Tweede trainster gedood door orka in SWF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:58

elanor schreef:
HD, ik denk dat dat wel dé keuze is die iedereen moet maken. :) Wat vind je juist, wat wil je 'sponsoren'?

Het bestaansrecht van dierentuinen zou ik willen niet ophangen aan het feit dat er anders diersoorten zouden zijn uitgestorven. Het is toch bedroevend dat bepaalde soorten niet op de aardbol kunnen voortbestaan zonder dat de mens daarvoor moet zorgen? Dat is (zou moeten) op een betere manier te bewerkstelligen zijn zonder dieren 'kunstmatig' te laten voortbestaan.

Fiffill, dieren houden kan denk ik best, mits je maar aan bepaalde welzijnscriteria kan voldoen. :)
Bij een paard kan dat. Wat Zoolgangster zegt: een paard kun je houden op anderhalve hectare met familie. Bij een orka kan dat gewoon níét, die heeft te veel ruimte nodig heeft en zeewater. Dáárom is er geen enkele mogelijkheid zo'n dier verantwoord in gevangenschap te houden.

Ik begrijp ook wel wat jij bedoelt, in onze ogen heeft een paard het nog niet zo slecht maar het kan altijd beter. Een paard zou zelf toch ook voor zijn vrijheid kiezen en grazen en km per dag afleggen. WIJ vinden dat ze het zo slecht nog niet hebben maar waarom doen veel mensen aan imprenten en dat soort zaken?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:01

Fiffill, als je aan de randvoorwaarden kunt voldoen, is er denk ik niet veel verschil met 'vrijheid', zeker niet als het een gedomesticeerd dier betreft. :) Maar zie mijn tweede post in dit topic voor wat betreft wilde dieren. :)

Het gaat er hier echter om of je aan de minimale welzijnseisen kúnt voldoen.

/Aanvulling, topic gaat hard. :D MamboBeach, ik snap jou ook wel. Ik ga er voor deze discussie van uit dat biologisch/ethologisch is bewezen wat de welzijnseisen voor paarden zijn: voldoende ruimte, volwaardige familiegroep, voldoende onbeperkt goede kwaliteit eten. Dat kán, een mens kan een paard dat in gevangenschap bieden. Dat niet iedereen dat doet, is iets anders. Theoretisch is het mogelijk om een paard verantwoord te kunnen houden. Bij een orka niet.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 25-02-10 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 13:07

Jolliegirl

Re: Tweede trainster gedood door orka in SWF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:12

Och die orka die die pelikaan pakte.. kan ook gebeuren..
mens.. tsja.. t blijft een prooi...

Misschien leren ze het nu ooit eens af :)
En anders wordt de volgende ooit wel weer gegrepen... sneu.. maar dat gebeurt met dit soort dieren.

Horseydude, ik wil even zeggen dat ik jou heel volwassen en netjes vind reageren! zeker omdat je zelf zo'n fan bent van dolfijnen enzo :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:15

De vergelijking met het houden van paarden gaat wat mij betreft niet op!

Ik vind het verschrikkelijk zoals de Orca uit het wild is gevangen. Gescheiden van zijn familie waar hij anders de rest van zijn leven mee zou hebben gedeeld. Orca's zijn zeer sociaal, intelligent en hele goede jagers die dagelijks honderden kilometers afleggen in de oceaan.

Ze de dieren die in gevangenschap geboren zijn hebben nog zoveel instinkt, dat kun je echt niet vergelijken met een paard wat al vele duizenden jaren gedomesticeerd is. We hebben pas de 2e of 3e generatie Orca's in gevangenschap. Daarbij is het een roofdier. Zijn hele natuur is bedoeld om te jagen.

En dan denken wij mensen, dat we deze dieren wel kunnen vermaken in hun kleine badjes en een paar uurtjes training per dag. Nou sorry hoor!

Jammer voor die trainer, maar dat is nou eenmaal wel het risico als je met roofdieren werkt. Zou zijn er ook meerdere mensen na jaren door een tijger aangevallen, etc. Dit soort dieren horen niet in gevangenschap te leven, alleen maar voor het vermaak van de mens.

Wat nu te doen? Ik zou zeggen; loslaten. Met meerdere tegelijk, dan hebben ze hun eigen familie. Misschien overleven ze het.. Misschien niet, maar dan hebben ze in elk geval een kans.

CoonArt

Re: Tweede trainster gedood door orka in SWF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 13:18

Oeh, dank je wel, Jolliegirl! *BLOOS!*

Tilikum wordt nu al een SERIAL KILLERWHALE genoemd... amai!

Kwam ook dit filmpje tegen op YouTube, alleen gaat dit net ietsjes te ver?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:21

Het filmpje over dit nieuwsbericht..

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:24

zoo wel heftig, ik ben daar afgelopen zomer geweest en ze lieten wel een klein kind uit het publiek gehaald om die beesten te aaien e.d. stel je voor dat die orka zo een kind op eet!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:31

Dat kan dus, Ti Amo...
Maar de kans is klein. Ze vallen niet elke dag aan.

Vroeger in het dolfinarium heb ik ook mijn arm in de mond van Gudrun gehad, om haar tong te kriebelen. Vond ze lekker, zeiden de trainers. En ik gaf vis.
Nu denk ik: noooooooit dat mijn kind dat mag. Die raakt uberhaupt niet in een aquarium met dolfijnen of haaien.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:33

Iemand noemde twee pagina's terug de Whale shark, maar bedriegelijk als die naam is, het is een vis, geen zoogdier. Walvishaaien zijn haaien, dus hebben ook de intelligentie van een vis. Die kan je niet eens trucjes leren.

Ik ben zelf jaren terug in Sea World San Diego geweest en de orca's hadden zeker een mega bassin! Vergeet niet dat de dieren die daar in gevangenschap zitten vertegenwoordigers zijn van hun familieleden in de oceaan. SW doet heel veel aan educatie, bescherming en opvang van wilde dieren. Ik gok dat de meeste dieren die nu in de parken zitten, daar ook geboren zijn. Stoppen met het fokken is geen optie, het zijn stuk voor stuk bedreigde dieren, dus dieren in gevangenschap maken deel uit van internationale fokprogramma's voor behoud van de diersoort. Net als de gorilla's in Apenheul bijvoorbeeld.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:41

hahaha dat filmpje van HD, ik kan er wel om lachen ;)

Edit : hoor hem nu met geluid aan :S
Is eigelijk helemaal niet om te lachen... sorry
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 25-02-10 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:43

Fiffill schreef:
Marchador schreef:
Fiffil, dat filmpje heb ik ook eerder gezien inderdaad.
Hoewel ik het rot vind voor het meisje kan ik er echt geen medelijden mee hebben om heel eerlijk te zijn.

Met het meisje nog wel, met de mensen die op het zieke idee kwamen haar op de rug van dat beest te zetten een stuk minder.

Dat is geen ´meisje´ dat is een volwassen ´orcatrainer´. Filmpje komt uit 1971 en na een week of twee zat ze weer op zijn rug ´te trainen´- show geven.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:47

Jessix schreef:
Wat nu te doen? Ik zou zeggen; loslaten. Met meerdere tegelijk, dan hebben ze hun eigen familie. Misschien overleven ze het.. Misschien niet, maar dan hebben ze in elk geval een kans.

Risico dat deze bedreigde dieren sterven is te groot, omdat de meeste dieren daar niet gevangen zijn uit het wild. Daarom lijkt het me in dit geval niet handig om dat te doen.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 13:50

Zo zeg, dat verklaart die vreemde time schedule voor vandaag! Het hele PARK is gewoon hartstikke dicht! (en logisch ook) Mensen zijn geevacueerd (zo schrijf je dat toch) en voor vandaag is heel SW oRlando op slot.
Laatst bijgewerkt door CoonArt op 25-02-10 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:50

Het lijkt mij wel leuk om een bassin te maken zo groot als ijsselmeer en dat je dan door onderwatergangen/doorzichtige buizen kan lopen en ze bekijken *droomt verder*

Ja is beetje andere tijd daar he? ;)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 13:53

FunkyMistiC schreef:
Jessix schreef:

Risico dat deze bedreigde dieren sterven is te groot, omdat de meeste dieren daar niet gevangen zijn uit het wild. Daarom lijkt het me in dit geval niet handig om dat te doen.

Orka's ziijn niet met uitsterven bedreigd.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:54

mltex schreef:
Fiffill schreef:
Met het meisje nog wel, met de mensen die op het zieke idee kwamen haar op de rug van dat beest te zetten een stuk minder.

Dat is geen ´meisje´ dat is een volwassen ´orcatrainer´. Filmpje komt uit 1971 en na een week of twee zat ze weer op zijn rug ´te trainen´- show geven.

Ze zeggen toch dat het een publiciteitsstunt is, dat er mensen op zijn rug mogen... volgens mij is het geen trainster?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:54

maar wel een bedreigde diersoort.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:00

ja naja ik heb er mijn mening over en t is en blijven dieren
en t risico van het vak is dus ook dat het mis kan gaan.
wat betreft dat ze in gevangenschap zitten. ja daar ben ik ook niet echt mee eens,maar wat kan je er aan doen?
die dieren kunnen misschien niet eens meer terug naar het wild.
en verder heb ik zoiets van zolang ze niets uit t wild vandaan plukken om daar in zoon basin te doen dan is t goed.

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:01

Het is echt heel erg wat hier gebeurd is, waarschijnlijk een natuurlijke reaktie van de orka en dus een triest ongeval.
Wij zijn een aantal jaren geleden ook in Sea World Florida geweest en bij ons werd de grote afsluitende avondshow met orka's/licht/vuurwerk en muziek op het laatste moment gewoon afgeblazen hoewel het hele stadion vol zat.
Ze vonden dat 1 van de orka's niet goed reageerde en in verband met de veiligheid van de trainers ging de show toen niet door.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 14:02

Het is officieel bekend:

Citaat:
A Message from Jim Atchison, President and Chief Executive Officer, SeaWorld Parks & Entertainment

February 24, 2010

It is with great sadness that I report that one of our most experienced animal trainers drowned in an incident with one of our killer whales this afternoon, February 24, 2010 at our SeaWorld Orlando park.

We have initiated an investigation to determine, to the extent possible, what occurred. There are no other details to share at this point, but we will make our findings known in due course.

I must emphasize that this is an extraordinarily difficult time for the SeaWorld parks, and our team members.

Nothing is more important than the safety of our employees, guests and the animals entrusted to our care. All of our standard operating procedures will come under review as part of the investigation.

We extend our deepest sympathies to the family and friends of the trainer and will do everything possible to assist them in this difficult time.

We appreciate everyone’s understanding and will share more information as it becomes known and available

Jim Atchison

BRON: http://www.seaworldparksblog.com/

OOK EVEN KIJKEN OP: http://www.seaworldparksblog.com/explor ... le-updates

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:09

Het is natuurlijk vreselijk wat er gebeurt is voor trainster en familie. Maar ik ben van mening dat zij dondersgoed heeft geweten dat een Orca een roofdier is en geen aaipoes.
Zelf ben ik ongeveer 11 keer in SW Orlando geweest en heb diverse malen de Shamu-show gezien. Ook de betreffende orca, die me flink nat heeft gespetterd trouwens :D
Ik zag eerder een foto in dit topic van het bassin, maar dit is slechts een gedeelte het is veel groter. (dat van dat meer klopt niet). Natuurlijk is de vrijheid van open zee veel beter maar ja het is niet anders zo.
Ik ben een keer uit het publiek daar gehaald en mocht een trucje (onder begeleiding van trainer) doen met een orca en aaien.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:09

Tja heel sneu, maar als je het bekijkt is het aantal ongevallen toch redelijk beperkt. Het blijven wilde dieren, roofdieren uberhaupt. Spijtig voor de trainster, lijkt me een akelige dood, zo als speelbal voor een groot beest te moeten dienen en dat nog onder water. Wel apart idd dat hij haar niet gewoon opgegeten heeft. Want orka's spelen wel graag met hun prooi, maar eten het normaliter dan ook wel op.

De kreten als afschaffen die handel, vind ik te ver gaan. Zeker SW florida doet veel onderzoek naar gedragingen (ook buiten degene die in gevangenschap gehouden worden), gezondheid etc van deze dieren.

Zeker orka's vind ik persoonlijk een van de machtigste wezens in de oceaan, juist door hun intelligentie en teamwerk.
De vermeende dader in het wild gooien gaat het probleem niet oplossen. Mss zelfs contraire, want normale orka's gaan contact met mensen uit de weg. Keiko vertoonde hier al verkeerd gedrag op door dat altijd te gaan opzoeken, maar die was 'mensvriendelijk' zullen we maar zeggen. Maar stel je voor dat deze vrijgelaten wordt dan steven je af op een ramp. Buiten het verhaal om dat hij wss zal sneuvelen aan een of andere ziekte

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:11

KimH schreef:
Zelf ben ik ongeveer 11 keer in SW Orlando geweest en heb diverse malen de Shamu-show gezien.

Ik ben er 1 x geweest toen Shamu net geboren was. Die zwom daar toen met zijn moeder rond.
Ik was me toen nog totaal niet bewust van het gevaar van zulke dieren.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:18

MamboBeach schreef:
elanor schreef:
HD, ik denk dat dat wel dé keuze is die iedereen moet maken. :) Wat vind je juist, wat wil je 'sponsoren'?

Het bestaansrecht van dierentuinen zou ik willen niet ophangen aan het feit dat er anders diersoorten zouden zijn uitgestorven. Het is toch bedroevend dat bepaalde soorten niet op de aardbol kunnen voortbestaan zonder dat de mens daarvoor moet zorgen? Dat is (zou moeten) op een betere manier te bewerkstelligen zijn zonder dieren 'kunstmatig' te laten voortbestaan.

Fiffill, dieren houden kan denk ik best, mits je maar aan bepaalde welzijnscriteria kan voldoen. :)
Bij een paard kan dat. Wat Zoolgangster zegt: een paard kun je houden op anderhalve hectare met familie. Bij een orka kan dat gewoon níét, die heeft te veel ruimte nodig heeft en zeewater. Dáárom is er geen enkele mogelijkheid zo'n dier verantwoord in gevangenschap te houden.

Mij bedroeft het dat het algemeen geweten is ook vanuit de dierentuin dat de kooien en manier van dierenhouden voor het dier heel anders zouden moeten zijn. Maar commercieel gezien gewoon geen kans maakt. Geen shows, veel minder kans om een dier te spotten.