Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Snoevie schreef:FaberSmid schreef:Ooit bemerkt hoe bijvoorbeeld paarden onderscheid maken tussen hun kleuren?
nou ik kon een paard vroeger,die echt een hekel had aan schimmels
Professor schreef:Zwart op wit?
jameyskatje schreef:alhoewel ik moet zeggen dat het sinterklaasfeest echt tegen mijn moraal ingaat. op dat moment vind ik het moraal belangrijker dan 'de hollandse cultuur'. want ik vind het vreemd, een witte man, die nooit dood gaat, met zwarte knechten die er zijn voor vermaak en het uitvoeren van klusjes, allen hun eigen taak.
de sint die kinderen cadeaus geeft als ze braaf zijn, maar de roe als ze stout zijn. hij weet alles, in zn grote boek staat alles. het lijkt dus wel een god. dat wil ik mijn kinderen dus niet meegegeven. het is een religie opzich zeg.
ik kan me nog goed herinneren dat mijn ouders zeiden 'als je niet lief bent, sint weet alles, dan krijg je geen cadeaus en moet je in de zak mee naar spanje'. wat was ik boos op mijn ouders toen ik erachter kwam dat het niet waar was.
Citaat:Op 19 december 2006 werd bekend gemaakt dat de rel rond de naamsverandering een actie was van de marketingafdeling van de fabrikant. Er werd hierdoor heel veel aandacht besteed aan de Zoenen, maar flinke omzetstijgingen bleven uit. De omzet daalde zelfs iets doordat er consumenten waren die door de naamsverandering het product links lieten liggen.
. dus dat ik ooit zwartepiet heb gespeeld betekent niet dat ik dat nu nog zou doen. nu heb ik besloten om er niet meer aan mee te doen. 
jameyskatje schreef:alhoewel ik moet zeggen dat het sinterklaasfeest echt tegen mijn moraal ingaat. op dat moment vind ik het moraal belangrijker dan 'de hollandse cultuur'. want ik vind het vreemd, een witte man, die nooit dood gaat, met zwarte knechten die er zijn voor vermaak en het uitvoeren van klusjes, allen hun eigen taak.
de sint die kinderen cadeaus geeft als ze braaf zijn, maar de roe als ze stout zijn. hij weet alles, in zn grote boek staat alles. het lijkt dus wel een god. dat wil ik mijn kinderen dus niet meegegeven. het is een religie opzich zeg.
ik kan me nog goed herinneren dat mijn ouders zeiden 'als je niet lief bent, sint weet alles, dan krijg je geen cadeaus en moet je in de zak mee naar spanje'. wat was ik boos op mijn ouders toen ik erachter kwam dat het niet waar was.
Lithya schreef:jameyskatje schreef:alhoewel ik moet zeggen dat het sinterklaasfeest echt tegen mijn moraal ingaat. op dat moment vind ik het moraal belangrijker dan 'de hollandse cultuur'. want ik vind het vreemd, een witte man, die nooit dood gaat, met zwarte knechten die er zijn voor vermaak en het uitvoeren van klusjes, allen hun eigen taak.
Heb het topic een doorgelezen en vindt dat je je wel op[ verschillende punten tegenspreekt. Daarnaast 'Hollandse cultuur'? Je zegt in Nederland geboren te zijn, dan weet je dat er geen Hollandse cultuur is, alleen in Holland. Volgens mij is Sinterklaas iets wat in Nederland leeft en niet alleen in de provincies Holland. En een god omdat Sinterklaas alles weet? Kom op zeg, stel je niet aan. Er wordt de kinderen duidelijk verteld dat zijn knechten vaak in Nederland zijn en veel vragen of de kinderen braaf zijn geweest of stout. Sinterklaas kun je ieder jaar op tv zien. Die god waar je het over hebt, daar zou dat nooit bij kunnen.
MarcoBorsato schreef:Lithya schreef:Heb het topic een doorgelezen en vindt dat je je wel op[ verschillende punten tegenspreekt. Daarnaast 'Hollandse cultuur'? Je zegt in Nederland geboren te zijn, dan weet je dat er geen Hollandse cultuur is, alleen in Holland. Volgens mij is Sinterklaas iets wat in Nederland leeft en niet alleen in de provincies Holland. En een god omdat Sinterklaas alles weet? Kom op zeg, stel je niet aan. Er wordt de kinderen duidelijk verteld dat zijn knechten vaak in Nederland zijn en veel vragen of de kinderen braaf zijn geweest of stout. Sinterklaas kun je ieder jaar op tv zien. Die god waar je het over hebt, daar zou dat nooit bij kunnen.
Bovendien vind ik het een fout van je ouders als ze gedreigd hebben met 'Sint neemt je mee naar Spanje'. Het vieren van Sinterklaas betekent niet dat je je kind moet bedreigen met geen cadeaus of voor straf naar Spanje. Dat moet je je ouders aanrekenen, en niet Sinterklaas.
Verder is het je goed recht om geen sinterklaas te vieren omdat je dat onzin vind. Ik vind de feesten die moslims vieren onzin, en daarom vind ik Nederland zo fijn: Je doet wat je wilt en het is goed zo
jameyskatje schreef:ik zie het niet als doorslaan. ik besef alleen nu pas dat ik het een stom iets vind, net als de rest van de feestdagen.
dat er genoeg mensen zijn die er wel van genieten.. prima.
toen was ik 13, 14 en 15. ag, toen was ik met hele andere zaken bezig in het leven, pas op latere leeftijd ging ik over dat soort zaken nadenken. ook zat ik bij de scouting, daar deden we dat soort dingen. maar we deden het meer voor de pepernoten.. heb wel meer dingen gedaan waar ik spijt van hem in het verleden. dus dat ik ooit zwartepiet heb gespeeld betekent niet dat ik dat nu nog zou doen. nu heb ik besloten om er niet meer aan mee te doen.
sflj schreef:Hoe kan iets een religie (voor je) zijn als je er niet in gelooft?
Ik geloof ook niet in God (of de kerstman) maar vind kerst wel gezellig dus vier dat ook gewoon. Cultuur / gewoonten / tradities zijn niet hetzelfde, volgens mij.
Lithya schreef:Heb het topic een doorgelezen en vindt dat je je wel op[ verschillende punten tegenspreekt. Daarnaast 'Hollandse cultuur'? Je zegt in Nederland geboren te zijn, dan weet je dat er geen Hollandse cultuur is, alleen in Holland. Volgens mij is Sinterklaas iets wat in Nederland leeft en niet alleen in de provincies Holland. En een god omdat Sinterklaas alles weet? Kom op zeg, stel je niet aan. Er wordt de kinderen duidelijk verteld dat zijn knechten vaak in Nederland zijn en veel vragen of de kinderen braaf zijn geweest of stout. Sinterklaas kun je ieder jaar op tv zien. Die god waar je het over hebt, daar zou dat nooit bij kunnen.
Mogen we dan spijbelende Ramadanvierders ook stom vinden? Is ook iets wat nergens op gebasseerd is wat meerwaarde heeft. Zeker niet in Nederland. Daarnaast komen veel van de vierders niet op de afgesproken integratie lessen en zijn ze veel minder productief.
althans niet bij mij op de werkvloer
MarcoBorsato schreef:Bovendien vind ik het een fout van je ouders als ze gedreigd hebben met 'Sint neemt je mee naar Spanje'. Het vieren van Sinterklaas betekent niet dat je je kind moet bedreigen met geen cadeaus of voor straf naar Spanje. Dat moet je je ouders aanrekenen, en niet Sinterklaas.
Verder is het je goed recht om geen sinterklaas te vieren omdat je dat onzin vind. Ik vind de feesten die moslims vieren onzin, en daarom vind ik Nederland zo fijn: Je doet wat je wilt en het is goed zo
Lithya schreef:Mee eens. Leven en laten leven. Ik begrijp alleen niet waarom er nu opeens vanuit de Islamitische hoek gezeur komt op het sinterklaasfeest. Over de periode waarin Halal geslacht moet worden in Caswashes moet maar eens wat meer gezeurd worden. Daar is weinig diervriendelijk en feestelijk aan. Sinterklaas doe je niemand kwaad mee.
faye schreef:jameyskatje schreef:ik zie het niet als doorslaan. ik besef alleen nu pas dat ik het een stom iets vind, net als de rest van de feestdagen.
dat er genoeg mensen zijn die er wel van genieten.. prima.
toen was ik 13, 14 en 15. ag, toen was ik met hele andere zaken bezig in het leven, pas op latere leeftijd ging ik over dat soort zaken nadenken. ook zat ik bij de scouting, daar deden we dat soort dingen. maar we deden het meer voor de pepernoten.. heb wel meer dingen gedaan waar ik spijt van hem in het verleden. dus dat ik ooit zwartepiet heb gespeeld betekent niet dat ik dat nu nog zou doen. nu heb ik besloten om er niet meer aan mee te doen.
De rest van de feesdagen? Dus het suikerfeest is ook stom?
katholiek