Konijn leeft 7 jaar te kort in de meeste huishoudens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:41

Wij hadden een konijn dat 13 werd :D
Hij zat gewoon in een hokje buiten en mocht af en toe eens rondhupsen in de tuin. Echter had hij als hobby hetgeen waarom konijnen bekend zijn :o Z'n voerbak was meerdere malen per dag het slachtoffer van z'n eum.. drang tot voortplanten :D Op z'n 12e ofzo is hij nog papa geworden. Maar daarvoor moesten we hem wel aan de goede kant zetten (konijntjes houden niet van 69 blijkbaar) :')

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:32

Ons konijn is 11 jaar geworden, helaas kreeg hij een hersenbloeding, en deed zijn rechter achterpoot het toen niet meer. Daardoor viel hij om en kon zelf niet meer overeind komen. Toen hebben wij (en de dierenarts) besloten dat het beter was om hem een spuitje te geven ;)

Mijn konijn zat gewoon in een buitenhok, en met mooi weer mocht hij op het gras lopen (wel in een hokje op het gras, want als je hem los liet lopen sprong hij erug zijn hok in)

zodiacje

Re: Konijn leeft 7 jaar te kort in de meeste huishoudens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 01:08

Mijn vorige konijn is 8 geworden.
Wat vond ik het erg toen hij dood ging, vond dat hij nog véél ouder had kunnen worden. Hij is gestorven bij de DA en ik heb hem in de wei begraven. Knuffie heete ie <3

De mijne lopen altijd vrij rond. Het hok staat altijd open en ze kunnen heerlijk rond rennen op mijn terras. Al die arme nijntjes die maar in een hokje zitten. En wij ons op bokt maar druk maken om paarden die in de stal staan terwijl er genoeg nijntjes staan te verpieteren... Triest. :n

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 01:12

Ons konijn is 11 jaar geworden.
Mijn DA vertelde dat hij zo oud werd omdat wij hem met rust lieten.
Zijn hok werd optijd schoongemaakt en hij kreeg gewoon eten en drinken optijd.
Ze had geen enorm hok, maar wel eentje met z'n buitenren.

Vaak worden konijnen te vaak uit hun vertrouwde omgeving gehaald, half dood in de stress geknuffelt...
En dat schijnt juist niet goed te zijn.
Wat er waar van is weet ik niet, maar die van ons is er erg oud mee geworden.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 01:15

nijntjes houden er idd helemaal niet van om geknuffeld te worden...
Helaas zien ze er nogal knuffelig uit dus worden ze wel vastgehouden wat stress oplevert.

Als je je nijntje wilt laten weten dat je m lief vind dan kan je zachtjes met je vinger over zijn hoofdje strijken, zo doen ze dat met hun tongetjes bij elkaar.

Ik laat mijn nijntjes ook gewoon met rust, zij mij alleen niet haha :D

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 02:11

ik sta er niet van te kijken een goudvis is sowieso zwaar ondergewaardeert...ik zou een goudvis nooit in zoon rotkommetje doen enc..

verder vind ik altijd al dat een konijn geen huisdier is...zoon beestje moet kunnen rennen en doen niet in een hokje zitten... ik zou echt alleen 1 of meer konijnen nemen als ik of een giga hok voor ze kan bouwen (echt eentje waar ze de plek hebben te rennen) of beter nog, ze gewoon in huis rond lopen en als ik erbij ben heerlijk in de tuin kunnen ravotten...

maar goed ik snap het dus wel..

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 06:01

Helaas zijn onze twee goudvissen een paar dagen geleden gestikt in een teveel aan voer (een vriendin had ze gevoerd). Zo jammer, we hadden ze al jaren, vond ze samen echt leuk. Onze konijntjes zijn nu ongeveer een jaar of 5, hoop ze nog een aantal jaren bij ons te hebben. wij hebben door een rotsituatie even maar1 konijn gehad(andere was gepakt door onze hond). Ik heb een konijn nog nooit zo zien opleven, toen we een nieuwe erbij zetten. Binnen 5 minuten waren ze echt onafscheidelijk; aandoenlijk. En zo belangrijk dus.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 15:49

we wilde ons nijntje wel laten castreren, maar word een beetje moeilijk.
hij liep namelijk eergister los in de tuin.. en toen heeft een kat hem te pakken gehad |(

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:25

mijn konijnen zijn ook al best wel oud, 8 en 11.
Het heeft niet zozeer te maken met verkeerd onderhouden van je konijn of cavia of wat dan ook.
Maar als ze continu worden opgepakt etc hebben ze een bepaalde vorm van stress en dat heeft invloed op de levensduur. Bij mensen ook trouwens.
Daarnaast is mijn wilde konijntje veel ouder geworden dan al mijn tamme/(door)gefokte konijntjes, dus dat heeft er denk ik ook een grote invloed op. Daarnaast of ze binnen of buiten gehouden worden. Die van mij zitten altijd buiten en in de zomer zijn ze altijd los in de tuin.
verder vind ik die onderzoeken ook altijd een beetje vertekend. Een goudvis kan wel 39 worden, maar wordt ie dat ook daadwerkelijk in het wild? Dat denk ik niet, want waarschijnlijk is ie dan al opgegeten, en zo gaat het met konijnen ook.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:50

mijn konijnis 12 jaar geworden. Haar dochter (enige nakomeling ooit) is 3 geworden en ons mannetje 13 jaar. Helaas heeft een ziekte die ik van stal meegenomen heeft een einde gemaakt aan deze lieve dieren.

Op dit moment hebben we een goudvis die al 25 jaar in ons bezit is. (beestje was er al voor ik geboren werd)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:51

ons konijn is vier geworden, maar dat kwam omdat een roofvogel het wel een lekker hapje vond :+
toen lag ie zo ongeveer in 4 stukken opengereten.. |( :(

en mijn goudvis is nu 5

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:57

Ik heb zelf ook een dierenwinkel en vind het soms wel jammer dat een heleboel dierenwinkels over 1 kam worden geschoren...
Hier lopen de konijnen ook elke dag in de ren omdat ik er ook een pension bij heb...
Ik heb er 2 zitten die al over een jaar zijn, omdat alles bij mij gewoon bij goede fokkers vandaan komen zullen ze wel iets duurder zijn...
maar ook al zijn ze al wat ouder ze blijven hier toch gewoon zitten...
Ik ben niet zo dat ik ze wegdoe en snel weer jonkies neem hihi...

Maar soms vraag je echt af waarom mensen een konijn hebben genomen :P
Hebben ze per ongeluk 2 nestjes nouja 1 kan, maar 2e is niet per ongeluk meer..
En indd kleine hokken willen ze dan enz....

Ik heb er zelf ook 2 en die lopen lekker in een ren, hok kunnen ze in en uit en ze hebben een zandbak :D
Pimmetje is al 4 en Noa wordt in Dec 4

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:01

In de natuur halen konijnen de 10 niet. ;)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 19:12

Marian_ schreef:
Love_western: dat klopt wel hoor, de FH wordt niet zo oud als de meeste konijnenrassen. met 3/3.5 gaan ze meestal al hard aftakelen.
en ook wat je in je vorige post schrijft klopt niet, ook cavia's en ratten horen niet alleen gehouden te worden.

Ik heb ook een franse hangoor is net 3 jaar geworden.
Nou die springt en darteld hier nog rond alsof ze een jong ding is :Y)