Springert schreef:Omdat ik dat wil.
Waarom is het voor jou belangrijk dat ie verandert?
Wil ik dan persé dat het verandert?
En "Omdat ik dat wil" vind ik nogal een makkelijk antwoord. Prima als je er niet op in wil gaan, maar zeg dat dan gewoon.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Heino schreef:Springert schreef:Omdat ik dat wil.
Waarom is het voor jou belangrijk dat ie verandert?
Wil ik dan persé dat het verandert?
En "Omdat ik dat wil" vind ik nogal een makkelijk antwoord. Prima als je er niet op in wil gaan, maar zeg dat dan gewoon.
Springert schreef:Tja, ik wil dat. Zo voel ik dat. Hoe kan ik dat nog anders uitleggen dan?
Jij kunt dat een makkelijk antwoord vinden, maar je zult het er mee moeten doen.
russel schreef:Om dingen op te noemen die in Nederland verkrijgbaar zijn, dus vind ik niks met cultuur te maken hebben.
Wat ik onder Nederlandse cultuur besta is dat het gezin de hoeksteen van de samenleving is. Dat vrouwen geëmancipeerd zijn, dus alles mogen wat mannen doen.
Dat wij in een democratie leven en ons daar dus naar gedragen, wat dus inhoudt, een grote mond tegen het gezag, er voor kiezen regels te overtreden met een sanctie/boete als tegenhang, weinig manieren tonen buitenshuis als men denkt 'uit' te zijn. Voetbalvandalen wat we weer normaal vinden en de ME de zooi op laten knappen. Andermans spullen niet respecteert. Altijd graag zeuren over politiek en ander gezag. Alleen de koningin leuk vind, als het koninnedag is, maar dan wel een vrije dag, anders is het niet meer leuk......
Maar ook dat wij trouwen en scheiden net zo vaak als we dat zelf willen, wel of geen kinderen laten komen, abortus al legaal beschouwen, euthanasie goedkeuren. Huisdieren hebben, zuinig willen zijn omdat we graag spaarpotten hebben. Vakantie in eigen land eigenlijk maar armoe troef vinden, dus camperen is omdat het geld op is......
Dat vind ik Nederlandse cultuur, op die manier pik ik de Nederlanders eruit binnen de andere bevolkingsgroepen.
Dat kaas eten, op klompen lopen, etc. vind ik de grootste kul om dat onze cultuur te noemen. De Fransen zijn pas echte kaaseters, daar kun je een winkel mee vullen.
Heino schreef:Springert schreef:Tja, ik wil dat. Zo voel ik dat. Hoe kan ik dat nog anders uitleggen dan?
Jij kunt dat een makkelijk antwoord vinden, maar je zult het er mee moeten doen.
Het zou interessant zijn wanneer je je gevoel kan onderbouwen. Maar ik begrijp dat niet iedereen even goed is in het verwoorden van gevoelens.
Russel, helemaal mee eens!
noekje schreef:Dat is zeker waar, maar in de ogen van vakantiegangers/buitenlanders zullen wij denk ik altijd één cultuur vormen. Het land van de weed, de bloembollen en de klompen. Maar zeg nou zelf, val jij onder dit stereotype?
russel schreef:Om dingen op te noemen die in Nederland verkrijgbaar zijn, dus vind ik niks met cultuur te maken hebben.
Wat ik onder Nederlandse cultuur besta is dat het gezin de hoeksteen van de samenleving is. Dat vrouwen geëmancipeerd zijn, dus alles mogen wat mannen doen.
Dat wij in een democratie leven en ons daar dus naar gedragen, wat dus inhoudt, een grote mond tegen het gezag, er voor kiezen regels te overtreden met een sanctie/boete als tegenhang, weinig manieren tonen buitenshuis als men denkt 'uit' te zijn. Voetbalvandalen wat we weer normaal vinden en de ME de zooi op laten knappen. Andermans spullen niet respecteert. Altijd graag zeuren over politiek en ander gezag. Alleen de koningin leuk vind, als het koninnedag is, maar dan wel een vrije dag, anders is het niet meer leuk......
Maar ook dat wij trouwen en scheiden net zo vaak als we dat zelf willen, wel of geen kinderen laten komen, abortus al legaal beschouwen, euthanasie goedkeuren. Huisdieren hebben, zuinig willen zijn omdat we graag spaarpotten hebben. Vakantie in eigen land eigenlijk maar armoe troef vinden, dus camperen is omdat het geld op is......
Dat vind ik Nederlandse cultuur, op die manier pik ik de Nederlanders eruit binnen de andere bevolkingsgroepen.
Dat kaas eten, op klompen lopen, etc. vind ik de grootste kul om dat onze cultuur te noemen. De Fransen zijn pas echte kaaseters, daar kun je een winkel mee vullen.
Heino schreef:jameyskatje schreef:wat ik ook vind. nederlanders leven niet met de dag, vaak met de toekomst.
Hmm dat vind ik juist niet. Heel veel problemen (klimaat, energie etc.) wordt mijns inziens juist doorgeschoven naar onze kinderen en kleinkinderen.
russel schreef:Klopt, Russel benoemd hier een aantal dingen die absoluut alleen met cultuur te maken hebben. Los van onze gebruiken en dingen zoals eten wat hier verkrijgbaar is.Om dingen op te noemen die in Nederland verkrijgbaar zijn, dus vind ik niks met cultuur te maken hebben.
Sabin_e schreef:russel schreef:Klopt, Russel benoemd hier een aantal dingen die absoluut alleen met cultuur te maken hebben. Los van onze gebruiken en dingen zoals eten wat hier verkrijgbaar is.Om dingen op te noemen die in Nederland verkrijgbaar zijn, dus vind ik niks met cultuur te maken hebben.
Maar dan een antwoord op de vraag waar dit topic over gaat; bestaat DE Nederlandse cultuur?
Ik denk van wel.
Iedereen denk wel aan iets anders als het gaat om het begrip cultuur. Het is eigenlijk ook een heel breed begrip: 'De Nederlandse cultuur omvat het totale patroon waar ons leven in gevat is'. Het is de manier waarop je omgaat met je buren en vrienden. Het is ook de manier waarop je gewend bent de maaltijd te gebruiken. En het is ook de sfeer rond het voetbalveld, waarbij dan niet gedacht wordt aan vandalisme maar het sportieve, veelal amateuristische beleven van een lokaal evenement met mensen uit je omgeving. Etc.
Pas als duidelijk wordt hoe veelomvattend cultuur is en hoe het ons dagelijks bestaan vervult, gaan we beseffen hoe diep de cultuur is geworteld in ons dagelijks leven. Daarnaast is cultuur ook typisch zo'n eigenschap waar men pas belang aan gaat hechten als het verloren gaat of verloren dreigt te gaan.
Maar in Nederlands bestaat ook het multiculturisme;
- Onder de Turken en Marokkanen zijn er velen die zich inmiddels goed aangepast hebben, goed functioneren in de arbeidssituatie en ook deel nemen aan het sociale leven.
- Helaas zijn er echter ook velen, die ondanks jarenlang verblijf niet of slechts marginaal deel nemen aan de Nederlandse samenleving en er bijvoorbeeld ook geen moeite voor doen om iets van de Nederlandse Taal op te pikken.
- Dan is er ook nog een groep die zich min of meer vijandig opstelt. Vanuit die groep komen ook de geluiden als: Als wij straks de meerderheid hebben, zullen we jullie wel eens laten zien hoe moslims leven, en dergelijke uitspraken.
- Van veel kanten, niet enkel Turkse en Marokkaanse, wordt herhaaldelijk gesteld dat men wel in Nederland wil leven maar de eigen cultuur wenst te behouden.
Dat de Nederlandse regering goed heeft gevonden dat ze naast het Nederlandse paspoort ook hun oorspronkelijke paspoort (dus nationaliteit) mogen behouden is een verkeerd signaal geweest; alsof men zegt, integreer maar niet.
Verder hebben we nog veel allochtonen uit allerlei landen, die bijna ongemerkt tussen de Nederlanders leven. Denk aan de Chinese restaurants met vrijwel uitsluitend Chinees personeel. Bij elkaar een aanzienlijk aantal mensen, waar we alleen maar plezier van hebben, zeker als we trek hebben in een pittige en niet te dure maaltijd. Uit vrijwel alle landen van de Europese Unie zijn er wel mensen om uiteenlopende redenen in Nederland neergestreken. Je merkt ze niet of nauwelijks op.
Naast dat ons land ook een hele multiculturele kant kent denk ik dat DE Nederlandse cultuur zeker wel bestaat.
Veel mensen reageren in dit topic met voorbeelden van Nederlandse gebruiken en typisch Nederlandse houdingen. Die allemaal wel iets toevoegen aan de Nederlandse cultuur.
Ook ik ben van mening dat de Nederlandse cultuur behouden moet blijven.
Er zijn zelfs stichtingen en verenigingen die zich toeleggen op het behoud van ons Nederlandse cultuurbezit. Een aantal van deze organisaties ontvangen daarvoor subsidie van de overheid.
Citaat:Verder hebben we nog veel allochtonen uit allerlei landen, die bijna ongemerkt tussen de Nederlanders leven.