Wilders oppert herinvoering gulden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:44

Yonker schreef:
Springert schreef:

Zo'n onzin...dat bewijzen de landen wel die niet in de EU zitten.
Zwitserland is zelfs het meest welvarende land van Europa.
Maar dat is wat politici ons willen doen geloven...bangmakerij...net als terrorismedreiging. Onder die noemer hebben ze de gekste wetten en regels doorgevoerd.

En hoe weet jij zo zeker dat het nog goed zou gaan met NL als we de gulden hadden?
Ja want het gaat o zo goed met Engeland.
Je moet sowieso Zwitserland niet vergelijken met NL ;)

Er zit echt wel een kern van waarheid in mijn verhaal, ik roep niet zomaar wat :)
Die kosten van overgang van de euro naar de gulden kan men op het moment echt niet dragen... Vooral niet in deze tijd. We moeten bezuinigen toch?? En wilders wil weer met geld gaan smijten, terwijl de gevolgen ervan zo groot gaan worden.

Maar jongens wake up, denken jullie nou echt dat de gulden terug gaat komen?

Je kunt het ook net zo goed andersom stellen. Hoe weet jij zeker dat het niet goed zou gaan met NL als de gulden weer terug komt? Een ding is zeker, we zijn als volk enorm genaaid. De prijzen zijn gemiddeld met tientallen procenten gestegen, en in de korte tijd dat dat gebeurd is kun je niet spreken van een normale inflatie gerelateerde verhoging. Dus was dat de schuld van de overgang van gulden naar euro.

Yonker

Re: Wilders oppert herinvoering gulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:48

De kosten die eraan verbonden zijn, terwijl we moeten bezuinigen?? Ja dan gaan we Griekenland achterna. :)
Zoals iemand al eerder in dit topic vermeldde, ff geen idee wie, is er een onderzoek naar geweest en zijn de prijzen helemaal niet zo enorm gestegen tegen over de koopkracht. Natuurlijk word alles duurder anders zou je als land stilstaan en dat wil je niet.

Je weet niet wat er gebeurd zou zijn als wij de gulden hadden gehouden, dat zou je ook nooit weten. Het enige wat ik wel weet is dat we nu economisch sterker staan met de euro. Of wil je soms beweren de Engeland zo sterk staat met hun pond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:58

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:58

denice schreef:
Lovely schreef:
Even voor de duidelijkheid: onze belasting gaat niet omhoog of omlaag ongeacht of we die 5 mld nu wel of niet betalen. En zonder euro hadden we nog steeds de EU en dus ook dit vangnet voor andere lidstaten. Hoe dan ook zal Griekenland hier zelf het meest aan betalen en vooral de Griekse inwoners, het lijstje van maatregelen liegt er niet om en je wordt er gewoon verdrietig van als je dat leest.

Lovely, de belansting gaat dan misschien niet omhoog, dat betekend wel dat er minder geld overblijft om aan de nederlanders te besteden.

En er zal meer bezuinigd moeten worden.
Nog maar niet te spreken over het scenario waarop Griekenland alsnog niet terug kan betalen.
Dan stort de euro in, en zijn we ons geld helemaal kwijt.
Portugal gaat het ook niet redden, trouwens. Nog meer geld er in pompen?
Spanje is de volgende dan. En dat is de echte doodsteek.

Portugal 198 miljard staatsschuld en 10% werkloosheid
Spanje 759 miljard staatsschuld en 19% werkloosheid
Ierland 598 miljard staatsschuld en 13% werkloosheid
Italie 967 miljard staatsschuld en 8% werkloosheid

Moeten we deze landen ook gaan helpen?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:00

Lovely schreef:
Even om een duidelijk beeld te schetsen welke landen er het slechtste of het best voor staan in de EU:
Zie plaatje op:
http://www.nrc.nl/achtergrond/article2146829.ece

Zou het toeval zijn dat landen die geen euro hebben niet in de gevarenzone zitten??

Appiehappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:24

Laat je niet misleiden door alleen een plaatje te zien zonder het verhaal erachter. Statistieken moeten geïnterpreteerd worden, inclusief alle data die aangeleverd worden. Alleen een plaatje quoten en roepen "het gaat kudt" is te makkelijk.

Menig land waar nu een uitroeptekentje bij staat heeft in de huidige financiële crisis gigantisch veel geld geleend om de economie draaiende te houden met kapitaalinjecties, omlaag schroeven van menig fiscaal hindernisje onder het motto: de boel draaiende houden. Banken overeind houden zodat consumenten niet alle poet in sokken gaan stoppen en die vervolgens pas bij de eerstvolgende verbouwing pas weer tegen komen. Consumentenvertrouwen behouden. Dan lijkt het nu alsof de halve EU op ontploffen staat maar van landen als Duitsland en Frankrijk is dit zo terugverdiend als de boel inderdaad weer aantrekt. En wie is netto onze belangrijkste handelspartner? Juist

Griekenland niet helpen heeft evenwel meer nadelen als voordelen en een ervan heet het domino-effect. Failliete landen betalen schulden niet terug en investeringen worden danig gehinderd en dat werkt decennia langer door als het lenen van die miljarden waar we nu allemaal huilie huilie over doen. Wat niet weg neemt dat de nazaten van Archimedes er niet een gruwelijke puinhoop van hebben gebrouwd, EUreka.

Wat Geert beweegt om een malle proefballon als het terug invoeren van de gulden weet waarschijnlijk alleen hijzelf maar een krankzinnig idee is het sowieso. Kost klauwen geld, en niet alleen eenmalig om in te voeren (geld drukken, economie inrichten op ander geld, omrekendrempel vaststellen) maar blijft dat tot in lengte der tijden doen.

Euro invoeren heeft zeker veel geld gekost: miljarden zelfs, maar de voordelen van de Euro voor wat betreft handelsstromen, geldverkeer en wat dies meer zij levert netto per jaar (ook Nederland) zoveel meer op dat dat bedrag allang is terugverdiend.

It's the Economy, Stupid

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:08

Appiehappie schreef:
Laat je niet misleiden door alleen een plaatje te zien zonder het verhaal erachter. Statistieken moeten geïnterpreteerd worden, inclusief alle data die aangeleverd worden. Alleen een plaatje quoten en roepen "het gaat kudt" is te makkelijk.

Menig land waar nu een uitroeptekentje bij staat heeft in de huidige financiële crisis gigantisch veel geld geleend om de economie draaiende te houden met kapitaalinjecties, omlaag schroeven van menig fiscaal hindernisje onder het motto: de boel draaiende houden. Banken overeind houden zodat consumenten niet alle poet in sokken gaan stoppen en die vervolgens pas bij de eerstvolgende verbouwing pas weer tegen komen. Consumentenvertrouwen behouden. Dan lijkt het nu alsof de halve EU op ontploffen staat maar van landen als Duitsland en Frankrijk is dit zo terugverdiend als de boel inderdaad weer aantrekt. En wie is netto onze belangrijkste handelspartner? Juist

Griekenland niet helpen heeft evenwel meer nadelen als voordelen en een ervan heet het domino-effect. Failliete landen betalen schulden niet terug en investeringen worden danig gehinderd en dat werkt decennia langer door als het lenen van die miljarden waar we nu allemaal huilie huilie over doen. Wat niet weg neemt dat de nazaten van Archimedes er niet een gruwelijke puinhoop van hebben gebrouwd, EUreka.

Wat Geert beweegt om een malle proefballon als het terug invoeren van de gulden weet waarschijnlijk alleen hijzelf maar een krankzinnig idee is het sowieso. Kost klauwen geld, en niet alleen eenmalig om in te voeren (geld drukken, economie inrichten op ander geld, omrekendrempel vaststellen) maar blijft dat tot in lengte der tijden doen.

Euro invoeren heeft zeker veel geld gekost: miljarden zelfs, maar de voordelen van de Euro voor wat betreft handelsstromen, geldverkeer en wat dies meer zij levert netto per jaar (ook Nederland) zoveel meer op dat dat bedrag allang is terugverdiend.

It's the Economy, Stupid

Amen :D

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:11

Ik ben het ook met jou eens :) Bovendien levert de hele handelspositie die wij verkregen hebben door de euro en de europese unie enorm veel geld op!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:27

Laten we alsjeblieft niet doen of het ons geld kost. Nederland leent dat geld tegen 1.5% rente en krijgt van Griekenland 5.5% rente. Het komt er dus simpelweg op neer dat wij borg staan voor Griekenland en daar 4% rente voor krijgen. Door die borgstelling krijgt Griekenland de tijd en de ruimte om de nodige (en keiharde) hervormingen door te voeren die nodig zijn om economie weer op orde te krijgen en Nederland krijgt er een heel leuk bedrag tegen weinig risico voor terug.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:45

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:43

Toch vraag ik mij af of de prijzen van producten e.d. zo hard waren gestegen als we nu vandaag de dag nog steeds de gulden hadden gehad. Natuurlijk heb je altijd prijsstijgingen en inflatie e.d. maar zó hard..... ik betwijfel het ten zeerste. Het voorbeeld van die komkommer van 1 gulden naar 1 euro vind ik een goede - dat is een stijging van 220% (en een beetje :P ) in geld! En ik kan mij niet herinneren dat mijn salaris met diezelfde hoeveelheid gestegen is ;) Sterker nog, mijn salaris werd op 1 jan 2001 keurig door 2,20371 gedeeld (stond ineens een stuk minder leuk op het loonstrookje) en in de supermarkt zag ik ineens dat bedragen naar boven toe werden afgerond (ondanks dat politiek Den Haag uitdrukkelijk had gezegd dat dit niet de bedoeling zou zijn).

Benzine, de Horeca, het stallingsgeld, alles werd ineens op miraculeuze wijze en stapsgewijs duurder.... behalve mijn salaris, dat bleef gelijk. En dus (hoe je het ook wendt of keert) zijn we er in de loop der jaren harder op achteruit gegaan dan dat het oplevert. Want de "groei" van de prijzen is harder gegaan dan de groei van de salarissen. Daar waar ik voorheen voor 150 gulden per week enkel en alleen bij AH mijn boodschappen deed, merk artikelen kocht, vlees bij de slager, brood bij de bakker, een mooie bos bloemen er bij en wekelijks wat fijne tijdschriften... Ben ik nú 70 euro per week (omgerekend dus zo'n 155 gulden) kwijt bij de plaatselijke budgetsuper en haal ik uitsluitend B-merken, supermarktvlees, supermarktbrood en geen bloemen en tijdschriften meer.

Ligt dat enkel aan de inflatie? Nee toch? Zulke verschillen komen imo ergens anders vandaan.

Maar - en zo eerlijk ben ik wel - dit los je niet op door de gulden weer in te gaan voeren. Immers zal niemand de prijzen van toen meer gaan handteren maar slechts netjes de prijzen weer met 2,20371 gaan vermenigvuldigen en bij voorkeur nog een tandje naar boven toe gaan bijstellen ;) Behalve het salaris natuurlijk.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:47

Als er voor gestemd moet worden zal heel veel voor de gulden gaan stemmen weet het zeker! :D

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:49

En toch heb ik niet het idee dat ik nu minder met mijn geld kan dan in het guldentijdperk. Ook in het guldentijdperk werd vrijwel alles telkens weer wat duurder. Dat hoort bij de tijd, zoals het ook bij de tijd hoort dat het salaris niet in dezelfde mate meestijgt.
Tijdschriften werden toen bijvoorbeeld ook al ieder jaar 8% duurder (moest ik budgetteren voor mijn werk in de bieb).
Grondstoffen worden schaarser en dus duurder, en dat wordt allemaal doorberekend. Ik denk niet dat het anders was geweest met de gulden.
Daarentegen hebben we het hier zo slecht nog niet. Maar aangezien we zo graag klagen, zien we dat niet altijd zo goed.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:50

Ik denk ook wel dat jij gelijk hebt barmat. Maar ik denk dat het een combinatie van beide is. Het is heus wel duurder geworden. Absoluut en relatief. Maar niet zoveel als het lijkt. Zoals Alet ook zegt. De prijzen zouden toch wel gestegen zijn. Denk ik. De gulden lost niets op. Het probleem lag ik denk ik bij overgangsproblemen. Met de gulden verander je die prijsstijgingen niet meer. Bovendien verlies je dan ook alle voordelen van de euro.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 22:02

Ik zou het wel willen zien gebeuren maar ben benieuwd prijzen weer niet iets wat hoger zal gaan.

Pfoe moet dan wel wennen stalling geen €320,- p/m kost maar 640 gulden p/m als het komt.

Ik blijf meer vrede met de gulden houden dan euro [na mijn mening]

De probleem is ook niemand meer durft te investeren want ja het kan in die investering ook in 1 keer slecht gaan en daar zijn ze bang voor en kan de Kabinet natuurlijk mee begrijpen.

En ja wie weet had de euro wel goed geholpen als we het niet in de euro's meegingen maja dat weet je nooit van te voren als je nooit probeert.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:08

Weer zo'n losse flodder van Wilders die hij niet waar kan maken.
Terug naar de gulden kan niet meer.
Griekenland krijgt ook niet het geld, maar leent het en betaalt het later met rente weer terug.
Bij DWDD vandaag werd het ook goed uitgelegd, wel door iemand van Groen Links, dus ja linkse hobby :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:08

kensha schreef:
Ik zou het wel willen zien gebeuren maar ben benieuwd prijzen weer niet iets wat hoger zal gaan.

Pfoe moet dan wel wennen stalling geen €320,- p/m kost maar 640 gulden p/m als het komt.

De probleem is ook niemand meer durft te investeren want ja het kan in die investering ook in 1 keer slecht gaan en daar zijn ze bang voor en kan de Kabinet natuurlijk mee begrijpen.

En ja wie weet had de euro wel goed geholpen als we het niet in de euro's meegingen maja dat weet je nooit van te voren als je nooit probeert.

Zou je dit even in het Nederlands kunnen vertalen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:11

Karl66 schreef:
Laten we alsjeblieft niet doen of het ons geld kost. Nederland leent dat geld tegen 1.5% rente en krijgt van Griekenland 5.5% rente. Het komt er dus simpelweg op neer dat wij borg staan voor Griekenland en daar 4% rente voor krijgen. Door die borgstelling krijgt Griekenland de tijd en de ruimte om de nodige (en keiharde) hervormingen door te voeren die nodig zijn om economie weer op orde te krijgen en Nederland krijgt er een heel leuk bedrag tegen weinig risico voor terug.

Leuk idee, ware het niet dat Griekenland al lang had moeten bezuinigen, dan waren er geen problemen geweest.
Griekenland weigert echter te bezuinigen. Ze dreigen nu al met stakingen, omdat er door de regering is gezegd dat er maatregelen genomen moeten worden. Zo ging het de vorige keer precies zo :S

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 22:12

sarabande schreef:
kensha schreef:

Zou je dit even in het Nederlands kunnen vertalen

Simpel zat; Nederland en meeste bedrijven durven niet meer te investeren en dat's al sinds begin van crisis. Nederland wil een volledige halte houden met het investeringen in het land voor het helemaal mis gaat.
Toch vraag ik mij af hoe ze anders hun geld binnen gaan halen maar dat's aan de Kabinet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:13

kensha schreef:
Simpel zat; Nederland en meeste bedrijven niet meer durven te investeren en dat's al sinds begin van crisis. Nederland wil een volledige halte houden met het investeringen in het land voor het helemaal mis gaat.
Toch vraag ik mij af hoe ze anders hun geld binnen gaan halen maar dat's aan de Kabinet.

Ik bedoelde niet de bedoelde inhoud, maar hetgeen je schrijft in begrijpelijke zinnen zetten

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:14

nou ik zeg nooit terug vallen in het verleden dus ik ga niet voor de terug komst van de euro.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:18

Ik denk niet dat de Euro nu zoveel met de economische crisis te maken heeft Kensha.

Wollie27: ik heb geen idee wat je bedoelt, kun je het toelichten of opnieuw formuleren?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:22

In Griekenland wordt het een zooitje. De Grieken leggen zich nooit zomaar ergens bij neer. De stakingen zijn al begonnen en zullen zich alleen maar uitbreiden.
De huidige Griekse regering kan er niet veel aan doen. Dit is het gevolg van de vorige regering. Die heeft de boel voorgelogen. En ook door de corruptie van ambtenaren, middenstand, medici, sinds het Kolonel-regime.
Ik denk alleen niet dat het daar zo snel goed komt, de gevolgen voor de Grieken zijn enorm. En zij zullen enorm protesteren/staken wat ook weer (economische) gevolgen heeft.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:35

Natuurlijk had Griekenland allang moeten bezuinigen, het grote verschil is dat er nu geen keuze meer is en dat er links om of rechts om ingegrepen in de sociale zekerheden en bezuinigd zal worden. En laten we nu niet net doen of ze alleen in Griekenland problemen met bezuinigingen en ingrepen in de sociale zekerheid hebben. Hier staan heel veel mensen, de vakbonden en een aantal politieke partijen ook op hun achterste benen bij ingrepen in de sociale zekerheid, zoals aanpassingen van de AOW. Wij zijn daar echt niet beter of anders in.

Ik denk dat de meeste mensen wel het gevoel van Barmat zullen herkennen dat je elk jaar minder te besteden hebt in plaats van meer. Maar de werkelijk cijfers wijzen gewoon iets anders uit. Als je naar de koopkrachtontwikkeling van 2000-2008 kijkt (meest recente cijfers) dan zie je gewoon jaar op jaar groei ( http://statline.cbs.nl/StatWeb/publicat ... &STB=G1,G2 ) Natuurlijk zijn dit gemiddelden en kan het voor een individu anders zijn. Maar het komt er simpelweg op neer dat we elk jaar niet alleen meer geld krijgen, maar er ook meer mee kunnen doen. Oftewel de inkomensgroei is groter dan de inflatie. Alleen verdwijnt het geld voor een groot deel in zaken waar je tien jaar geleden geen of minder geld aan uitgaf.

Simpel voorbeeld, de gemiddelde maandelijkse mobiele telefoonrekening is een kleine 50 euro per persoon per maand. Dus reken voor een gemiddeld gezin voor pa en ma daar 100 euro voor en als ze verstandig zijn hebben de twee kinderen een prepaid en krijgen ze 20 euro per maand beltegoed en je bent maandelijks 140 euro kwijt aan mobiele telefoonkosten.
Ander voorbeeld, in plaats van één tv in de woonkamer staan er in heel wat woningen tegenwoordig een stuk of drie flatscreens met een digitale tuner eronder. Dan is het niet zo gek dat je een stuk meer voor je energienota betaalt, niet omdat energie (in verhouding tot de inflatie) zoveel duurder is geworden, maar domweg omdat we meer stroom verbruiken. Dan heb ik het nog niet eens over die pak hem beet 20 euro extra voor het digitale tv-abonnement met een extra bundel, die elke maand ook betaald moet worden.

We zijn niet alleen rijker geworden, we zijn ook veel meer uit gaan geven en dat heeft echt niet zoveel met de inflatie te maken, maar met veranderde en luxere leefomstandigheden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:38

Karl66 schreef:
Natuurlijk had Griekenland allang moeten bezuinigen, het grote verschil is dat er nu geen keuze meer is en dat er links om of rechts om ingegrepen in de sociale zekerheden en bezuinigd zal worden. En laten we nu niet net doen of ze alleen in Griekenland problemen met bezuinigingen en ingrepen in de sociale zekerheid hebben. Hier staan heel veel mensen, de vakbonden en een aantal politieke partijen ook op hun achterste benen bij ingrepen in de sociale zekerheid, zoals aanpassingen van de AOW. Wij zijn daar echt niet beter of anders in.

Ik denk dat de meeste mensen wel het gevoel van Barmat zullen herkennen dat je elk jaar minder te besteden hebt in plaats van meer. Maar de werkelijk cijfers wijzen gewoon iets anders uit. Als je naar de koopkrachtontwikkeling van 2000-2008 kijkt (meest recente cijfers) dan zie je gewoon jaar op jaar groei ( http://statline.cbs.nl/StatWeb/publicat ... &STB=G1,G2 ) Natuurlijk zijn dit gemiddelden en kan het voor een individu anders zijn. Maar het komt er simpelweg op neer dat we elk jaar niet alleen meer geld krijgen, maar er ook meer mee kunnen doen. Oftewel de inkomensgroei is groter dan de inflatie. Alleen verdwijnt het geld voor een groot deel in zaken waar je tien jaar geleden geen of minder geld aan uitgaf.

Simpel voorbeeld, de gemiddelde maandelijkse mobiele telefoonrekening is een kleine 50 euro per persoon per maand. Dus reken voor een gemiddeld gezin voor pa en ma daar 100 euro voor en als ze verstandig zijn hebben de twee kinderen een prepaid en krijgen ze 20 euro per maand beltegoed en je bent maandelijks 140 euro kwijt aan mobiele telefoonkosten.
Ander voorbeeld, in plaats van één tv in de woonkamer staan er in heel wat woningen tegenwoordig een stuk of drie flatscreens met een digitale tuner eronder. Dan is het niet zo gek dat je een stuk meer voor je energienota betaalt, niet omdat energie (in verhouding tot de inflatie) zoveel duurder is geworden, maar domweg omdat we meer stroom verbruiken. Dan heb ik het nog niet eens over die pak hem beet 20 euro extra voor het digitale tv-abonnement met een extra bundel, die elke maand ook betaald moet worden.

We zijn niet alleen rijker geworden, we zijn ook veel meer uit gaan geven en dat heeft echt niet zoveel met de inflatie te maken, maar met veranderde en luxere leefomstandigheden.

Precies.