de pil gaat uit het basispakket?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:45

ik heb het helemaal gehad met verzekeringen.. maarja, je kan gewoon niet niet verzekerd zijn. ben nog geen 21, de pil zou vergoed moeten worden maar ik betaal het altijd zelf. tandarts zelfde verhaal.
waarom? het is zo ingewikkeld geworden, ik moet eerst een recept aanvragen, laten faxen naar mijn verzekering, wachten op een fax terug, doorverwezen worden naar de apotheek.. en ik heb al nooit een vrije dag, de drempel is dan te hoog en wordt het een keuze tussen 'simpelweg de rekening betalen, of al die rompslomp voor die vergoeding', zelfde met de tandarts, vroeger werd dat allemaal automatisch gedaan, werd het gewoon geregeld tussen de praktijk en je verzekering, nu gaat alles via jezelf. dus misschien is mijn huidige verzekering goedkoper dan vroeger, scheelt 17e per maand, maar het is zoo ingewikkeld dat ik vaak de rekningen maar betaal omdat ik simpelweg geen tijd heb om dat hele proces te doorlopen voor die paar euro's.
eigenlijk zal ik eens al mijn rekeningen in 1x moeten op sturen, ik heb er wel recht op.

wat mij betreft mag de pil uit het pakket. vind het inderdaad minder belangrijk dan bv een rollator of dergelijk. pill is toch een luxe, om niet zwanger te raken of een regelmatige ongesteldheid te hebben. maar asperines en condooms worden ook neit vergoed, dus de pill mag er van mij best uit.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:45

Hier op Bonaire wordt de pil ook niet betaald, lig er zelf niet zo wakker van, betaal voor mijn diane 35 een tientje (gulden) per maand.

Maar als je ziet hoeveel 12 jarige! meisjes hier zwanger zijn, tja dat noemen ze hier gewoon :j

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:46

faye1995 schreef:
Manon_ schreef:
Tja maar zij worden gesponsord door de belastingbetalers ;). Vandaar dat ze niet schrijven dat ik mijn geld opbras aangezien dat mijn eigen zuurverdiende geld is :+.

Hoe denk je dat de studentwereld in elkaar zit?
Je krijgt stufi, van 266 waar je net een studentenkamer van kan betalen :)
Dan heb je nog boeken, studie, levensonderhoud...
Ook studenten werken en dragen een deel af aan de belasting, dus ook mijn zuurverdiende geld ;)

Iedereen denkt maar dat ALLE studenten alles over de toonbank gooien, word daar zo moe van

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:46

MDH-die ook, vreselijk toch?

Dat van die rollators is natuurlijk raar, maar waarschijnlijk is het besloten om wat geld terug te laten vloeien naar de economie. Het klinkt misschien hard en bruut, maar zakelijk gezien is elk dubbeltje dat een oudere niet uit hoeft te geven een duppie dat wordt onthouden aan de economie. Voor ouderen die geld hebben vind ik dat ze het gewoon zelf moeten gaan betalen, maar het moet dus wel inkomensafhankelijk worden om de arme ouderen te ontzien.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:47

Ik gebruik de nuvaring ipv de pil en deze wordt ook niet vergoed.
Ik kan niet tegen de pil en ik wil geen kinderen! dan kies ik er toch ook voor om zelf anticoneptie aan te schaffen.
Waar ligt de verantwoordelijkheid van mensen?

Moeten we ieder kind maar aan de pil stoppen zodat ze onbezorgd sex kan hebben want er kunnen toch geen kinderen komen? Hoeven jonge meiden hier niet meer over na te denken.

Ik geloof trouwens ook niet dat abortusklinieken vol stromen. Wij hebben als Nederlander echt geld om 160 euro eigen bijdrage te betalen aan zorg.
Heb je dat niet dan krijg je zorgtoeslag wat je kunt gebruiken voor je eigen bijdrage.

Zo armoedig is het echt niet in Nederland.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:48

ik moet altijd al 1/3 van de prijs zelf betalen.

Barmat

Overigens gaan er toch ook al verhalen dat de eigen risico naar 750 euro per jaar zal gaan?

Anoniem

Condooms kan je ook gratis krijgen, http://zerocondooms.nl/

Maar als je de pil nou eens om medische redenen gebruikt, zoals de Diane tegen acne, en je hebt alleen een basisverzekering, ben je dan ook de l*l en moet je betalen?

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:49

En over de rollators en andere hulpmiddelen.
GOED dat deze eindelijk uit het zorgpakket zijn! verkwisting van goederen.. De afspiegeling van onze consumerende maatschappij.

Iedereen kon een nieuwe rollator aanvragen. Oude rollators belanden gewoon op de schroothoop.
Misschien als mensen zelf een rollator betalen (bij de praxis in de aanbieding voor €46-, dat ze deze hergebruiken, gaan verkopen of door geven. (net als de kinderwagen??!!)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:50

Lovely schreef:

Dat van die rollators is natuurlijk raar, maar waarschijnlijk is het besloten om wat geld terug te laten vloeien naar de economie. Het klinkt misschien hard en bruut, maar zakelijk gezien is elk dubbeltje dat een oudere niet uit hoeft te geven een duppie dat wordt onthouden aan de economie. Voor ouderen die geld hebben vind ik dat ze het gewoon zelf moeten gaan betalen, maar het moet dus wel inkomensafhankelijk worden om de arme ouderen te ontzien.

Dat snap ik niet zo goed.
Als die oudere met weinig inkomen een rollator kan aanschaffen is er toch gewoon een bedrijf dat er eentje meer kan verkopen, want uiteindelijk verdient dat bedrijf dat ze produceert toch gewoon aan iedere verkochte rollator, ongeacht of een collectief (belastingbetalers) hem betaalt of een individu?

Als de armste groep er nu geen meer aan kan schaffen dan verdient dat ene bedrijf toch minder?

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:51

Barmat schreef:
Overigens gaan er toch ook al verhalen dat de eigen risico naar 750 euro per jaar zal gaan?

In NL bedoel je?
Dat is geloof ik sowieso al van de baan omdat de meerderheid van de bevolking dit niet op kan hoesten!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:51

Lovely schreef:

wacht die vat ik niet :')

Er zijn genoeg ouderen, die de rollator net als onze pil best zelf kunnen betalen...
natuurlijk is het erg dat deze er uit word gehaald...
maar dat vind ik net zo erg als mijn pil die ik zelf moet gaan betalen...
mischien is de pil voor sommige een luxe...
ik heb hem echt nodig, en naar wat ik gelezen heb, zijn er meer mensen die hem hier echt nodig hebben!!

ik ken ook zat oudere mensen (waar onder mijn eigen opa en oma)
die minsten 1 keer in de maand een week in het buitenland zitten voor hun "rust"
die zelfde ouderen(waaronder dus ook mijn opa en oma) kunnen best hun eigen rollator betalen...
net als dat ik mijn eigen pil moet gaan betalen!!

want... er zijn tegenwoordig meer ouderen als dat er jongeren zijn!!
voor al die ouderen, kunnen wij jongeren geld af staan, zodat die ouderen hun rollators enz kunnen bekostigen,
maar wie betaald mijn pil dan? dat moet ik ook al zelf doen...
sommige ouderen mensen... krijgen een sociale steun meer als dat ik per maand aan loon krijg!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 15:52

neeeeeeeeeeee Randalin........ Rollators kan je alleen bestellen bij overheid goedgekeurde bedrijven :D (oja, en overheidsgesteund, neefje van......... :D )

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:52

Mensen met minimum inkomen krijgen ook zorgtoeslag. En ze kunnen ook gebruik maken van een collectieve verzekering.
Als het dan echt de spuigaten uitloopt kun je bij verantwoordelijk omgaan met je geld ook nog een beroep doen op bijzondere bijstand.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 15:53

M_D_H schreef:
Lovely schreef:

Er zijn genoeg ouderen, die de rollator net als onze pil best zelf kunnen betalen...
ik heb hem echt nodig, en naar wat ik gelezen heb, zijn er meer mensen die hem hier echt nodig hebben!!

die minsten 1 keer in de maand een week in het buitenland zitten voor hun "rust"
die zelfde ouderen(waaronder dus ook mijn opa en oma) kunnen best hun eigen rollator betalen...

voor al die ouderen, kunnen wij jongeren geld af staan, zodat die ouderen hun rollators enz kunnen bekostigen,
sommige ouderen mensen... krijgen een sociale steun meer als dat ik per maand aan loon krijg!!

welkom in Disneyland :D :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:53

randalinpony schreef:
Lovely schreef:

Dat snap ik niet zo goed.
Als die oudere met weinig inkomen een rollator kan aanschaffen is er toch gewoon een bedrijf dat er eentje meer kan verkopen, want uiteindelijk verdient dat bedrijf dat ze produceert toch gewoon aan iedere verkochte rollator, ongeacht of een collectief (belastingbetalers) hem betaalt of een individu?

Als de armste groep er nu geen meer aan kan schaffen dan verdient dat ene bedrijf toch minder?

Het gaat erom dat dat geld uit die sokken komt misschien. Die rollators worden toch wel betaald, maar er ligt misschien een dikke laag goed bewaarde reserves die men los wil weken. Niet bij alle ouderen natuurlijk en daarom moet er wel een vergoeding mogelijk blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:54

M_D_H schreef:
Lovely schreef:

Klopt inderdaad, sommige mensen hebben de pil echt nodig. Als ik die niet zou hebben zou ik of geen sex kunnen hebben, of met pijn moeten rondlopen, of inmiddels al een kind hebben.. juist voor de mensen bij wie het noodzakelijk is (al dan niet om medische redenen) vind ik het erg dat het uit het pakket gehaald wordt.. tuurlijk als je aanvullend verzekerd ben mag je niet zeuren. Ik mag niet klagen zegmaar.. maar ik vind het zuur voor de mensen die niet aanvullend verzekerd zijn.. die het nodig hebben en die het misschien wel niet kunnen betalen.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:54

seren schreef:
Mensen met minimum inkomen krijgen ook zorgtoeslag. En ze kunnen ook gebruik maken van een collectieve verzekering.
Als het dan echt de spuigaten uitloopt kun je bij verantwoordelijk omgaan met je geld ook nog een beroep doen op bijzondere bijstand.

Ehm als een eigen risico 750 wordt dan kunnen alsnog de belastingbetalers dus voor hen gaan betalen?
Die bijzondere bijstand moet toch ergens vandaan komen?
Lijkt me niet echt het oplossen van het probleem.

Het is gewoon krom, zorg moet op de 1ste plaats staan en niet ergens om de 10de...

Anoniem

Re: de pil gaat uit het basispakket?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:55

750 eigen risico vind ik ook van de zotten.. dat hoest ik ook niet 123 op.. maar voor zover ik weet waren de plannen niet zo hoog.. hoogste wat ik hoorde was 400 - 450, en dat kwam van D66.. en dat gaat niet door omdat zij de enige zijn die de eigen risicos wilden aanpakken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:56

KiWiKo schreef:
welkom in Disneyland

volgens mij wordt ik blond...
maar ook die vat ik niet :')

maar... als ik unwritten dus goed begrijp, krijg je als je aanvullend verzekerd bent, de pil dus nog wel gewoon vergoed?

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:57

@Faye je eigen risico wordt echt niet ineens 750 euro! dan kan de overheid aan de andere kant alle belastingcenten weer aan de minima en alle middenklasse gaan terugbetalen.
Hier wordt echt wel overnagedacht.

Maar de echte minima is maar een hele kleine groep in Nederland waar een potje voor is gemaakt.
En minima heeft ook geld om te besteden.
Voor een rollator kun je ook sparen!
Netzoals je als minima ook een kinderwagen koopt/ leent of ergens op de kop kunt tikken.

Anoniem

Re: de pil gaat uit het basispakket?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:57

Als ze het uit het basispakket halen, ben je aanvullend nog gewoon verzekerd :j

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:58

ow :D
njaa dan krijg ik hem dus nog wel vergoedt <3

wat overgens neit weg neemt dat ik het nog steeds een domme actie vind >;)

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:00

Ik vraag me weleens af waarom je het zo normaal vind dat als je oud bent alles zomaar voor je geregeld wordt.

Als jong mens spaar je voor alles voor alle fasen in je leven, je kinderen, je bruiloft enz enz.

Maar als we oud worden dan moet de maatschappij alles betalen.
Ik ben voor sparen voor later en niet sparen voor je kinderen.
Voor je kinderen is wat er overblijft nadat jij fijn en met goede hulpmiddelen oud bent geworden.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:01

seren schreef:

En wat als je net boven het minimum zit? Geen zorgtoeslag krijgt omdat je net 100,- teveel verdient. Het gaat niet alleen om de extremen, het gaat ook om de groep die tussen wal en schip vallen. En die groep is, denk ik, de grootste groep van de samenleving.