negerzoenen vs jodenkoeken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:03

Zwart op wit?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:20

Snoevie schreef:
FaberSmid schreef:
Ooit bemerkt hoe bijvoorbeeld paarden onderscheid maken tussen hun kleuren?

nou ik kon een paard vroeger,die echt een hekel had aan schimmels :=

Zo zijn er meer paarden die juist wel of geen voorkeur aan kleuren hebben.

Professor schreef:
Zwart op wit?

U maakt het wel heel erg bont!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:34

Zou wit op zwart te zijn?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:36

Onder welke benaming dan ook, als de smaak maar niet veranderd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:00

Berliner, of Hamburger mag dan zeker ook niet?
En de uitdruk ik eet vandaag Chinees is dan ook niet goed, wij zijn geen kanibalen.

FaberSmid

Re: negerzoenen vs jodenkoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:03

Nog even en we zijn gezamenlijk op dieet, omdat geen eten meer mag?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:31

wat moet Robin percy wel niet van S Percybonen vinden????

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:01

Professor schreef:
Snoevie schreef:
nou ik kon een paard vroeger,die echt een hekel had aan schimmels :=

Houtschimmel?
Beschimmelt?
Antipathie denk ik.

Wit valt op in het wild, dus maakt een schimmel de kudde makkelijker zichtbaar voor roofdieren.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:34

Zo ook palomino en isabel?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:29

jameyskatje schreef:
alhoewel ik moet zeggen dat het sinterklaasfeest echt tegen mijn moraal ingaat. op dat moment vind ik het moraal belangrijker dan 'de hollandse cultuur'. want ik vind het vreemd, een witte man, die nooit dood gaat, met zwarte knechten die er zijn voor vermaak en het uitvoeren van klusjes, allen hun eigen taak.
de sint die kinderen cadeaus geeft als ze braaf zijn, maar de roe als ze stout zijn. hij weet alles, in zn grote boek staat alles. het lijkt dus wel een god. dat wil ik mijn kinderen dus niet meegegeven. het is een religie opzich zeg.
ik kan me nog goed herinneren dat mijn ouders zeiden 'als je niet lief bent, sint weet alles, dan krijg je geen cadeaus en moet je in de zak mee naar spanje'. wat was ik boos op mijn ouders toen ik erachter kwam dat het niet waar was.

Hmm interessante discussie.

Dit vind ik alleen een vaag stukje, ik heb net het topic doorgelezen en later schrijf je dat je wel 3 jaar zwarte piet hebt gespeeld. Hoe oud was je toen en botste het toen niet met je moraal?

Sinterklaas hoort bij NL en het brengt ook een hoop plezier en saamhorigheid onder de familie's in NL. Kinderen staan te genieten als Sinterklaas op zijn boot binnenvaart en op zijn schimmel door de steden stapt.
Als jij dat negatief ziet is dat jou goed recht, er zijn alleen miljoenen mensen die er wel van genieten.
We zijn tegenwoordig zo aan het doorslaan, aan de ene kant dingen verbieden en aan de andere kant dingen doordrukken...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:37

Citaat:
Op 19 december 2006 werd bekend gemaakt dat de rel rond de naamsverandering een actie was van de marketingafdeling van de fabrikant. Er werd hierdoor heel veel aandacht besteed aan de Zoenen, maar flinke omzetstijgingen bleven uit. De omzet daalde zelfs iets doordat er consumenten waren die door de naamsverandering het product links lieten liggen.

Het was een marketingactie, dus de hele discussie over dat het discriminerend was is niet van toepassing. De naam en de rel zijn gewoon veranderd omdat ze meer omzet wilden draaien

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 18:54

ik zie het niet als doorslaan. ik besef alleen nu pas dat ik het een stom iets vind, net als de rest van de feestdagen.

dat er genoeg mensen zijn die er wel van genieten.. prima.

toen was ik 13, 14 en 15. ag, toen was ik met hele andere zaken bezig in het leven, pas op latere leeftijd ging ik over dat soort zaken nadenken. ook zat ik bij de scouting, daar deden we dat soort dingen. maar we deden het meer voor de pepernoten.. heb wel meer dingen gedaan waar ik spijt van hem in het verleden :P. dus dat ik ooit zwartepiet heb gespeeld betekent niet dat ik dat nu nog zou doen. nu heb ik besloten om er niet meer aan mee te doen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:59

Hoe kan iets een religie (voor je) zijn als je er niet in gelooft? ;)
Ik geloof ook niet in God (of de kerstman) maar vind kerst wel gezellig dus vier dat ook gewoon. Cultuur / gewoonten / tradities zijn niet hetzelfde, volgens mij. ;)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:06

jameyskatje schreef:
alhoewel ik moet zeggen dat het sinterklaasfeest echt tegen mijn moraal ingaat. op dat moment vind ik het moraal belangrijker dan 'de hollandse cultuur'. want ik vind het vreemd, een witte man, die nooit dood gaat, met zwarte knechten die er zijn voor vermaak en het uitvoeren van klusjes, allen hun eigen taak.
de sint die kinderen cadeaus geeft als ze braaf zijn, maar de roe als ze stout zijn. hij weet alles, in zn grote boek staat alles. het lijkt dus wel een god. dat wil ik mijn kinderen dus niet meegegeven. het is een religie opzich zeg.
ik kan me nog goed herinneren dat mijn ouders zeiden 'als je niet lief bent, sint weet alles, dan krijg je geen cadeaus en moet je in de zak mee naar spanje'. wat was ik boos op mijn ouders toen ik erachter kwam dat het niet waar was.

Heb het topic een doorgelezen en vindt dat je je wel op[ verschillende punten tegenspreekt. Daarnaast 'Hollandse cultuur'? Je zegt in Nederland geboren te zijn, dan weet je dat er geen Hollandse cultuur is, alleen in Holland. Volgens mij is Sinterklaas iets wat in Nederland leeft en niet alleen in de provincies Holland. En een god omdat Sinterklaas alles weet? Kom op zeg, stel je niet aan. Er wordt de kinderen duidelijk verteld dat zijn knechten vaak in Nederland zijn en veel vragen of de kinderen braaf zijn geweest of stout. Sinterklaas kun je ieder jaar op tv zien. Die god waar je het over hebt, daar zou dat nooit bij kunnen.

Mogen we dan spijbelende Ramadanvierders ook stom vinden? Is ook iets wat nergens op gebasseerd is wat meerwaarde heeft. Zeker niet in Nederland. Daarnaast komen veel van de vierders niet op de afgesproken integratie lessen en zijn ze veel minder productief.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:11

Lithya schreef:
jameyskatje schreef:

Heb het topic een doorgelezen en vindt dat je je wel op[ verschillende punten tegenspreekt. Daarnaast 'Hollandse cultuur'? Je zegt in Nederland geboren te zijn, dan weet je dat er geen Hollandse cultuur is, alleen in Holland. Volgens mij is Sinterklaas iets wat in Nederland leeft en niet alleen in de provincies Holland. En een god omdat Sinterklaas alles weet? Kom op zeg, stel je niet aan. Er wordt de kinderen duidelijk verteld dat zijn knechten vaak in Nederland zijn en veel vragen of de kinderen braaf zijn geweest of stout. Sinterklaas kun je ieder jaar op tv zien. Die god waar je het over hebt, daar zou dat nooit bij kunnen.

Bovendien vind ik het een fout van je ouders als ze gedreigd hebben met 'Sint neemt je mee naar Spanje'. Het vieren van Sinterklaas betekent niet dat je je kind moet bedreigen met geen cadeaus of voor straf naar Spanje. Dat moet je je ouders aanrekenen, en niet Sinterklaas.

Verder is het je goed recht om geen sinterklaas te vieren omdat je dat onzin vind. Ik vind de feesten die moslims vieren onzin, en daarom vind ik Nederland zo fijn: Je doet wat je wilt en het is goed zo

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:14

MarcoBorsato schreef:
Lithya schreef:

Bovendien vind ik het een fout van je ouders als ze gedreigd hebben met 'Sint neemt je mee naar Spanje'. Het vieren van Sinterklaas betekent niet dat je je kind moet bedreigen met geen cadeaus of voor straf naar Spanje. Dat moet je je ouders aanrekenen, en niet Sinterklaas.

Verder is het je goed recht om geen sinterklaas te vieren omdat je dat onzin vind. Ik vind de feesten die moslims vieren onzin, en daarom vind ik Nederland zo fijn: Je doet wat je wilt en het is goed zo

Mee eens. Leven en laten leven. Ik begrijp alleen niet waarom er nu opeens vanuit de Islamitische hoek gezeur komt op het sinterklaasfeest. Over de periode waarin Halal geslacht moet worden in Caswashes moet maar eens wat meer gezeurd worden. Daar is weinig diervriendelijk en feestelijk aan. Sinterklaas doe je niemand kwaad mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:19

jameyskatje schreef:
ik zie het niet als doorslaan. ik besef alleen nu pas dat ik het een stom iets vind, net als de rest van de feestdagen.

toen was ik 13, 14 en 15. ag, toen was ik met hele andere zaken bezig in het leven, pas op latere leeftijd ging ik over dat soort zaken nadenken. ook zat ik bij de scouting, daar deden we dat soort dingen. maar we deden het meer voor de pepernoten.. heb wel meer dingen gedaan waar ik spijt van hem in het verleden :P. dus dat ik ooit zwartepiet heb gespeeld betekent niet dat ik dat nu nog zou doen. nu heb ik besloten om er niet meer aan mee te doen.

De rest van de feesdagen? Dus het suikerfeest is ook stom?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:43

tja je kunt natuurlijk ook alle feestdagen stom vinden........

ik vind onze feestdagen altijd reuze gezellig en kijk er elk jaar naar uit

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:08

sflj schreef:
Hoe kan iets een religie (voor je) zijn als je er niet in gelooft? ;)
Ik geloof ook niet in God (of de kerstman) maar vind kerst wel gezellig dus vier dat ook gewoon. Cultuur / gewoonten / tradities zijn niet hetzelfde, volgens mij. ;)

het is ook geen religie voor me. maar het hele verhaal vind ik een religie opzich. bij wijze van spreken dus. inclusief het belonen van goed, het straffen van slecht, de alwetendheid, nooit dood gaan etc :D

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:11

Lithya schreef:

Mogen we dan spijbelende Ramadanvierders ook stom vinden? Is ook iets wat nergens op gebasseerd is wat meerwaarde heeft. Zeker niet in Nederland. Daarnaast komen veel van de vierders niet op de afgesproken integratie lessen en zijn ze veel minder productief.

het lijkt wel een god, dat waren mijn woorden. weet je wat een afgod bv is? dat kan zelfs micheal jackson zijn. sorry, wie ben jij om te stellen dat ik me niet moet aanstellen?

en waarom wordt nu ineens de islam erbij gehaald? daar hadden we het toch niet over? ramadan is een officiele vrije dag btw, dus niets met spijbelen te maken. dan nog snap ik jou aanval totaal niet, vooral omdat ik duidelijk heb gemaakt dat dit MIJN VISIE IS, EN DAT IEDEREEN DIE SINTERKLAAR WEL VIERT DAT LEKKER MOET DOEN.

even groot geschreven zodat in het vervolg niemand er mee overheen leest.

tegenspreken? hoe bedoel je? iets over cultuur? euhm, volg 2 culturele studies, en ja ik ben hollander, maar wat wil je daarmee zeggen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:13

Ramadan is in mijn beleving geen officiele vrije dag :) althans niet bij mij op de werkvloer :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:13

MarcoBorsato schreef:

met je laatste zin ben ik het helemaal eens :D

met je 1e stukje, ja zo ben ik ermee opgevoed door zowel mijn ouders, maar ook door de clubjes, door school, door ouders van vriendinnetjes, kortom de hele pedagogische omgeving.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:18

Lithya schreef:
Mee eens. Leven en laten leven. Ik begrijp alleen niet waarom er nu opeens vanuit de Islamitische hoek gezeur komt op het sinterklaasfeest. Over de periode waarin Halal geslacht moet worden in Caswashes moet maar eens wat meer gezeurd worden. Daar is weinig diervriendelijk en feestelijk aan. Sinterklaas doe je niemand kwaad mee.

hoe bedoel je?

dit bedoel ik dus bokkers..

omdat 1 moslim, in dit geval ik, een visie heb over sinterklaar, komt het direct uit de 'islamitische hoek'?? zie het hoofddoekentopic eens, daar zie je wat deze beoordelingen voor effect op mij hebben.

daarbij, voor mijn moslimzijn had ik deze mening, deze mening deel ik met vele anderen, waaronder moslims alsook nietmoslims, zelfs mijn oerhollandse bijna 80 jarige opa.

ik kan hier wel mooie woorden over uitlaten, alleen daarvoor wil ik je graag doorverwijzen naar het cultuurtopic.

jij vind dat je met sinterklaar niemand kwaad doet, anderen kunnen daar anders over denken.

jij denkt dat halalslachten onvriendelijk is, dit is voor mij een blijk van onwetendheid. want heb je daar serieus onderzoek naar gedaan? of ga je er gewoon vanuit door wat je lees en hoor in je omgeving? ook die mening deel ik dus zeker niet met je, en ik spreek uit ervaring en na aanleiding van kennis en onderzoek.

spreek mij aan op mijn persoon. laat de isalm erbuiten. ik pak jou ook niet op jou geloof/ongeloof. ik relateer jou woorden daar ook niet aan. het past niet in deze discussie

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:19

faye schreef:
jameyskatje schreef:

De rest van de feesdagen? Dus het suikerfeest is ook stom?

moeilijk doen om het moeilijk doen faye?

heb al eerder duidelijk gemaakt dat mij het commerciele aan de feestdagen stoort. religieuze feestdagen heb ik geen enkel probleem mee. of het nou van de hindoes is, de joden, de christenen of de moslims.

wat stom van mij, dat had ik er natuurlijk bij moeten vermelden, ging er misschien onterecht vanuit dat jullie dat wel snapten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:20

sinterklaas is ook een religeus feest :) katholiek :)