Bureau Jeugdzorg, een goede zaak?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Bureau Jeugdzorg, een goede zaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:02

die snap ik niet......... kan je dat toelichten?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:12

In het bedrijfsleven lopen ook genoeg onkundige mensen rond... Daar vindt helemaal niet zoveel selectie plaats als men graag zou willen geloven. Er zijn veel bedrijven die slecht werk leveren en toch winst maken. Er zijn veel mensen in dienst bij bedrijven die niet bijzonder goed functioneren... en die blijven er over het algemeen toch gewoon zitten. (En nog veel meer mensen functioneren op een deel van het werk dat ze doen wel goed, en op een deel niet. 't Zijn net mensen, wat dat betreft.)

Dus waarom zou je dat als voorbeeld nemen van hoe het wel moet? Daar zit ook genoeg scheef... het doorsnee bedrijf zou ik echt niet voldoende vertrouwen om beslissingen te nemen als waar de jeugdzorgers voor staan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:17

ik denk dat je gelijk hebt als je het hebt over de mulitnationals :)

maar in het MKB komen slecht presterende werknemers weinig voor hoor :) en het MKB is een grote vertegenwoordiger van de arbeidsmarkt :)

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:30

En nu heb ik een vraag.. hoeveel weet jij nou echt van BJZ? Behalve wat verhalen in een topic?

Fouten maken is menselijk en natuurlijk hoor je alleen de slechte verhalen komen. En natuurlijk zijn de ouders boos: hun kind is bij ze weggehaald.
Ik studeer voor maatschappelijk werk en ook Bureau Jeugdzorg is bij ons komen voorlichten en wij hebben sociale wetgeving. Een voogd mag NOOIT zomaar een kind wegnemen, tenzij het echt crisis is en dit moet de medewerker achteraf dan kunnen verantwoorden. Ze doen dit zelfs liever niet dan wel. Het is namelijk heel erg schadelijk voor een kind en een kind zal zelf altijd liever bij zijn ouders willen blijven. Voor een 'normale' uithuisplaatsing moet eerst alles besproken worden met het team en de rechter moet toestemming geven. Dit wordt niet bepaald door één medewerker. Dus denk maar niet dat dit gemakkelijk is. De wetgeving maakt het heel moeilijk en daardoor in sommige gevallen weer te moeilijk. Het is weer lekker gemakkelijk om BJZ te lopen uitkotsen, terwijl veel mensen niet eens beseffen hoe moeilijk het is. Mensen kunnen zich anders voordoen dan ze werkelijk zijn en jij moet het maar goed in zien te schatten. Zo niet, komt het op het nieuws. Zo wel, zal niemand er ooit nog iets over horen..
Bureau Jeugdzorg heeft net als de politie te maken met veel wetgevingen, die hun werk niet altijd gemakkelijker te maken. Zo'n instelling is dus echt niet te vergelijken met een normaal bedrijf..
Daarnaast hebben ze hier iig strenge regels, zoals dat je pas in je derde jaar stage mag komen lopen en eerder niet. Dit is ook gedaan om een bepaald minimum aan deskundigheid te kunnen bieden. Iig hier in Eindhoven e.o..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:40

spoekie schreef:
Fouten maken is menselijk en natuurlijk hoor je alleen de slechte verhalen komen. En natuurlijk zijn de ouders boos: hun kind is bij ze weggehaald.

Heb je de voorbeelden in dit topic gelezen? Want dan zul je zien dat het in de meeste gevallen helemaal niet de ouders zijn die kritiek uiten, maar mensen die in hun omgeving zien hoe jeugdzorg in een aantal situaties gehandeld heeft. Ook staan er een aantal dingen in beschreven die heel objectief na te gaan zijn: zoals de caseload, het aantal wisselingen van voogden, wachtlijsten. Het gaat dus helemaal niet om 'boze ouders'. En het is jammer dat Jeugdzorg al die andere kritiek gewoon niet wil horen, en zo makkelijk vervalt in hetzelfde riedeltje 'je hoort het verhaal maar van 1 kant'.

Citaat:
en dit moet de medewerker achteraf dan kunnen verantwoorden.
Aan wie? De rechter (die hier toezicht op moet houden) blijkt in de praktijk niet de controlerende rol te hebben en het advies van jeugdzorg op te volgen. Wat betekent dat die verantwoording er feitelijk niet is.

Ik moet zeggen dat je met je reactie (die aangeeft dat je je niet heel erg hebt verdiept in de kritiek) niet echt mijn gevoel wegneemt dat jeugdzorg zo vreselijk weinig kritisch is. Ze zijn zo overtuigd dat ze best wel zorgvuldig zijn... maar dat zijn ze gewoon te vaak niet. Dat is aan te tonen met talloze verhalen en onderbouwde cijfers. En toch wordt dat steeds weer weggeredeneerd.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:45

Uhm... kunnen we dan concluderen dat waar mensen werken fouten gemaakt worden? En hoe groter cq logger het orgaan hoe moeilijker te verbeteren? Niet alle ouders hebben een schoon blazoen en niet alle medewerkers. Nee, dat praat het niet goed, absoluut niet, want het kind is en blijft de dupe. Maar het is wel een reden om te stoppen met elkaar te beschuldigen 'het ligt aan bjz' of juist niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:47

Ilja000 schreef:
Maar het is wel een reden om te stoppen met elkaar te beschuldigen 'het ligt aan bjz' of juist niet.

Maar het punt is: de jeugdzorg moet veranderen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:49

BJZ.. :r

heb het zelf meegemaakt, en de buren ook.
nee, nooit meer wil ik in contact komen met jeugdzorg..

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:51

Shadow0 schreef:
spoekie schreef:

Heb je de voorbeelden in dit topic gelezen? Want dan zul je zien dat het in de meeste gevallen helemaal niet de ouders zijn die kritiek uiten, maar mensen die in hun omgeving zien hoe jeugdzorg in een aantal situaties gehandeld heeft. Ook staan er een aantal dingen in beschreven die heel objectief na te gaan zijn: zoals de caseload, het aantal wisselingen van voogden, wachtlijsten. Het gaat dus helemaal niet om 'boze ouders'. En het is jammer dat Jeugdzorg al die andere kritiek gewoon niet wil horen, en zo makkelijk vervalt in hetzelfde riedeltje 'je hoort het verhaal maar van 1 kant'.

Citaat:
en dit moet de medewerker achteraf dan kunnen verantwoorden.
Aan wie? De rechter (die hier toezicht op moet houden) blijkt in de praktijk niet de controlerende rol te hebben en het advies van jeugdzorg op te volgen. Wat betekent dat die verantwoording er feitelijk niet is.

Ik moet zeggen dat je met je reactie (die aangeeft dat je je niet heel erg hebt verdiept in de kritiek) niet echt mijn gevoel wegneemt dat jeugdzorg zo vreselijk weinig kritisch is. Ze zijn zo overtuigd dat ze best wel zorgvuldig zijn... maar dat zijn ze gewoon te vaak niet. Dat is aan te tonen met talloze verhalen en onderbouwde cijfers. En toch wordt dat steeds weer weggeredeneerd.

Luister, ik hoor zelf niet bij Jeugdzorg. Ik heb daar ook geen enkele banden mee. Maar ik heb zelf in mijn omgeving ook weer positieve ervaringen met Jeugdzorg.
Ik kan ook vertellen dat ik zeker weet dat iedereen vroeger dacht dat ons gezin heel netjes was en dat alles heel goed ging. Niets is minder waar, er was ontzettend veel ruzie en gedoe bij ons thuis. Uiterlijk is niet alles en dus mensen in de omgeving zeggen mij niet zoveel. Schijn bedriegt. Een vrolijk meisje kan huilen van binnen.

Ik zeg niet dat er geen fouten gemaakt worden, want dat geloof ik echt meteen. Wat ik alleen wil zeggen is dat dit mensen zijn, die moeten proberen in te schatten hoe een ander is. Dat is verschrikkelijk moeilijk. Mensen kunnen liegen, bedriegen en manipuleren. Daarnaast zijn kinderen vrijwel altijd loyaal aan hun ouders, dus dat maakt het er ook niet gemakkelijk op. En dat mag ook wel gehoord worden. Er zijn heel simpel twee kanten. Maar waar het topic mee begon: met die uitzending. Sorry hoor, maar die vrouw beweert dat zij het hartstikke goed voor elkaar had en ineens wordt haar kind weggenomen. Dat geloof ik gewoon niet, want dat mag niet eens van de wet.

Wat mij zo tegenstaat is dat Jeugdzorg uitgekotst wordt door een paar verhalen van mensen. Maar de kant van Jeugdzorg wordt ook niet goed bekeken. Zij krijgen steeds minder tijd en steeds minder personeel voor hetzelfde werk, ze mogen steeds minder van de wet en als het daardoor een zooitje wordt, krijgen zij ook nog op hun schuld. Ze worden ook gewoon keihard klemgezet door de overheid. En dat gebeurt bij veel meer zorginstellingen. Maar ipv klagen bij de overheid en de gemeente, worden de zorginstellingen compleet afgezeken. Je kiest niet zomaar voor dit zware beroep, dat doe je alleen als je echt wel motivatie hebt. Maar helaas, blijven het mensen, die soms ook fouten maken en steed meer papierwerk te verwerken krijgen. Er zijn ook veel klachten vanuit de zorg dat er geen tijd meer voor de mensen is, want ze moeten te veel papierwerk verwerken en er is te weinig personeel om het aantal gezinnen goed te kunnen verdelen. Dat is ook verteld: waar één medewerker eerst 10 gezinnen had, heeft diezelfde medewerker er nu minstens 2x zoveel. En maar op die medewerker blijven zeiken. Ga eens naar de overheid en meldt dat die meer geld naar de zorg doorsluizen, zodat de kwaliteit hoog blijft.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:51

jeugdzorg is gewoon overbezet,
14 kinderen op 1 voogd bijvoorbeeld.
ik heb 6 jaar in jeugdzorg gezeten en door tijd tekort moest
ik in een detentie centrum wonen tussen de `criminelen`,.
en wat had ik gedaan?
niets. ik had geen ouders.

ik moest elk alf jaar verhuizen en alles wat ik graag wou zoals een pleeggezin
of naar school werd onder het mom trauma in de prullebak geworpen.

ik heb in totaal 5 voogden gehad , van de slechtste tot de beste,
er zitten goede voogden tussen ze zijn alleen schaars.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:07

spoekie schreef:
Ik kan ook vertellen dat ik zeker weet dat iedereen vroeger dacht dat ons gezin heel netjes was en dat alles heel goed ging. Niets is minder waar, er was ontzettend veel ruzie en gedoe bij ons thuis. Uiterlijk is niet alles en dus mensen in de omgeving zeggen mij niet zoveel. Schijn bedriegt. Een vrolijk meisje kan huilen van binnen.

Ongetwijfeld, maar daar heeft het dus niks mee te maken.

Citaat:
Daarnaast zijn kinderen vrijwel altijd loyaal aan hun ouders, dus dat maakt het er ook niet gemakkelijk op. En dat mag ook wel gehoord worden.

Waarom? Daar gaat de kritiek niet (alleen) over.

Citaat:
Er zijn heel simpel twee kanten. Maar waar het topic mee begon: met die uitzending. Sorry hoor, maar die vrouw beweert dat zij het hartstikke goed voor elkaar had en ineens wordt haar kind weggenomen. Dat geloof ik gewoon niet, want dat mag niet eens van de wet.

Persoonlijk geloof ik best dat er wat nuance is maar
- in noodsituaties mag het dus wel (dit wordt achteraf dan getoetst bij de rechter, maar zoals ik al zei, de rechter volgt hier vrijwel altijd het advies van Jeugdzorg en laat de feitelijke beoordeling dus ook aan Jeugdzorg)
- het kind heeft een ontwikkelingsstoornis (als ik het me goed herinner, ik heb de aflevering een tijd geleden gezien) waardoor het gedrag zeker uitnodigt tot een andere interpretatie.
- bij een vervolgprocedure is de ouder in het gelijk gesteld.

Maar dan nog gaat het daar niet alleen om. Want of een uithuisplaatsing terecht is, dat weet je als buitenstaander niet goed. Maar de vele voogdwisselingen, waarvan enkele zich nooit voorgesteld hebben, dat zijn gewoon dingen die je op kunt zoeken. Als er details in het dossier staan die bij een beslissing niet worden meegenomen, dan is dat na te zoeken in de verantwoording. Als afspraken worden vastgelegd maar niet worden nagekomen, dan is dit te controleren. De subjectieve beleving van wanneer is ingrijpen van Jeugdzorg terecht of niet, die is heel moeilijk in te schatten. Maar de rest is simpel en aantoonbaar onzorgvuldig handelen.

Citaat:
En dat gebeurt bij veel meer zorginstellingen. Maar ipv klagen bij de overheid en de gemeente, worden de zorginstellingen compleet afgezeken. Je kiest niet zomaar voor dit zware beroep, dat doe je alleen als je echt wel motivatie hebt.

... en zo externaliseren ze de kritiek steeds weer. Wat ik zwak vind. Ik ben absoluut voor meer middelen voor de jeugdzorg, want ik vind het heel belangrijk. En ik geloof ook beslist dat er goede mensen rondlopen. Maar kritiek wordt zo makkelijk weggeredeneerd en dat vind ik heel kwalijk - want naast voldoende middelen moet ook de cultuur van de jeugdzorg m.i. veranderen. Die sfeer is nu nog heel erg in verdedigen, wegredeneren, de schuld bij de ander leggen.

Citaat:
Dat is ook verteld: waar één medewerker eerst 10 gezinnen had, heeft diezelfde medewerker er nu minstens 2x zoveel. En maar op die medewerker blijven zeiken. Ga eens naar de overheid en meldt dat die meer geld naar de zorg doorsluizen, zodat de kwaliteit hoog blijft.

Ik zeur dan inderdaad ook liever over de organisatie als geheel dan over een individuele medewerker :j Maar meer geld is niet automatisch ook meer kwaliteit... en daar moet men wel echt serieus mee aan de slag.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:21

Shadow0 schreef:
spoekie schreef:

Ongetwijfeld, maar daar heeft het dus niks mee te maken.

Citaat:
Daarnaast zijn kinderen vrijwel altijd loyaal aan hun ouders, dus dat maakt het er ook niet gemakkelijk op. En dat mag ook wel gehoord worden.

Waarom? Daar gaat de kritiek niet (alleen) over.

Citaat:
Er zijn heel simpel twee kanten. Maar waar het topic mee begon: met die uitzending. Sorry hoor, maar die vrouw beweert dat zij het hartstikke goed voor elkaar had en ineens wordt haar kind weggenomen. Dat geloof ik gewoon niet, want dat mag niet eens van de wet.

Persoonlijk geloof ik best dat er wat nuance is maar
- in noodsituaties mag het dus wel (dit wordt achteraf dan getoetst bij de rechter, maar zoals ik al zei, de rechter volgt hier vrijwel altijd het advies van Jeugdzorg en laat de feitelijke beoordeling dus ook aan Jeugdzorg)
- het kind heeft een ontwikkelingsstoornis (als ik het me goed herinner, ik heb de aflevering een tijd geleden gezien) waardoor het gedrag zeker uitnodigt tot een andere interpretatie.
- bij een vervolgprocedure is de ouder in het gelijk gesteld.

Maar dan nog gaat het daar niet alleen om. Want of een uithuisplaatsing terecht is, dat weet je als buitenstaander niet goed. Maar de vele voogdwisselingen, waarvan enkele zich nooit voorgesteld hebben, dat zijn gewoon dingen die je op kunt zoeken. Als er details in het dossier staan die bij een beslissing niet worden meegenomen, dan is dat na te zoeken in de verantwoording. Als afspraken worden vastgelegd maar niet worden nagekomen, dan is dit te controleren. De subjectieve beleving van wanneer is ingrijpen van Jeugdzorg terecht of niet, die is heel moeilijk in te schatten. Maar de rest is simpel en aantoonbaar onzorgvuldig handelen.

Citaat:
En dat gebeurt bij veel meer zorginstellingen. Maar ipv klagen bij de overheid en de gemeente, worden de zorginstellingen compleet afgezeken. Je kiest niet zomaar voor dit zware beroep, dat doe je alleen als je echt wel motivatie hebt.

... en zo externaliseren ze de kritiek steeds weer. Wat ik zwak vind. Ik ben absoluut voor meer middelen voor de jeugdzorg, want ik vind het heel belangrijk. En ik geloof ook beslist dat er goede mensen rondlopen. Maar kritiek wordt zo makkelijk weggeredeneerd en dat vind ik heel kwalijk - want naast voldoende middelen moet ook de cultuur van de jeugdzorg m.i. veranderen. Die sfeer is nu nog heel erg in verdedigen, wegredeneren, de schuld bij de ander leggen.

Citaat:
Dat is ook verteld: waar één medewerker eerst 10 gezinnen had, heeft diezelfde medewerker er nu minstens 2x zoveel. En maar op die medewerker blijven zeiken. Ga eens naar de overheid en meldt dat die meer geld naar de zorg doorsluizen, zodat de kwaliteit hoog blijft.

Ik zeur dan inderdaad ook liever over de organisatie als geheel dan over een individuele medewerker :j Maar meer geld is niet automatisch ook meer kwaliteit... en daar moet men wel echt serieus mee aan de slag.

Ik kan je iig vertellen dat er veel veranderingen worden doorgevoerd in de opleiding om de kwaliteit van nieuwe hulpverleners te verbeteren. :)

Ik hoor je wel en je hebt ook zeker een punt. Maar dan nog, het blijven mensen. Helaas zitten er ook rotte appels tussen, maar ook de goeden mogen wel gezien worden en ik heb het gevoel dat die vergeten worden. En dat vind ik gewoon jammer. Daarnaast wordt toch ook de invloed van de overheid onderschat. Ze zitten voor een groot deel ook gewoon klem. Vergeet niet, dat wanneer een ouder naar de rechter stapt, de verantwoordelijke voogd zich altijd moeten kunnen verantwoorden en anders zijn/haar baan kwijt is. Aangezien ouders meestal niet al te blij zijn met het weghalen van hun kind, gaat een medewerker echt niet snel over op zulke dingen.

Maar meer geld betekent wel de mogelijkheden tot het ontwikkelen van kwaliteit. Cursussen en voldoende mensen, zodat niet alle medewerkers na een paar jaar overspannen zijn, Want besef wel dat dit beroep een stuk zwaarder is dan bij een gewoon bedrijf werken over het algemeen gezien..
En alle medewerkers voldoende tijd hebben voor de papierwinkel en de mensen zelf, zodat ook die rotzooi een stuk minder wordt.

En als laatste is Jeugdzorg ook afhankelijk van andere instellingen en van het aantal beschikbare plekken om kinderen evt. te plaatsen.

Maar mijn grote vraag: hoe weet jij zo zeker dat Jeugdzorg niet kritisch genoeg is? Ken je het echte beleid daar? Weet je met welke veranderingen ze bezig zijn? Want ik geloof namelijk niet dat Jeugdzorg niet kritisch is, mijn hele opleiding draait om kritsch naar jezelf toe zijn, dus dat zou tegenstrijdig zijn..

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:36

Shadow0 schreef:
Ilja000 schreef:
Maar het is wel een reden om te stoppen met elkaar te beschuldigen 'het ligt aan bjz' of juist niet.

Maar het punt is: de jeugdzorg moet veranderen.

Nee. Dat is jouw punt. En jeugdzorg blijkt uit deze discussie al een veel te groot begrip. Want waar ligt dan dat stukje dat moet veranderen. WAT moet er dan veranderen? Concreet? Management? Uitvoerend? Beleid?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:40

[quote="spoekie]
Ik kan je iig vertellen dat er veel veranderingen worden doorgevoerd in de opleiding om de kwaliteit van nieuwe hulpverleners te verbeteren. :)

Ik hoor je wel en je hebt ook zeker een punt. Maar dan nog, het blijven mensen. Helaas zitten er ook rotte appels tussen, maar ook de goeden mogen wel gezien worden en ik heb het gevoel dat die vergeten worden. En dat vind ik gewoon jammer. Daarnaast wordt toch ook de invloed van de overheid onderschat. Ze zitten voor een groot deel ook gewoon klem. Vergeet niet, dat wanneer een ouder naar de rechter stapt, de verantwoordelijke voogd zich altijd moeten kunnen verantwoorden en anders zijn/haar baan kwijt is. Aangezien ouders meestal niet al te blij zijn met het weghalen van hun kind, gaat een medewerker echt niet snel over op zulke dingen.

Maar meer geld betekent wel de mogelijkheden tot het ontwikkelen van kwaliteit. Cursussen en voldoende mensen, zodat niet alle medewerkers na een paar jaar overspannen zijn, Want besef wel dat dit beroep een stuk zwaarder is dan bij een gewoon bedrijf werken over het algemeen gezien..
En alle medewerkers voldoende tijd hebben voor de papierwinkel en de mensen zelf, zodat ook die rotzooi een stuk minder wordt.

En als laatste is Jeugdzorg ook afhankelijk van andere instellingen en van het aantal beschikbare plekken om kinderen evt. te plaatsen.

Maar mijn grote vraag: hoe weet jij zo zeker dat Jeugdzorg niet kritisch genoeg is? Ken je het echte beleid daar? Weet je met welke veranderingen ze bezig zijn? Want ik geloof namelijk niet dat Jeugdzorg niet kritisch is, mijn hele opleiding draait om kritsch naar jezelf toe zijn, dus dat zou tegenstrijdig zijn..[/quote]

Mee eens. Bovendien gebeurd het meeste bij Jeugdzorg achter gesloten deuren en is het grootste deel deelnemers uit dit topic (evenals ikzelf) afhankelijk van berichten in de media of gekleurd door ervaringen in (nabije) omgeving. 1 of 2 casussen geven nog niet de lijn van het beleid aan natuurlijk.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:37

Ik weet niet hoor, maar ik heb als groepswerker op een crisisgroep natuurlijk veelvuldig contact met BJZ en gezien de grote doorstroom ook met een groot scala aan professionals.

En natuurlijk kan ik voorbeelden geven van minder prettige samenwerking of 'zaken' die niet zijn gelopen zoals had gemoeten.
Maar er zijn gelukkig ook nog ouders die blij zijn met onze hulp, ondanks zij vooraf grote weerstand tegen de hulpverlening lieten zien.

Want wij helpen ook nog gezinnen hoor. We zijn geen monsters.
Ik werk binnen de jeugdbescherming, en ik kan zeggen dat mijn hele team zich 200% inzet!
Wanneer mogelijk, gaat het kind terug naar huis na de uitplaatsing. Zoek maar eens op, de landelijke ontwikkelingen. Alles is gericht op de context, het gezin als systeem, waarbij het gezin als grote kracht en beschermingsfactor wordt gezien.
De hulpverlening is gericht op de krachten versterking binnen het gezin en netwerk en dat vind ik mooi.

Helaas gebeurt het ook wel eens dat een kind op een groep wordt geplaatst terwijl ik van mening ben dat het kind mogelijkheden heeft om binnen een gezinssetting te kunnen functioneren.
Of wordt een kind thuisgeplaatst terwijl ik denk dat de ouders nog opvoedingsmoe zijn en er eigenlijk nog niet aan toe zijn.
Maar gelukkig gaat het overgrote deel goed, en dat mag ook genoemd worden.

Ach, ik doe mijn best en zet me met heel mijn kunnen in. Ik vind het werk gewoon mooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 08:15

Nou ik heb direct met ze te maken, ben geen boze ouder, maar ik heb geen woorden voor de onprofessionaliteit van deze organisatie en de mensen die er werken. In twee maanden tijd met vier voogden te maken gehad, beleid is iets wat er niet lijkt te zijn. Laat staan dat deze vier voogden een gesprek met het kind hebben gehad. De laatste toevallig gisteren, maar dan zijn we ook alweer bijna drie maanden verder. Kinderen die beschadigd zijn, zijn kwetsbaar. En pretendeer dan niet als organisatie het het beste te weten, want dat is pertinent niet zo.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:12

Ilja000 schreef:
Mee eens. Bovendien gebeurd het meeste bij Jeugdzorg achter gesloten deuren en is het grootste deel deelnemers uit dit topic (evenals ikzelf) afhankelijk van berichten in de media of gekleurd door ervaringen in (nabije) omgeving. 1 of 2 casussen geven nog niet de lijn van het beleid aan natuurlijk.

Maar nogmaals: de cijfers over bv caseload en voogdwisselingen zijn NIET gekleurd, NIET gebaseerd op 1 of 2 casussen en WEL zorgwekkend. Maar dat wordt elke keer weggeredeneerd, of eigenlijk genegeerd, door de kritiek weer te verplaatsen naar de 'gekleurde verhalen van de ouders'... hier in het topic gebeurt dat, maar in vele discussies, gesprekken en debatten die er zijn gevoerd met de Jeugdzorg (en nee, niet door mij, maar door mensen die daar beleidsmatig mee te maken hebben, nav de kamervragen bv) gebeurt dat ook. Dat alleen al wekt bij mij de indruk dat Jeugdzorg het gewoon niet snapt. En da's knap zorgelijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:36

@Milo
Kan (mag) je ook "hulp" van BJZ weigeren?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:21

Shadow0 schreef:
Ilja000 schreef:

Maar nogmaals: de cijfers over bv caseload en voogdwisselingen zijn NIET gekleurd, NIET gebaseerd op 1 of 2 casussen en WEL zorgwekkend. Maar dat wordt elke keer weggeredeneerd, of eigenlijk genegeerd, door de kritiek weer te verplaatsen naar de 'gekleurde verhalen van de ouders'... hier in het topic gebeurt dat, maar in vele discussies, gesprekken en debatten die er zijn gevoerd met de Jeugdzorg (en nee, niet door mij, maar door mensen die daar beleidsmatig mee te maken hebben, nav de kamervragen bv) gebeurt dat ook. Dat alleen al wekt bij mij de indruk dat Jeugdzorg het gewoon niet snapt. En da's knap zorgelijk.

Nee, je ontwijkt mijn vraag. Wat moet er concreet veranderen? Wisselende voogden - fout van voogd (oncapabele mensen) of fout van hen die het beleid maken? Zo ook de rest van je verhaal: ontwijkt de vraag wat er daadwerkelijk moet veranderen.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:52

Shadow: je hebt helemaal gelijk dat er veel mis is organisatorisch gezien hoor, en dat er veel moet veranderen...
Laatst bijgewerkt door zimbabwe op 18-03-10 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:54

Ik heb hier ervaring mee en ik ben inderdaad door bureau jeugdzorg uit huis geplaatst en heb een voogd toegewezen gekregen inmiddels woon ik wel weer thuis.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:49

Ilja000 schreef:
Nee, je ontwijkt mijn vraag. Wat moet er concreet veranderen?

Ik weet bijna zeker dat ik dit al eens beschreven heb, ik ga even vissen.

Shadow0 schreef:
Ik kan wel richtingen bedenken waarin verbeteringen mogelijk zijn, maar dat zijn geen kant en klare oplossingen. Belangrijkste zou zijn meer ruimte om kritisch naar je eigen en andermans handelen te blijven kijken, waarin men zich meer bewust is van de problemen van jeugdzorg, minder wegredeneren van kritiek en meer aanvaarden daarvan. En verder om meer te investeren in beter gekwalificeerd personeel (en dat is wat genuanceerder dan de manier waarop jij het voorstelde, de foute eruit en dan een paar 'goeie' van de boom plukken.) Goeie opleiding en meer begeleiding zijn ook erg belangrijk. Personeel goed houden is een continue investering, de juiste mensen aannemen en dan verwachten dat de rest vanzelf gaat is naief en een vrij zeker recept voor nieuwe problemen.

Samengevat:
- erkennen dat de toezicht / controle door de rechter in de praktijk niet voldoende is, en dus moet jeugdzorg die toetsing achteraf overnemen.
- erkennen dat er zeker wel gronden zijn voor de klachten
- lagere werkdruk voor de werknemers
- investeren en blijven investeren in goede mensen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:00

Ik heb even getwijfeld of ik hier moet reageren, maar ik heb besloten het toch maar te doen. Ik werk heel erg dicht op bureau jeugdzorg en mijn post is op het randje van mijn bewegingsvrijheid zullen we maar zeggen.

Eerst even een paar misverstanden uit de wereld helpen:
1. er is geen sprake van 'bureau jeugdzorg' er zijn 12 bureaus jeugdzorg in NL. Dat betekent dat het heel lastig is om een algemeen oordeel te vellen over het functioneren van bureau jeugdzorg in het algemeen. Bureau jeugdzorg Flevoland kan bijvoorbeeld wel 100% functioneren, terwijl ze er in Limburg bijvoorbeeld een potje van maken. Dat zijn gewoon twee losse organisaties, alleen verbonden doordat ze allebei de wet op de jeugdzorg uitvoeren.

2. Ik las ergens dat mensen alleen maar jonge meiden zien werken bij BJ. Gezien de personeelsstatjes heb je dan net een select gezelschap voor je gehad, want het overgrote deel van de werknemers bij BJ is boven de 30 ( zelfs boven de 40 ).

3. Gezinsvoogdij en uithuisplaatsing is slechts een (klein) onderdeel van het werk van BJ. Een steeds groter deel richt zich meer op het preventieve deel van de jeugdzorg. Het grootste deel van de cases wordt afgedaan zonder dat er sprake is van voogdij, bij slechts een zeer beperkt aantal cases wordt uithuisplaatsing toegepast.

4. Ik zag ergens de vraag of hulp van BJ verplicht was. In principe niet, maar als je niet meewerkt kan, met de nadruk op kan, BJ wel zorgen dat het moet. Als er sprake is van een rechterlijk bevel ( bijvoorbeeld bij uithuisplaatsing ) ben je wel verplicht mee te werken, indien je dit niet doet, ben je strafbaar.

5. ShadowO gaf aan dat BJ zelf niet erkent dat er problemen zijn. Ik ben het daar pertinent mee oneens. Het zal niet voor iedereen gelden en ook niet op elk niveau, maar er is al enkele jaren sprake van een aantal hele grote wijzigingen binnen de jeugdzorg. Alleen het feit dat er via het programmaministerie van Rouwvoet extra geld ( veel geld) en aandacht voor is, laat al zien dat er echt wel aandacht voor is. Op dit moment wordt een grote stelselwijziging ingevoerd/voorbereid binnen de jeugdzorg, die op dit moment gevaar loopt door de val van het kabinet. Één van de plannen van de stelselwijzigingen is het overhevelen van de verantwoordelijkheid voor BJ van de provincies naar de gemeenten. De betrokkenheid van het lokale bestuur bij de lokale bevolking zou de mate van aanpassing aan de lokale problematiek van BJ kunnen verbeteren. HOe en wat en wanneer en of.....dat is voor alle betrokkenen nog onduidelijk. Duidelijk is wel dat er de laatste tijd, bijvoorbeeld door de aanpassing van de wet op de jeugdzorg, de invoering van de verwijsindex etc. etc. een hele hoop is gebeurd.

Even een losse post over het ontstaan van de problemen, even mijn gedachten op een rijtje zetten :D

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:23

o.k wat gedachten over de problematiek van de jeugdzorg in het algemeen, en de preventieve jeugdzorg in het bijzonder.

Een collega zei pas tegen me: we voeren de vorige oorlog en dat is eigenlijk precies de kern van de zaak.

Het gehele stelsel van onze jeugd(gezondheids)zorg is gebaseerd op een bepaald mens- en maatschappijbeeld dat op zijn lichts gezegd een beetje achterhaald is. Ontstaan in de 19e eeuw uit het beschavingsideaal en bedoeld om van de arbeiders goede consumenten en kiezers te maken, en er niet te veel last van te hebben. Dit kon door ze op te voeden, te scholen, en de leefomstandigheden te verbeteren en deze vooruitgang te monitoren. Toen waren de meeste mensen nog brave godsvrezende burgers die over het algemeen vertrouwen hadden in vadertje staat.

Ondertussen is er heel wat gebeurd in onze samenleving. We hebben de leefomstandigheden over het algemeen inderdaad verbeterd, iedereen is aangesloten op riolering, er is over het algemeen gezond voedsel beschikbaar, de welvaartsnorm is enorm toegenomen, de gezondheidsproblemen uit het begin van de 20e eeuw zijn zo goed als verdwenen en mensen zijn een stuk beter opgeleid. Dit stelt ons ook voor nieuwe problemen. Ons concept van jeugd(gezondheids)zorg is ingehaald door het eigen succes.

Mensen zijn mondiger geworden, en niet meer vanzelfsprekend vatbaar voor wat de staat voor ze verzint. Onze samenleving is diverser geworden. Tegelijkertijd wordt het beleid nog altijd overwegend gemaakt door blanke hoogopgeleide mannen van middelbare leeftijd. Die kunnen heel goed beleid verzinnen voor blanke hoogopgeleide mannen van middelbare leeftijd, misschien nog wel voor blanke hoogopgeleide vrouwen/mannen van jonge leeftijd ( dat zijn immers hun kinderen ), maar slaan de plank regelmatig mis bij mensen die wat minder in hun straatje passen.

Het onbegrip bij jeugdzorg komt naast de 'verkeerde' insteek kwa maatschappijbeeld, voor een groot deel uit de cultural bias van degene die er werken. Wat blanke hoogopgeleide mannen als een probleemsituatie ervaren, hoeft bijvoorbeeld voor een jonge antilliaanse moeder van 2 kinderen helemaal geen probleem te zijn. Zij vertrouwt op andere mechanismen in de samenleving, waar de blanke hoogopgeleide man geen zicht op heeft ( of wil hebben ). Maar als zij dan weer een probleem ondervindt, is het maar wat lastig om dat bij jeugdzorg op de kaart te krijgen. Dat heeft niks te maken met je beheersing van het ABN, je spreekt gewoon een andere taal binnen het Nederlands. Probeer dan maar eens uit te leggen aan elkaar wanneer je iets als een probleem ziet, waarom, en waarom je wel of niet ingrijpt. Er is gewoon een communicatiestoornis.

Dat is één van de redenen dat er in de statistieken zo weinig terug te vinden is over opvoedingsproblematiek onder hoogopgeleide blanke mensen! Niet omdat het niet voorkomt, maar omdat het in een veel vroeger stadium herkent, erkent en ondervangen wordt. Bovendien is de communicatie van dit soort instellingen ook veel beter te begrijpen voor mensen uit dezelfde doelgroep, zij begrijpen hoe de mechanismen werken, en halen daar profijt van. Als jij al de helft van de brief van BJ niet begrijpt ( echte ambtelijke taal is immers schier onleesbaar :D ), hoe weet je dan waar je moet aankloppen? En als het dan 'te laat' is, wiens schuld is dat dan?
Kijk maar eens naar bijvoorbeeld de voedselbank: waarom kunnen die wel mensen bereiken, die voor veel overheidsinstanties niet te benaderen/vinden zijn.

Dit zijn twee zaken die niet van de ene dag op de andere op te lossen zijn, en die niet alleen voor BJ gelden, maar voor heel veel publieke diensten die in de 20e eeuw uitgewerkt of ontstaan zijn. Dat vergt heel veel tijd. Gelukkig zie ik om me heen dat er in veel plaatsen kleine particuliere initiatieven ontstaan, die veel beter aansluiten bij de wens van de doelgroep en die gelukkig in veel gevallen mede gefinancierd kunnen worden door de overheid. Op die manier worden mensen geholpen, die anders tussen de wal en het schip vallen. Hopelijk is iedereen bereid van elkaar te leren.

En natuurlijk lopen er ook in de jeugdzorg gewoon koekenbakkers rond die er niks te zoeken hebben, zoals in elke beroepsgroep. Alleen in zo'n beroep zijn de gevolgen zo enorm groot, dat dat eigenlijk onvergevelijk is.
Laatst bijgewerkt door Zesiram op 18-03-10 21:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:35

Wat imo de grootste ellende in jeugdzorg is, is dat mensen te maken hebben met een wirwar van instanties en verleners. BJZ zou een veel actievere rol moeten spelen in de regie daarvan. Nu doet eenieder waar hij of zij zin in heeft lijkt het, maar BJZ doet niet echt zijn best om daar actief in te coordineren. Stedelijk wordt dat wel aangepakt door gemeentes. Maar...dan is er wéér iemand betrokken en ouders voelen angst om controle te verliezen.

Meer coaching op eigen redzaamheid (netwerkberaad) , minder snel roepen om dwangmiddelen. Ik vind BJZ over het algemeen niet goed luisteren naar de ouders, maar hun eigen invulling geven aan de hulpvraag.
Indicaties die niet kloppen, die niet voldoen aan de wettelijke richtlijnen. Indicaties die niet volledig zijn, die niet loskomen waardoor een kind eindeloos blijft liggen op een stapel, De beruchte wachtlijst...
En dán meot een ouder nog door een wl van een instantie heen zien te komen. Ouders die soms echt de wanhoop nabij zijn staan maanden en maanden met lege handen, om dán in een verplichtte hulpvorm te belanden. Wegens onmacht, escalatie van de situatie.

Dat moet er anders imo.