Nederland-Denemarken: vrij van je werk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moet je werkgever vrijgeven voor een voetbalwedstrijd waarin het Nederlands elftal uitkomt?

ja
38 (11%)
nee
264 (78%)
iets anders
35 (10%)

Totaal aantal stemmen: 337

MyWishMax

Re: Nederland-Denemarken: vrij van je werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:19

Bij ons stoppen er dus een hele hoop (bouw)bedrijven om 11 uur, halve werkdag voor hen. Speciaal voor het voetbal

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:34

JorisDy schreef:
Vind het zo onzin om daarvoor vrij te vragen/regelen, leven gaat door.

Ach ja, zo kan ik nog wel meer dingen bedenken die in de ogen van een ander 'onzin' zijn om vrij voor te regelen. Sommige mensen nemen een dagje vrij omdat ze met een vriendin naar het strand willen, anderen omdat ze een lang weekend met hun paard weg willen en weer anderen omdat ze een voetbalwedstrijd willen zien. Dat is ieders eigen keus, ik zie niet goed wat 'het leven gaat door' hiermee te maken heeft.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:40

JorisDy schreef:

Maar je krijgt toch niet voor niks vakantie uren? Als ik zie dat er een mooi weekend aankomt, en ik zit goed in mijn uren wil ik er ook nog wel eens een vrijdagje of maandagje aan vast plakken :P Ik hou nu eenmaal van de zon :Y) En voor een dagje pretpark doe ik het ook wel eens. Of 's winters een extra dagje blijven uitslapen en naar een warm zwembad vind ik ook heerlijk.
Wat heeft je baas te maken met waarom je een dag vrij wil?
Ik doe het natuurlijk alleen als het kan, en als ik mijn collega's niet met te veel extra werk op zadel. Ik neem ook geen dag vrij voor voetbal, maar ik kan me zo voorstellen dat sommige mensen het wel erg leuk vinden om met al hun vrienden op een terras bier te drinken en voetbal te kijken :D

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:50

Nou denk niet dat mijn baas mij vrij geeft als ik zeg dat het voor voetbal is hoor. Puur omdat het ook niet kan met persoon etc..
Vind ook niet dat je een werkgever kan verplichten zijn personeel vrij te geven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:53

moeten jullie een reden opgeven dan? volgens mij mag hij daar helemaal niet naar vragen. Ik heb nog nooit een reden opgegeven :? Overigens gaat het bij ons ook niet via de baas, maar bespreken we het met onze collega's onderling, en als die het goedkeuren delen we het mee aan de secretaresse die onze vakantieuren bij houdt :Y)

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:55

Weet niet precies hoe dat allemaal zit, maar vaak moeten we ruilen :). Ipv van vrije dagen omdat we met personeel zitten

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:56

Vrij van snipperuren of onbetaald verlof moet kunnen, maar ik vind niet dat een baas dit door hoeft te betalen ;)

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:57

wij mogen het op school kijken onder de les :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:57

Ik hoef ook geen reden op te geven als ik vrij wil. Heb gewoon vakantieuren die ik naar eigen inzicht mag besteden, of dat nou een vakantie van twee weken is of een middagje met vrienden op een terras naar voetbal kijken. Maar misschien ligt dat bij de meeste bijbaantjes anders.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:00

Karin schreef:
Ik hoef ook geen reden op te geven als ik vrij wil. Heb gewoon vakantieuren die ik naar eigen inzicht mag besteden, of dat nou een vakantie van twee weken is of een middagje met vrienden op een terras naar voetbal kijken. Maar misschien ligt dat bij de meeste bijbaantjes anders.

Of het soort werk wat je doet? :)
Verder is het bij ons wel makkelijk hoor met vakanties en weekendjes weg, maar tussendoor dagje vrij kan niet zomaar. Dat moet wel even goed geregeld worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:04

Ik vind het belachelijk als er vrij gegeven wordt voor een voetbalwedstrijd. Werk is werk, school is school. Dat zijn toch wel even belangrijkere dingen dan voetbal. Je hebt mazzel als je kan kijken, anders heb je gewoon pech. De uitslag hoor je wel en de wedstrijd kan je terugkijken (is niet zo leuk, weet ik). Maar komop, als er al voor voetbal vrij gevraagd/ genomen wordt, waar is de grens dan? Stel je eens voor (in een extreem geval): het hele land ligt een paar uurtjes plat omdat iedereen voor de buis gekluisterd zit, en mensen die niks met voetbal hebben moeten t dan maar uitzoeken. Neehoor, je hebt rechten en plichten.. En ik ben níet tegen het WK of voetbal uberhaupt, laat dat even duidelijk zijn. :Y)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:27

Dan nog heeft een baas er IMO niets mee nodig waaróm jij vrij wilt hebben. Jij wilt graag vrij hebben, en dat kan wel of dat kan niet.

En er zijn idd belangrijkere dingen dan voetbal om vrij voor te vragen. Vakantie, of een dagje strand, of een lang weekend met je paard weg. ;)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:12

Juul schreef:
Ik vind het belachelijk als er vrij gegeven wordt voor een voetbalwedstrijd. Werk is werk, school is school. Dat zijn toch wel even belangrijkere dingen dan voetbal. Je hebt mazzel als je kan kijken, anders heb je gewoon pech. De uitslag hoor je wel en de wedstrijd kan je terugkijken (is niet zo leuk, weet ik). Maar komop, als er al voor voetbal vrij gevraagd/ genomen wordt, waar is de grens dan? Stel je eens voor (in een extreem geval): het hele land ligt een paar uurtjes plat omdat iedereen voor de buis gekluisterd zit, en mensen die niks met voetbal hebben moeten t dan maar uitzoeken. Neehoor, je hebt rechten en plichten.. En ik ben níet tegen het WK of voetbal uberhaupt, laat dat even duidelijk zijn. :Y)

Dus dan nemen we maar nooit meer vrij? Werk is immers werk en school is immers school! Laten we alle vrije dagen dan maar niet meer geven, want ja werk is werk.

Je hebt vrije dagen, die mag je dan toch gewoon ook gebruiken. En wat maakt het dan uit of je een dag opneemt omdat je voetbal wilt kijken of omdat je een dag naar het strand wilt?

Echt hoor, ik snap het probleem niet. Wat mensen doen met hun vrije dagen/vrije uren, dat moeten ze toch helemaal zelf weten? Vrij vragen kan altijd, of je vrij krijgt...dat ligt aan de baas/planner. Kan het niet, dan krijg je ook geen vrij. Kan het wel, dan krijg je vrij. Nogmaals of je dan vrij krijgt omdat er voetbal is of omdat je naar het strand wilt... lekker boeiend! En een beetje logisch nadenken, niet het hele land krijgt vrij. Je krijgt vrij of je krijgt het niet.... makkelijker kan ik het niet maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:28

Ik zeg niet dat je nooit vrij mag zijn. Tuurlijk mag je je vrije dagen invullen zoals je dat zelf wil. Maar dr zijn ook zat mensen die zich gewoon ziek melden, dat vind ik ver gaan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:29

Karin schreef:
Dan nog heeft een baas er IMO niets mee nodig waaróm jij vrij wilt hebben. Jij wilt graag vrij hebben, en dat kan wel of dat kan niet.

En er zijn idd belangrijkere dingen dan voetbal om vrij voor te vragen. Vakantie, of een dagje strand, of een lang weekend met je paard weg. ;)

Oh, grappig, bij ons op het werk heeft de baas daar wel wat mee te maken.
Als meerdere mensen vrij willen, hangt de hoogste prioriteit van de vrije dag er vanaf...
Niet iedereen kan tegelijk vrij hebben, heeft ten eerste al te maken met de bezetting van de telefoon.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:32

Als je zelf vrij wilt nemen dan prima, maar het lijkt me niet dat een werkgever het bedrijf dan maar voor een middag moet sluiten of een TV scherm moet plaatsen.

Het staat iedereen vrij om zn vrije dagen op te nemen zoals hij/zij zelf wil.

Kan me voorstellen dat bij een halve finale of finale een werkgever nog besluit om de boel dicht te gooien.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:33

Karin schreef:
JorisDy schreef:

Ach ja, zo kan ik nog wel meer dingen bedenken die in de ogen van een ander 'onzin' zijn om vrij voor te regelen. Sommige mensen nemen een dagje vrij omdat ze met een vriendin naar het strand willen, anderen omdat ze een lang weekend met hun paard weg willen en weer anderen omdat ze een voetbalwedstrijd willen zien. Dat is ieders eigen keus, ik zie niet goed wat 'het leven gaat door' hiermee te maken heeft.

Helemaal mee eens. Wat voor jou leuk/belangrijk kan zijn hoeft voor mij niet hetzelfde te zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:34

De laatste wedstrijden zijn denk ik op de avonden... ;)

Ik weet nog goed hoe Italië - Frankrijk was, twee jaar terug... *\o/*

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:35

Juul schreef:
Ik zeg niet dat je nooit vrij mag zijn. Tuurlijk mag je je vrije dagen invullen zoals je dat zelf wil. Maar dr zijn ook zat mensen die zich gewoon ziek melden, dat vind ik ver gaan.

Je zegt zelf dat je het belachelijk vindt 'Ik vind het belachelijk als er vrij gegeven wordt voor een voetbalwedstrijd'.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:37

Het is dat wij op werk met z'n allen gaan kijken (nou brrr, 90 minuten lang ligt het bedrijf even plat, the drama!) anders had ik misschien ook wel overwogen om de middag vrij te nemen. Is ook lekker mijn zaak :)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:42

Ik vind niet dat een werkgever je vrij zou moeten geven
Dan zou dus het bedrijf wel dicht kunnen op die dagen...

Ik denk dat het miss verstandiger is als je werkegever dan zorgt voor een klein TV-tje of dat je via internet mag kijken.

Als er dan spoed opdrachten oid zijn, kunnen die alsnog gewoon gedaan worden en de mensen die niet willen kijken kunnen ook gewoon door werken...

Ik heb de mzaael dat er hiet gewoon zowiezo een TV staat die ook aan staat over het algemeen, dus ik kan het gewoon zien als ik wil :D

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:44

Ik zou best wel willen dat het laatste uur dan uitvalt. Wedstrijd begint om 13:30, en mijn les eindigt om 14:00 -O- Ik mis dan sowieso de eerst helft. Ben nogal gek op voetbal en zou het zeeeer op prijs stellen als school daar iets mee doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:53

zap schreef:
[naam] schreef:

Je zegt zelf dat je het belachelijk vindt 'Ik vind het belachelijk als er vrij gegeven wordt voor een voetbalwedstrijd'.

Jaa okee, ik had 't misschien anders moeten formuleren. :+ Ik bedoelde meer dat ik het belachelijk vind als mensen daar collectief vrij voor gaan vragen, en er nog vrij gegeven wordt ook. Ik bedoel, wees eerlijk, je hoort overal om je heen van ohja dan vraag ik vrij want dan is er voetbal. Als je echt groot fan bent, okee. Maar ik vind het sowieso echt belachelijk als je je ziek gaat melden.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:13

Één dagje vrij maakt niks uit lijkt me? Tenzij het echt niet kan, dan oke. Wij gaan het op school gewoon kijken met z'n allen, je moet 2,- betalen en dan gaan we kijken in de aula, die 2,- gaat naar een goed doel. :)
Sowieso ik vind gewoon dat je er voor vrij moet krijgen of gewoon op het werk/school kijken. Het is maar 1x, kom op, 1 dagje meer of minder maakt niet uit hoor, en ook al kijk je niet naar voetbal is altijd lekker even een dagje vrij. Moet kunnen lijkt me.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:27

LYSANNO schreef:
Één dagje vrij maakt niks uit lijkt me?

Het is helaas niet een keer, maar sowieso 3 keer. En als we doorgaan, nog vaker.
Wat betreft het vrij krijgen van school: middelbare scholen in het algemeen, en deze in onze stad in het bijzonder, klagen veel over dat ze te weinig les kunnen geven en dat ze te weinig uren hebben om les aan te kunnen bieden. De lessen die ze wel krijgen zijn dan ook bijna heilig, en zelfs voor een doktersbezoek hebben ze liever niet dat je weggaat. En dan wel zomaar vrij geven als Nederland moet voetballen? En de lessen niet inhalen? Hartstikke leuk, lang leve de lol, maar imo geen goed idee. Het is is maar eenmalig, maar het principe snap ik totaal niet :)