. Elvis had ook een hoop fans, en nog steeds, ondanks dat hij dood is.

Ik ben dus nogal overtuigd van de evolutie. :=

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:18

Interessante discussie. Ik geloof in Scheping. En waarom?
Het is gewoon logischer dan alle pogingen tot uitleg van de evolutietheorie.

Bijv: Iemand een paar pagina's eerder zei: Er was niets, toen kwam er een knal en toen ontstond het heelal en het leven.
Ja, ja. En de wetenschap kan nog steeds niet vertellen hoe er nou uit niets een knal kan ontstaan. Of hoe er uit een ontploffing orde kan ontstaan. De meest ontploffingen die er zijn, zijn veroorzaakt. Hetzij door mensen, hetzij door een combinatie van bepaalde stoffen/moleculen die niet goed samengaan. In beide gevallen was er IETS dat de ontploffing veroorzaakte. De ontploffing die we nu Big Bang noemen moet dus ook door IETS veroorzaakt geweest zijn. Als er niets is, kan er namelijk ook niets ontploffen.

vb 2: evolutietheorie, wordt misschien op school gepresenteerd als evolutieleer, maar wetenschappelijk gezien is het nog steeds een theorie. De bewijzen die gevonden worden zijn tot nog toe steeds weer onderuit gehaald. Er is zelfs een evolutionist geweest die zei: "Toen wij de schepping verwierpen als een fabeltje, namen we het op ons om ons eigen sprookje te bewijzen". En dat is dan een overtuigd evolutionist :n

vb3: Waar is de evolutie dan gaande? Ik zie het niet. Apen zijn nog steeds apen, mensen, zijn mensen, paarden zijn paarden enzovoorts. De bijbel zegt dat alles "naar zijn soort" werd geschapen. Binnen die soorten is er ontzettend veel diversiteit mogelijk. Maar vliegen, blijven vliegen, gemuteerd of niet. En dat geldt tot op de dag van vandaag voor alle soorten, honden, katten, mensen enz. Dus de bijbel klopt gewoon op dit punt. En de wetenschap kan hoog of laag springen, maar een paard wordt nog steeds geen koe en een vlieg wordt nog steeds geen mug.

vb4: Genesis 1:1 zegt: "in het begin schiep God de hemel en de aarde". Waar zie jij staan hoeveel tijd dat in beslag heeft genomen? Kortom, de aarde en dus ook de andere planeten (de hemel) bestond al, voor de scheppingsdagen begonnen.

vb5: De scheppingsdagen beschrijven de volgorde waarin alles op aarde tot stand kwam. Die volgorde is volgens wetenschappers correct. Hoe kon Mozes (die Genesis heeft opgeschreven) die volgorde weten, als het hem niet was verteld door degene die het had gedaan. Hij was dan wel aan het Egyptische hof opgevoed, maar die hadden echt hele andere ideëen als wat Mozes heeft opgeschreven in Genesis. Daarbij betekent het Hebreeuwse woord dat in Genesis met dag is vertaald, ook periode. Dus eigenlijk zegt de bijbel dat er zes scheppingsperiodes waren. In de ene periode werd dit gedaan, in de andere periode werd zus gemaakt enzovoorts.

vb6: Er is via het mytochondriaal dna (hoop dat ik de naam goed heb onthouden) bewezen dat alle mensen op deze planeet van een en dezelfde vrouw afstammen. Op die manier kan Kain dus ook een vrouw hebben gekregen trouwens (ik zag daar een opmerking over eenpaar pagina's terug), Adam en Eva kregen namelijk nog vele zonen en dochters na Kain en Abel (zie Genesis 5:4). Enige verklaring is dus dat hij met zijn zus of nichtje is getrouwd. En tto diezelfde conclusie moet je ook komen als je de wetenschap volgt. Want als alle mensen 1 vrouw als voorouder hebben, dan betekent dit dat de kinderen van die vrouw met elkaar getrouwd moeten zijn om kinderen voort te brengen. Er is geen andere verklaring mogelijk. Of je nu in de bijbel of in de wetenschap gelooft.
Als de evolutietheorie zou kloppen dan zouden er meerdere mensen tegelijk moeten zijn ontstaan. En zou het menselijk ras van meerdere vrouwen moeten afstammen.

vb7: Tot nu toe is mijn persoonlijke ervaring geweest, dat als mensen tegen mij zeiden, ja, maar dit en dat zegt de wetenschap en dat klopt niet met jouw bijbel, ik alleen maar een paar jaar, of soms nog niet eens een jaar, hoefde te wachten voordat de wetenschap zichzelf weer onderuit haalde en overduidelijke bewijzen vond die juist ondersteunden wat er in de bijbel daarover stond. En dat is voor mij weer een bewijs dat de echte auteur van de bijbel, de Schepper moet zijn. Want de mensen die dit opschreven konden dat allemaal niet weten. In hun tijd gingen er hele andere theoriën rond, bijv over de vorm van de aarde, en zij schreven gewoon op dat de aarde bolvormig is en aan niets ophangt, terwijl de grieken en romeinen en egyptenaren hele andere ideëen erover hadden. Hoe konden ze dat weten, terwijl de schrijvers niet als wetenschappelijk volk bekend stonden, terwijl wij nu opkijken naar diezelfde grieken en romeinen omdat die zo 'geleerd' waren. De bijbel zei deze dingen al respectievelijk 1400 jaar en 700 jaar voordat Jezus geboren werd. Maar de 'wetenschap' van die tijd en zelfs nog de wetenschap van nog geen vijfhonderd jaar geleden, ontkende dit gewoon glashard. Galileo werd nog vermoord omdat hij hetzelfde had ontdekt en dat kon staven met de bijbel. Wij hebben pas in de vorige eeuw het definitieve bewijs verkregen van de wetenschappelijke correctheid van de bijbel hierover (toen er voor het eerst mensen de ruimte ingingen).

Tot nu toe is de bijbel altijd wetenschappelijk correct geweest, terwijl de mensen die het opschreven er op geen enkele manier weet van hadden kunnen hebben, dat de dingen zo in elkaar zaten. De enige logische verkaring is dat de schepper, de maker ervan, het hun verteld heeft.
Dit in tegenstelling tot de wetenschap. Er is niets zo veranderlijk als de wetenschap. Het ene moment zijn ze helemaal overtuigd: Het zit zus. Tot er een paar jaar later iemand komt en die zegt: Het zit zo, kijk maar, ik heb dit en dat als bewijs. Weer een paar jaar later komt er een derde die zegt: Nou, het zit niet helemaal zo, want dit en dat...
Kortom gezegd: ik heb meer vertrouwen in de bijbel, want die blijkt het uiteindelijk toch altijd juist te hebben.

Vandaar dus dat ik persoonlijk in de schepping en in de bijbel geloof.

En overigens, ik zag iemand zeggen dat christenen alleen in het nieuwe testament en in Jezus geloven. Dat kan helemaal niet. Als je in Jezus gelooft, geloof je ook in het oude testament en in de schepping. Jezus zélf geloofde daar ten slotte ook in. Hij haalde het voorbeeld van Adam en Eva aan in een van zijn discussies met de geestelijken van zijn tijd. Hij geloofde ook zo sterk in het oude testament dat hij bereid was zijn leven geven om o.a. Genesis 3:15 mogelijk te maken.

Ik zag nog iemand zeggen dat de duivel afstamt van het Wycca geloof. Dat kan ook helemaal niet. Er stond al in Genesis en in Job over die schurk geschreven. Beide boeken bestonden lang voordat het Wycca geloof zelfs maar ontstond.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:21

Iloonie schreef:
Een combi van beide zou dat ook kunnen?

heb je het dan over het creationisme?

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:26

Ik neig meer naar de evolutietheorie, er zitten nog wel wat manco's in, maar ik vind het een logischer verklaring dan het scheppingsverhaal.

Door gelovigen wordt vaak aangehaald dat de evolutietheorie nog niet onomstotelijk bewezen is. Dat klopt, maar het scheppingsverhaal ook niet. Er zijn tot nu toe meer bewijzen voor de evolutietheorie dan voor het scheppingsverhaal.

Galileo Galilei werd in eerste instantie ook niet geloofd door de kerk. Later kon men hier niet meer omheen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 15:26

zippora: Hoe is God dan ontstaan?

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:29

zippora schreef:
Interessante discussie. Ik geloof in Scheping. En waarom?
Het is gewoon logischer dan alle pogingen tot uitleg van de evolutietheorie.

Bijv: Iemand een paar pagina's eerder zei: Er was niets, toen kwam er een knal en toen ontstond het heelal en het leven.
Ja, ja. En de wetenschap kan nog steeds niet vertellen hoe er nou uit niets een knal kan ontstaan. Of hoe er uit een ontploffing orde kan ontstaan. De meest ontploffingen die er zijn, zijn veroorzaakt. Hetzij door mensen, hetzij door een combinatie van bepaalde stoffen/moleculen die niet goed samengaan. In beide gevallen was er IETS dat de ontploffing veroorzaakte. De ontploffing die we nu Big Bang noemen moet dus ook door IETS veroorzaakt geweest zijn. Als er niets is, kan er namelijk ook niets ontploffen.

Hoe ontstond God? Ik wil het even niet over een knal o.i.d. hebben, maar gewoon over 'ontstaan'. Het is duidelijk dat er twee, even onlogische, meningen over zijn:
. God ontstond
. Het heelal ontstond

Citaat:
vb 2: evolutietheorie, wordt misschien op school gepresenteerd als evolutieleer, maar wetenschappelijk gezien is het nog steeds een theorie. De bewijzen die gevonden worden zijn tot nog toe steeds weer onderuit gehaald. Er is zelfs een evolutionist geweest die zei: "Toen wij de schepping verwierpen als een fabeltje, namen we het op ons om ons eigen sprookje te bewijzen". En dat is dan een overtuigd evolutionist :n

vb3: Waar is de evolutie dan gaande? Ik zie het niet. Apen zijn nog steeds apen, mensen, zijn mensen, paarden zijn paarden enzovoorts. De bijbel zegt dat alles "naar zijn soort" werd geschapen. Binnen die soorten is er ontzettend veel diversiteit mogelijk. Maar vliegen, blijven vliegen, gemuteerd of niet. En dat geldt tot op de dag van vandaag voor alle soorten, honden, katten, mensen enz. Dus de bijbel klopt gewoon op dit punt. En de wetenschap kan hoog of laag springen, maar een paard wordt nog steeds geen koe en een vlieg wordt nog steeds geen mug.

De evolutie speelt zich af voor je neus, en is mijn insziens iets dat niet te ontkennen is. Je moet niet kijken naar het verschil tussen vandaag en morgen, maar het verschil tussen een eeuw geleden en nu, of 1000 jaar geleden en nu. Het is duidelijk dat zowel dieren als planten zich aanpassen aan de omgeving, dit gaat langzaam, maar het gebeurt wel. De gene met een handig foutje overleven het beste en planten zich daardoor vaker voort, enzovoort. Zelfs dat een groot deel van de mensheid tegenwoordig blauwe ogen heeft kan al evolutie genoemd worden.

Citaat:
vb4: Genesis 1:1 zegt: "in het begin schiep God de hemel en de aarde". Waar zie jij staan hoeveel tijd dat in beslag heeft genomen? Kortom, de aarde en dus ook de andere planeten (de hemel) bestond al, voor de scheppingsdagen begonnen.

Daar kan ik inkomen. Ik wil ook nog even terugkomen op het vorige punt, dat ik enkele pagina's geleden aanhaalde:
'Voor God is 1 dag als 1000 jaar, en 1000 jaar is voor God als 1 dag' Volgens mij moeten we het echt niet zo lettelijk nemen met die dagen..

Citaat:
vb5: De scheppingsdagen beschrijven de volgorde waarin alles op aarde tot stand kwam. Die volgorde is volgens wetenschappers correct. Hoe kon Mozes (die Genesis heeft opgeschreven) die volgorde weten, als het hem niet was verteld door degene die het had gedaan. Hij was dan wel aan het Egyptische hof opgevoed, maar die hadden echt hele andere ideëen als wat Mozes heeft opgeschreven in Genesis. Daarbij betekent het Hebreeuwse woord dat in Genesis met dag is vertaald, ook periode. Dus eigenlijk zegt de bijbel dat er zes scheppingsperiodes waren. In de ene periode werd dit gedaan, in de andere periode werd zus gemaakt enzovoorts.

Citaat:
vb6: Er is via het mytochondriaal dna (hoop dat ik de naam goed heb onthouden) bewezen dat alle mensen op deze planeet van een en dezelfde vrouw afstammen. Op die manier kan Kain dus ook een vrouw hebben gekregen trouwens (ik zag daar een opmerking over eenpaar pagina's terug), Adam en Eva kregen namelijk nog vele zonen en dochters na Kain en Abel (zie Genesis 5:4). Enige verklaring is dus dat hij met zijn zus of nichtje is getrouwd. En tto diezelfde conclusie moet je ook komen als je de wetenschap volgt. Want als alle mensen 1 vrouw als voorouder hebben, dan betekent dit dat de kinderen van die vrouw met elkaar getrouwd moeten zijn om kinderen voort te brengen. Er is geen andere verklaring mogelijk. Of je nu in de bijbel of in de wetenschap gelooft.
Als de evolutietheorie zou kloppen dan zouden er meerdere mensen tegelijk moeten zijn ontstaan. En zou het menselijk ras van meerdere vrouwen moeten afstammen.

Kan je uitleggen waarom het volgens jou dan vanuit meerdere vrouwen moet ontstaan? Daar ben ik het niet helemaal mee eens namelijk.. Denk ik.. :P

Citaat:
vb7: Tot nu toe is mijn persoonlijke ervaring geweest, dat als mensen tegen mij zeiden, ja, maar dit en dat zegt de wetenschap en dat klopt niet met jouw bijbel, ik alleen maar een paar jaar, of soms nog niet eens een jaar, hoefde te wachten voordat de wetenschap zichzelf weer onderuit haalde en overduidelijke bewijzen vond die juist ondersteunden wat er in de bijbel daarover stond. En dat is voor mij weer een bewijs dat de echte auteur van de bijbel, de Schepper moet zijn. Want de mensen die dit opschreven konden dat allemaal niet weten. In hun tijd gingen er hele andere theoriën rond, bijv over de vorm van de aarde, en zij schreven gewoon op dat de aarde bolvormig is en aan niets ophangt, terwijl de grieken en romeinen en egyptenaren hele andere ideëen erover hadden. Hoe konden ze dat weten, terwijl de schrijvers niet als wetenschappelijk volk bekend stonden, terwijl wij nu opkijken naar diezelfde grieken en romeinen omdat die zo 'geleerd' waren. De bijbel zei deze dingen al respectievelijk 1400 jaar en 700 jaar voordat Jezus geboren werd. Maar de 'wetenschap' van die tijd en zelfs nog de wetenschap van nog geen vijfhonderd jaar geleden, ontkende dit gewoon glashard. Galileo werd nog vermoord omdat hij hetzelfde had ontdekt en dat kon staven met de bijbel. Wij hebben pas in de vorige eeuw het definitieve bewijs verkregen van de wetenschappelijke correctheid van de bijbel hierover (toen er voor het eerst mensen de ruimte ingingen).

Tot nu toe is de bijbel altijd wetenschappelijk correct geweest, terwijl de mensen die het opschreven er op geen enkele manier weet van hadden kunnen hebben, dat de dingen zo in elkaar zaten. De enige logische verkaring is dat de schepper, de maker ervan, het hun verteld heeft.
Dit in tegenstelling tot de wetenschap. Er is niets zo veranderlijk als de wetenschap. Het ene moment zijn ze helemaal overtuigd: Het zit zus. Tot er een paar jaar later iemand komt en die zegt: Het zit zo, kijk maar, ik heb dit en dat als bewijs. Weer een paar jaar later komt er een derde die zegt: Nou, het zit niet helemaal zo, want dit en dat...
Kortom gezegd: ik heb meer vertrouwen in de bijbel, want die blijkt het uiteindelijk toch altijd juist te hebben.

Vandaar dus dat ik persoonlijk in de schepping en in de bijbel geloof.

En overigens, ik zag iemand zeggen dat christenen alleen in het nieuwe testament en in Jezus geloven. Dat kan helemaal niet. Als je in Jezus gelooft, geloof je ook in het oude testament en in de schepping. Jezus zélf geloofde daar ten slotte ook in. Hij haalde het voorbeeld van Adam en Eva aan in een van zijn discussies met de geestelijken van zijn tijd. Hij geloofde ook zo sterk in het oude testament dat hij bereid was zijn leven geven om o.a. Genesis 3:15 mogelijk te maken.

Ik zag nog iemand zeggen dat de duivel afstamt van het Wycca geloof. Dat kan ook helemaal niet. Er stond al in Genesis en in Job over die schurk geschreven. Beide boeken bestonden lang voordat het Wycca geloof zelfs maar ontstond.
Laatst bijgewerkt door PureSylk op 16-07-10 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:32

schepping logischer? := imo is de evolutie theorie veel geloofwaardiger als pats boem er staan 2 mensen op de wereld, of god is er terwijl ik er nog nooit iets van gezien/gemerkt/geloofd heb..

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:33

zippora; je zegt, er is iets uit niets ontstaan, maar dat klopt niet, want er waren al tijd al verschillende moleculen en energieën die nog niet 'iets' vormden. De grote knal heeft niets 'gemaakt' maar gewoon de al aanwezige stoffen samengevoegd tot iets.
En ik snap eigenlijk ook niet dat je omdat je de wetenschappelijke feiten niet aanneemt, je 'dan maar' in god gelooft, is toch niet de goede manier? En hoe verklaar jij die absurde 'wonderen' die in de bijbel staan, en hoe verklaar je sws een soort 'superorganisme in the air' die alles regelt en aanstuurt, lijkt mij veeeeeeeeeeeeeeeel ongeloofwaardiger dan de evolutie theorie.
maar dat ben ik he, dochter van een bioloog in evolutiewetenschappen :P

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:34

Illusion schreef:
schepping logischer? := imo is de evolutie theorie veel geloofwaardiger als pats boem er staan 2 mensen op de wereld, of god is er terwijl ik er nog nooit iets van gezien/gemerkt/geloofd heb..

pats boem er waren twee mensen kan niet, maar pats boem er was een universum wel? :')

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:35

universum was er misschien altijd al, voor het hele leven op aarde. die patsboem 2 mensen niet.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:36

Illusion schreef:
universum was er misschien altijd al, voor het hele leven op aarde. die patsboem 2 mensen niet.

het is nooit patsboem daar heb je het universum geweest,
er waren altijd al kleine deeltjes, maar het was PATS BOEM gevormd in een universum.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:36

PureSylk schreef:
Illusion schreef:

pats boem er waren twee mensen kan niet, maar pats boem er was een universum wel? :')

Nee, ik geloof weer niet in de big bang. Ik denk dat het universum ook door evolutie is ontstaan, zoals leeneliefje omschrijft.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:37

Altijd al.. Ik denk dat je de enige persoon op deze wereld bent die in altijd al geloofd. Da's namelijk over het algemeen te moeilijk te bevatten voor de mensheid. Daarom willen ze een verklaring, die er misschien inderdaad niet is..
Ik denk dat ik ook ga geloven in altijd al :)
Dat van die mensen kan ik inkomen.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:39

ja dus een evolutie ;) de evolutietheorie heeft nog iets van bewijzen/argumenten.. dat vind ik iig al 'n heel stuk geloviger als ''het staat geschreven'' of ''je moet het geloven'' sorry maar daar ben ik waarschijnlijk gewoon veel te nuchter voor :n ook heb ik een gelovige nog nooit met 'n echt goed argument gezien voor het plotseling ontstaan van 2 mensen/een god(ja hoe is die eigenlijk onstaan?) enz. enz.

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:42

Het was geen patsboem, er was nml bij het ontstaan van universum ook nog geen lucht waardoor (geluids-)trillingen zich konden verplaatsen (dus ook geen big-bang).
Hierover is een tijdje terug op national geographic een programma geweest.
http://science.nationalgeographic.com/s ... ticle.html

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:44

maar een big bang kan wel degelijk, maar de meeste denken volgens mij dat bij de big bang er ineens van alles is ontstaan in een klap, maar (correct me if i'm wrong) dat is helemaal niet het geval, 'de ingredienten' zijn al die tijd aanwezig geweest, maar door ophopende energie, zwaartekrachten en uiteindelijk dan dus de big bang alles op zijn plaats gekomen.
Een paar tomaten en wat deeg maken nog geen pizza, daar moet eerst een oven aan te pas komen :+
hihihi. leuk verbeeld :')

PureSylk

Re: Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:47

Maar kijk.. Het kan toch dat God de aarde heeft geschapen door middel van een big-bang?

leeneliefje

Re: Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:49

ja dat is dus het creationisme,
die gebruiken dus gewoon de wetenschappelijke verklaringen, en wenden en keren het zo dat zelfs de evolutie theorie een schepsel van god is, zo lust ik er nog wel een :')