wetenschap vs. geloof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:58

Tsja, grote kans dat die vrouw zo sterk geloofde dat het haar hielp. Zelfde voor het meisje, of ze zei niet eens de waarheid. Ik gebedsgenezing niet echt geloofwaardig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:59

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:59

Fiffill schreef:
Misschien geloven ze niet allemaal even sterk erin, of de een is zieker dan de ander. Zo kan je uiteindelijk bijna overal wel verklaringen voor vinden.
Al die verhalen uit de Bijbel ed. over zogenaamde gebedsgenezingen geloof ik ook drie keer niks van, ten eerste is dat boek waanzinnig oud (en dus deels achterhaald) en ten tweede zal een hoop flink aangedikt zijn.

Een man is naar Afrika gegaan, omdat dara zoveel leed was. Hij is voor die mensen gaan bidden.. Voor zieke mensen is hij gaan bidden.
Mensen die geloofden genazen niet.. Mensen die niet geloofden genazen wel.
Dus het heeft niks met de sterkte van je geloof o.i.d. te maken. :)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:00

Je hersenen kunnen pijn blokkeren, zelfs als je wel pijn hebt. Dus als je ergens zo sterk in gelooft, kan je eigen brein je voor de gek houden. Dit is ook wetenschappelijk trouwens, niks religieus aan...

Anoniem

Hannah_Menno schreef:
Nee, zal ik je vertellen wat ik gezien heb? Vrowu die met krukken liep.. Ze kon niet meer normaal lopen. Er werd voor haar gebeden.. Ze moest de krukken wegleggen en ineens rende ze door de zaal.
Eenklein meisje dat pijn had in haar arm omdat ze was gevallen.. Er werd voor haar gebeden.. Die man vroeg; is het weg? Het meisje zei van niet. De man vroeg ons allemaal op te staan en mee te bidden voor genezing. Na het bidden vroeg hij; en.. heb je nog steeds pijn? En het meisje zei; NEE! :oo :D

Ik kan het inderdaad niet verklaren maar dat is met heel veel dingen zo..

Adrenaline. Pijn kan door een vrijgekomen dosis Adrenaline worden onderdrukt, waardoor ze (zonder voelbare pijn) de zaal kon door lopen.

Hananas

Jusi schreef:
Huh? Maar als een paardje kleiner was, dan is het logisch dat de navelstreng kleiner is, dat er minder voedsel en bloed door wordt vervoerd. Maar de merrie zelf heeft ook minder bloed gehad en zal ze alsnog zijn doodgebloed, als het een minder is geweest moet het ander ook minder zijn geweest.

En het lijkt me logisch dat de paarden die doodgebloed zijn hun genen niet door kunnen geven, ze zijn immers dood. Maar als de eerste zoogdieren een navelstreng hadden waarbij het bloeden niet direct stopte, moeten de eerste zoogdieren allemaal doodgegaan zijn? Want het zal zich toch niet hebben kunnen ontwikkelen als er geen voortplanting mogelijk was?

Een kleine wonde is sneller dicht dan een grote, dan maakt het aantal liter bloed niet zoveel uit. Een vogel bloedt toch ook niet dood als hij een schrammetje heeft?

De lijn waar de eerste zoogdieren zijn is ontzettend klein. Hadden die wel een navelstreng? Mss was dat een ieniemiene draadje die de foetus bij de moeder verbond, voor wat extra's. Maar dit werd belangrijker en belangrijker en is uiteindelijk uitgegroeid tot een dikke draad waarbij het bloeden gestelpd wordt, anders was deze hele evolutie niets waard

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:01

Hannah_Menno schreef:
Fiffill schreef:
Misschien geloven ze niet allemaal even sterk erin, of de een is zieker dan de ander. Zo kan je uiteindelijk bijna overal wel verklaringen voor vinden.
Al die verhalen uit de Bijbel ed. over zogenaamde gebedsgenezingen geloof ik ook drie keer niks van, ten eerste is dat boek waanzinnig oud (en dus deels achterhaald) en ten tweede zal een hoop flink aangedikt zijn.

Een man is naar Afrika gegaan, omdat dara zoveel leed was. Hij is voor die mensen gaan bidden.. Voor zieke mensen is hij gaan bidden.
Mensen die geloofden genazen niet.. Mensen die niet geloofden genazen wel.
Dus het heeft niks met de sterkte van je geloof o.i.d. te maken. :)

En jij neemt dat verhaal zomaar voor waar aan? Bovendien zijn er genoeg verklaringen voor te vinden die hierboven ook al genoemd zijn, zoals adrenaline, pijnblokkades ed.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:02

Libera schreef:
Je hersenen kunnen pijn blokkeren, zelfs als je wel pijn hebt. Dus als je ergens zo sterk in gelooft, kan je eigen brein je voor de gek houden. Dit is ook wetenschappelijk trouwens, niks religieus aan...

En dat herken ik, ik heb bijna 2 jaar met een hernia gelopen die ik na een tijdje dus gewoon niet meer voelde. Maar ik denk niet dat je hersens na het bidden INEENS de pijn gaan blokkeren waarna het dus lijkt dat de pijn weg is..

(Of bedoelde je dat niet? :P)

* f5 f5 f5 :+

Anoniem

A

Captain

Fiffill schreef:
En jij neemt dat verhaal zomaar voor waar aan? Bovendien zijn er genoeg verklaringen voor te vinden die hierboven ook al genoemd zijn, zoals adrenaline, pijnblokkades ed.

Jep. Je moet er in geloven he? :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:03

Ze bedoelt wat ik net ook al de hele tijd zeg, als je gelooft dat de pijn weg kan (bijv. door het bidden van al die mensen) dan kunnen je hersenen idd zo reageren. ;)

Shattered

Dus iedereen die niet in gebedsgenezing gelooft geneest niet?
Fijn om te weten :7 ..

Captain

Jusi schreef:
Over de gebedsgenezing: dit wordt niet in alle kringen gewaardeerd. Het is vaak God verzoeken om dit en dat wel even voor elkaar te maken, wat naar mijn idee niet getuigt van respect en eerbied.

Niet mee eens.
Er zijn wel mensen die dat doen maar het gebeurd ook op een prima nette manier hoor. Overigens kun je God niet dwingen dus dat hoef je ook niet te proberen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:04

Shattered schreef:

Nee, dat zeg ik nergens! :P

Anoniem

Hannah_Menno schreef:
Libera schreef:

En dat herken ik, ik heb bijna 2 jaar met een hernia gelopen die ik na een tijdje dus gewoon niet meer voelde. Maar ik denk niet dat je hersens na het bidden INEENS de pijn gaan blokkeren waarna het dus lijkt dat de pijn weg is..

Waarschijnlijk heeft net niks met bidden te maken, maar met de (vurige) hoop dat de pijn weg gaat, als je dan geloofd dat bidden helpt, kan dit een placebo werking hebben en zo (onbewust) de pijn onderdrukken, want je wilt het zo graag. Zelfde als ik van een paard af donder, kan ik misschien wel janken van de pijn, maar ik wil zo graag er weer op, en het goed doen, dat ik die pijn kan onderdrukken.

Anoniem

A

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:05

Shattered schreef:

Dat wordt niet gezegd. ;)
Wel lekker makkelijk trouwens, ik ben ziek dus moet God het maar even regelen. :+

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:05

Haha, leuk dat mensen zo een uitweg proberen te vinden. :)
Prima hoor, ieder moet geloven waar hij/zij zich goed bij voelt. Ik leg alleen uit wat ik geloof. :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:06

Dorienn schreef:
Hannah_Menno schreef:
Gebedsgenezing etc.. Die heb ik allemaal gezien..

Tjaa daar geloof ik niet in :) Bedoel je bv waardoor pater Damiaan heilig verklaard is? Dat leek me zo lek als een zeef toen ik erover las.

Voor de rest, zoveel mensen die naar Lourdes gaan en niet genezen worden. Waarom zou god dan net die ene wegdoen? Soms trekt bv kanker ook weg, om daarna na tijd terug te slaan.

idd Fiffill :) ik kreeg vroeger als ik buikpijn had een 'pilletje' (was een snoepje zeiden mijn ouders later) en hopla geen buikpijn meer, hoewel ik er écht had.

Er is meer in de christelijke wereld dan het katholicisme alleen. Ook ik heb mensen zien genezen door middel van gebed. Van heel dichtbij, gevallen waarbij ook de artsen met open mond hebben staan kijken omdat het Godsonmogelijk leek wat er gebeurd was.

Fenrir

@Jusi: het is toch helemaal geen kwestie van 'opeens'?

Captain

Fiffill schreef:
Wel lekker makkelijk trouwens, ik ben ziek dus moet God het maar even regelen. :+

Dat is inderdaad makkelijk maar waarom dan ook moeilijk doen? :D Ik geloof dat God het beste met je voor heeft en je ook wíl genezen dus waarom zou je er dan niet naar vragen? :)

Fenrir

Hannah_Menno schreef:
Prima hoor, ieder moet geloven waar hij/zij zich goed bij voelt. Ik leg alleen uit wat ik geloof. :)

Haha, leuk dat mensen zoals jij op zo'n manier een uitweg proberen te vinden.

;) :P

Ik leg alleen de verklaring ervoor uit.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 17-03-10 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Libera

Hannah_Menno schreef:
Libera schreef:

Adrenaline werkt vrij snel, moet ook wel, want het is je "fight-or-flight" systeem. Maar er zijn ook andere stoffen in je lichaam die ervoor kunnen zorgen dat je geen of minder pijn voelt. Ik geloof echt niet in bidden om pijn weg te nemen, sorry...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:07

Blue_Eyes schreef:
Dorienn schreef:
Tjaa daar geloof ik niet in :) Bedoel je bv waardoor pater Damiaan heilig verklaard is? Dat leek me zo lek als een zeef toen ik erover las.

Voor de rest, zoveel mensen die naar Lourdes gaan en niet genezen worden. Waarom zou god dan net die ene wegdoen? Soms trekt bv kanker ook weg, om daarna na tijd terug te slaan.

idd Fiffill :) ik kreeg vroeger als ik buikpijn had een 'pilletje' (was een snoepje zeiden mijn ouders later) en hopla geen buikpijn meer, hoewel ik er écht had.

Er is meer in de christelijke wereld dan het katholicisme alleen. Ook ik heb mensen zien genezen door middel van gebed. Van heel dichtbij, gevallen waarbij ook de artsen met open mond hebben staan kijken omdat het Godsonmogelijk leek wat er gebeurd was.

Zo zie je maar wat sterk geloven kan doen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:07

Hannah_Menno schreef:

Wij zijn geen uitwegen aan het vinden hoor :)
Wij zijn tegenargumenten aan het geven op jou argumenten. Het gaat er mij persoonlijk om, om het discussiëren, niet om mijn mening door de drukken, of jou mening te ondermijnen, maar puur om het discussiëren. Zo leer je weer iets, en word je weer wat slimmer :)