Verbod op huwelijk tussen neven en nichten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LuvdaTossa

Re: VERBOD OP HUWELIJK TUSSEN NEVEN EN NICHTEN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 17:48

Maar het blijkt dus dat het verbod in het echt een verwaarloosbaar verbod was ;)

En het ligt dus niet aan dat mijn grootouders niet wettig, niet in een ander land, niet in de chaos van de oorlog, niet onder de Duitsers onwettig waren getrouwd. Wat wel jouw aannames waren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 17:50

janesmith schreef:

Inteelt is volgens Aysel Disbudak een belangrijke oorzaak van de schade die in de families wordt aangericht.

Inteelt is geen veroorzaker.

janesmith schreef:
[i]Een tweede oorzaak van het grote aantal geestelijk gehandicapte allochtonen is volgens haar het feit dat veel zojuist zwanger geworden vrouwen denken te moeten vasten tijdens de ramadan, de islamitische vastenmaand. ‘Ze krijgen te horen dat ze later toch wel dik worden. Vasten is echter buitengewoon schadelijk voor de jonge, ongeboren vrucht. Bovendien, volgens de koran hoeven ze helemaal niet te vasten. Het is pure onwetendheid.’

Als er al 2 of zelfs meer MOGELIJKE oorzaken zijn... Ramadan, geen geboortehulp.... en vooral zuurstofgebrek bij de geboorte is niet te onderschatten en die 2 dingen hebben al helemaal niets te maken directe verwandschap tussen 2 partners...

en dat icm met onwetendheid, waarbij ik in de tekst lees dat naieviteit uitgelegd wordt als geestelijk gehandicapt....

en een laag intelligentiequotiënt = geestelijk gehandicap?

Citaat:
Eigenlijk is het onverantwoordelijk dat er nog steeds mensen zijn die de kop in het zand steken en allerlei argumenten opvoeren dat het allemaal wel los zal lopen en dat het gewoon moet kunnen. Misplaatste politieke correctheid, noem ik dat.

treurig is het dat de overheid tekortschiet vwb vreemdelingenbeleid, en het niet voor elkaar krijgt het geregeld te krijgen dat iedere persoon geregistreerd staat icm inburgeringscursus, dat hun kinderen eveneens geregistreerd komen te staan en dat erop toegezien wordt dat die kinderen naar school gaan, medische zorg krijgen zodat vroegtijdig onderkend kan worden dat het kind speciaal onderwijs nodig heeft/andere aanpak nodig heeft dan een 'normaal' kind. Dat voorkomen wordt dat vrouwen zonder zwangerschapsbegeleiding en deskundige hulp zwanger zijn en bevallen.

Ik krijg eerder het idee dat men tegen economische huwelijken is, uithuwelijken etc, en dat men dat niet geregeld kan krijgen en dan op deze manier begint.
Jammer is dan dat men 'vergeet' te vermelden dat het bij de genomede huwelijken gaat om mensen die dichter verwant zijn dan 'alleen maar' neef en nicht.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 17:52

janesmith schreef:
Waarom mag een promillage van 0.2 voor jongeren tot 24 en 0.5 voor ouder dan 24 wel, en 0.8 niet? Moeten we dan maar niet gelijk elk promillage toestaan? Dat is net zo'n vraag als die jij stelt. Omdat er nou eenmaal wettelijke grenzen getrokken moeten worden, en de wet heeft die grens bij neef-nicht getrokken.

Nee, de wet heeft die grens dus NIET (meer) bij neef-nicht getrokken: neef-nicht mogen trouwen en kinderen krijgen. JIJ wilt dat liever anders zien en probeert dat te illustreren met een 'wat als...' - dat was jouw aanzet, niet de mijne.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 17:57

alane, is het slecht om als westerse vrouw, tenminste een wenkbrauw op te trekken als het gaat over economische huwelijken?? of twee wenkbrauwen optrekt bij uithuwelijking........

ben ik dan een erg slecht mens

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 17:58

Shadow0 schreef:
janesmith schreef:
Waarom mag een promillage van 0.2 voor jongeren tot 24 en 0.5 voor ouder dan 24 wel, en 0.8 niet? Moeten we dan maar niet gelijk elk promillage toestaan? Dat is net zo'n vraag als die jij stelt. Omdat er nou eenmaal wettelijke grenzen getrokken moeten worden, en de wet heeft die grens bij neef-nicht getrokken.

Nee, de wet heeft die grens dus NIET (meer) bij neef-nicht getrokken: neef-nicht mogen trouwen en kinderen krijgen. JIJ wilt dat liever anders zien en probeert dat te illustreren met een 'wat als...' - dat was jouw aanzet, niet de mijne.

Dat is met iedere wet zo. Ooit was het alcoholpromillage voor iedereen 0.8, toen is dat verlaagd naar 0.5 en nu is er een verschil tussen onder de 24 en boven de 24. Zo is het met wetten. Maar de vraag in dit topic was inderdaad of je het eens bent met het wetsvoorstel van CDA, VVD en PVV. De tweede kamer heeft het al bij meerderheid besloten, en het hoeft nu alleen nog door de Eerste kamer en het is weer een wet. Dus je hebt gelijk dat het (nog) niet door de wet verboden is, dat is slechts een kwestie van tijd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 18:08

KiWiKo schreef:
alane, is het slecht om als westerse vrouw, tenminste een wenkbrauw op te trekken als het gaat over economische huwelijken??

Eh, ja, eigenlijk wel. Er trouwen zoveel mensen uit economische belangen. En dat is het leuke van het vrije, kapitalistische westen: je mag min of meer zelf kiezen of je liefde of geld of andere uitgangspunten neemt.

Citaat:
of twee wenkbrauwen optrekt bij uithuwelijking........

Daar zijn m.i. voldoende vraagtekens bij te stellen. Het punt is dat het verbieden van bepaalde huwelijken eigenlijk nog steeds dezelfde dwang blijft. Verplichten om te trouwen of verbieden te trouwen - in beide situaties ontneem je iemand de keuze die ze rechtmatig zouden moeten hebben.

Ik vind het dan ook goed dat het juridisch niet mogelijk is om iemand te dwingen te trouwen, in Nederland, en dat er hier een leeftijdsgrens aan zit. Maar... uiteindelijk moeten de mensen vrijheid zelf nemen, omdat het anders geen vrijheid is. En er zijn vele manieren van dwang en beinvloeding die je wettelijk nooit kunt uitsluiten - behalve door er net zoveel dwang voor in de plaats te stellen. En dat vind ik geen verbetering, jij wel?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 18:16

janesmith schreef:
Maar de vraag in dit topic was inderdaad of je het eens bent met het wetsvoorstel van CDA, VVD en PVV. De tweede kamer heeft het al bij meerderheid besloten,

Ik kan nergens vinden wanneer dit de Kamer gepasseerd is, heb je een datum? Is dit werkelijk besloten, of ben je hier creatief aan het rekenen met 'de partijen die samen een meerderheid hebben zijn voor dus komt het er'?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 18:20

hemellief Shadow0........... ik weiger om te begrijpen uit jouw post dat je echt heel, heel weinig mee krijgt van de wereld van de uithuwelijking en gedwongen huwelijken......... Vind het wel fijn om te lezen dat er echt mensen zijn die dit fenomeen niet meegekregen hebben......

Hoe kan je de vrijheid nemen als het al voor je bepaald was toen je een klein meisje was???

het verbieden komt al een heel eind in de richting van de vrijheid van een meisje om zelf te weten met wie ze trouwen wil

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 18:24

KiWiKo schreef:
het verbieden komt al een heel eind in de richting van de vrijheid van een meisje om zelf te weten met wie ze trouwen wil

Wat wil je dan precies gaan verbieden? Hoe zou de wet ongeveer luiden die jij zou willen zien?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 18:26

waarom moet ik wat willen verbieden dan??? uithuwelijken mag niet meer, gedwongen huwelijken mogen ook niet meer........... familiaire huwelijken zou daar best bij kunen......

Dan sluit het niet uit dat het TOCH gebeurd, net zoals er nu nog steeds meisjes uitgehuwelijkt worden of gedwongen worden...... alleen gaat het dan gewoon een stuk meer moeite kosten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 18:34

KiWiKo schreef:
alane, is het slecht om als westerse vrouw, tenminste een wenkbrauw op te trekken als het gaat over economische huwelijken?? of twee wenkbrauwen optrekt bij uithuwelijking........

ben ik dan een erg slecht mens

nee absoluut niet... en dat bedoelde ik ook...
Dat men op ene verkapte manier daar een eind aan te breien...
men kan niet verbieden dat Henk met Marie trouwt omdat men denkt dat een economische verbintenis is of dat Marie uitgehuwelijkt is... dat zal een welles/nietes spel worden...

Als je dan ziet dat het bij dat soort huwelijken het ook nog vaak gaat om nog engere verwantschappen, dan kun je al een grote golf tegen houden door neef/nicht huwelijken te verbieden, zonder dat je je bemoeit met het feit dat Henk en Marie willen trouwen en je het daar als overheid niet mee eens bent om andere redenen die moeilijk hard te maken zijn.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:06

Shadow0 schreef:
janesmith schreef:
Maar de vraag in dit topic was inderdaad of je het eens bent met het wetsvoorstel van CDA, VVD en PVV. De tweede kamer heeft het al bij meerderheid besloten,

Ik kan nergens vinden wanneer dit de Kamer gepasseerd is, heb je een datum? Is dit werkelijk besloten, of ben je hier creatief aan het rekenen met 'de partijen die samen een meerderheid hebben zijn voor dus komt het er'?

Als je niet zoekt, zul je ook nooit wat vinden. Ik zal nog één keer het zoekwerk voor je doen maar dit is wel de laatste keer.

17 september 2009. Kabinet wil verbod op neef nicht huwelijk

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:12

janesmith schreef:

Daar staat het dus niet. Daar staat dat men het wil maar niet dat het besloten is.

Maar elders gaf je het antwoord al, het is nog niet besloten:
Citaat:
Door het vallen van het kabinet ligt de procedure stil, maar nu het er naar uitziet dat de VVD, die een groot voorstander is van dit verbod, de leiding aan het komende kabinet gaat geven is het vrij zeker dat het voorstel ook in wetgeveing omgezet gaat worden.

Ik persoonlijk vind het erg kwalijk dat je hier dus willens en wetens onwaarheden vertelt. Het doet me afvragen of de andere dingen die je bracht ook niet simpelweg onwaar zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:15

de tweede kamer gaat er pas over praten als het voorstel door de eerste kamer aangenomen is...............

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:15

KiWiKo schreef:
de tweede kamer gaat er pas over praten als het voorstel door de eerste kamer aangenomen is...............

Nee.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:17

joh.......... wat doet de eerste kamer dan?

volgens mij moeten dingen eerst door de eerste kamer, en dan pas door de tweede kamer............

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:21

Volgens mij moet een voorstel eerst worden aangenomen door de Tweede Kamer en dan bekrachtigd worden door de Eerste Kamer.

En dat gaat straks problemen opgeven, omdat de PVV nog geen Eerste Kamer-leden heeft.

Hier staat het uitgelegd: http://www.tweedekamer.nl/hoe_werkt_het ... /index.jsp

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:24

KiWiKo schreef:
joh.......... wat doet de eerste kamer dan?

Geen idee, kwartetten?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:37

of vioolspelen??????? tjonge Shadow :D

Ik weet dat de een niet zonder de andere kan, maar hoe het precies zit heb ik net even gegoogled. en inderdaad doet de eerste kamer bekrachtigen :)

ook onzin eigenlijk :)

maar het lijkt me toch niet dat de eerste kamer een wetsvoorstel kan verwerpen??? dan blijken de verkiezingen eigenlijk helemaal een wassen neus........ want als je niks in de eerste kamer hebt zitten, heeft het dus geen nut om in de tweede kamer te zitten en iets door te willen voeren :):)

bananenrepubliek toch?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:43

Anders dan de Tweede Kamer wordt de Eerste Kamer niet rechtstreeks door de Nederlandse bevolking gekozen. De 75 leden worden aangewezen door de leden van alle Provinciale Staten, kort na de verkiezingen voor die provinciale bestuurslichamen.
(gegoogled ;) ).

De Eerste Kamer vergadert maar 1 x per week en kijken meer naar de technische uitvoering van een Wet.

Pas bij de volgende verkiezingen voor de Provinciale Staten kan de PVV meedoen en krijgen ze dan leden in de Eerste Kamer

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:44

Shadow0 schreef:
janesmith schreef:

Daar staat het dus niet. Daar staat dat men het wil maar niet dat het besloten is.

Maar elders gaf je het antwoord al, het is nog niet besloten:
Citaat:
Door het vallen van het kabinet ligt de procedure stil, maar nu het er naar uitziet dat de VVD, die een groot voorstander is van dit verbod, de leiding aan het komende kabinet gaat geven is het vrij zeker dat het voorstel ook in wetgeving omgezet gaat worden.

Ik persoonlijk vind het erg kwalijk dat je hier dus willens en wetens onwaarheden vertelt. Het doet me afvragen of de andere dingen die je bracht ook niet simpelweg onwaar zijn.

Balkenende zegt toch duidelijk dat het kabinet dat besloten heeft, een kabinet heeft altijd een meerderheid in de Tweede kamer, daarom is het juist een kabinet. Vervolgens wordt het naar de eerste kamer gestuurd ter controle en vervolgens zet de tweede kamer het weer om in daadwerkelijke wetgeving. Door de val van het kabinet is de procedure in de Eerste Kamer gepauzeerd. Zodra is er nieuwe regering dan zal deze gewoon weer verder gaan waar men gebleven was en zal het de Eerste Kamer passeren. De PVV heeft hier helemaal niets mee te maken want het was een voorstel van het kabinet Balkenende, bestaande uit CDA, PVDA en CU. Dus wat maakt het uit of de PVV geen zetels in de eerste kamer heeft? Er is in beide kamers al een meerderheid voor, en geen kleintje ook. In totaal zijn CDA, PVDA, CU, VVD en PVV voor!

Ik persoonlijk vind het erg kwalijk dat jij over politiek praat terwijl je heel duidelijk te kennen geeft er geen bal van te begrijpen. Het doet me afvragen of de andere dingen die je hebt gezegd ook wel gestoeld zijn op enige kennis van zaken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:46

KiWiKo schreef:
of vioolspelen??????? tjonge Shadow :D

Sorry, als jij allerlei dingen zo stellig beweert terwijl je eigenlijk geen idee hebt hoe het zit, en dus zo onzorgvuldig met een discussie omgaat, zie ik niet in waarom ik daar wel serieus mee om moet gaan.

Citaat:
maar het lijkt me toch niet dat de eerste kamer een wetsvoorstel kan verwerpen???

Google nog even door :)

Citaat:
dan blijken de verkiezingen eigenlijk helemaal een wassen neus........ want als je niks in de eerste kamer hebt zitten, heeft het dus geen nut om in de tweede kamer te zitten en iets door te willen voeren :):)

bananenrepubliek toch?

Je zou je, voor je weer eens een oordeeltje de wereld in gooit, misschien ook even af kunnen vragen waarom dit zo is. Ik heb geen zin om het je uit te leggen want dit is gewoon basis staatsinrichting, maar er zijn redenen voor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:50

had het nog niet zo verkeerd.......... tweede kamer dient in, eerste kamer gaat er over praten...... komt het weer in de tweede kamer die het dan gaat effectueren.........

ik wist dat er iets was wat eerst in de eerste kamer moest komen om in de tweede kamer belangrijk te zijn!!

ach Shadow.......... , ach..... ach ....... ach Shadow :D :D

soms he, soms dan vraag ik me af....... hoe het komt dat je zo niet in discussies gewoon kan discusseren.......

vind ik wel jammer hoor, maargoed had ik ook toen ik een jonkie was :) leer je vanzelf wel :)

komt wel goed :)

en ach....... ik heb die materie denk ik 27 jaar geleden op school gehad :) daarna nooit meer intressant gevonden :) :) best nog wel een redelijk geheugen :)
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 19-06-10 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:51

janesmith schreef:
Balkenende zegt toch duidelijk dat het kabinet dat besloten heeft,

Waar dan? In het artikeltje dat jij mij toonde komt het woord 'besloten' helemaal niet voor. Ik zie allerlei verwijzingen naar wat men wil gaan doen - maar dat zijn verwijzingen naar de toekomst. Jij stelde (en weersprak vervolgens) dat het al besloten is. Dat is het dus niet. En dat weet je, want dat schreef je later zelf.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:53

Kijk Janesmith, je kan wel tegen mensen gaan zeggen dat ze geen bal weten van de politiek, maar ik zie jou ook wel eens dingen beweren die volgens mij niet kloppen.

Je moet maar eens googlen hoeveel wetsvoorstellen nog bekrachtigd moeten worden.
Daar staan voorstellen bij van voor 2000.

En het is dus wel belangrijk dat als je in de Tweede Kamer een meerderheid hebt, je dat ook beter kan hebben in de Eerste Kamer.
De kopvoddentax bijvoorbeeld, kan er dus nooit doorheen komen als de PVV geen leden in de Eerste Kamer heeft.

Ik hoop zowiezo niet dat dat er komt.