Ouders boos om halalvlees op crèche

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:09

sjonnie48 schreef:
Anoniem schreef:

Dan is je mening behoorlijk bekrompen.. :Z

Hier nog een bekrompen mening , doe is normaal tegen mensen die een andere mening hebben dan jij ,
als ik in marokko ga wonen dan gaan ze voor mijn kind speciaal varkens houden daar , :n echt niet , maar dat heet dan "hun cultuur 'en hier ben je bekrompen .

In Marokko kan je in bijna elke grote supermarkt varkensvlees kopen :+

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:10

MamboBeach schreef:
Christel, de manier waarop de dieren worden geslacht is niet mijn ding en ook niet hoe ganzen worden volgepropt. Waarom je dat er eigenlijk bij haalt? Maargoed, zal mij een (geen halal in ieder geval)worst wezen. Waarom zou het heel normaal zijn om mijn kind halaleten te geven? Moslims willen toch ook geen varken op hun bord? Waarom moet ik daar zomaar mee akkoord gaan dan?

En bij de BBQ is juist dat gemarineerde speklapje zooooo lekker :D

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:12

Teddy321 schreef:

:j Echt he!! :9

:Y)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:13

Teddy321 schreef:
MamboBeach schreef:
Christel, de manier waarop de dieren worden geslacht is niet mijn ding en ook niet hoe ganzen worden volgepropt. Waarom je dat er eigenlijk bij haalt? Maargoed, zal mij een (geen halal in ieder geval)worst wezen. Waarom zou het heel normaal zijn om mijn kind halaleten te geven? Moslims willen toch ook geen varken op hun bord? Waarom moet ik daar zomaar mee akkoord gaan dan?

:9

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:16

Hier gaat er (bijna) alleen kipsaté op de bbq (oh ja en vispakketjes) mmmmm

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:17

Def schreef:
Wat een gedoe om niets weer..
Zoals in het artikel staat, het is opgelost. Beetje jammer inderdaad dat ze niet van te voren hebben gezegd dat ze halalvlees gingen geven aan de kinderen.
Waarom moet zo'n topic dan altijd uitdraaien op 'wij' en 'zij' en 'hunnie' en 'hullie' enz.
Er is geen 'wij' en ook geen 'zij'. We zijn met z'n allen 'wij' en 'ons'...

Zelf zou het me niet uitmaken. Het kind merkt echt geen verschil hoor.

@doei: pfff idd er denken nog meer mensen zoals jij.. helaas... niveau wordt er niet beter op in Nederland.

Dit is mijn mening. En over het "wij" en "zij" verhaal. Ik gebruik juist constant de ik-vorm, maar als ik over "ik" praat maak ik mezelf bijzonderder dan dat ik ben...

Ik wil geen hallalvlees opgedrongen krijgen, moslims eten toch ook geen "ander" vlees.
Het niveau van Nederland wordt er zeker niet beter op. Maar dit komt niet door mij... Ik eet wat ik wil en moslims eten wat ze willen. Whats the deal?
Of wil je dat ik dalijk ook een hoofddoek ga dragen? En naar de moskee ga?
Hou me ten goede, ik heb er niets op tegen dat moslims dit doen, maar ik doe, draag en eet ook wat ik zelf wil.

Dus ik weet niet over welk niveau jij het hebt?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:17

Brainless schreef:
Hier gaat er (bijna) alleen kipsaté op de bbq (oh ja en vispakketjes) mmmmm

Maar daar zeg ik ook geen nee tegen hoor. O:)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:18

elmo1 schreef:
In Marokko kan je in bijna elke grote supermarkt varkensvlees kopen :+

In de supermarkt ja...Ik wil mijn vlees zo vers mogelijk...Gaat de Moslim-slager mijn varken slachten voor mij....? Denk het niet...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:19

doei schreef:
Def schreef:
Zoals in het artikel staat, het is opgelost. Beetje jammer inderdaad dat ze niet van te voren hebben gezegd dat ze halalvlees gingen geven aan de kinderen.
Waarom moet zo'n topic dan altijd uitdraaien op 'wij' en 'zij' en 'hunnie' en 'hullie' enz.

@doei: pfff idd er denken nog meer mensen zoals jij.. helaas... niveau wordt er niet beter op in Nederland.

Dit is mijn mening. En over het "wij" en "zij" verhaal. Ik gebruik juist constant de ik-vorm, maar als ik over "ik" praat maak ik mezelf bijzonderder dan dat ik ben...

Ik wil geen hallalvlees opgedrongen krijgen, moslims eten toch ook geen "ander" vlees.
Het niveau van Nederland wordt er zeker niet beter op. Maar dit komt niet door mij... Ik eet wat ik wil en moslims eten wat ze willen. Whats the deal?
Hou me ten goede, ik heb er niets op tegen dat moslims dit doen, maar ik doe, draag en eet ook wat ik zelf wil.

Ik wilde het wel voorstellen ja. *D
Ik zeg niets meer denk ik... O:)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:21

@Adil
Ze mogen het niet eten (varken) maar ik weet niet of ze varken wel Halal mogen slachten.
Ik zal het zo navragen.

edit:
ps:
Hebben jullie nog meer vragen... ik krijg zo een echte Marokkaanse vrouw over de vloer ;)
Laatst bijgewerkt door Brainless op 25-05-10 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:22

Brainless schreef:
@Adil
Ze mogen het niet eten (varken) maar ik weet niet of ze varken wel Halal mogen slachten.
Ik zal het zo navragen.

Ik heb ook geen idee, maar ik denk het niet...

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:22

Citaat:
Ik wilde het wel voorstellen ja. *D
Ik zeg niets meer denk ik... O:)

_O- beetje melig...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:42

dat een kdv rekening houdt met allergieën is maar normaal, het lijkt met sterk dat iemand het normaal zou vinden om kinderen ziek te maken.
dat ze rekening houden met geloofsovertuiging vind ik een goede zaak, maar uiteraard is het kdv hier vrij in.
het zou ook hun goed recht zijn om te zeggen dat je dan maar je eigen maaltje moet meebrengen.
hetzelfde geldt voor vegetarisch eten.

ik probeer om weinig vlees te eten, en dan als het enigzins mogelijk is biologisch.
aan de ene kant had ik ook wel graag gewild dat mijn kind in het kdv biologisch vlees at.
aan de andere kant begrijp ik ook dat een kdv geen restaurant is waar voor elk kind een apart gerecht klaargemaakt wordt.

dat zovelen zich druk maken over het halal slachten maar niet over de bio-industrie, maakt al duidelijk dat het hier niet over dierenwelzijn gaat ;)
mijn conclusie: ik zie er het probleem niet van in dat de kinderen in het kdv nu halalvlees eten ipv bio-industrievlees.
maar ze hadden dit misschien voordien wel even mogen melden aan de ouders.

jameyskatje

Re: Ouders boos om halalvlees op crèche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:16

ik ga helemaal met fojoe mee. heel helder beschreven!!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:22

fojoe schreef:
dat een kdv rekening houdt met allergieën is maar normaal, het lijkt met sterk dat iemand het normaal zou vinden om kinderen ziek te maken.
dat ze rekening houden met geloofsovertuiging vind ik een goede zaak, maar uiteraard is het kdv hier vrij in.
het zou ook hun goed recht zijn om te zeggen dat je dan maar je eigen maaltje moet meebrengen.
hetzelfde geldt voor vegetarisch eten.

ik probeer om weinig vlees te eten, en dan als het enigzins mogelijk is biologisch.
aan de ene kant had ik ook wel graag gewild dat mijn kind in het kdv biologisch vlees at.
aan de andere kant begrijp ik ook dat een kdv geen restaurant is waar voor elk kind een apart gerecht klaargemaakt wordt.

dat zovelen zich druk maken over het halal slachten maar niet over de bio-industrie, maakt al duidelijk dat het hier niet over dierenwelzijn gaat ;)
mijn conclusie: ik zie er het probleem niet van in dat de kinderen in het kdv nu halalvlees eten ipv bio-industrievlees.

Principe, dat is het probleem ;)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:39

fojoe schreef:

THANK YOU!

Dat wilde ik de hele tijd al duidelijk maken maar ik kreeg het niet goed verwoord!

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:41

doei schreef:
Def schreef:

Je reageert alsof je in een of andere slachtofferrol zit. Waarom voel je je zo bedreigd door halalvlees? Zo'n big deal is het niet....

Maar ik vind eigenlijk wel dat je een hoofddoekje moet gaan dragen, en dat je naar de moskee moet.
<vul hier uw sarcastische opmerking in>

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:45

MamboBeach schreef:

Ik vergelijk dat om na te gaan of het hier meer om het dierenwelzijn gaat, of om het feit dat het islamitisch vlees is. Blijkbaar is het toch meer het laatste. Jammer! Maakten we ons maar zo druk om de arme dieren uit de bio industrie die vreselijk slecht worden gehouden om nederlandsedierenvlees op het bord van jullie koters in de crèche. Maar dat is overduidelijk minder belangrijk dan het ego van de meeste mensen hier. Want oh wee als iemand zich moet aanpassen aan een turks kindje.... nee dat gaat echt te ver!
Ik snap dat mensen zich er druk om maken, en deels vind ik het terecht. Maar sommige mensen reageren alsof ze zo'n geit het lokaal in hebben gesleurd, vervolgens hebben laten doodbloeden, en samen met de kindertjes halalworstjes hebben gemaakt. ZOoo erg is het NIET.
Laatst bijgewerkt door christel1857 op 25-05-10 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:47

Als die ouders tegen Halal vlees zijn, vinden ze het wel normaal om hun kind bioindustrie vlees te geven? 8)7

Letterlijk schijnheilig zeg. Het is puur en alleen omdat halal = moslim en moslim = slecht }:0
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 25-05-10 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:50

christel1857 schreef:
MamboBeach schreef:

Ik vergelijk dat om na te gaan of het hier meer om het dierenwelzijn gaat, of om het feit dat het islamitisch vlees is. Blijkbaar is het toch meer het laatste. Jammer! Maakten we ons maar zo druk om de arme dieren uit de bio industrie die vreselijk slecht worden gehouden om nederlandsedierenvlees op het bord van jullie koters in de crèche. Maar dat is overduidelijk minder belangrijk dan het ego van de meeste mensen hier. Want oh wee als iemand zich moet aanpassen aan een turks kindje.... nee dat gaat echt te ver!
Ik snap dat mensen zich er druk om maken, en deels vind ik het terecht. Maar sommige mensen reageren alsof ze zo'n geit het lokaal in hebben gesleurd, vervolgens hebben laten doodbloeden, en samen met de kindertjes halalworstjes hebben gemaakt. ZOoo erg is het NIET.

Ik heb me een keer verdiept in halal slachten en mijn conclusie was dat het gewoon diervriendelijk is en dat het zelfs gezonder is voor ons, omdat het bloed eerst wegstroomt en dan pas het dier sterft ipv andersom. Dat is veel hygiënischer!

Correct me if I'm wrong Christel

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:50

Hm lastig onderwerp..... De manier van slachten is inderdaad niet zo jofel voor onze begrippen, maar hé kijk ons met onze bloeiende bio industrie. Daar is ook het e.e.a. over te zeggen. Ik denk dat halal schapen een beter leven hebben gehad dan de bio beestjes, maar de manier van afmaken is dan weer het tegenovergestelde.

Je zou het haast ethisch noemen. :D

Ik vind de manier van slachten sneu, maar moet zeggen dat ik kebab wel ontzettend lekker vind (sterker nog, heb het zelfs gemaakt een aantal maanden lang bij een Turkse grillroom). En ik kan wel heel principieel geen halal vlees gaan eten, maar dan blijven alle moslims het echt wel bereiden hoor. Interesseert ze wat dat betreft niet wat ''die gekke hollanders'' doen. :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:52

Citaat:
Net als joden kennen moslims voorschriften voor het slachten van dieren voor consumptie. De belangrijkste voorwaarden die in acht genomen moeten worden voordat het vlees is toegestaan voor consumptie (halal) zijn:

De slachter moet een moslim zijn die bekwaam is in het slachten.
De slachtplaats moet rein zijn.
De slager moet zorg dragen voor het comfort van het dier. Het slachtmes mag bijvoorbeeld niet zichtbaar zijn voor het dier of in de nabijheid van het dier geslepen worden. Het slachten mag niet door andere dieren gezien worden.
Het dier wordt met de kop in de richting van de qibla geplaatst.
Voordat een dier geslacht wordt, spreekt de slachter de woorden Bismillah, Allahoe Akbar (in naam van God, God is groot) uit, waarmee hij zijn dankbaarheid en respect uit voor Diegene die in het voedsel voorziet: de Allerhoogste.
Zonder verdoving worden in één beweging de halsslagader, de luchtpijp en de zenuwbanen naar de hersenen doorgesneden. Hierdoor verliest het dier het bewustzijn en stopt het hart met kloppen.

Citaat:
De omstandigheden waarin een dier gefokt werd, de kwaliteit van het voedsel en het onderdak dat het kreeg, evenals de wijze van transport en de afstand waarover dit verantwoord gebeurde, kan ook een rol spelen bij de beoordeling of het vlees halal is. Dierenwelzijn is een belangrijke verantwoordelijkheid (khalifa) die God de mens toevertrouwde.

Eerlijk gezegd vind ik dit 100x diervriendelijker dan 'onze' manier van slachten.

* pin door het hoofd
* dieren staan uren te wachten en hebben soms uitzicht op andere dieren die geslacht worden of al geslacht zijn
* leven voor de slacht is meestal om te janken

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:54

@ Arabesk:

Die vraag kun je beter aan de anti-halal mensen hier stellen. Want ik ben het namelijk met je eens. Ik vind halal niet dieronvriendelijk. Heb zelfs net ff op youtube een aantal filmpjes van halal slachten in Nederland gekeken, oa een geit en een lam. En ik heb er absoluut geen bezwaren tegen. Ik durf zelfs te zeggen dat het respectvol slachten is.
Halal slachten gebeurde trouwens in een Nederlands slachthuis, door een speciale halal slager.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:56

christel1857 schreef:
@ Arabesk:

Die vraag kun je beter aan de anti-halal mensen hier stellen. Want ik ben het namelijk met je eens. Ik vind halal niet dieronvriendelijk. Heb zelfs net ff op youtube een aantal filmpjes van halal slachten in Nederland gekeken, oa een geit en een lam. En ik heb er absoluut geen bezwaren tegen. Ik durf zelfs te zeggen dat het respectvol slachten is.
Halal slachten gebeurde trouwens in een Nederlands slachthuis, door een speciale halal slager.

Ik begrijp het ook niet 8)7, volgens mij is het gewoon zeiken om het zeiken en ooit heeft iemand geroepen dat halal slachten dieronvriendelijk is, dus gaan de anti-moslim nederlanders dat gewoon na-roeptoeteren, zodat iedereen op een gegeven moment ook gelooft dat het zo is.

Maar wie zich echt verdiept ziet dat het anders is. Maar ja, jezelf verdiepen voordat je wat roeptoetert is hier het grootste probleem op bokt :(

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:00

christel1857 schreef:
@ Arabesk:

Mij gaat het absoluut niet om de manier van slachten, maar meer om het feit dat je je als Nederlander in Nederland bijna als een buitenlander voelt...Ik snap ook niet het geroep (sorry dat ik het zo grof zeg) van mensen als Turken en Marokkanen over discriminatie, terwijl ik het idee heb dat het de Nederlanders zelf zijn die veel meer gediscrimineerd worden...Door buitenlanders en door de eigen overheid...!