kinderbijslag: onzin of nodig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kinderbijslag : onzin of nodig.

-onzin je moet je kind zelf kunnen onderhouden en niet met hulp van belasting betalend nederland.
110 (29%)
-nodig: moeten we alles zelf betalen?
266 (70%)

Totaal aantal stemmen: 376

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:05

Mindim, ik werk al sinds mijn 14de. Op het moment heb ik 3 baantjes. Eentje in het buitenland waar ik op het moment woon. Verder werk ik als een gastvrouw in een restaurant (waar verrekte veel kinderen komen) en ik werk in de keuken, zaal en winkel van een bejaardentehuis. Daarnaast draai ik daar kerstdiners, voer een gedeelte van de administratie in, help met verhuizen voor degenen die het zelf niet meer kunnen. Ik ben vanaf mei waarschijnlijk vrijwilliger op de dierenambulance daarnaast, nachtdiensten. Is dat genoeg bijdrage aan de maatschappij naar jouw wens?

En ik klik op dit soort topics omdat ik denk dat dit meer politieke discussies zijn dan kinder discussies. Komt nog eens bij dat 'kinder' topics niet persee een blaatheid van blijdschap over kinderen hoeven te zijn, gedreven door hormonen. Ik herinner me jou van een abortus topic, wat me meer een niet-kinder topic lijkt dan een wel-kindertopic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:52

Vjestagirl schreef:
Mindim, ik werk al sinds mijn 14de. Op het moment heb ik 3 baantjes. Eentje in het buitenland waar ik op het moment woon. Verder werk ik als een gastvrouw in een restaurant (waar verrekte veel kinderen komen) en ik werk in de keuken, zaal en winkel van een bejaardentehuis. Daarnaast draai ik daar kerstdiners, voer een gedeelte van de administratie in, help met verhuizen voor degenen die het zelf niet meer kunnen. Ik ben vanaf mei waarschijnlijk vrijwilliger op de dierenambulance daarnaast, nachtdiensten. Is dat genoeg bijdrage aan de maatschappij naar jouw wens?

En ik klik op dit soort topics omdat ik denk dat dit meer politieke discussies zijn dan kinder discussies. Komt nog eens bij d
Ik vroeg het at 'kinder' topics niet persee een blaatheid van blijdschap over kinderen hoeven te zijn, gedreven door hormonen. Ik herinner me jou van een abortus topic, wat me meer een niet-kinder topic lijkt dan een wel-kindertopic.

Ik vraag het gewoon hoor, aangezien je studeert? Vrijwilliger, vind ik verder niet tellen, niet omdat dat geen bijdrage zou zijn aan de maatschappij, maar je ontvangt geen geld en hoeft daarvoor dus ook niets aan de overheid af te dragen financieel, wat dan weer mee mee betaald aan bijv de kinderbijslag of huurtoeslag. Met banen in het buitenland weet ik niet of je wat aan de nederlandse fiscus betaald.

Abortus topic een niet kinder topic? Ik zeg ook niet dat je blij hoeft te zijn met kinderen, ik zal de laatste zijn die dat beweerd. Dit topic gaat over kinderbijslag en niet over het adopteren van kinderen uit Afrika en dergelijke waar je mee komt. Ik zie niet in wat dat met kinderbijslag te maken heeft. Als ik een kind uit dat land adopteer, ontvang ik daar ook kinderbijslag voor namelijk. Dus of ik adopteer of zelf krijgt, maakt voor je portemonnee geen verschil. Wel voor de mijne.

Vjestagirl

Re: kinderbijslag: onzin of nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:55

Als je goed had gelezen, had je gezien dat ik voorstelde om de kinderbijslag af te schaffen, behalve als je een kind uit een werelddeel helpt wat anders zou sterven etc. dat je daar dan een bijdrage voor ontvangt als bijdrage in de gemaakte kosten om het naar Nederland te halen etc.
Dit omdat de wereld dus niet meer belast wordt, je een kind dat anders zou sterven (of een slechte toekomst heeft) een toekomst biedt, en we toch genoeg mensen in Nederland overhouden om later konten af te vegen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:57

Vjestagirl schreef:
Als je goed had gelezen, had je gezien dat ik voorstelde om de kinderbijslag af te schaffen, behalve als je een kind uit een werelddeel helpt wat anders zou sterven etc. dat je daar dan een bijdrage voor ontvangt als bijdrage in de gemaakte kosten om het naar Nederland te halen etc.
Dit omdat de wereld dus niet meer belast wordt, je een kind dat anders zou sterven (of een slechte toekomst heeft) een toekomst biedt, en we toch genoeg mensen in Nederland overhouden om later konten af te vegen. :)

Dus de kinders uit afrika mogen later onze konten afvegen ;)

Laten we dan ook maar de huurtoeslag en de bijstand weg doen, is ook geen bijdrage aan de maatschappij en de ww al helemaal niet :roll:

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:59

ik snap jou eigenlijk wel.
maar wat als je er pas met 28 weken achterkomt dat je zwanger bent?
ongepland!
dan heb je weinig keus.
wij reden het wel maar gebruiken het om een dagje weg tegaan.
ik vind dit dus helemaal geen onzin.
als het er niet was zouden er een stuk minder kinderen zijn en sterft de mens nog eens uit :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 00:00

Ik ga er vanuit dat niemand voor zijn lol in de bijstand zit, zelfde voor de ww. Ik ga er vanuit dat je daar zit als het echt niet anders kan, de onvoorziene omstandigheden. En ik vind dat we daar best wat geld voor uit mogen trekken.

Er zullen kinders onze konten af moeten vegen, of we dat nou leuk vinden of niet. Heeft niets met discriminatie te maken, zoals jij wel impiceert.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 00:01

hanny_jelke schreef:
ongepland!
dan heb je weinig keus.
als het er niet was zouden er een stuk minder kinderen zijn en sterft de mens nog eens uit :+

Zoals ik al zei, daar heb ik al een oplossing voor gevonden.

En ik geloof dat er echt helemaal niemand problemen mee zou hebben als de mens uit zou sterven. Zou beter zijn voor de planeet. De enige die daar problemen mee heeft is de mens. En die is er dan niet meer, ergo: er is geen probleem.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 00:25

Vjestagirl schreef:
hanny_jelke schreef:
ongepland!
dan heb je weinig keus.

Zoals ik al zei, daar heb ik al een oplossing voor gevonden.

En ik geloof dat er echt helemaal niemand problemen mee zou hebben als de mens uit zou sterven. Zou beter zijn voor de planeet. De enige die daar problemen mee heeft is de mens. En die is er dan niet meer, ergo: er is geen probleem.

het uitsteven van de mens was als grapje bedoelt.
en wij reden het simpel weg niet zonder.
wij hebben ook maaar 1 inkomen zo lang ik geen werk heb.
en ik benal druk aan het zoeken.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 01:00

Mindim schreef:
Iedereen ontvangt kinderbijslag, ongeacht inkomen. Kind gebonden budget, is inkomensafhankelijk.

Van die 185 euro in het kwartaal, nou daar word je niet rijk van hoor.
Het is de enige wat ik krijg van de regering, dus laat maar mooi voortbestaan. Waarom zou ik het niet krijgen, terwijl ik wel bij draag aan een ander zijn pensioen, zorgtoeslag, huurtoeslag, uitkeringen, aan een ander zijn aow of wao en aan de studifinanciering van studenten.

@Vjestagirl, ik zit in veel kindertopics en kom jou daar vaak tegen. Vaak ben je negatief over kinderen en maak je duidelijk dat je ze niets vind om het vriendelijk uit te drukken. Als je het zo vervelend vind, waarom duik je dan elke keer op in dit soort topics? Ik heb altijd het idee, dat je de knuppel in het hoenderhok gooit.
Trouwens ik betaal mee aan jou studiefinanciering, niets aan te doen. Je krijgt minder omdat je ouders veel verdienen zeg je. Nou dat is dan toch goed, daar pleit je zelf ook voor? Ik hoop dat ik voor mijn kind later ook stufi krijg.
Werk je zelf? Heb je zelf al iets bijgedragen aan de maatschappij?

zo dat is nou net wat ik ook dacht ;)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 01:15

dat klopt ook.
wij kijgen bijden.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 01:20

Lalidan schreef:
toot schreef:
mijn standpunt is :als je geen kinderen kan veroorloven neem ze dan niet.

Dit is wel erg cru! Mijn moeder kreeg kinderen toen het financieel goed ging, mijn vader werkte fulltime. Echter zijn mijn ouders gescheiden toen ik 1 was, omdat mijn vader bepaalde trekjes begon te vertonen. Vanaf dat moment zat ze ineens met 4 kinderen in de bijstand! Nou, geloof me, dan heb je die kinderbijslag wel hard nodig hoor!!

.

Ik vind het ook erg cru gezegd. Mijn vader is verongelukt toen ik 6 jaar oud was. Mijn moeder moest in 1 keer 5 kinderen alleen groot brengen met 1 inkomen. Daarnaast mocht ze maar een x bedrag bijverdienen anders word het weer ingehouden bij de weduwe pensioen.

De kinderbijslag werdt gebruikt voor kleding en schoenen die in de uitverkoop waren.

Ik ben blij dat er nog kinderbijslag is. Vele gezinnen zitten in moeilijke situaties. En kleine beetjes helpen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 09:45

hanny_jelke schreef:
ongepland!
dan heb je weinig keus.

Dan moest je je kind maar ter adoptie afstaan stond er in een eerdere post... :\

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:20

Zoals ik al (3x) heb gezegt heb ik dat al geregeld. Dan hoef je niet zo verongelijkt te blijven doen Urielle. Ik vind dat als je zwanger bent en je kunt het kind niet betalen, je het beter af kunt staan dan het te houden en aan alle kanten van alles en iedereen hulp nodig hebt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:54

Wat je zelf doet moet je zelf weten, allemaal goed voor mij. Maar dit gaat over nationale politiek.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:57

Wat mij betreft mogen ze de kinderbijslag afschaffen. Dan ga ik liever voor gratis onderwijs.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:06

Ik vind het krijgen van kinderen één van de fundementele rechten van een mens. Als je het niet kan betalen dan maar geen kinderen is voor mij dan ook te kort door de bocht. Bovendien zoals al gezegd zijn er ook zoveel omstandigheden die je van te voren niet aan ziet komen. Kinderen heb je niet alleen op het moment dat je ervoor kiest.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:11

Iemand anders scheef het al mooi, het is geen recht, maar een voorrecht.

Als je ze niet kunt betalen dan heb je aan de kinderbijslag ook niet veel meer. Dan zou het erg verstandig zijn om te kiezen voor het kind en dat kan zijn door niet zwanger te raken. Een kind op de wereld zetten is zo moeilijk niet, maar je moet het wel kunnen verzorgen.
Dat er daarna dingen veranderen dat kan, maar bij voorbaat het al zo op de wereld zetten is wel erg egoïstisch.
En van mij mag kinderbijslag e ook af. Geef maar gratis studie tot aan de 18.
Dan weet je zeker dat het naar het kind gaat en niet naar dingen die niet ten goede komen aan het kind.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:16

Heb niet alles gelezen, maar ik heb nodig gestemd, al zit daar wel een nuance aan. Ik had ergens gauw gelezen dat er een gezin was waar kinderen kwamen toen het financieel goed ging. Dat was bij ons ook zo en toen had ik echt zoiets van oh, leuk, maar we hadden het niet echt nodig. Nu zit mijn man al een tijd zonder werk en dan is het wel fijn om af en toe een extra bijdrage te krijgen. En dan leven wij nog lang niet op bijstandsniveau. Ik denk verder dat er mensen zijn die met weinig financiele middelen hun kinderen beter kunnen opvoeden dan sommige mensen met veel geld. Dus om nou aan je inkomensniveau het recht om kinderen te krijgen te koppelen? Dan weet ik wel andere criteria...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:27

Krips schreef:
Ik vind het krijgen van kinderen één van de fundementele rechten van een mens. Als je het niet kan betalen dan maar geen kinderen is voor mij dan ook te kort door de bocht. Bovendien zoals al gezegd zijn er ook zoveel omstandigheden die je van te voren niet aan ziet komen. Kinderen heb je niet alleen op het moment dat je ervoor kiest.

Ik vind het nemen van kinderen geen recht maar een voorrecht. Als je het niet kan betalen ze niet nemen lijkt me eigenlijk niet meer dan logisch. JIJ wilt toch kinderen, dan moet JIJ ze toch ook betalen?

Als er door omstandigheden minder geld binnen komt (ziekte, arbeidsongeschiktheid etc) vind ik het wat anders...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:42

Ik begrijp nu even niet waarom mensen beginnen over gratis onderwijs, want dat is er dus al?
Op de basisschool heb je alleen de vrijwillige ouderbijdrage waarmee uitstapjes en activiteiten worden bekostigd.
Schoolboeken kosten op de middelbare school wel geld als je een school hebt waar ze aangeschaft moeten worden, maar veruit de meeste scholen hebben een boekenfonds waar je de boeken van huurt voor een jaar en er komt (vanaf volgend schooljaar?) ook een regeling aan over gratis schoolboeken. Dan zit je nog met eenmalige aanschaf zoals een rekenmachine en dat soort spul en dingen als pennen, tipex etc. Plus excursies. Voor gezinnen die het niet breed hebben is er ook voor dat soort dingen een financiering vanuit de overheid.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:48

Is dat dan al eens veranderd? Toen ik naar school ging koste de middelbare school ongeveer 1000 gulden schoolgeld (excl. boeken)
Als dat nu al gratis is, dan zeg ik, nog steeds kinderbijslag stoppen. De rest moet een gezin best zelf kunnen bekostigen. Niemand neemt kinderen met de reden dat ze later voor de maatschappij kunnen zorgen. Dat is waar mee geschermd wordt in dergelijke discussies. Maar dat is natuulijk geen reden voor kinderen. Die neem je omdat je dat als verrijking voor 2 mensen samen ziet, je graag een gezin hebt.
En dat is dus helemaal een eigen keuze, net zoveel keuze dan dat ik een paard heb. En daar hoeven andere mensen gewoon niet aan mee te betalen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:51

Het hebben van een paard of kind en gezin is toch wel heel iets anders.

Ik ben zelf nog te jong en ik weet ook niet hoe oud jij bent. Maar voor veel vrouwen is het krijgen van een kind wel gewoon een basisbehoefte. Het is een enorme natuurlijke kracht die een vrouw aangeeft dat ze er klaar voor is om een kindje te krijgen. Niet alle vrouwen hebben dit, je hebt natuurlijk uitzonderingen. Het is niet zo maar goh leuk zo een kleintje.. Kinderen krijgen is gewoon een instinct en dat staat los van economische factoren of zoiets dergerlijks.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:53

Krips schreef:

Waarom? Het is gewoon een keuze. Iets wat je graag wilt omdat je leven daarin voor je gevoel verrijkt. De een zal dat gevoel hebben bij een kind, de ander bij een hond of een paard.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:56

Vrouwen die graag een kindje willen maar waarbij dat niet lukt gaan door een hel. Het is geen keuze. Het is een behoefte. Het is zingeving. Het is de natuur. En de band tussen moeder en kind is toch niet te vergelijken met de band tussen hond en baasje.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:57

Krips schreef:

Tja maar in c komt het wel op hetzelfde neer. Je zet kinderen op de wereld of kiest voor een paard, dan moet je maar zien dat je ze kan bekostigen ook. Snap niet wat daar niet aan te snappen valt.

Kinderbijslag is heel goed voor bepaalde situaties (overlijden ouders, ziekte of handicap etc, tijdelijk bij bvb werkloosheid een van de ouder of langdurige ziekte van voorbijgaande aard)

Maar de norm zou toch moeten zijn dat elk gezin zich moet beredderen met hun eigen inkomsten. En gaat dat niet dan ben je dus niet solvabel genoeg en is een kind (ff heel cru gezegd) niet aan de orde.