Berovingen in veenendaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:44

http://www.veenendaalsekrant.nl/page/Ni ... 13227.news

dinsdag 23 maart 2010 08:53
[***] - VeenendaalseKrant.nl had zaterdag een gesprek met één van de slachtoffers en zijn ouders van de berovingen van afgelopen weekend. Het gesprek met de nog steeds zichtbaar aangeslagen jongeman werd door hen aangegaan om de bevolking te wijzen op de gevaren. Maar ook op de tekortkomingen door onze bureaucratie. Een aantal details wordt om het recherche onderzoek en de bewijslast niet te verstoren in dit artikel niet weergegeven.

door Aart Aalbers

De 21-jarige P. werkt in het Veenendaalse centrum als kok. Na het afronden van zijn werk, vorige week zaterdag, heeft hij nog even een biertje gedronken om daarna richting zijn ouderlijk huis te vertrekken. Hij fietst door de Duivenweide, langs de Kastanjelaan richting de Rembrandtlaan. P. hierover: ,,Toen ik bij de tunneltjes fietste zag ik een jongen wegduiken en het volgende moment werd ik van mijn fiets afgetrapt waarna ik op de grond viel en probeerde op te staan om weg te rennen. Ik werd echter getackeld en kreeg direct spray in mijn ogen gespoten. Vier personen met verschillende stemmen, die spraken met een accent, omringden mij."

De kok is direct zo overbluft dat hij niet meer om hulp kan schreeuwen. Direct wordt zijn portemonnee uit zijn kontzak gegrist waarna twee daders het hazenpad kiezen om, zoals achteraf bleek, snel bij de pinautomaat in de Ellekoot te komen. De andere twee sjorren en schoppen P. het talud op. Bovenaan het talud aangekomen werken ze hem over een laag hekje heen en nemen hem mee de spoorbaan over.

Helemaal uitgekleed
P. vertelt verder: ,,Toen we daar aankwamen moest ik me met behulp van de schoppende en met stokken slaande daders uitkleden. Ik moest, op mijn sokken na, alles uittrekken."

Totaal denkt het slachtoffer ongeveer twintig minuten op de spoorbaan te zijn geweest. In die tijd blijven ze hem slaan en schoppen totdat hij zijn pincode afgeeft, maar ook vertelt had waar hij woont en wat zijn naam is. Tijdens ons gesprek heeft het slachtoffer moeite om zijn emoties te onderdrukken omdat het afschuwelijke tafereel weer als een film hem voor ogen draait. ,,Toen één van de daders een telefoontje kreeg dat het pinnen gelukt was, hield men op met mij te slaan. Ze spoten me toen weer spray in de ogen en drukten mij op het hart dat ik de eerste tien minuten op deze plek moest blijven liggen."

P. vertrekt daarna geheel naakt van de plek die in zijn verdere leven in zijn geheugen gegrift zal staan. Hij vindt verderop zijn koksbroek terug die hij in zijn tas had zitten en trekt die aan. Hij gaat te voet via het Goeie Spoor richting [***]-West. Onderweg komt hij enkele voorbijgangers op een fiets tegen, en ook automobilisten. Echter niemand reageert op zijn hulpgeroep waardoor de verwonde P. helemaal te voet naar [***]-West moet lopen.

Vader L.: ,,We sliepen toen er op onze ramen werd gebonkt. We troffen beneden onze halfnaakte zoon aan die compleet in een shock verkeerde. We hebben onmiddellijk de politie en de ambulance gebeld, maar gelukkig waren de verwondingen dusdanig dat hij niet met spoed naar het ziekenhuis hoefde." Even later wordt de politie weggeroepen voor wederom een beroving, nu aan de Kanaalweg. De ouders van P. gaan nog diezelfde nacht op zoek naar de kleding, sleutels, portemonnee, rijbewijs, ID-kaart en fiets. Maar ze treffen niets meer aan. Alles is spoorloos verdwenen.

Lame

Re: Berovingen in veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:48

Het is echt een walgelijk verhaal.. Dat mensen elkaar dit kunnen aandoen.. ik heb er bijna geen woorden voor..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:49

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/233191

Streng deurbeleid informatieavond V'daal

[***] - [***] heeft gisteravond op een speciale bijeenkomst inwoners bijgepraat over de gewelddadige gebeurtenissen van de afgelopen week. Daarbij waren alleen direct omwonenden welkom. Andere geïnteresseerden werden weggestuurd.

Burgemeester Elzenga benadrukte na afloop van de ontmoeting dat bewoners goed moeten opletten op straat. Bij de bijeenkomst waren onder andere de politie, een officier van justitie en de burgemeester aanwezig.

Bezorgde burgers met een uitnodiging konden in het Rembrandtcollege terecht met hun vragen over de straatroven en de commotie die daarna in de stad ontstond.

Opmerkelijk was dat de gemeente de bijeenkomst pas laat bekend had gemaakt en dat er slechts een beperkt aantal inwoners was uitgenodigd. Volgens de bezoekers was dit om niet te veel de aandacht van de pers te trekken. De gemeente [***] zegt dat de uitnodigingen op zaterdag verspreid zijn.

http://www.veenendaalsekrant.nl/page/Ni ... 13262.news

'Onderzoek naar berovingen [***] kan nog maanden duren'
dinsdag 23 maart 2010 09:41
[***] - Het onderzoek naar de gewelddadige incidenten van de laatste weken kan nog wel enige maanden duren. Dat hoorden een kleine honderd aanwezigen maandagavond op een door de gemeente georganiseerde besloten bijeenkomst in het Rembrandt College. Voor een zaal van verontruste wijkbewoners, in hoofdzaak van het westelijk deel van de Stationswijk (tussen de Kanaalweg en 't Goeie Spoor), gaven zowel burgemeester Ties Elzenga als politiechef Gerda van Leeuwen en de officier van justitie uitleg over het onderzoek en kwamen de wensen op het gebied van veiligheid van de bewoners ter sprake.

Tot teleurstelling van de bewoners kwamen er geen nieuwe feiten of concrete plannen naar voren. ,,Het was er in hoofdzaak om te doen de gemoederen rustig te houden, die indruk kreeg ik althans", aldus een bezoeker van de bijeenkomst. Behalve over de recente incidenten grepen de bezoekers de bijeenkomst aan om een aantal algemene wensen te uiten, wensen die ook te maken hebben met veiligheid. Want bijvoorbeeld de Kanaalweg ligt op een route die jongeren nemen van het centrum naar het westelijk stadsdeel.

Betere verlichting
De Stationswijk wordt op dit moment weliswaar gerenoveerd, maar de omwonenden willen betere verlichting en ze willen ook dat het groen tijdig wordt gesnoeid. ,,Nu doet bijvoorbeeld de verlichting op het bruggetje het niet, uitgerekend in deze tijd dat we een oogje in het zeil moeten houden om het veilig te houden", zegt een bewoonster van de Kanaalweg.

Cameratoezicht
Ook cameratoezicht is een vurige wens van de bewoners. Daar wordt over nagedacht, werd door de gezagsdragers gezegd. En een betere afscheiding van de openbare ruimte en de spoorrails krijgt ook aandacht. Het moet niet mogelijk zijn om op een betrekkelijk makkelijke manier op de spoorrails te komen. De bewoners werd voorgehouden dat het raadzaam is naar voorbeeld van andere wijken een bewonerscommissie te vormen, die namens de buurt aan tafel kan zitten met gemeente en politie en op deze manier de vragen, gevoelens en wensen kan verwoorden.

De bijeenkomst, die tweeëneenhalf uur duurde, was georganiseerd omdat recente gewelddadigheden hebben geleid ,,tot veel verontwaardiging en onrust in onze Veense samenleving." Kunnen ouders van jongeren die verantwoordelijk zijn voor deze incidenten ook worden verplicht tot opvoeding, tot het volgen van een cursus op dit gebied, was een van de vragen. Dat blijft moeilijk, een overheid die achter de voordeur kijkt is een niet geaccepteerd verschijnsel, wie het ook betreft.

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:51

Afschuwelijk zeg

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:55

ThePast03 schreef:
Daar wordt over nagedacht, werd door de gezagsdragers gezegd.

Hoe haal je het in je harses als bestuurder zijnde ;(

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:08

Iedereen loopt nou wel de personen uit te kafferen die de jongen in elkaar hebben geslagen en berooft hebben.
Maar ik heb ook geen respect voor de mensen die zijn hulp geroep negeerde, en hem in zo'n toestand lieten lopen!!!!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:13

FZ_Lin schreef:
Iedereen loopt nou wel de personen uit te kafferen die de jongen in elkaar hebben geslagen en berooft hebben.
Maar ik heb ook geen respect voor de mensen die zijn hulp geroep negeerde, en hem in zo'n toestand lieten lopen!!!!

Dus moeten we maar vooraal de mensen die hem zo gruwelijk mishandeld hebben knuffelen?

Ergens kan ik me het voorstellen dat mensen geen hulp hebben geboden, juist omdat het zo vaak voor komt dat 1 iemand een persoon aanspreekt en er binnen 2 seconde een hele groep op je staat in te timmeren.
Hoe triest ook, dit is het gevolg van de terreur die hier al jaren plaatst vindt.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:15

het is toch ook niet normaal meer wat er in het kleine landje nederland allemaal gebeurd..
waarom zijn die buitenlandse herrieschoppers hier eigenlijk?slechte opvoeding?in hun eigen land krijgen ze doodslag?verveling omdat ze te lui of te 'gevaarlijk' zijn om te werken of om naar school te gaan? sjonge jonge..waarom he vraag je je dan af..waarom kan het allemaal zo ver gaan?

overgens gebeuren deze dingen in heel nederland,en vaak genoeg, niet alleen in venendaal..
en mensen die deze dingen zien gebeuren en niets doen, durven dit vaak niet omdat ze bang zijn ook het slachtoffer te moeten worden van dit tuig..

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:17

En dat maakt het juist om iemand te negeren als diegene om hulp roept? :\ Er zijn tegenwoordige allemaal reclames om mensen aan te sporen juist wél wat te doen.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:18

ThePast03 schreef:
FZ_Lin schreef:

Dus moeten we maar vooraal de mensen die hem zo gruwelijk mishandeld hebben knuffelen?

Ergens kan ik me het voorstellen dat mensen geen hulp hebben geboden, juist omdat het zo vaak voor komt dat 1 iemand een persoon aanspreekt en er binnen 2 seconde een hele groep op je staat in te timmeren.
Hoe triest ook, dit is het gevolg van de terreur die hier al jaren plaatst vindt.

Zie je mij dat ergens typen??? Nee. :)

Het gaat er gewoon om, dat die jongen toegetakeld rond liep, en niemand hem hielp, ook niet toen hij erom vroeg!
Ik vind dat gewoon erg om te lezen!

De mensen die hem in elkaar hebben geslagen, en hebben berooft die mogen van mij heel lang zitten.

Maar ik vind het gewoon een schande dat mensen hem gewoon zo lieten lopen! Als ik bv iemand zo zie lopen, schiet ik gelijk te hulp. Ookal zou er dan binnen no time een groep om mij heen staan, so be it!
Ik dacht dat de mens behulpzaam was, maar dit valt me gewoon erg tegen!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:19

Princess_ schreef:
En dat maakt het juist om iemand te negeren als diegene om hulp roept? :\ Er zijn tegenwoordige allemaal reclames om mensen aan te sporen juist wél wat te doen.

tuurlijk is dat niet goed te praten..maar mischien moet iedereen bij zichzelf afvragen wat hij of zij zou doen als ze dit zien..spring jij er tussen? en waarschijnlijk zijn er veel mensen die zeggen dat ze dit zo zouden doen..tot het moment daar is,dan doen ze niets..

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:20

brenniie schreef:
in hun eigen land krijgen ze doodslag?

Dat is totale onzin.

Er zijn genoeg allochtonen die wél goed hun best doen, maar dat komt niet in het nieuws. Deze dingen gebeuren indd in heel Nederland en het zijn ook vaak zat Nederlanders die rotzooi schoppen.

Er zijn nu best veel incidenten vlak na elkaar geweest, nu staat alles op springen. Er moet gewoon tegen opgetreden worden, zolang er niks gebeurt blijf je deze rotzooi houden.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:21

brenniie schreef:
Princess_ schreef:

tuurlijk is dat niet goed te praten..maar mischien moet iedereen bij zichzelf afvragen wat hij of zij zou doen als ze dit zien..spring jij er tussen? en waarschijnlijk zijn er veel mensen die zeggen dat ze dit zo zouden doen..tot het moment daar is,dan doen ze niets..

Je gaat er ook niet in je uppie op af. Sowieso bel je de politie, als je weet dat zij onderweg zijn is het voor mij een minder erg/eng idee om ergens tussen te springen.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:22

brenniie, ik spring ertussen :) Dan word ik ook maar gepakt, boeit mij helemaal niks!
Heb zoiets al een keer gedaan, en zal het zo nog een keer doen :)
Het zou mij echt een rot gevoel geven als ik de persoon was die: Stond erbij en keer ernaar was.
Zou dat echt niet over mijn hart kunnen verkrijgen.

En al helemaal niet als iemand half naakt helemaal toegetakeld rond zou lopen.

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:24

hmz er tussen springen weet ik niet.. Maar als ik iemand er zo bij zie lopen en om die om hulp zou roepen... Nou dan ga ik er écht wel naartoe.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:24

FZ_Lin schreef:
Maar ik vind het gewoon een schande dat mensen hem gewoon zo lieten lopen! Als ik bv iemand zo zie lopen, schiet ik gelijk te hulp. Ookal zou er dan binnen no time een groep om mij heen staan, so be it!
Ik dacht dat de mens behulpzaam was, maar dit valt me gewoon erg tegen!

Onder welke steen kom jij vandaan als dit jou tegen valt?

Het is enorm triest dat niemand hem ten hulp heeft geschoten. De kans is groot dat er wel iemand de politie heeft gebeld, maar mijn eigen ervaring is ook dat ze dan een rondje rijden en als ze niets vinden weer verder gaan met waar ze bezig waren.
Niet dat ik de politie ook maar ergens de schuld van geef want voor hun is het super frustrerend dat ze niet mogen optreden zoals ze willen en zoals ze dat bijvoorbeeld wel mogen tegen niet getinte Veenendalers.

Het is erg makkelijk om nu maar op de voorbijgangers te gaan inhakken en zeggen dat je het zelf anders zal doen. Zelfs al heb je dat al een keer gedaan zegt dat niets over een volgende keer.
En nee je typt het nergens, maar door uit het hele verhaal net dat punt te halen doe je het overkomen alsof je het net zo erg vindt als de overval/mishandeling.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:26

ThePast03, ik kom toevallig niet onder een steen vandaan :) Gewoon uit mijn moeder als je het geen probleem vindt :)

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:27

Waar haal jij vandaan dat de politie met twee maten "moet" optreden waar het wel of niet getinte mensen aangaat?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:28

Helaas is dat een gegeven in heel Nederland. Er wordt namelijk meteen het woord discriminatie aangehaald, als ze alleen al kijken, laat staan wat doen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:30

_sparta_ schreef:
Helaas is dat een gegeven in heel Nederland. Er wordt namelijk meteen het woord discriminatie aangehaald, als ze alleen al kijken, laat staan wat doen.

Wat een kul, dat is helemaal niet zo. Het is duidelijk het foute beleid van die gemeente dat er niets gebeurt. Stuur Marouch er maar eens op af is het zo voorbij

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:30

Ben ik het niet mee eens. Heb vaak genoeg aanvaringen gezien tussen jeugd en politie en die trad gewoon hetzelfde op, ongeacht het kleurtje wat de persoon had.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:32

Princess_ schreef:
Er zijn genoeg allochtonen die wél goed hun best doen, maar dat komt niet in het nieuws. Deze dingen gebeuren indd in heel Nederland en het zijn ook vaak zat Nederlanders die rotzooi schoppen.

Er zijn nu best veel incidenten vlak na elkaar geweest, nu staat alles op springen. Er moet gewoon tegen opgetreden worden, zolang er niks gebeurt blijf je deze rotzooi houden.

Nu maak je er zelf weer een allochtonenverhaal van. Er zijn ook genoeg Nederlanders die hun best doen maar die komen ook niet in het nieuws....
Newsflash: Dit topic gaat niet over de goede allochtonen, die worden door de meeste Veenendaaler gewoon als Nederlanders/Mede Veenendaalers gezien.

Jij probeert het nu weer af te doen alsof het zo is dat er nu een paar incidenten zijn gebeurd met lichtgekleurde medelanders terwijl dit al sinds begin jaren 80 speelt en de enige verandering is dat het steeds erger en steeds harder wordt omdat er niet tegen opgetreden wordt.
En er wordt niet tegen opgetreden omdat iedereen dan begint te schreeuwen dat er ook goede allochtonen zijn (wat nergens over gaat omdat niemand dat zal ontkennen) en omdat er allerlei excuses worden verzonnen waardoor dit gedrag ontstaan is.

Voor mij zou het voldoende zijn als er net zo tegen opgetreden wordt als tegen "niet licht gekleurde" medelanders. Dus geen omgekeerde discriminatie meer.

Hoe kan het zijn dat er niet wordt opgetreden als mensen tijdens het voorbijgaan in hun gezicht worden gespuugd? Dat de politie niet eens een aangifte wil opnemen als een jongen van 14 al begin jaren 80 meerdere malen van zijn fiets wordt gerukt in het beruchte fietstunneltje. Hoe was het mogelijk dat toen al werd gezegd dat hij dan maar beter een andere route kon fietsen.
Daar is het al fout gegaan en er wordt nu nog steeds zo gereageerd.

Er gebeuren met grote regelmaat dit soort incidenten. Afgelopen jaar nog een jongen van een jaar of 14 in de tunnel bij het zwembad zwaar mishandeld. Heeft amper het nieuws gehaald.
En zo zijn er meerdere incidenten die bewust buiten de media gehouden worden, daar moet verandering in komen.

Relativeren kan alleen maar als je de realiteit kent.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:33

Geen kul. Helaas. En laat ik dat door mijn werk regelmatig zeker weten.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:34

Princess_ schreef:
Waar haal jij vandaan dat de politie met twee maten "moet" optreden waar het wel of niet getinte mensen aangaat?

Van een bevriende politieagent.
Ze mogen veel minder als het om lichtgekleurde medelanders gaat en dat is echt niet alleen in [***].
Dat is geen kul maar de trieste waarheid.

En daar mag je Den Haag voor aankijken.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:36

ThePast03 schreef:
Jij probeert het nu weer af te doen alsof het zo is dat er nu een paar incidenten zijn gebeurd met lichtgekleurde medelanders terwijl dit al sinds begin jaren 80 speelt en de enige verandering is dat het steeds erger en steeds harder wordt omdat er niet tegen opgetreden wordt.

Kan je niet lezen? Ik heb al weetikveel hoevaak gezegd dat er een harde aanpak nodig is.

Hoe kan het zijn dat er niet wordt opgetreden als mensen tijdens het voorbijgaan in hun gezicht worden gespuugd? Dat de politie niet eens een aangifte wil opnemen als een jongen van 14 al begin jaren 80 meerdere malen van zijn fiets wordt gerukt in het beruchte fietstunneltje. Hoe was het mogelijk dat toen al werd gezegd dat hij dan maar beter een andere route kon fietsen.
Daar is het al fout gegaan en er wordt nu nog steeds zo gereageerd.

Maak jij ergens uit op dat ik daar blij mee ben? Dat ik dat leuk vind dat er niet tegen opgetreden wordt?

Relativeren kan alleen maar als je de realiteit kent.

Sorry, ik kom wss ook onder een steen vandaan :D