Pubers langer op bed, later naar school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:18

Zo gek vind ik dit voorstel niet.
Ik heb zelf net een scriptie geschreven over het biologisch ritme van kinderen en ben meermaals in de literatuur en andere onderzoeken tegengekomen dat adolescenten een verstoord biologisch ritme hebben: ze worden later moe en hebben 's ochtends dus ook meer moeite met wakker worden :j

Natuurlijk blijft het feit dat je dan allicht kunt probéren om voor 24:00 uur op bed te liggen en fit te zijn voor de volgende schooldag, maar feit blijft dat het puberbrein nu eenmaal zo in elkaar zit en het dus helemaal geen gek idee zou zijn om daar rekening mee te houden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:49

Voor mij zou het ideaal zijn, een uur later beginnen. Ik merk nu ook dat als ik het eerste uur vrij ben, ik veel vrolijker, uitgeruster en gemotiveerder naar school ga.. niet eens omdat ik meer slaap (ik ga gewoon een uur later naar bed, haha) maar toch, ik ben veel vrolijker/uitgeruster/gemotiveerder. :)

Sowieso in de winter dan, in de zomer ben ik 's morgens toch wel uitgerust..

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:54

Helemaal niet zo'n gek idee..
Hoe graag ik ook eerder zou willen slapen, het lukt me niet vroeger dan half 12.
Net zoals tientallen anderen uit mijn klas...

En met half 12 bedoel ik, ik doe mijn ogen dicht.. dan slaap ik nog niet..dat is dan rond 12en of nog later...

Odysseus

Re: Pubers langer op bed, later naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:56

Onderzoek heeft toch aangetoond dat het slaapritme van een adolescent tussen de 02.00 en de 12.00 ligt... Lijkt mij al genoeg te zeggen. Vind het een prima idee :)

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:58

sjongejonge hadden ze dit niet een paar jaar eerder kunnen bedenken :D Haha eeerder naar bed gaan is misschien ook een idee.

lauralorens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:04

haha, nou ik zit nog op school, ik ben 16.
ik kom inderdaad slaap te kort en zoals jullie zeggen is het inderdaad ook mijn schuld
en als ik ook maar hoor dat ik eerste 2 uur vrij heb, betekend dat dus ook; later naar bed.
dus, daar hebben jullie dan wel gelijk in.
Sowieso word dan 4 uur ook uitgesteld naar 5 uur, dus daar heb ik ook geen zin in.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:06

Het is hier zo op de middelbare scholen dat je al tussen 7.30 en 8.00 begint (hoelaat precies weet ik zo even niet..), maar je daarvoor wel al om 13.00 vrij bent. Die kinderen zijn hartstikke fit en goed bij de les en genieten de vele vrije tijd op de namiddag (ook veel makkelijker met huiswerk maken trouwens).

Ik heb twee jaar geleden op een school hier stagegelopen en ik vond het ritme HEEEEEEEEEEERLIJK! En nogmaals, de leerlingen ook.

Ik studeer nu een semester in Duitsland en daar beginnen de colleges vaak ook om 8.00....maar dan ben je om 11.30 (soms iets later) vaak al klaar. Ik vind het echt heerlijk!

Tja, ik moet iets eerder in de veren, maar daar heb ik geen moeite mee...Met 5.30 opstaan ook niet.

Vroeg in de veren, vroeg eruit, geeft een gezonde geest en een gave huid :D

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:08

Ik was ook zo'n puber die veel baat had gehad bij een uurtje later beginnen :o ik ging dus keurig netjes naar bed (10 uur) maar ik was altijd zo moe...

Nu, inmiddels 21 sta ik soms om 5:45 op om keurig op tijd op school te zijn twee uur reizen verderop :P er is dus nog hoop

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:09

Hier om kwart over 8 beginnen, wat betekent om kwart voor 7 eruit. Ik ga om kwart voor 10 naar bed toe, slaap binnen 10 minuten. En nog ben ik zo moe als wat. Een uurtje later beginnen kan echt geen kwaad. Ik heb zoveel huiswerk dat ik het niet red om nog eerder te gaan slapen.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:09

Ja en dan zeker elke dag tot 7 uur naar school in plaats van 6 := nou laat mij dan maar lekker een uur eerder opstaan, ik wil best om half 8 met school beginnen als dat betekent dat ik om 5 uur al naar huis kan ;)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:44

Ritme is in principe het toverwoord voor slaaptekort. Ben altijd een moeilijke slaper geweest en heb ontelbare dingen geprobeerd,
het enige wat bij mij helpt is ritme. Ik heb nu ook schoolrooster waarbij ik elke dag 9.20 op school moet zijn,
dit betekend half 8 op staan. Ook heb ik op zaterdag ochtend om 9 uur (paardrij)les en dit is ook half 8 op staan.

Ik heb gemerkt dat dit een ideaal ritme voor mij is, 6 dagen in de week om half 8 opstaan meestal ga ik hierbij rond 23.00 uur naar bed.
Dat ligt aan de hoeveelheid schoolwerk, andere verplichtingen en energie die ik op een dag heb.
Soms heb je gewoon zoveel huiswerk dat, als je een brave leerling bent die alles wil maken, je gewoon tot 0.00 uur zit te werken.
Zeker als je bijvoorbeeld nog voor je paard moet gaan zorgen oid.

Nu zit ik in het eindexamenjaar en dat betekend meestal wat minder uren en heb ik geluk met mijn rooster waardoor ik
de meeste dagen redelijk optijd thuis kan zijn. Maar er zijn heel wat scholieren die zo'n verschrikkelijk scheef rooster hebben!
Ik zou er dus voorstander van zijn om de school elke dag om 9 uur te laten beginnen, de eindtijden mogen van mij wel variëren
maar als iedereen elke dag om een vaste tijd op school zou moeten zijn zou er een hoop opgelost zijn denk ik! :)

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:01

Stef_Winston schreef:
Negerzoen schreef:
Ik zit in 5 havo en ik ga om 10 uur slapen, maar er dan om kwart voor 7 uit moeten omdat school om 8.10 begint is echt geen pretje hoor :') In de wintermaanden al helemáál niet. Mijn lichaam zegt dan joh gek het is donker, geen tijd om wakker te worden... nu het vroeger licht wordt is het wel al een stuk makkelijker!! :j

Kwart voor 7 eruit als je school om 10 over 8 begint?! Moet je zo lang fietsen of ben je zo lang met je uiterlijk bezig? Ik ga er 's ochtends uit om 5 over half 8 en ik ga om 10 voor 8, om 8 uur beginnen onze lessen. Ik sta op, kleed me aan. Pak m'n tas in, poets m'n tanden, smeer m'n brood en snel wat mascara op m'n ogen en ik ben weg..

Ik moet om kwart voor 8 van huis weg, dan heb ik een half uur om me aan te kleden en een half uur om brood te maken, te eten en spullen bij elkaar te pakken :P

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:17

Dat doe ik ook hoor. Lekker rustig aan doen, ontbijtje maken, brood smeren, aankleden, en nog wat TV kijken. Ik moet 5 minuutjes fietsen.

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:22

Mae schreef:
Ik heb zelf net een scriptie geschreven over het biologisch ritme van kinderen en ben meermaals in de literatuur en andere onderzoeken tegengekomen dat adolescenten een verstoord biologisch ritme hebben: ze worden later moe en hebben 's ochtends dus ook meer moeite met wakker worden :j

Natuurlijk blijft het feit dat je dan allicht kunt probéren om voor 24:00 uur op bed te liggen en fit te zijn voor de volgende schooldag, maar feit blijft dat het puberbrein nu eenmaal zo in elkaar zit en het dus helemaal geen gek idee zou zijn om daar rekening mee te houden :)

Precies wat ik dacht! Ik ben inderdaad zoals jij aangeeft al in meerdere boeken en onderzoeken tegengekomen dat pubers een anders biologisch ritme hebben. Dit heeft te maken met het stijgen en dalen van de lichaamstemperatuur en is dus niet beïnvloedbaar door de pubers zelf. Dus zo'n heel vreemd idee is dit niet.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:56

n_arelle schreef:
Mae schreef:

Precies wat ik dacht! Ik ben inderdaad zoals jij aangeeft al in meerdere boeken en onderzoeken tegengekomen dat pubers een anders biologisch ritme hebben. Dit heeft te maken met het stijgen en dalen van de lichaamstemperatuur en is dus niet beïnvloedbaar door de pubers zelf. Dus zo'n heel vreemd idee is dit niet.

Plus met de melatoninehuishouding. Bij een puber komt die veel later op gang (pas rond 24.00 dacht ik) en neemt deze gemiddeld weer af rond 11.00. Waardoor het ideale ritme slapen van 02.00 tot 12.00 is.

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 00:22

Ohja, ik wist wel dat ik nog wat vergeten was ;)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:46

Nou nee, liever niet. Ik zit momenteel al elke dag tot vieren op school, waardoor ik vrijwel geen tijd over heb om uberhaupt na school ng even een frisse neus te halen. Een uur later zou voor mij betekenen dat ik om vijf uur uit ben, om half zes thuis, huiswerk maak tot half 7 a half 8, boodschappen moet doen, moet koken, en dan misschien ergens rond negenen nog even het huis kan gaan opruimen? Ik sta met genoegen om 7 uur op, hoewel in de winter inderdaad wat moeilijker dan wanneer het, zoals nu weer lichter wordt. Het eerste uurtje is inderdaad even doorbijten, maar dan heb ik iniedergeval in de avond nog een uurtje over om wat te doen.

Wat ik liever zou zien is dat het onderwijs en dan vooral de lessen productiever worden. Ik weet zeker dat ik, wanneer ik de helft van de uren op school zou zijn, ik even makkelijk mijn gymnasium zou halen. Puur omdat mijn lessen vaak niet volledig worden benut. Ik baal er meer van dat ik zes jaar doe over een opleiding waar ik ook vier jaar over zou kunnen doen, dan dat ik in de ochtend ietwat moe ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 12:15

Ik ben vóór! :j

Ten eerste sluit het beter aan bij het biologisch ritme van adolescenten, en persoonlijk vind ik het ook wel handig (als ik straks voor de klas sta) om een uurtje later te beginnen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 12:19

Mae schreef:

Helemaal mee eens! Ook ik heb laatst onderzoek gedaan naar het biologische ritme van adolescenten voor een paper. Het is niet (enkel) een kwestie van onwil, veel adolescenten kunnen gewoon echt niet vroeger in slaap komen.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 12:22

Sonja schreef:
Jaaaaa en 's avonds op tijd je nest in is natuurlijk maar een raar voorstel... :D

Jaa inderdaad.
Maar als ze een uurtje later moeten beginnen, gaan ze ook een uurtje later hun bed in;)
Ze verplaatsen het gewoon dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 12:23

Dat is dus niet waar Channy... het bioritme van pubers is verstoord, dus een uur later eruit moeten kan zeker schelen :j

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 12:24

Focussed schreef:
Plus met de melatoninehuishouding. Bij een puber komt die veel later op gang (pas rond 24.00 dacht ik) en neemt deze gemiddeld weer af rond 11.00. Waardoor het ideale ritme slapen van 02.00 tot 12.00 is.

Nou dan ben ik wel een hele aparte puber (geweest) want ik heb zelden tot 12 uur in m'n nest gelegen, misschien 2 keer gebeurd en dan was ik die avond ervoor 'uit' geweest.

Edit: Ik vind het ook een groot nadeel dat je dan ook weer een uur later vrij bent, heb geen zin om pas om kwart voor 7 thuis te zijn als ik tot het laatste uur moet.
Laatst bijgewerkt door Melia op 19-03-10 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 12:25

Henrieke schreef:
Nou dan ben ik wel een hele aparte puber (geweest) want ik heb zelden tot 12 uur in m'n nest gelegen, misschien 2 keer gebeurd en dan was ik die avond ervoor 'uit' geweest.

Het hoeft niet het geval te zijn bij ALLE pubers/adolescenten, maar het is zeker wel een feit bij het overgrote deel van de pubers en adolescenten dat het biologische ritme verstoord is.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 12:47

Ik ben niet voor, uurtje eerder je bed in dan maar!

Ik ben echt een slaap drama. Ik moet door de weeks bijna elke dag om 6 uur beginnen met werken (5 uur bed uit), en ik kan meestal pas rond 1en slapen. Ik kán bijna niet slapen voor die tijd en binnen 10 minuten.. eerst nog lezen & dan pas merk ik dat ik moe word en kan ik nog net 't licht uit doen en ga dan slapen.

Heb van de week geprobeerd op tijd erin te liggen, ging om kwart voor 8 mijn bed in.. lag tot half 10 wakker en kreeg hoofdpijn omdat ik gewoon echt niet lekker meer lag. Ben maar even opgestaan, wat gedronken.
Om half 11 weer geprobeerd, gelezen.. en uiteindelijk is het weer half 1 geworden eer ik zo moe was dat ik kon slapen.. :\
(heb tussendoor wel eens het boek weggelegd, licht uit gedaan en proberen te slapen hoor)

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 12:52

Mae schreef:

Dat zat ik net te denken. Volgens mij heb ik daar wel eens een programma over gezien....

En als je geen slaap hebt, dan werkt een uur eerder je bed in gaan niet.