Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sandeman schreef:Alleen de moslima's waar ik mee heb gewerkt droegen geen van allen een hoofddoekje, dus het hoeft niet voor het geloof.
Vjestagirl schreef:Ik vind dat je ook als docent de vrijheid moet hebben om een hoofddoek, of een keppeltje, of een kruisje om je nek, of lang haar bij mannen, of een broek bij vrouwen, enz enz enz. Het zijn uitdrukkingen van wie je bent, wie je wilt zijn, waar je in geloofd.
Vjestagirl schreef:Dus omdat je in andere banen ook een dresscode hebt, mag het in het onderwijs ook niet?
Als jij als leerling een hoofddoek draagt zal je die niet af hoeven doen, omdat je je kunt beroepen op godsdienst vrijheid. Als jij als leerling een keppeltje draagt zul je die ook niet af hoeven zetten.
Dat leerlingen niets op hun hoofd mogen dragen, is omdat je niet tegen Katrientje die een leuke barret op heeft kan zeggen dat ze hem mag blijven dragen, en tegen Piet die een xxl pet over zijn ogen heeft getrokken dat het niet mag.
Snoevie schreef:ik denk dat je dat tegen piet wel kan zeggen,omdat je hem niet in de ogen kan kijken.
VinAx schreef:Vjestagirl schreef:Dus omdat je in andere banen ook een dresscode hebt, mag het in het onderwijs ook niet?
Als jij als leerling een hoofddoek draagt zal je die niet af hoeven doen, omdat je je kunt beroepen op godsdienst vrijheid. Als jij als leerling een keppeltje draagt zul je die ook niet af hoeven zetten.
Dat leerlingen niets op hun hoofd mogen dragen, is omdat je niet tegen Katrientje die een leuke barret op heeft kan zeggen dat ze hem mag blijven dragen, en tegen Piet die een xxl pet over zijn ogen heeft getrokken dat het niet mag.
Nee hoor, ik bedoel alleen dat er bij sommige jobs dresscodes horen, dus ja, waarom dan ook niet in het onderwijs.
VinAx schreef:Ik zeg helemaal niet dat dat van mij moet, maar ik merkte als student ook wel dat leerkrachten niet zo maar alles mogen dragen als ze aan het werk zijn (een aantal van hen kende ik ook buiten de schoolmuren).
VinAx schreef:Idd, school probeert een omgeving zonder onderscheid op te bouwen. Dus jammer dan, maar ook geen hoofddoekjes, toch?
Citaat:Ik vind een dergelijke hoofddoek als die in de openingspost op prima kunnen voor op straat.
Maar...
In functie als LK vind ik het wenselijker dat een hoofddoekje zo gedragen wordt, dat het gezicht te zien is. Mijn voorkeur gaat dan uit naar een hoofddoekje dat alleen het haar bedekt.
Ik werk zelf in het onderwijs en ik zou het zelf niet erg vinden om een collega naast me te hebben, welke een hoofddoek draagt, welke dus alleen het haar bedekt. Ik vind dat de kwaliteit van het onderwijs voorop staat. En als zij kwaliteit kan bieden, dan zou ze van harte welkom zijn in mijn team.
Verder ieder zijn geloofsovertuiging. Ik vind ook dat niemand dat hoeft te verbergen voor een ander. Echter zou ik het prettig vinden als er in publieke ruimten hoofddoekjes gedragen worden, welke alleen het haar bedekken.