Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
spoekie schreef:Fouten maken is menselijk en natuurlijk hoor je alleen de slechte verhalen komen. En natuurlijk zijn de ouders boos: hun kind is bij ze weggehaald.
Aan wie? De rechter (die hier toezicht op moet houden) blijkt in de praktijk niet de controlerende rol te hebben en het advies van jeugdzorg op te volgen. Wat betekent dat die verantwoording er feitelijk niet is.Citaat:en dit moet de medewerker achteraf dan kunnen verantwoorden.
Shadow0 schreef:spoekie schreef:Fouten maken is menselijk en natuurlijk hoor je alleen de slechte verhalen komen. En natuurlijk zijn de ouders boos: hun kind is bij ze weggehaald.
Heb je de voorbeelden in dit topic gelezen? Want dan zul je zien dat het in de meeste gevallen helemaal niet de ouders zijn die kritiek uiten, maar mensen die in hun omgeving zien hoe jeugdzorg in een aantal situaties gehandeld heeft. Ook staan er een aantal dingen in beschreven die heel objectief na te gaan zijn: zoals de caseload, het aantal wisselingen van voogden, wachtlijsten. Het gaat dus helemaal niet om 'boze ouders'. En het is jammer dat Jeugdzorg al die andere kritiek gewoon niet wil horen, en zo makkelijk vervalt in hetzelfde riedeltje 'je hoort het verhaal maar van 1 kant'.Aan wie? De rechter (die hier toezicht op moet houden) blijkt in de praktijk niet de controlerende rol te hebben en het advies van jeugdzorg op te volgen. Wat betekent dat die verantwoording er feitelijk niet is.Citaat:en dit moet de medewerker achteraf dan kunnen verantwoorden.
Ik moet zeggen dat je met je reactie (die aangeeft dat je je niet heel erg hebt verdiept in de kritiek) niet echt mijn gevoel wegneemt dat jeugdzorg zo vreselijk weinig kritisch is. Ze zijn zo overtuigd dat ze best wel zorgvuldig zijn... maar dat zijn ze gewoon te vaak niet. Dat is aan te tonen met talloze verhalen en onderbouwde cijfers. En toch wordt dat steeds weer weggeredeneerd.
spoekie schreef:Ik kan ook vertellen dat ik zeker weet dat iedereen vroeger dacht dat ons gezin heel netjes was en dat alles heel goed ging. Niets is minder waar, er was ontzettend veel ruzie en gedoe bij ons thuis. Uiterlijk is niet alles en dus mensen in de omgeving zeggen mij niet zoveel. Schijn bedriegt. Een vrolijk meisje kan huilen van binnen.
Citaat:Daarnaast zijn kinderen vrijwel altijd loyaal aan hun ouders, dus dat maakt het er ook niet gemakkelijk op. En dat mag ook wel gehoord worden.
Citaat:Er zijn heel simpel twee kanten. Maar waar het topic mee begon: met die uitzending. Sorry hoor, maar die vrouw beweert dat zij het hartstikke goed voor elkaar had en ineens wordt haar kind weggenomen. Dat geloof ik gewoon niet, want dat mag niet eens van de wet.
Citaat:En dat gebeurt bij veel meer zorginstellingen. Maar ipv klagen bij de overheid en de gemeente, worden de zorginstellingen compleet afgezeken. Je kiest niet zomaar voor dit zware beroep, dat doe je alleen als je echt wel motivatie hebt.
Citaat:Dat is ook verteld: waar één medewerker eerst 10 gezinnen had, heeft diezelfde medewerker er nu minstens 2x zoveel. En maar op die medewerker blijven zeiken. Ga eens naar de overheid en meldt dat die meer geld naar de zorg doorsluizen, zodat de kwaliteit hoog blijft.
Shadow0 schreef:spoekie schreef:Ik kan ook vertellen dat ik zeker weet dat iedereen vroeger dacht dat ons gezin heel netjes was en dat alles heel goed ging. Niets is minder waar, er was ontzettend veel ruzie en gedoe bij ons thuis. Uiterlijk is niet alles en dus mensen in de omgeving zeggen mij niet zoveel. Schijn bedriegt. Een vrolijk meisje kan huilen van binnen.
Ongetwijfeld, maar daar heeft het dus niks mee te maken.Citaat:Daarnaast zijn kinderen vrijwel altijd loyaal aan hun ouders, dus dat maakt het er ook niet gemakkelijk op. En dat mag ook wel gehoord worden.
Waarom? Daar gaat de kritiek niet (alleen) over.Citaat:Er zijn heel simpel twee kanten. Maar waar het topic mee begon: met die uitzending. Sorry hoor, maar die vrouw beweert dat zij het hartstikke goed voor elkaar had en ineens wordt haar kind weggenomen. Dat geloof ik gewoon niet, want dat mag niet eens van de wet.
Persoonlijk geloof ik best dat er wat nuance is maar
- in noodsituaties mag het dus wel (dit wordt achteraf dan getoetst bij de rechter, maar zoals ik al zei, de rechter volgt hier vrijwel altijd het advies van Jeugdzorg en laat de feitelijke beoordeling dus ook aan Jeugdzorg)
- het kind heeft een ontwikkelingsstoornis (als ik het me goed herinner, ik heb de aflevering een tijd geleden gezien) waardoor het gedrag zeker uitnodigt tot een andere interpretatie.
- bij een vervolgprocedure is de ouder in het gelijk gesteld.
Maar dan nog gaat het daar niet alleen om. Want of een uithuisplaatsing terecht is, dat weet je als buitenstaander niet goed. Maar de vele voogdwisselingen, waarvan enkele zich nooit voorgesteld hebben, dat zijn gewoon dingen die je op kunt zoeken. Als er details in het dossier staan die bij een beslissing niet worden meegenomen, dan is dat na te zoeken in de verantwoording. Als afspraken worden vastgelegd maar niet worden nagekomen, dan is dit te controleren. De subjectieve beleving van wanneer is ingrijpen van Jeugdzorg terecht of niet, die is heel moeilijk in te schatten. Maar de rest is simpel en aantoonbaar onzorgvuldig handelen.Citaat:En dat gebeurt bij veel meer zorginstellingen. Maar ipv klagen bij de overheid en de gemeente, worden de zorginstellingen compleet afgezeken. Je kiest niet zomaar voor dit zware beroep, dat doe je alleen als je echt wel motivatie hebt.
... en zo externaliseren ze de kritiek steeds weer. Wat ik zwak vind. Ik ben absoluut voor meer middelen voor de jeugdzorg, want ik vind het heel belangrijk. En ik geloof ook beslist dat er goede mensen rondlopen. Maar kritiek wordt zo makkelijk weggeredeneerd en dat vind ik heel kwalijk - want naast voldoende middelen moet ook de cultuur van de jeugdzorg m.i. veranderen. Die sfeer is nu nog heel erg in verdedigen, wegredeneren, de schuld bij de ander leggen.Citaat:Dat is ook verteld: waar één medewerker eerst 10 gezinnen had, heeft diezelfde medewerker er nu minstens 2x zoveel. En maar op die medewerker blijven zeiken. Ga eens naar de overheid en meldt dat die meer geld naar de zorg doorsluizen, zodat de kwaliteit hoog blijft.
Ik zeur dan inderdaad ook liever over de organisatie als geheel dan over een individuele medewerkerMaar meer geld is niet automatisch ook meer kwaliteit... en daar moet men wel echt serieus mee aan de slag.
Shadow0 schreef:Ilja000 schreef:Maar het is wel een reden om te stoppen met elkaar te beschuldigen 'het ligt aan bjz' of juist niet.
Maar het punt is: de jeugdzorg moet veranderen.
Ilja000 schreef:Mee eens. Bovendien gebeurd het meeste bij Jeugdzorg achter gesloten deuren en is het grootste deel deelnemers uit dit topic (evenals ikzelf) afhankelijk van berichten in de media of gekleurd door ervaringen in (nabije) omgeving. 1 of 2 casussen geven nog niet de lijn van het beleid aan natuurlijk.
Shadow0 schreef:Ilja000 schreef:Mee eens. Bovendien gebeurd het meeste bij Jeugdzorg achter gesloten deuren en is het grootste deel deelnemers uit dit topic (evenals ikzelf) afhankelijk van berichten in de media of gekleurd door ervaringen in (nabije) omgeving. 1 of 2 casussen geven nog niet de lijn van het beleid aan natuurlijk.
Maar nogmaals: de cijfers over bv caseload en voogdwisselingen zijn NIET gekleurd, NIET gebaseerd op 1 of 2 casussen en WEL zorgwekkend. Maar dat wordt elke keer weggeredeneerd, of eigenlijk genegeerd, door de kritiek weer te verplaatsen naar de 'gekleurde verhalen van de ouders'... hier in het topic gebeurt dat, maar in vele discussies, gesprekken en debatten die er zijn gevoerd met de Jeugdzorg (en nee, niet door mij, maar door mensen die daar beleidsmatig mee te maken hebben, nav de kamervragen bv) gebeurt dat ook. Dat alleen al wekt bij mij de indruk dat Jeugdzorg het gewoon niet snapt. En da's knap zorgelijk.
Ilja000 schreef:Nee, je ontwijkt mijn vraag. Wat moet er concreet veranderen?
Shadow0 schreef:Ik kan wel richtingen bedenken waarin verbeteringen mogelijk zijn, maar dat zijn geen kant en klare oplossingen. Belangrijkste zou zijn meer ruimte om kritisch naar je eigen en andermans handelen te blijven kijken, waarin men zich meer bewust is van de problemen van jeugdzorg, minder wegredeneren van kritiek en meer aanvaarden daarvan. En verder om meer te investeren in beter gekwalificeerd personeel (en dat is wat genuanceerder dan de manier waarop jij het voorstelde, de foute eruit en dan een paar 'goeie' van de boom plukken.) Goeie opleiding en meer begeleiding zijn ook erg belangrijk. Personeel goed houden is een continue investering, de juiste mensen aannemen en dan verwachten dat de rest vanzelf gaat is naief en een vrij zeker recept voor nieuwe problemen.