Thieme haalt uit naar melkveehouderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

petradek

Re: Thieme haalt uit naar melkveehouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:55

Sjonge, ga niet dit filmpje kijken. Heb hem op de helft stil gezet. Waarom zou ik dit kijken, belachelijk. Die gast moeten ze gelijk opsluiten wegens zware mishandeling. Wat een mafkees zeg. Los daarvan vind ik wel dat iedereen erg over PvDD valt zeg. Ik weet op dit moment niet in welk verband ze dit filmpje plaatst, maar om zo te reageren op Marianne T.?

Beetje jammer zo!

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:56

Zo hallo,

Ik lees hier sommige reacties echt met grote verbazing!!!!

Hoe kunnen sommige van jullie zo over de boeren praten, echt ......
Als of die mensen het makkelijk hebben, weet je dat de meeste boeren niet eens meer rond kunnen komen elke maand, alleen maar doordat de overheid alles ooit eens naar beneden heeft gehaald.
Met al hun regels over maaien, melkquotum, stalling, bemesting, e.d.

Waarom stoppen er gem. 5 boeren bedrijven per week? voor de lol?
Zoals jij misschien graag op kantoor zit, in een kleding zaak werkt weet ik veel, paardrij, zo doen de meeste boeren hun werk, met veel plezier en liefde voor het vak.

En ja, er gaan beesten naar de slacht, soms voor het vlees soms omdat ze gewoon weg te oud zijn.
maar als jij per liter melk misschien €0,10 cent vangt en dan al die kosten daar uit moet halen, ja tuurlijk kan je dan niet meer met 40 koeien rond komen, het gaat al moeilijk als je het dubbele hebt om te melken.

En hoe wil je de mensen in ontwikkelingslanden dan al het vlees laten produceren voor alle landen als hun amper hun eigen koeien vet genoeg krijgen om hun eigen familie te kunnen voeden??
Er staat in die landen echt niet genoeg gras op het land hoor, eerder woestijnzand.

Als je wilt mag je best eens langskomen bij ons op stal, dan laten wij graag alles zien hoe we de koeien verzorgen, wat voor soort voeding hun krijgen, en het gehele manegement om een boerenbedrijf draaiende te houden.
Daar zit wel wat meer in dat alleen 2x per dag melken.

Ik durf te wedden dat de meeste koeien een betere stalling/voeding/weidegang hebben dan het gemiddelde paard hier in nederland.

En ja, er zullen nu vast een heleboel mensen het niet met mij eens zijn, maar dit is mijn mening en zo kijk ik er tegen aan.

ps.over dat filmpje, verschrikkelijk opsluiten zo'n vent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:56

Overal heb je uitschieters.

Je moet dat alleen niet als standaard neerzetten, dat is waar Marianne Thieme de fout mee in gaat in mijn opinie.

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:02

Mijn bijrijdpaardje staat ook bij een melkboer, en hij gaat dus echt niet zo met zijn beesten om.
Belachelijk dat die boer op dat filmpje zo zijn koeien behandeld! dat is toch nergens voor nodig _-:(

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 23:07

zo zie je maar weer, wat de dierengroeperingen wel niet doen om de veehouderij in een zwart daglicht te stellen

daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat dit filmpje te verschrikkelijk voor woorden is, want het is verschrikkelijk, maar dat Marianne Thieme dit filmpje gebruikt zegt meer over haar dan over de melkveehouderij in Nederland..

Ik ben het trouwens ook volledig eens met _Pien_, het is wel erg makkelijk om boeren zo over één kam te scheren. Dit zijn zware tijden, waar vooral kleine (hobby)boeren de grootste slachtoffers van zijn.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:55

Ik vind dat jullie wel heel kortzichtig naar de bewegingen van Marinanne Thieme kijken, want ze heeft zelf ook een biologische akkerbouwer aan de haak geslagen, ook een boer dus!
Ze is niet tegen boeren, maar voor consuminderen en tegen elke vorm van dierenleed.
Dat is een groot verschil.

Speerpunten Partij voor de Dieren

•De landbouw moet diervriendelijk, duurzaam en regionaal worden.
Wij onderschrijven het pleidooi van de hoogleraren die een einde willen aan de bio-industrie

•Diertransporten moeten worden beperkt tot maximaal 2 uur.

•Alternatieven voor dierproeven moeten flink worden gestimuleerd.

•De Partij voor de Dieren wil een gentechvrij Europa, te beginnen in Nederland.

•Er moet een einde komen aan het antibiotica-misbruik in de veehouderij.

•Er moet een verbod komen op megastallen.

•De landelijke overheid moet een goede opvang van dieren waarborgen.

•De bestrijding van Q-koorts, MRSA en ESBL moet de hoogste prioriteit krijgen.

•Nederland moet stoppen met de overbevissing en vervuiling van de zeeën.

•Natuur moet de ruimte krijgen! Er moet vaart gemaakt worden met een groot, Europees natuurnetwerk.

•Zon, wind en waterkracht in plaats van kernenergie, kolencentrales en CO2 opslag.

•Net als bij de afschaffing van kinderarbeid nemen we ook voor dierenrechten onze eigen
verantwoordelijkheid.

•Naast prioriteiten op het gebied van dieren, natuur en milieu biedt ons programma bezuinigingen van 14
miljard Euro.

•De vervuiler betaalt. Er moet een heffing komen op dierlijke eiwitten ter grootte van de maatschappelijke kosten van de productie en producten uit de vee-industrie komen onder het hoge BTW tarief.

•Er moet meer aandacht komen voor het stimuleren van biologische en/of plantaardige producten.

•Er moet een verbod komen op het onverdoofd ritueel slachten.

En ik ben van mening dat dit soort dingen wel degelijk van belang zijn. :j
De aarde wordt door ons mensen flink uitgebuit op de manier zoals we nu bezig zijn.
Er worden in Nederland bijvoorbeeld weet ik hoeveel nertsen gefokt en vergast alleen voor hun bont en bijna niemand wil het meer dragen.
Hoe zinloos is dat?
Dat is echt dierenleed.
De extreme dierenactivisten die ze loslaten hebben dan ook een steekje los en daar ben ik ook absoluut niet voor. :n

Mijn visie op de veehouderij heb ik eerder al lang en breed toegelicht en ga ik niet meer herhalen.
Maar het is een feit dat we in een wereld leven waar de welvaart landen over-consumeren en over-produceren en dat kan aanzienlijk minder.

Dat filmpje gebruikt ze omdat ze globaal naar de dingen kijkt en het niet alleen beperkt tot Nederland, want het betreft wel de hele wereld en de landen waar dit soort massa productie is en waar dit soort praktijken voorkomen daar betalen en doen wij ook allemaal aan mee.
Het kan allemaal veel minder en het spijt mij dat veel mensen alleen maar in hun eigen belang denken, wat ergens begrijpelijk is wanneer je je in die sector bevindt, maar de wereld is wel groter dan alleen Nederland.
En je lost het niet direct op, maar je moet toch ergens beginnen.
Als boeren echt om hun vee geven, dan wordt je biologisch en ga je voor duurzaamheid!

Het is ook niet zo dat ik terug wil naar communisme, want dat werkt inderdaad niet en schendt ook de mensenrechten en zover kan je het ook gewoon niet terug draaien.
Maar met iets minder genoegen nemen kan ook.
Het is namelijk imo allemaal uiterlijk vertoon.
Overdaad schaadt en oude bokken hebben stijve horens.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:07

Jeetje mina, ik kan alles kijken. Van gruwelijk slachten tot levend villen, alles. Het raakt mij niet eens Maar hier word ik gewoon misselijk van. Dit is een van de redenen dat ik vegetarisch ben. In Ne gebeurt dit misschien niet, maar het is niet altijd duidelijk waar ons vlees vandaan komt...

Dit is het meest gruwelijke filmpje dat ik ooit heb bekeken. Deze mensen zijn gewoon ziek, niets anders dan ziek. Er is geen enkele aanleiding om een beest zo te behandelen. Gatverdammme.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:18

Miska schreef:
Dat filmpje gebruikt ze omdat ze globaal naar de dingen kijkt en het niet alleen beperkt tot Nederland, want het betreft wel de hele wereld en de landen waar dit soort massa productie is en waar dit soort praktijken voorkomen daar betalen en doen wij ook allemaal aan mee.
Het kan allemaal veel minder en het spijt mij dat veel mensen alleen maar in hun eigen belang denken, wat ergens begrijpelijk is wanneer je je in die sector bevindt, maar de wereld is wel groter dan alleen Nederland.
En je lost het niet direct op, maar je moet toch ergens beginnen.

Marianne Thieme is op dit moment bezig met een campagne voor de Nl Tweede Kamer verkiezingen. Hoewel ik het helemaal met je eens ben dat je als politieke partij je niet alleen op misstanden binnen je landsgrenzen hoeft te richten en dat de manier van dieren uitbuiten op het filmpje absoluut walgelijk is, vind ik dit een bijzonder slechte timing van Thieme. Door dit op dit moment te plaatsen onder haar naam impliceert ze dat dit ook schering en inslag in Nederland. En dat is, weet ik ook uit eigen ervaring, pertinent niet waar. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat de veehouderijsector in Nederland geen mening heeft over uitwassen in Ohio, Verenigde Staten. Overiegns heb ik de Nederlandse veehouderij nooit horen ontkennen dat er in Nl ook geen uitwassen voorkomen, integendeel, ook daarover wordt gewoon bericht: http://www.agriholland.nl/nieuws/artikel.html?id=115360

Dit is gewoon een slechte manier van politiek bedrijven, zieltjes winnen over de rug van de Nl sector met gruwelijke berichten uit een ander land.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:18

Van mij mogen er ook zomaar mensen de stal ik komen lopen hoor als ik bijv aan het melken ben! Geen probleem, alleen de kans is wel groot dat de koeien van slag raken door die ene persoon en dan de hele boel onderschijten! Ook zijn er dan een aantal koeien bij die de mlek niet goed laten schieten... Zo gevoelig zijn die beesten ;) Laat staan als je ze zo bewerkt, want dan hou je geen melk over!

_Pien_ schreef:
Waarom stoppen er gem. 5 boeren bedrijven per week? voor de lol?
Zoals jij misschien graag op kantoor zit, in een kleding zaak werkt weet ik veel, paardrij, zo doen de meeste boeren hun werk, met veel plezier en liefde voor het vak.

Precies!

Gister hoorde ik trouwens een reclame spotje van de pvdd op de radio...
Ze doen net alsof ze werelddingen beloven voor dieren, maar nadat ik dat spotje hoorde kwam ik er gwoona chter dat wij een stal aan het bouwen zijn die volledig aan hun eisen voldoet. Ruimere ligboxen voldoende ruimte en als de subsidie door gaat komen er ook zonnecollectoren op het dak! Geheel goed voor het milieu! Iets waar boeren ook wel over moeten nadenken aangezien hun met dat land voer/eten moeten produceren :)

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:25

Dit slaat echt nergens op.
dit is echt geen standaardbeeld van de melkveehouder in nederland!
Het wordt de boeren tegenwoordig al erg lastig gemaakt om fatsoenlijk een bedrijf te kunnen runnen.
Al die regels en de melkprijs is belachelijk laag.
En het zal de komende jaren niet makkelijker worden voor de boeren.
Als het melkquotum wordt afgeschaft zullen er nog meer boeren omvallen.
En nu wil ze een verbod op megastallen?? Hoe moeten boeren dan nog rondkomen?

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:25

Weet iemand precies in welke context Marianne Thieme dit filmpje gebruikt heeft? Pas als ik dat weet kan ik er een mening over vormen. :)

Ik ben op verschillende melkveehouderijen geweest, in Nederland en in Californië. Nu is het wel zo dat de omstandigheden wisselen, dat er verschillen zijn tussen biologisch en niet-biologisch en dat er ENORME verschillen tussen Amerikaanse en Nederlandse veehouderijen zijn.

Amerikaanse veehouderijen hebben echt tienduizenden koeien. De 'eigenaren' (verschillende Nederlandse families die ik via via kende) hebben 't veel te druk met administratie, handel en dingen regelen, die kijken bijna niet meer bij de koeien. Ze hebben meestal zo'n 10 (vaak illegale) Mexicaanse loonwerkers in dienst. 1 is dan verantwoordelijk voor ziektes, een ander voor voer, een ander voor kalfjes etc. Die Mexicanen zijn vaak:
- illegaal
- structureel onderbetaald
- onwetend
- getraumatiseerd
- maken veel te lange werkdagen
Wat krijg je dan? Juist, gefrustreerd personeel dat hun ongelukkige situatie op de dieren afreageerd. Dit is ook waargenomen in verschillende kippenboerderijen, varkensfokkerijen (denk aan zeugen die met stalen stangen in hun geboortehokding worden geslagen, tot dat ze niet eens meer kunnen eten dankzij hun verwondingen) en slagerijen. Mijn mening: dierenleed is inherent aan schaalvergroting. Op dergelijke bedrijven hebben de eigenaren geen band meer met de dieren. Dieren zijn dingen geworden. Maar schaalvergroting is nodig, want de consument wil goedkope melk, dus de boeren moeten wel. |o

Dit alles lijkt me makkelijk te voorkomen door gewoon geen melk meer te drinken. Melk is gewoon ziek. Stelselmatig, jarenlang, de uiers van een ander wezen leegmelken. Het jong van dat wezen zijn voedsel niet gunnen. Maar 't zelf dagelijks drinken. Weten jullie wel dat de functie van melk is om een kalf in een paar maanden van enkele tientallen naar honderden kilo's te krijgen? Zoveel vet hebben mensen echt niet nodig! Tot campagnes als 'melk, de witte motor' en anderen, na de Tweede Wereldoorlog (tegelijk met 't begin van de bio-industrie!) dronk helemaal niemand in Nederland melk, behalve kinderen en zieken, om aan te sterken. Het is dus gewoon NIET nodig. :n

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:27

Pff, ik dacht eens kijken waar ze nu weer mee aankomt. Vreselijk zeg. Een strijd om kiezers te winnen en zo amerikaanse filmpjes te gebruiken? Het kan niet wat daar gebeurt. Mag niet.

Ik kom ook van een melkveebedrijf, en bij ons gebeuren zulke dingen nooit.
Denk dat er ook weinig boeren zijn waar het wel gebeurd. Alléén net die paar rotte appels waar het wél gebeurd, daar duiken altijd filmpjes van op. En ach, een filmpje waar een boer lief met z'n koeien omgaat, dat is binnen no-time weer vergeten, maar filmpje met mishandeling blijft lang hangen.

Tuurlijk, als een koe niet wil lopen óf niet stil wil staan tijdens het melken, dan geef je 'm ook een tikje. Dat ie weet wie de baas is, maar dat is toch logisch?

Ik hou van koeien, we moeten er thuis ook het geld mee verdienen. Dan is het toch logsich dat je goed met je vee omgaat? Tuurlijk het is de laatste paar jaar niet echt jubelstemming door de prijzen, maar dat geeft nog geen aanleiding om zulke dingen je koeien aan te doen.
En laat haar eens rondkijken op melkveebedrijven wat er wél gebeurd, en als ze tips heeft voor praktische verbeteringen zeg dan ook hoe het moet gebeuren, geef voorbeelden en niet alleen "dit kan niet, zo moet het niet...".

Viel me laatst ook al hetzelfde op bij dat filmpje van Annechien ten Have en Femke Halsema, gingen ze naar het varkensbedrijf van Ten Have. Voordat Femke ook maar één stap in de stal had gezet, was het "Nee, zo kan het niet, de varkens hebben meer ruimte nodig". Mensch, kom met oplossingen die ook daadwerkelijk relevant en behaalbaar zijn, en weet waar je over praat, want zulke opmerkingen laten mij duidelijk merken dat ze niet weet waarover ze praat...

En ik vind het belachelijk om nu al weer met standpunten aan te komen van: Melk hoeft niet... Kalveren krijgen nog steeds melk, wees niet bang.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:31

Dora88 schreef:
Kalveren krijgen nog steeds melk, wees niet bang.

Die kalfjes hebben alleen niet zoveel liter nodig op een dag als dat de koe kan geven :) En laten we het daar nu voor doen!
Ik melk iedere dag met plezier en mijn vriend werkt ook met plezier en daar zijn de resultaten ook naar *D
Laatst bijgewerkt door Boktpony op 03-06-10 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:32

Dora88 schreef:
En ik vind het belachelijk om nu al weer met standpunten aan te komen van: Melk hoeft niet... Kalveren krijgen nog steeds melk, wees niet bang.

Waarom moet melk dan wel? Waarom hoefde het nooit voordat de bio-industrie opkwam? Zie jij geen link tussen winst, kapitalisme, schaalvergroting en de behoefte aan melk?

Kalfjes worden bij de moeder weggehaald. Denk je dat de koeien het leuk vinden dat hun kalf steeds weg wordt gehaald? Kalfjes krijgen geen melk, die krijgen al snel (na de biest dacht ik) een of ander poeder aangelengd met water.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:33

Fitch schreef:
Zoveel vet hebben mensen echt niet nodig! Tot campagnes als 'melk, de witte motor' en anderen, na de Tweede Wereldoorlog (tegelijk met 't begin van de bio-industrie!) dronk helemaal niemand in Nederland melk, behalve kinderen en zieken, om aan te sterken.

Dat is niet per definitie waar. Veruit de meeste mensen in Europa en de gebieden waar Europeanen naar uitgewaaierd zijn, zijn niet lactose intolerant omdat we een geschiedenis van eeuwen en eeuwen melk drinken en kaas eten hebben. Er werd veel melk gedronken en kaas gegeten omdat er veel koeien/schapen/geiten/paarden voorhanden waren die melk gaven. Inmiddels zijn we zo geëvolueerd dat we melk en melkproducten prima kunnen verwerken en er zelfs beter van worden.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:35

Rianneke schreef:
Die kalfjes hebben alleen niet zoveel liter nodig op een dag als dat de koe kan geven :) En laten we het daar nu voor doen!

Die koeien zijn zo gefokt dat ze zoveel melk geven. Voordat de bio-industrie opkwam gaven ze precies zoveel melk als 't kalf nodig was. Dat doen ze dus niet uit zichzelf. Koeien zijn de laatste decennia alleen maar gefokt op melkproductie, zelfs in zoverre dat ze nu allerhande gewrichtsproblemen hebben en vatbaarder zijn voor ziektes.

En wat gebeurt er later met al die kalfjes?? Ook niet veel goeds met de meeste, kan ik melden naar ervaring.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:36

Waarom zou melk moeten? Ik drink nooit melk, gebruik sowieso praktisch geen zuivel. Calcium kan je bijvoorbeeld halen uit groene bladgroenten, vis, sojaproducten etc.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:37

Fitch schreef:
Kalfjes krijgen geen melk, die krijgen al snel (na de biest dacht ik) een of ander poeder aangelengd met water.

Bij ons krijgen de kalfjes na de biest gewoon nog melk hoor! Pas na 3 weken en soms nog later krijgen ze poedermelk. Maar ook dit is gemaakt van melk, maar word aangelengt met water zodat het constant van kwaliteit is... Er staat nmaleijk een melkautomaat zodat de kalfjes de hele dag door zelf kunnen weten wanneer ze drinken :) Dus die krijgen de hele dag door vers aangemaakte warme melk wat dus de groei van het kalf weer ten goede doet!

Citaat:
En wat gebeurt er later met al die kalfjes?? Ook niet veel goeds met de meeste, kan ik melden naar ervaring.

Alle vrouwelijke dieren worden aangehouden en de kerels gaan naar mesterijen...
De dames worden de nieuwe melkkoeien en de heren eindigen wat sneller op tafel... Mensen willen ook vlees eten ;)

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:38

Yamcha schreef:
Een goede boer is dol op zijn beesten, doet er alles voor. Ze gaan er zeker niet zo mee om.

Hij is er van afhankelijk, dus denkt wel even goed na! Boeren zorgen over het algemeen heel goed voor hun dieren.

Mijn ervaring is trouwens dat kalveren gewoon de melk krijgen die de koeien geven. Niet direct van de koe, maar gewoon na het melken. Niks geen aangelengde poeder.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:38

Charlie_P schreef:
Waarom zou melk moeten? Ik drink nooit melk, gebruik sowieso praktisch geen zuivel. Calcium kan je bijvoorbeeld halen uit groene bladgroenten, vis, sojaproducten etc.

Het op bizar grote schaal kweken van groene bladgroenten, soja en het vangen van vis, levert ongeveer net zoveel dierenleed op als het drinken van melk. Dus dat lijkt mij geen reden om geen melk te drinken.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:39

Kaka schreef:
Dat is niet per definitie waar. Veruit de meeste mensen in Europa en de gebieden waar Europeanen naar uitgewaaierd zijn, zijn niet lactose intolerant omdat we een geschiedenis van eeuwen en eeuwen melk drinken en kaas eten hebben. Er werd veel melk gedronken en kaas gegeten omdat er veel koeien/schapen/geiten/paarden voorhanden waren die melk gaven. Inmiddels zijn we zo geëvolueerd dat we melk en melkproducten prima kunnen verwerken en er zelfs beter van worden.

Kaas werd idd gegeten (net als boter trouwens), maar mbt melkconsumptie is dat echt maar sinds héél kort. Mijn oma zei bijv. dat er vroeger alleen thee en koffie werd gedronken. De kinderen van rijke mensen en boeren mochten wel melk drinken.

Heb jij misschien een bron waarin uitgelegd staat hoe we er beter van worden? Uit recente studies wordt namelijk vooral een verband gelegd tussen melkconsumptie, obesitas en welvaartsziekten als suikerziekte, osteoperose en hartkwalen.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:40

Kaka schreef:
Charlie_P schreef:

Het op bizar grote schaal kweken van groene bladgroenten, soja en het vangen van vis, levert ongeveer net zoveel dierenleed op als het drinken van melk. Dus dat lijkt mij geen reden om geen melk te drinken.

Tja, zo kun je bezig blijven. Ik zie het dus niet als een noodzaak, om wél melk te drinken. Aangezien er geen stoffen in zitten die ik nodig heb en nérgens anders vandaan kan halen.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:42

Kaka schreef:
Charlie_P schreef:

Vis kan ik inkomen, maar waarom zou het direct eten van groene bladgroenten en soja dierenleed opleveren? Dat snap ik niet? :o?

Edit: soja wordt nu vooral gebruikt als diervoer, maar ook om direct te eten. Als je vlees eet, consumeer je echter wel 9x zoveel soja dan als je het direct eet, omdat de dieren nu eenmaal ook even moeten groeien. Als iedereen dus soja zou eten/drinken ipv vlees/melk dan is er veel minder soja nodig. :)*

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:44

Tuurlijk, koeien vinden het niet leuk dat een kalf wordt weggehaald. Maar weet je de achtergeliggende gedachte ervan dat kalveren worden weggehaald, qua ziekte-overdracht? Heb jij wel eens een koe gehoord die een dag of langer het kalf bij zich had gehad? Ook kun je door het wegghalen van het kalf zorgen dat je zeker weet dat een kalf genoeg biest krijgt. Anders neemt een kalf nog wel eens te weinig biest op, wat in de eerste twaalf uur nog kan (kunnen de darmen het nog opnemen).

Ik bedoelde vooral dat van "Melk hoeft niet" om dat het hier gaat over misstanden in de melkveehouderij. Niet om de discussie aan te wakkeren over het wel of niet consumeren van melkproducten.

Ik denk dat vooral de grootste oorzaak van schaalvergroting de lage prijzen die mensen bereid zijn om te besteden aan melk. Want immers, lage prijzen, dat zijn we gewend. Ik zie anders weinig verschil in de behoefte aan melk, zij het met hoge inkomens en lage inkomens. Je kunt niet méér melk drinken dan je op kunt, of wat je wilt. Tuurlijk, in het producten wat mensen kopen zit wel een verschil: Luxere drinkyoghurt met rechtsdraaiende bacteriën of kale melk. Daar zit het verschil, maar of de boer daar wat van terugziet op zijn maandelijks inkomen?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:47

Ik ben niet het grrotste watje op deze aarde maar dit is echt te erg voor woorden. Die mensen hebben echt geen normaal werkende hersenpan.

Dit is echter nergens represtatief voor de melkveesector in nederland. De meeste melkveehouders geven om hun vee al zal dat op een andere manier zijn dan wanneer je 1 huisdiertje hebt. Daarbij zal het rendement van je koeien ook nier erg hoog zijn als je ze zo behandeld.