Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:36

Heb uitgelegd dat ik hoofddoekjes niet vind kunnen in publieke funkties. Dus ook geen winkelpersoneel etc. Die mogen ook geen pet of muts op als ze aan het werk zijn. Vind dat niet netjes.
Daarnaast kijk ik echt door de hoofddoek heen hoor, want ik heb niks tegen moslims. Ken er een hoop en zijn allemaal erg aardig .
Alleen de moslima's waar ik mee heb gewerkt droegen geen van allen een hoofddoekje, dus het hoeft niet voor het geloof.

En idd, je valt zelf ook vaak in herhaling.
En ik heb wel degelijk uitleg gegeven.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:39

Sandeman schreef:
Alleen de moslima's waar ik mee heb gewerkt droegen geen van allen een hoofddoekje, dus het hoeft niet voor het geloof.

maar omdat zij dit niet droegen, kan je niet stellen dat het dus niet hoeft van het geloof. want dan moet wel. alleen zij kiezen daar niet voor.

alleen wat ik al vaker probeerde duidelijk te maken op bokt. iedere moslim vult zijn/haar eigen leven in. je hebt een religie en die religie geeft jou leefregels. wat je ermee doet, is aan jou.

ieder mens is anders en ieder mens is uniek. ook moslims onderling

Blue_Eyes

Re: Hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:41

Omdat zij dat niet deden, hoeft het niet van het geloof - dat vind ik ook wel een kromme. Die valt ik de categorie 'Gezien het feit dat er een stapeltje priesters vond dat je aan kinderen mag zitten, mag je van het christendom kinderen misbruiken' :Y)

Beetje omgekeerde wereld...

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:42

Maar moslims die geen hoofddoekje dragen geloven toch ook. Of worden die moslims anders bekeken door degene die wel een hoofddoekje dragen. Deze meiden deden bijv wel altijd mee met de ramadan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:43

Mijn oma draagt stee vast een rok, ik niet.
Moet mijn oma dan ook maar een broek gaan dragen? Hoewel zij vind dat dat wel hoort?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:46

natuurlijk kunnen ze geloven, dat zal ook vast wel. dat kunnen wij toch niet beoordelen? ik kan niet in hun harten kijken. zoals ik zei, iedere moslims vult zijn/haar leven anders in. je krijgt een rugzakje mee maar niet iedereen gebruikt deze.

mijn vriendinnen dragen ook niet allemaal een hoofddoek. sommige omdat ze vinden dat het onnodig is, sommige willen het wel maar zijn bang dat ze het zwaar krijgen op school en het werk, andere willen het wel maar voelen zich er nog niet klaar voor, anderen willen het nu nog niet maar later wel.

daarom zijn we toch mensen met een eigen persoonlijkheid?

alleen geen van mijn vriendinnen ontkent dat een hoofddoek verplicht is! ze herkennen allemaal dat het een islamitische verplichting is, alleen dragen het (nog) niet. en dat moeten ze zelf weten ;)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:50

Laatst zag ik een programma over 2 dames, wonend in Egypte. De 1 droeg een hoofddoek en de ander niet. De vrouw zonder hoofddoek gaf aan wel erg gelovig te zijn maar vind het niet nodig om een hoofddoek te dragen,ze weet dat ze gelooft en vind de hoofddoek overbodig. De andere dame met hoofddoek vond dat de dame zonder hoofddoek dan niet gelovig was. De dame zonder hoofddoek zei dat de dames met hoofddoek neerkijken op de dames zonder hoofddoek. Interessante discussie.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:51

Ik vind dat je ook als docent de vrijheid moet hebben om een hoofddoek, of een keppeltje, of een kruisje om je nek, of lang haar bij mannen, of een broek bij vrouwen, enz enz enz. Het zijn uitdrukkingen van wie je bent, wie je wilt zijn, waar je in geloofd. Misschien de een duidelijker dan de ander, maar het zijn het wel.

Juist een openbare school is een school voor iedereen, waar je ook in geloofd en wie je ook bent. Daar is iedereen gelijkwaardig, en iedereens geloof en gedachtengoed gelijkwaardig. Ik denk dat juist door de scheiding van geloof en onderwijs je geen problemen hebt met mensen met een hoofddoek of met een kruis, omdat hun religie alleen deel uitmaakt van hun persoon en niet van hun les.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:20

Vjestagirl schreef:
Ik vind dat je ook als docent de vrijheid moet hebben om een hoofddoek, of een keppeltje, of een kruisje om je nek, of lang haar bij mannen, of een broek bij vrouwen, enz enz enz. Het zijn uitdrukkingen van wie je bent, wie je wilt zijn, waar je in geloofd.

Dat is een fijne gedachte, maar zo werkt het hier niet.
Leerlingen mogen niets op hun hoofd, want da's onbeleefd.

Ikzelf heb op een openbare school gezeten, waar ook géén piercings e.d. mochten. En dat was openbaar! De school vond het imago gewoon heel erg belangrijk, wanneer we op schooluitstap gingen en een leerling droeg overdreven opvallende make-up, moest deze die eerst verwijderen voor zij mee ging. Gekleurd haar, als het maar geen blauw was. En dat voor een openbare school..

Dat je OOK als docent die vrijheid moet hebben. Sorry hoor, maar die heb je toch bijna ergens? Er zijn erg veel jobs, met een dresscode. Ik denk hierbij bv aan de voedingssector: haarnetje, géén piercings, werkschoenen, geen valse/lange nagels,.. Als bediende heb je dan weer iets meer vrijheid, maar moet je wel netjes voor de dag komen, ik weet niet hoeveel mensen met een hanekam jij al in de iets deftigere kledingszaak hebt zien werken?

Er zijn veel vooroordelen aan verbonden. Ikzelf heb ook tattoos en piercings, heb zelfs 1 van mijn piercings definitief moeten uitlaten om aan werk te komen. En dan denk ik ook 'het is mijn kunnen en weten wat telt; niet de hoeveelheid titanium en inkt in mijn lijf'. Maar veel bedrijven willen gewoon hun imago hoog houden, en als ik héél eerlijk ben, koop ik ook liever brood in een bakker waar de mensen netjes voor de dag komen, dan bij een bakker waar mensen met mutsen en cm's dikke nagellak werken. Dat doe je gewoon niet, tegenwoordig.

Ik heb mij daar ook al naar moeten schikken. Dag piercing, dag valse nagels. Hoofdpijn krijgen van mijn haar de hele dag in een staart te moeten doen, een irritant haarnetje dat alsmaar kriebelt. Maar, dat hoort gewoon zo, als je daar niet mee kunt leven, moet je maar een andere job zoeken..

Het zou fijn zijn, moest iedereen kunnen dragen wat hij/zij wilt. En daar zit het probleem vooral, denk ik. Dat mogen WIJ niet, maar moslima's gaan dan een hele heisa daar rond geven, zij moeten perse de uitzondering op de regel zijn. Regels zijn er om na te leven, als iedereen naar links moet kijken, dan ook echt iedereen, en geen uitzonderingen die voor welke reden dan ook vinden dat zij naar rechts mogen kijken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:28

Dus omdat je in andere banen ook een dresscode hebt, mag het in het onderwijs ook niet?

Als jij als leerling een hoofddoek draagt zal je die niet af hoeven doen, omdat je je kunt beroepen op godsdienst vrijheid. Als jij als leerling een keppeltje draagt zul je die ook niet af hoeven zetten.

Dat leerlingen niets op hun hoofd mogen dragen, is omdat je niet tegen Katrientje die een leuke barret op heeft kan zeggen dat ze hem mag blijven dragen, en tegen Piet die een xxl pet over zijn ogen heeft getrokken dat het niet mag.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:29

ik denk dat je dat tegen piet wel kan zeggen,omdat je hem niet in de ogen kan kijken.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:32

Vjestagirl schreef:
Dus omdat je in andere banen ook een dresscode hebt, mag het in het onderwijs ook niet?

Als jij als leerling een hoofddoek draagt zal je die niet af hoeven doen, omdat je je kunt beroepen op godsdienst vrijheid. Als jij als leerling een keppeltje draagt zul je die ook niet af hoeven zetten.

Dat leerlingen niets op hun hoofd mogen dragen, is omdat je niet tegen Katrientje die een leuke barret op heeft kan zeggen dat ze hem mag blijven dragen, en tegen Piet die een xxl pet over zijn ogen heeft getrokken dat het niet mag.

Nee hoor, ik bedoel alleen dat er bij sommige jobs dresscodes horen, dus ja, waarom dan ook niet in het onderwijs. Ik zeg helemaal niet dat dat van mij moet, maar ik merkte als student ook wel dat leerkrachten niet zo maar alles mogen dragen als ze aan het werk zijn (een aantal van hen kende ik ook buiten de schoolmuren).

Idd, school probeert een omgeving zonder onderscheid op te bouwen. Dus jammer dan, maar ook geen hoofddoekjes, toch?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:33

Snoevie schreef:
ik denk dat je dat tegen piet wel kan zeggen,omdat je hem niet in de ogen kan kijken.

Maar Piet is een puber, en pubers vinden geloof ik per definitie dat ze oneerlijk behandeld worden. Dan is het 'eerlijker' om een niets op je hoofd regel te hebben, dan om tegen Piet te zeggen dat zijn pet af moet en Katrientje haar Barret op te laten houden, want ongetwijfeld dat daar geschreeuw van komt, inc dingen als voortrekken etc.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:33

oh zo ja op die manier!dat is waar.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:44

VinAx schreef:
Vjestagirl schreef:

Nee hoor, ik bedoel alleen dat er bij sommige jobs dresscodes horen, dus ja, waarom dan ook niet in het onderwijs.

Omdat bijvoorbeeld haarnetjes, geen nepnagels etc. te maken hebben met de kwaliteit die je levert, je kunt het als voedingsmiddelen fabrikant niet hebben dat er haren in je soep zitten. Maar een hoofddoek in het onderwijs heeft niets te maken met de kwaliteit van het onderwijs dat je levert.

VinAx schreef:
Ik zeg helemaal niet dat dat van mij moet, maar ik merkte als student ook wel dat leerkrachten niet zo maar alles mogen dragen als ze aan het werk zijn (een aantal van hen kende ik ook buiten de schoolmuren).

Mijn docenten dragen pretty much wat ze aan willen. Ik heb een docente die vrij alternatief is, een aantal flinke kakkers, eentje in een minirokje. Prima. Hangt misschein ook van de instelling af...

VinAx schreef:
Idd, school probeert een omgeving zonder onderscheid op te bouwen. Dus jammer dan, maar ook geen hoofddoekjes, toch?

Ik denk dat als je hoofddoekjes verbied dat je juist onderscheid maakt, alleen niet meer zichtbaar. Daarbij, verplicht je dan ook de joodse leraar met zijn pijpenkrullen om die af te scheren? Vrouwen geen rok meer aan, omdat Christenen dat doen? Want dat is ook uiting van geloof. Mogen de mannen dan ook geen baard meer dragen, omdat dat een teken van moslim zijn kan zijn? Of alleen de getinte mannen niet meer? Waar wil je dan stoppen?
Een hoofddoek zou je nog om kunnen doen zodra je het lokaal uit stapt, maar als je geen uitingen van geloof meer wilt dan moetje dit soort dingen ook verbieden, en dan maak je dus veranderingen in de levensstijl van mensen...

Ik denk dat het goed is om pubers te laten ervaren dat mensen die een andere geloofsovertuiging hebben, en die er daardoor anders uit zien ook mensen zijn. Dat ze net zo slim, leuk, aardig etc kunnen zijn als mensen zonder hoofddoek, keppeltje, pijpenkrullen, kruisjes, rokken en zwarte kousen of een baard.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:47

Ik heb veel doorgelezen, niet alles. Ik vind dat een leraar best een hoofddoekje of keppeltje (al zie je dat volgens mij maar heel zelden) of wat dan ook mag dragen als hij dat doet vanuit zijn geloofsovertuiging. Iedereen mag van mij geloven wat hij wil en als daar bepaalde dingen bij horen zoals dan bv de hoofddoek, waardoor deze persoon zich gelukkig voelt: vooral doen.
Ik heb overigens wel moeite met een nicaab (als ik het goed schrijf) omdat je dan echt niks meer ziet als alleen de ogen... Maar ik heb nog nooit iemand met een nicaab voor de klas gezien...

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:01

@ jameyskatje:

Het gaat idd om de kennis die je overbrengt.
Maar ook vind ik dat een LK neutraal zich zo neutraal mogelijk moet opstellen. Uiting van het geloof vind ik prima, maar houd het subtiel.

Ik ben ook helemaal voorstander voor de openbare scholen! Om de zelfde reden als jou.

Ik schreef eerder:
Citaat:
Ik vind een dergelijke hoofddoek als die in de openingspost op prima kunnen voor op straat.

Maar...

In functie als LK vind ik het wenselijker dat een hoofddoekje zo gedragen wordt, dat het gezicht te zien is. Mijn voorkeur gaat dan uit naar een hoofddoekje dat alleen het haar bedekt.
Ik werk zelf in het onderwijs en ik zou het zelf niet erg vinden om een collega naast me te hebben, welke een hoofddoek draagt, welke dus alleen het haar bedekt. Ik vind dat de kwaliteit van het onderwijs voorop staat. En als zij kwaliteit kan bieden, dan zou ze van harte welkom zijn in mijn team.

Verder ieder zijn geloofsovertuiging. Ik vind ook dat niemand dat hoeft te verbergen voor een ander. Echter zou ik het prettig vinden als er in publieke ruimten hoofddoekjes gedragen worden, welke alleen het haar bedekken.

Ik vind het prettig om iemands gezicht goed te kunnen zien. Ik vind een hoofddoek, welke meer dan het haar bedekt, gesloten overkomen.
Ik zou er ook geen moeite mee hebben als er meisjes met een hoofddoek, welke het haar bedekt, in mijn klassen zouden zitten.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:16

x_Marr schreef:
Met een hoofddoekje heb ik absoluut geen problemen.
Wel raar dat ze gebrekkig nederlands praat maar wel voor de klas staat...

Eens.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:17

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd geworden naar het niveau van dat Nederlands. Op welke school zit jij, TS?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:17

Toch heb ik het meeste geleerd van een zomer in Frankrijk waar k ook naar school ging, en mijn docente helemaal geen Nederlands sprak... Ook gramaticaal etc.

Nederlands spreken is geen vereiste voor goed les kunnen geven.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:20

Dat ben ik met je eens VG. Ik heb Engels geleerd van een native speaking Canadese die beperkt Nederlands sprak en tijdens mijn tijd in Engeland bij mensen die geen woord Nederlands spraken en kijk eens waar ik nu sta :D
Ik begin me echter wel af te vragen of het hele 'slecht Nederlands spreken' niet wat overdreven is en vooral negatieve associaties oproept, die er zonder de hoofddoek niet geweest zouden zijn...

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:22

Volgens mij zou het eerder geaccepteerd worden idd als een Fransman/Duitse/Canadese/Spanjaard/whatever gebrekkiger Nederlands spreekt dan wanneer iemand van bijvoorbeeld Marrokaanse afkomst dat doet...

*edit: miste een werkwoord, haha :+ en dan zet ik het ook nog op de verkeerde plek pff
Laatst bijgewerkt door Mir_U op 20-04-10 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:23

Nou, daarom inderdaad.

Edit: maar nu staat je ww op de verkeerde plek ;)

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:24

Ja zag het ook :o Ik schuif de schuld maar op oogoperatie van 2 weken geleden :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:15

Openbaar is inderdaad open voor alle geloven en juist daarom vind ik dat een leerkracht daarin objectief moet zijn. En dat ben je niet met een hoofddoekje op, daarmee wil je iets uitdragen.

Dus nee, geen lerares met hoofddoekje op een openbare school.