Illusion schreef:even gegoogled ik kom veel reactie's tegen als: eerst dit, daarna de meerderheid in gemeente's en daarna 't land. 't einde van de vrijheid is in zicht.
nou vind ik dit 'n beetje overdreven, maar ergens zit er volgens mij wel 'n kern van waarheid in denk ik..
hoe denken jullie hierover?
Dit is een drogreden en wel de drogreden van het hellend vlak. Wat is die kern van waarheid dan?
@barmat: het hoeft inderdaad zeker niet of-of, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar als in een samenleving dat en-en niet lijkt te lukken en de of-of in jouw nadeel is, snap ik best dat je, wanneer je niet het verstand of de rede hebt naar een en-en toe te werken, je voor de of-of in jouw voordeel gaat. Dat is natuurlijk fout en zeker op deze manier, maar er zijn hier dus twee partijen fout, niet een. Kunst is dan dat de partij die daar toe in staat is, wat in dit geval de autochtonen zijn, gezien zij in veel gevallen toegang hebben gehad tot een betere scholing en een vrijere opvoeding, een beetje inbindt om ruimte te maken voor de andere groep. (En dan heb ik het nu niet specifiek over die ene voetbalclub, maar landelijk, of eigenlijk zelfs mondiaal)
Je laatste zin is een lastige: want wanneer belangen botsen, zoals in de tegenstelling zatlappen-gelovigen, in hoeverre kan er dan sprake zijn van en-en? Dat verschil, die vrijheid die wij in Nederland hebben om ons te bezatten, of dergelijke dingen, dat is net het stukje intergratie dat in mijn ogen van een immigrant verwacht mag worden.