hoe heet een land dat politieke partijen uitsluit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hoe heet een land wat politieke partijen uitsluit

bananenrepubliek
41 (26%)
democratie
31 (19%)
dictatuur
85 (54%)

Totaal aantal stemmen: 157

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:14

Ik moet eerlijk zeggen dat ik voor de verkiezingen niet helemaal opgelet heb wie wie uitsluit, erg stom

Bron schreef:
Ik zie het als mijn plicht hier duidelijk over te zijn. Dan weet de kiezer vóór de verkiezingen waar hij aan toe is: als je op de PvdA stemt en jouw stem leidt er mede toe dat die partij aan het landsbestuur gaat deelnemen, dan weet je tevoren dat daarbij samenwerking met de PVV wordt uitgesloten. Overigens geldt dat ook onder meer voor een stem op de SP, GroenLinks en D66.

Ik was namelijk niet van plan om op Pvda te gaan stemmen.
Maar zoals ik zie had er weinig keuze overgebleven als je neutraal of niet negatief tegenover Wilders staat maar niet CDA (die was schimmig over wel/niet regeren met PVV) of VVD had willen stemmen.

Stom zeg, ik heb bij al die kieswijzers, stemwijzers en kieskompassen alleen partijstandpunten ingevuld en nergens kreeg ik de vraag of ik voor of tegen een coalittie met de PVV was.
Misschien toch iets beter opletten met het nieuws. Maarja, ik stond er neutraal in dus al dat anti-PVVgedoe ging een beetje langs me heen 8)7

Ik begrijp alleen niet zo goed dat mensen nog zeggen dat "Pvv niet uitgesloten wordt".

http://digitalehofstad.wordpress.com/20 ... d-met-sgp/
http://www.artikel7.nu/wp-content/uploa ... lt-mee.jpg
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Polit ... ilders.htm

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:16

Als jij het nodig vindt om nuances aan te brengen, be my guest.
Persoonlijk zie ik niet wat ik voor nuances aan zou moeten brengen daar wat ik schrijf feitelijk onweerlegbaar is.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:17

Ik snap nog steeds niet waar mensen zo moeilijk over doen. Het gaat al jaren zo dat sommige formatieonderhandelingen wel op een regeerakkoord uitlopen en sommige niet. Ik kan me nog herinneren dat een paar jaar geleden de SP uiteindelijk wegliep uit de onderhandelingen, omdat ze het regeren niet zagen zitten.

Maar toen had niemand het over uitsluiten of dictatuur :?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:21

Inderdaad Nicolletje, dit is een heel goed voorbeeld van discriminatie van groeperingen op politieke grond. maar ik ben overtuigd dat links dit een toelaatbare discriminatie vindt.

Afbeelding

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:27

Ja precies, als de PVV nou aan die onderhandeltafel had 'mogen' zitten en ze hadden er niet uitgekomen, had het imo wat anders geweest.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:28

* toevoeging

De PVV mocht ook zeker aan een tafel zitten ergens, maar zowel bij het (niet-) debat na de uitslagen als bij de onderhandelingen zat hij min of meer alleen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:29

Beetje rare inzet, KiWiKo..

Nederland sluit geen politieke partijen uit, integendeel, de PVV mag gewoon in de Tweede Kamer zitten en meestemmen over alle wetten.

Niet alle partijen komen in de regering. Normaal gezien komen de kleine partijen niet aan bod voor de regering. Anders kunnen we ook zeggen dat de SGP al decennia is uitgesloten van regeren. Grote partijen zitten ook vaak niet in de regering. De VVD was de afgelopen periode uitgesloten, de periode daarvoor de PvdA en de periode daarvoor het CDA.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:30

janesmith schreef:
Inderdaad Nicolletje, dit is een heel goed voorbeeld van discriminatie van groeperingen op politieke grond. maar ik ben overtuigd dat links dit een toelaatbare discriminatie vindt.

Sorry, maar ik snap jouw voorbeeld van discriminatie niet. De PvdA stelt toch helemaal niet dat een bepaalde groepering iets niet mag op basis van politieke gronden? Dat zou inderdaad discriminatie zijn. De PvdA geeft alleen aan dat zij zelf niet mee zullen doen aan zo'n kabinet.

Misschien weet je niet helemaal wat discriminatie van groeperingen op politieke grond betekent, want het is hier in ieder geval niet van toepassing.

Nicolletje schreef:
* toevoeging

De PVV mocht ook zeker aan een tafel zitten ergens, maar zowel bij het (niet-) debat na de uitslagen als bij de onderhandelingen zat hij min of meer alleen.

Maar dan zijn ze dus nergens uitgesloten. Alleen hebben andere partijen besloten dat ze niet met de PVV willen samenwerken. Is dat niet hun goed recht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:32

joostvangestel schreef:
Beetje rare inzet, KiWiKo..

Nederland sluit geen politieke partijen uit, integendeel, de PVV mag gewoon in de Tweede Kamer zitten en meestemmen over alle wetten.

Niet alle partijen komen in de regering. Normaal gezien komen de kleine partijen niet aan bod voor de regering. Anders kunnen we ook zeggen dat de SGP al decennia is uitgesloten van regeren. Grote partijen zitten ook vaak niet in de regering. De VVD was de afgelopen periode uitgesloten, de periode daarvoor de PvdA en de periode daarvoor het CDA.

Dat zei ik ook al, maar dat willen ze hier niet horuh :D.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 12:33

Joost............. uitgesloten als in de zin van niet eens mee willen praten??????????

Anoniem

Re: hoe heet een land dat politieke partijen uitsluit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:34

Rosenthal doet niet anders.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:34

Iedereen telt mee behalve de PVV. Vervang dat woord PVV eens voor moslim, vind je het dan nog steeds geen discriminatie?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:44

"Iedereen telt mee behalve..." is inderdaad niet zo'n democratische leus.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 12:45

iedereen telt mee, behalve..............

das discriminatie PUR Sang............ of ben ik nou gek??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:46

OMG, dit is echt erg :n.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:48

KiWiKo schreef:
Joost............. uitgesloten als in de zin van niet eens mee willen praten??????????

Wie zegt dat de PVV met de PvdA wil praten? Ik denk dat het PvdA hooguit een open deur in trapt door te zeggen dat ze niks in de PVV zien. Dat is nogal wederzijds.

Je kan net zo goed vragen of de SGP een regeringscoalitie wil gaan vormen met de SP. Even logisch (daargelaten of ze al dan niet voldoende zetels hebben).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 12:50

joost :) mijn punt is dat hoever partijen dan ook uit elkaar liggen........... op het moment dat de kiezer besluit dat hun met elkaar moeten gaan regeren........... dat ze dat dan ook moeten doen.......

ik snap dat dit moeilijk kan zijn hier en daar....... maar komop zeg, dit moeten leiders voorstellen......... en leiders lossen problemen op!!!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:57

Tja, erg utopisch, KiWiKo. De kiezer besluit helemaal niks over coalities. De meeste PVV stemmers stemmen op de PVV omdat ze iets tegen de PvdA hebben, die willen dat er helemaal nooit meer een linkse regering komt, ook niet deels (beetje gechargeerd, maar toch).

overigens: die foto van Cohen is toch gewoon gefotosjopt, of is dat een echte foto?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:59

KiWiKo schreef:
joost :) mijn punt is dat hoever partijen dan ook uit elkaar liggen........... op het moment dat de kiezer besluit dat hun met elkaar moeten gaan regeren........... dat ze dat dan ook moeten doen.......

ik snap dat dit moeilijk kan zijn hier en daar....... maar komop zeg, dit moeten leiders voorstellen......... en leiders lossen problemen op!!!

Leuk stukje: http://www.joostniemoller.com/2010/06/p ... arom-niet/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:01

joostvangestel schreef:
overigens: die foto van Cohen is toch gewoon gefotosjopt, of is dat een echte foto?

Gesjopt natuurlijk, maar het is toch erg dat men hier met open ogen intuint?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:03

joostvangestel schreef:
Tja, erg utopisch, KiWiKo. De kiezer besluit helemaal niks over coalities. De meeste PVV stemmers stemmen op de PVV omdat ze iets tegen de PvdA hebben, die willen dat er helemaal nooit meer een linkse regering komt, ook niet deels (beetje gechargeerd, maar toch).

Ik kan me niet voorstellen dat dat een echte foto is, moet gefotoshopt zijn anders had daar veel meer ophef over ontstaan. Maar heb je gezien dat er mensen zijn die dat niet discriminerend zouden vinden? Dan ben je echt iedere realiteitszin kwijt. }:0

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:09

Sommige mensen moeten het begrip discriminatie toch nog maar eens wat uitvoeriger uitpluizen.. maar hey, als PVV zich gediscrimineerd voelt kan hij een onderzoek laten uitvoeren door de Commissie Gelijke Behandeling.......

O nee, deze wil hij opheffen.. hmm, dan weet ik het ook niet meer..

:)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:14

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:22

CtjeLief schreef:
Sommige mensen moeten het begrip discriminatie toch nog maar eens wat uitvoeriger uitpluizen.. maar hey, als PVV zich gediscrimineerd voelt kan hij een onderzoek laten uitvoeren door de Commissie Gelijke Behandeling.......

O nee, deze wil hij opheffen.. hmm, dan weet ik het ook niet meer..

:)

Ik zeg niet dat hij geen onhaalbare en onwenselijke voorstellen heeft. Het afschaffen van de CGB is er daar één van. Zo heeft iedere partij punten die onhaalbaar dan wel onwenselijk zijn.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:24

Ik ben trouwens tegen coalitievorming. Maargoed ik ben dan ook zo simpel als een blaadje sla :P