Anoniem solliciteren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem solliciteren: positief?

JA, mensen die vaak worden afgewezen (bv door geslacht, afkomst, leeftijd, handicap) hebben hierdoor meer kans om uitgenodigd te worden op een eerste gesprek waardoor de werkgever een eerlijk beeld krijgt over de sollicitant en zijn/haar kwaliteiten.
63 (33%)
NEE, de werkgever kiest uiteindelijk toch wel wie hij/zij zelf wil dus zal het toch niets uitmaken.
125 (66%)

Totaal aantal stemmen: 188

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 21:43

Van wie mag dat? Voor zover ik weet mag dat niet namelijk..

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 21:45

Citaat:
Een hoop schuif je ala minute al aan de kant, anderen ga je even over nadenken, en sommige wil je gelijk al uitnodigen.

Lijkt mij dat dit precies hetzelfde blijft met anoniem solliciteren.. toch? Dus waarom vertragend?

Anoniem

Re: Anoniem solliciteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:45

Omdat je gegevens mist die je wil zien.
Als je je druk maakt over discriminatie obv geslacht, begin dan bij de multinationals, de topfuncties. Ik wens je veel succes :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:47

omdat je weet of je voor sommige functies een man of een vrouw moet hebben bijvoorbeeld :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:47

precies, je mist essentiele informatie :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:48

faye schreef:
En teamverband is een moeilijk iets en ervaring leert welk soort persoon er wel of niet tussen zal passen.

Dat klinkt heel mooi - alleen mijn ervaring met het doorsnee teammanagement maakt dat ik er niet veel van geloof. Een goed team kun je maken uit veel verschillende mensen - te veel personeelsfunctionarissen investeren een heleboel in het vinden van die ene perfecte kandidaat - en laten vervolgens het hele team aan hun lot over waardoor de zaken alsnog niet lopen.

Ik ben wat dat veel meer voorstander van het omgekeerde: het doen met wat je hebt en zorgen dat dat een team is dat goed loopt. In mijn ervaring werken teams die op die manier geleid worden (dus met een behoorlijke ruimte voor allerlei achtergronden maar een duidelijke betrokkenheid bij het geheel) ook veel prettiger en fijner.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 21:51

@ Kiwiko, als voor bepaalde functies het geslacht echt relevant is (wat volgens mij zeldzaam is) dan zal dat gegeven niet mogen ontbreken in de brief lijkt me..

Maar wettelijk gezien mag je dat onderscheid niet maken tussen mannen en vrouwen.. Maar goed, nogmaals, is heel lastig dat zichtbaar te krijgen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:53

klopt, maar als ik voor bepaalde clienten op zoek ben naar een verzorgende, en die mensen willen ECHT geen man........ dan kan ik toch echt moeilijk zeggen......... maar het MOET :D

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 21:54

nee dat begrijp ik.. daarom maakt dat het in sommige gevallen verrekte lastig.. mee eens..

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:55

Bij het vervullen van een vacature kan het zijn dat u voorkeur heeft voor iemand uit een bepaalde groep. Hiervoor zijn verschillende redenen denkbaar, zoals:

omdat er al zoveel vrouwen in uw team werken
omdat u graag een divers personeelsbestand wilt
omdat u rekening wilt houden met de wens van uw klanten en opdrachtgevers
Om een divers personeelsbestand te realiseren benaderen werkgevers vaak rechtstreeks de doelgroep. Dit is toegestaan, maar het is niet toegestaan om enkel uit die doelgroep kandidaten te selecteren. U kunt als werkgever voorkomen dat u mensen selecteert op basis van kenmerken die voor de functie niet relevant zijn.

Dus het is toegestaan als je 1 persoon van het ander geslacht uitnodigt, dus scheelt een helehoop sollicitatiegesprekken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:55

mijn moeder werkt op het kantoor van de thuiszorg,en in principe mag een client geen voorkeur opgeven voor de zorghulp(wat betreft geslacht of afkomst bv)

een van de weinige uitzonderingen is als een vrouw bv verkracht of mishandeld door mannen is geweest en daar erg veel moeite met mannen nu heeft.
maar meestal zijn de zorgenden wel vrouwen.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 21:58

Volgens de wet (AWGB) mag je geen voorkeursbeleid voeren:

Kan voorkeursbehandeling worden gebruikt om een meer divers en evenwichtig samengesteld personeelsbestand te verkrijgen?

Nee. Bij sollicitaties voorrang geven aan leden van bepaalde groepen, enkel met de bedoeling om een meer divers of evenwichtiger personeelsbestand te verkrijgen, is in strijd met de wet. Voorkeursbehandeling mag namelijk alleen worden gebruikt voor het wegwerken van structurele achterstanden. Is daarvan geen sprake, dan is voorkeursbehandeling een te zwaar middel en dus ontoelaatbaar volgens de wet.

Bron: CGB

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:59

klopt in principe mag dat niet :) alleen ik hou wat dat betreft veel rekening met mijn klanten. Het enige wat ik absoluut niet tollereer is en waar ik ook geen rekening mee ga houden is huidskleur of afkomst.

Ik kan het me voorstellen dat het voor een vrouw niet prettig is om gewassen te worden door een man. Ze wennen er wel aan, als het moet, dan moet het....... maar als het niet hoeft dan ga ik het ze ook niet aandoen :)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 22:00

Nicole3939, mag ik vragen waar jouw bron vandaan komt? Want volgens mij is deze in tegenspraak (of ik lees het niet goed) met de AWGB, dus ben benieuwd waar de bron vandaan komt?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:00

dus dat betekend dat je in een bedrijf waar veel mannen zijn niet om die reden een vrouw mag aannemen en dat je in een bedrijf met veel nederlanders geen allochtoon mag aannemen om die reden?(diversiteit?)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 22:00

Valt in jouw geval veel voor te zeggen Kiwiko.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:00

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 22:02

klopt Snoevie tenzij het dus echt een structurele achterstand betreft.. Dan kan eventueel een voorkeursbeleid worden ingesteld

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:02

CtjeLief schreef:
Valt in jouw geval veel voor te zeggen Kiwiko.

In heel veel gevallen is er veel voor te zeggen, dus anoniem solliciteren is onzin imo.
Inderdaad tijdverspilling....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:03

maar wanneer is er een structurele achterstand die alleen opgelost kan worden met een voorkeursbeleid

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:04

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 22:08

Citaat:
Om voorkeursbeleid te kunnen voeren gelden er specifieke wettelijke voorwaarden. De belangrijkste is dat er een aantoonbare structurele achterstand van één van deze groepen is

Dit komt ook uit jouw bron (inderdaad ook de CGB trouwens)

Je mag dus geen voorkeursbeleid voeren, wel mag jij als werkgever ZELF de doelgroep benaderen, maar niet uit voorkeur selecteren, precies zoals ik al dacht.

Je kan ook in je vacature soms bepaalde eisen stellen om je gewenste doelgroep aan te trekken, maar deze eisen moeten dan wel objectief gerechtvaardigd zijn. Ik denk in een geval als dat van Kiwiko zou dat mogelijk zijn. Voor de bediening bijvoorbeeld niet. (denk ik!)

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:17

Ik denk dat ik mijn bovenstaande artikel anders lees dan jij.
Ik lees toch echt dat ik uit de doelgroep mag selecteren, maar niet alleen uit die doelgroep, dus nodig ik 1 vrouw uit dan ben ik er.

Waar het mij om gaat is dat als ik al 6 vrouwen en 2 mannen in mijn team heb, ik niet zit te wachten op nog een vrouw. Als jij dat discriminatie noemt, ga je gang. Maar ik beslis inderdaad zelf of ik een vrouw of man erbij wil hebben, zal wat moois worden als de overheid gaat beslissen wie ik moet aannemen.

Ze bederven het ondernemersschap nu al voor een groot deel.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 22:28

Ik begrijp best dat je een voorkeur hebt hoor.. Als je daarmee juist een divers personeelsbestand nastreeft heb ik daar zelf (en ik denk ook de overheid) niets op tegen.. ik haal alleen even de AWGB aan omdat ik ook niet meer 100% wist hoe het ook alweer zat.
Ander verhaal wordt het als je een bepaalde groep buitensluit op basis van bijv. vooroordelen.. maar dat spreekt voor zich..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:32

zoals je weet ben ik heel terughoudend nog een keer een marrokaanse aan te nemen. Drie keer is scheepsrecht :) Ik weet dat het fout is, en ik weet dat het niet mag....... maar als werkgever loop je gewoon teveel risico en op een gegeven moment durf je niet meer.

Ik praat dit niet goed hoor, dat vooropgesteld...... maar een onderdeel van solliciteren is ook een stukje gevoel.