Einde Studiefinanciering nabij.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:33

Fleurtje100 schreef:
Opzich is daar niks geks aan toch? Dat als de overheid meebetaalt aan jouw studie en je tien jaar later geen diploma behaald hebt, dat je dan het geld terugbetaalt wat je hebt gehad van de overheid?

Dat ben ik helemaal met je eens hoor! Ik denk alleen: Als ik het prima terug kan betalen zonder HBO/WO salaris, waarom zou iemand met een WO of HBO diploma dat dan niet kunnen?

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:37

Babsiej schreef:
Ik vind het een zeer terechte bezuiniging.

Wanneer je je diploma op bijv HBO of universitair niveau hebt gehaald ben je genoeg bij machte om dit terug te betalen.

Jahoor, verplegers en leraren verdienen echt enorm, die komen gewoon van het HBO en WO hoor. En niet iedereen wordt directeur of topman van Shell.
Citaat:
Ik vind niet dat de geen die niet kunnen studeren, niet iedereen heeft hier namelijk de hersens voor, voor deze mensen moeten betalen.
Maw goede bezuiniging. En ja, ik heb gestuurd en nee, helaas nooit stufie ontvangen, ik was 15 toen ik mbo begon en 18 toen ik klaar was :+

Mbo is geen studie, bovendien kost dat lang zoveel geld niet.

Wat betreft het 'ik wil daar niet voor betalen, want ik maar er geen gebruik van' argument:
- Kinderlozen betalen ook voor kinderen
- Gezonden betalen ook voor zieken
- Autorijders betalen ook voor het OV
- Fietsers betalen ook belasting die opgaat aan snelwegen die ze niet gebruiken.

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar dat is juist het principe van een verzorgingstaat. We betalen allemaal voor elkaar.

Ik vind allereerst dat het onderwijsniveau weer omhoog moet. Hbo stelt echt geen zak voor, en van WO had ik ook meer verwacht als dat nou het allerhoogst haalbare moet voorstellen. Maar goed dat komt doordat:
1. De overheid 50% hoogopgeleiden wil. Dus nemen ze het maar voor lief dat deze 'hoogopgeleiden' steeds minder goed opgeleid zijn. Dat vind je immers niet terug in de statistieken. En;
2. Het probleem is dat scholen en universiteiten worden betaald naar het aantal afgestudeerden. Gevolg: scholen willen zoveel mogelijk mensen laten afstuderen en leggen de norm maar lager om dat te bewerkstelligen.

Het aantal studenten is de afgelopen jaren ontzettend toegenomen en de investeringen in het onderwijs zijn afgenomen. Dat moet dus anders.
Ik zou best wat meer willen betalen (en dus lenen) in ruil voor meer kwaliteit en strengere regels (maar geen aanwezigheidsplicht) willen als daardoor al die lamlullen er vanaf geschopt worden. Geloof me er zijn zat mensen die zo hard falen, maar steeds maar herkansen en 6 jaar over een studie van 3 jaar doen. Prima hoor, maar niet ten koste van mijn onderwijs graag.

Als ze dit doen moeten ze lenen echt gunstig maken, anders gaan studenten nog meer werken en dat gaat dan ten koste van de studie waardoor je alsnog niks aan het plan hebt. Ik denk dat het sowieso afhankelijk moet worden van je inkomen.
En misschien korting geven aan studenten met goede cijfers, want anders kom je nooit van die zesjes cultuur af.

Bellona_K

Re: Einde Studiefinanciering nabij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:41

De meesten vergeten dat als je veel verdient, je automatisch veel meer belasting betaald... Heb je gestudeerd, heb je een goede baan en verdien je veel geld, dan betaal je al over de top van je inkomen 50% belasting. Straks word je dus als hoger opgeleide 2x genaaid; je krijgt geen studiefinanciering maar een lening, en je betaald veel belasting over je inkomen als je je diploma hebt gehaald en een goede baan hebt.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:45

Dat is idd wel iets om op te letten, in andere landen betaal je misschien eenmalig meer om te studeren maar hoef je op lange termijn niet zoveel belasting te betalen.
Lijkt me niet ondenkbaar dat er daardoor op den duur waardevolle mensen vertrekken en hun heil elders gaan zoeken.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:24

CCCCorine schreef:
Fleurtje100 schreef:
Opzich is daar niks geks aan toch? Dat als de overheid meebetaalt aan jouw studie en je tien jaar later geen diploma behaald hebt, dat je dan het geld terugbetaalt wat je hebt gehad van de overheid?

Dat ben ik helemaal met je eens hoor! Ik denk alleen: Als ik het prima terug kan betalen zonder HBO/WO salaris, waarom zou iemand met een WO of HBO diploma dat dan niet kunnen?

Klopt, dat kunnen ze ook heus wel. Ik zie daarom ook niet in waarom het stoppen van stufi een rede is om dan maar niet te gaan studeren. In de meeste gevallen kost het denk ik minder of wel te studeren en hiervoor een bedrag te lenen dan niet te gaan studeren.
Ik vind het overigens in het huidige systeem ook krom dat wanneer je na je 27e ofzo nog gaat studeren en daarvoor nog niet de vier jaar stufi hebt ontvangen deze niet meer krijgt door je leeftijd. Mijn moeder is toen ik ging studeren ook gaan studeren. En ik kreeg stufi en OV en zij kreeg niks, terwijl ze wel 1-2 dagen onbetaald stage moest lopen en er ook echt niet zoveel bij kon werken en nog eens studeerde voor leerkracht, waar een tekort aan is. Ze kon het wel betalen hoor, maar oneerlijk is het wel.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 01:13

Ik hoor veel mensen zeggen dat je het later wel weer terug kunt betalen. Maar ik denk toch dat veel mensen wel 2 keer nadenken of ze wel gaan studeren als dat betekend dat je je carriere met een dikke schuld begint.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:28

Jildau schreef:
Ik hoor veel mensen zeggen dat je het later wel weer terug kunt betalen. Maar ik denk toch dat veel mensen wel 2 keer nadenken of ze wel gaan studeren als dat betekend dat je je carriere met een dikke schuld begint.

de schuld maak je zelf zo groot, dus vind dat onzin, zoals ik al zei inplaats van 10 weken vakantie te vieren kan je er 8 fulltime werken, dan heb je je college geld bij elkaar (of voor een groot deel) en hoef je niet of weinig bij te lenen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:27

Nou dat is ook niet helemaal zo. Ik werk altijd het gehele jaar door, na schooltijd, en ik houd momenteel niks over hoor. Het is niet zo dat elke student maar zoveel studiefinanciering krijgt dat 'ie ervan kan leven. En zomaar even een fulltime baan vinden voor een paar weken lukt ook niet iedereen.

Ik vind het gewoon enorm slecht dat ze op zoiets als onderwijs, wat echt ontzettend belangrijk is, willen gaan bezuinigen.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:33

xDramaQueen schreef:
Jildau schreef:

de schuld maak je zelf zo groot, dus vind dat onzin, zoals ik al zei inplaats van 10 weken vakantie te vieren kan je er 8 fulltime werken, dan heb je je college geld bij elkaar (of voor een groot deel) en hoef je niet of weinig bij te lenen.

en hoe zou ik het dan moeten doen?? ik moest het afgelopen jaar met de studie al rustiger aan gaan doen omdat het allemaal te veel was..als ik volledig door was gegaan dan was in nu overspannen geweest, en dan had ik er ook geenbaantje bij he, kon ik simpelweg niet aan.
juist de vakanties heb ik echt nodig om weer een beetje bij te komen, dus ik zou dan wel degelijk een grote schuld krijgen. doordat ik het rustiger aan moet doen heb ik sowieso al een jaar studievertraging en moet ik sowieso dus lenen. (of stagevergoeding opsparen. vergoedingen zijn goed bij mijn opleiding, is meer als stufie en sommigen krijgen al normaal loon..meer als 1000/maand dus..)

wat er hier ook gezegd wordt is dat mensen eerder met de studie klaar zullen zijn omdat ze het moeten lenen.. ik denk eerder dat men meer gaat werken zodat ze minder hoeven te lenen maar dat ze daardoor wel weer langer over hun studie doen omdt de tijd om te studeren veel minder wordt doordat ze zoveel aan t werk zijn..

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:40

xDramaQueen schreef:
Jildau schreef:

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Studeren is al heftig, als je dan ook nog eens al je vakanties fulltime moet werken dan heb je nooit rust. Er zijn maar weinig mensen die zó stressbestendig zijn dat ze dat aankunnen. Zelf zou ik gillend gek worden.

Ik vraag me overigens af waar al het geld dan wél heen gaat.
1. Er wordt bezuinigt op het onderwijs
2. Er wordt bezuinigt op de zorg.
3. De studiefinanciering wordt evt afgeschaft.

Waar gaat dat geld dan in godsnaam naar toe? Mag toch hopen niet naar die peperdure F16 (??) vliegtuigen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:49

Angelita schreef:
Waar gaat dat geld dan in godsnaam naar toe? Mag toch hopen niet naar die peperdure F16 (??) vliegtuigen...

Gedeeltelijk in overlastbestrijding: de uitvallers van de scholen verdienen minder, komen vaker in een uitkering terecht, raken eerder in financiele problemen, zakken eerder richting het criminele circuit etc. In de zorg komt een gedeelte van de niet-structurele zorg terecht in de noodzorg (als de huisartsen onvoldoende bereikbaar zijn komen problemen eerder op de Spoedeisende Hulp terecht, door de wachttijden bij bv jeugdzorg en psychiatrische zorg kunnen dingen die in een beginstadium misschien eenvoudiger bijgestuurd hadden kunnen worden helemaal uit de hand lopen waardoor intensieve zorg en zelfs langdurige opnamen of uithuisplaatsing nodig is, etc.)

Voor een deel gaat het geld ook naar het oplossen van ons begrotingstekort - geld dat we al wel hebben uitgegeven maar niet hebben.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:58

Dankjewel, dat maakt het voor mij wat helderder. :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:05

ayo schreef:
Dat is idd wel iets om op te letten, in andere landen betaal je misschien eenmalig meer om te studeren maar hoef je op lange termijn niet zoveel belasting te betalen.
Lijkt me niet ondenkbaar dat er daardoor op den duur waardevolle mensen vertrekken en hun heil elders gaan zoeken.

Maar er zijn ook heel wat landen waar je misschien wel minder belasting betaalt, maar waar dan ook minder collectieve regelingen zijn, zodat je meer geld kwijt bent aan ziektekosten/verzekeringen.
Of dat de veiligheid in zon land slechter geregeld is zodat je daar zelf meer investeringen moet doen.

Dus minder belasting hoeft niet meteen te betekenen dat het leven ergens ook echt goedkoper is.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:36

Als ik geen stufi zou krijgen zou ik niet kunnen studeren! Alles gaat op aan huur en de rest spaar ik om het collegegeld + boeken voor volgend jaar te kunnen betalen.. mijn ouders hebben ook geen geld om me te helpen. Jeetje ze pakken daar in Den Haag alles af van gewone mensen die de extra hulp (in geld) hard nodig hebben, maar er komen nooit plannen dat ze zelf eens iets inleveren. Wat gaan ze ons nog meer afpakken?! ;(

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:41

ayo schreef:
Babsiej schreef:
Ik vind het een zeer terechte bezuiniging.

Wanneer je je diploma op bijv HBO of universitair niveau hebt gehaald ben je genoeg bij machte om dit terug te betalen.

Jahoor, verplegers en leraren verdienen echt enorm, die komen gewoon van het HBO en WO hoor. En niet iedereen wordt directeur of topman van Shell.

ik hoop dat je hier het woord slecht bent vergeten.. een vuilnisman verdient in veel gevallen beter dan een verpleegkundige...
Ik weet niet wat een docent verdient dus daar kan ik niks over zeggen

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:44

ayo schreef:
Mbo is geen studie, bovendien kost dat lang zoveel geld niet.
[/quote]

En MBO is misschien geen 'echte studie' maar je krijgt wel stufi en vaak verdienen mbo-ers minder
dan HBOers en WOers dus ik kan me voorstellen dat die dubbel zo hard moeten werken
om het geleende bedrag terug te betalen

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 15:46

De PVV is de grote voorstander van behoud van de StuFi zoals deze nu is. Bijna alle andere politieke partijen willen het veranderen in een leenstelsel. Ben je voor behoud van de StuFi in zijn huidige vorm, dan is de PVV misschien het overwegen waard bij de komende statenverkiezingen in maart 2011. -:)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:38

janesmith: ook de sp wil helemaal niets van gerommel aan de stufi weten..
voornaamste reden waarom ik 9 juni op de sp gestemt heb!

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:44

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of hier ook (aankomend) HBO/WO studenten zijn die het een strak plan vinden om de stufi af te schaffen?? :)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:48

ik denk het niet angelita..

enerzijds snap ik ergens wel een heeeeeel klein beetje het idee achter dat leenstelsel.
maar als ik dat dan vergelijk met wat het voor mij zou gaan betekenen: college geld gaat naar 8000 euro per jaar (want ik begin in september aan mn 2e studie), op de boekenlijst staan veeeel dure boeken. en als ik dan ook nog eens geen stufi zou krijgen.. tja..
moet zeggen dat het vooruit zicht om na mn studie de komende 15 jaar met een schuld te zitten ook niet erg aantrekkelijk klinkt.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:54

Ik denk het ook niet, maar ik wacht het even af..... :)

Mijn vermoeden is dat alleen mensen die al klaar zijn met mbo/hbo/wo voor de afschaffing zijn. Die mensen mogen imo wel eens goed nadenken hoe zij het hadden gevonden als dit in hun schooltijd aan de orde was. Het komt op mij nogal egoïstisch over namelijk ''Oh dan ga je toch gewoon even lenen!''. Denk dat ze er niet zo makkelijk over hadden gedacht als het om hun ging.. Maar alsnog: ik wacht het even af, misschien zijn er studenten die er voor de afschaffing zijn die er iets zinnigs over willen zeggen. :)

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:11

Angelita schreef:
xDramaQueen schreef:

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Studeren is al heftig, als je dan ook nog eens al je vakanties fulltime moet werken dan heb je nooit rust. Er zijn maar weinig mensen die zó stressbestendig zijn dat ze dat aankunnen. Zelf zou ik gillend gek worden.

Ik vraag me overigens af waar al het geld dan wél heen gaat.
1. Er wordt bezuinigt op het onderwijs
2. Er wordt bezuinigt op de zorg.
3. De studiefinanciering wordt evt afgeschaft.

dat valt ook wel mee, ik zeg ook niet dat je alle 10 de weken vol moet werken, als je straks fulltime aan de slag gaat neem je toch ook geen 8/10 weken vrij? je kan ook 5 weken werken en 3 weken vrij, desnoods 1 net als de vakantie begint, en dan nog 2 voordat het nieuwe jaar begint, tjah misschien weet ik niet beter maar vind t allemaal best onnodig en doelloos om serieus letterlijk de hele vakantie op je gat te zitten.

maar net wat ik zeg, ik ben niet anders gewend en begon al jong met fulltime werk, maar ik word gillend gek als ik zolang zou moeten stilzitten.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:20

annehoe schreef:
ayo schreef:

ik hoop dat je hier het woord slecht bent vergeten.. een vuilnisman verdient in veel gevallen beter dan een verpleegkundige...
Ik weet niet wat een docent verdient dus daar kan ik niks over zeggen

Dat heet sarcasme.
annehoe schreef:
En MBO is misschien geen 'echte studie' maar je krijgt wel stufi en vaak verdienen mbo-ers minder
dan HBOers en WOers dus ik kan me voorstellen dat die dubbel zo hard moeten werken
om het geleende bedrag terug te betalen

Het lesgeld van MBO is lager, boekengeld is lager en veel mbo'ers hoeven niet op kamers dus hoeven ook niet te lenen om hun huur te kunnen betalen. Dubbel zo hard werken lijkt me overdreven, ze hoeven ook minder belasting te betalen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:33

xDramaQueen schreef:

En je huur, boodschappen en boeken dan? :oo Een lening gaat in de meeste gevallen echt niet (alleen) naar het schoolgeld.

Ik ken maar weinig studenten die 10 weken vakantie vieren, degenen die echt afhankelijk zijn van de studiefinanciering moeten ook nu werken om rond te komen.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:36

Angelita schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of hier ook (aankomend) HBO/WO studenten zijn die het een strak plan vinden om de stufi af te schaffen?? :)

Ik studeer zelf ja, en ik ben voor verandering. Ik heb het in een voorgaande post al uitgelegd. Het huidige systeem werkt gewoon helemaal verkeerd. Ik weet niet of stufi afschaffen de oplossing is, maar iig wil ik af van al die lamzakken die geen fiets uitvoeren en voor wie de norm maar steeds wordt bijgesteld. Ja want stel je voor dat er mensen zijn die geen HBO of WO opleiding kunnen halen he... Zelfs op de uni wordt er al steeds meer verplicht, puur om die lamzakken naar school te laten komen omdat ze anders de hele dag uit hun neus vreten en 8 jaar over een studie van 4 jaar doen.

Dus als ze voor een regeling zorgen die prestatie beloond, zowel in cijfers als in een snelle afronding dan ben ik wel voor. Je zou kunnen denken aan dat bij op tijd afstuderen een flink percentage wordt kwijtgescholden en wanneer je hoger dan een 7,5 staat ook nog een deel. Ik pleit wel voor een gunstiger rente tarief. Ik zou ook graag zien dat de verhoging van het collegegeld voor een 2e studie wordt afgeschaft.

In ieder geval zou ik graag zien dat sommige studenten gaan beseffen dat studeren ook een investering in jezelf is, en niet alleen maar omdat het 'hoort' en dat het vooral leuk is om je elk weekend lam te zuipen en daardoor elk jaar weer 12 herkansingen moet maken.