Stemrecht moet ingeperkt worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Stemrecht moet ingeperkt worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:26

Zo kom ik een hoop mensen tegen die hier op Belgische partijen stemmen, als ik dan zeg "wist je dat..." dan staan ze je aan te kijken alsof ze water zien branden.

Dus of dat nou iets menselijk is, of iets van de PVV stemmers?

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:28

Zij geven wel argumenten, alleen vind jij die argumenten niet geldig. Veel zeggen dat ze de overige politieke partijen zat zijn. Maar jij vindt dat geen goed argument. Er is hier in dit topic of dat andere, ben dat even kwijt, ook al paar keer gezegd welke standpunten van Wilders wel redelijk/ goed zijn.

Ken ook mensen die op de PvdA stemmen omdat ze Bos leuk vinden. Niet om de partij.. Zo heb je dat bij elke partij wel denk ik..

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:33

sarabande schreef:
Ayasha schreef:
En dan zijn ze dom of dan voldoet hun uitleg enkel niet voor jou?

Ik stel niet dat iemand dom is, ik geef alleen aan dat ik het vreemd vind dat je op een partij stemt waarvan je niet weet waar die voor staat.

Hieruit kunnen we opmaken dat jij alle verkiezingsprogramma's hebt gelezen en tot dat kleine percentage van de bevolking behoort die dat daadwerkelijk doet??

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:35

Sannnn schreef:
Zij geven wel argumenten, alleen vind jij die argumenten niet geldig. Veel zeggen dat ze de overige politieke partijen zat zijn. Maar jij vindt dat geen goed argument. Er is hier in dit topic of dat andere, ben dat even kwijt, ook al paar keer gezegd welke standpunten van Wilders wel redelijk/ goed zijn.

Ken ook mensen die op de PvdA stemmen omdat ze Bos leuk vinden. Niet om de partij.. Zo heb je dat bij elke partij wel denk ik..

Ik vind het argument, ze doen maar niks in Den Haag een dom argument. Ga daar eens kijken en zie hoe de meeste 2e kamerleden heel hard werken om dingen te bereiken en te veranderen. Maar die zie je nooit in het nieuws, wel een schreeuwer die een hele bevolkinsgroep in een hoek zet. Zijn collega's voor rotte vis uitmaakt en woedend wordt als hij zijn zin niet krijgt zoals bij de rechtbank. Ook toen begon hij even ongenuanceerd op de rechtbank te fulmineren.

Je moet je voorstellen dat zoiets in de regering komt, zeg als vice premier en telkens wanneer dingen niet gaan zoals hij het wil krijgt dat soort woedeaanvallen. Balkenende zal nog met weemoed terugdenken aan de PVDA :D :D :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:37

DromenLies schreef:
Hieruit kunnen we opmaken dat jij alle verkiezingsprogramma's hebt gelezen en tot dat kleine percentage van de bevolking behoort die dat daadwerkelijk doet??

Nee dat is niet nodig, buiten dat ik veel en intensief volg wat de inhoud en mening is van de partijen die ik interessant vind, lijkt het mij verspilling van tijd om alle onzin die b.v. TON opgeschreven heeft te lezen.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:38

Vergelijk de wallen van Wouter Bos voordat hij minister werd met nu and there's your answer. Ministers en staatssecretarissen tikken zo 60 uur per week af als het niet meer is. Ze draaien dan geen doppen op tandpastatubes maar er wordt daar ontzettend hard gewerkt idd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:43

sarabande schreef:
DromenLies schreef:

Nee dat is niet nodig, buiten dat ik veel en intensief volg wat de inhoud en mening is van de partijen die ik interessant vind, lijkt het mij verspilling van tijd om alle onzin die b.v. TON opgeschreven heeft te lezen.

waarom? Ik neem aan dat je dat juist wel wil weten......... dan weet je in iedergeval waarom je ergens niet op stemt.....

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:46

Hoor je mij zeggen dat er niet hard gewerkt wordt in de politiek?
Nee, maar als jij een argument dom noemt komt het er opneer dat je een kiezer dan ook dom noemt als hij/ zij het om dat argument stemt op die persoon. Zoals ik al eerder zij, er zijn al andere punten opgenoemd. Maar daar wordt steeds niet op in gegaan....

Ik denk dat Balkenende blij is dat hij van Bos af is. De PvdA is ook niet heel sterk bezig de laatste jaren.
Bos is ook niet eerlijk geweest en doet ook wat hij zelf wilt.. Hij wou en zou daadkrachtig zijn met Uruzgan. Nou prima, maar dan moet hij ook daadkrachtig blijven met de rest. En dat doet hij nou vaak niet.. Bv. met zwartepieten. Hij wou niet gaan zwartepieten over wie de schuld heeft voor het vallen van dit kabinet. Maar uiteindelijk gaat hij de CDA ook de schuld geven. Hou dan hierbij ook voet bij stuk en blijf bij je standpunt en ga niet zwartepieten.

Heb je van Wilders dan wel het verkiezingsprogramma gelezen?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:55

Als er iemand aan het zwartepieten is dan is het wel 't CDA/Balkenende. Van de PvdA is het volkomen begrijpelijk dat zij ervoor hebben gekozen eruit te stappen. Daar kun je juist respect voor hebben. Bos legt ook keer op keer wáárom het zo is gelopen, dat het om een belofte/afspraak gaat waar gewoon níet aan werd gehouden. Bovendien is nu meteen al in de peilingen te merken dat PvdA er goed aan heeft gedaan. :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:56

Sannnn schreef:

Waarom zou ik, staat daarin dat hij moslims gaat respecteren en aanvaard dat zij een eigen geloof hebben?????

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:57

sarabande schreef:
Sannnn schreef:

Waarom zou ik, staat daarin dat hij moslims gaat respecteren en aanvaard dat zij een eigen geloof hebben?????

Hoe kan je dan een oordeel geven over iets waar je zelf van zegt dat je het niet kent?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:58

Toekie schreef:
Als er iemand aan het zwartepieten is dan is het wel 't CDA/Balkenende. Van de PvdA is het volkomen begrijpelijk dat zij ervoor hebben gekozen eruit te stappen. Daar kun je juist respect voor hebben. Bos legt ook keer op keer wáárom het zo is gelopen, dat het om een belofte/afspraak gaat waar gewoon níet aan werd gehouden. Bovendien is nu meteen al in de peilingen te merken dat PvdA er goed aan heeft gedaan. :)

Precies, Balkenende had weinig te vertellen een uur lang vanmorgen. Hij predikte over verlies van vertrouwen. Vanaf de dag dat het rapport Davids uitkwam tot vrijdagnacht heeft hij weinig gedaan dat vertrouwen niet te beschamen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:01

Sannnn schreef:
Hoe kan je dan een oordeel geven over iets waar je zelf van zegt dat je het niet kent?

Omdat je Wilders zijn programma niet nodig hebt om al jaren van hem te horen wat hij van plan is. Ik ben afgehaakt toen ik zag waarmee hij naast zijn racisme Nederland allemaal wil verarmen.

Ik denk niet dat je mij kan betichten van onwetenheid.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:05

KiWiKo schreef:
betere vraag is wat de gevestigde orde heeft laten liggen waardoor een Wilders belangrijk word........

Ik denk niet dat het gaat om wat de "gevestigde orde" (waar Wilders ook ong 20 jaar onderdeel van is) heeft laten liggen maar om ons democratisch systeem. Onze democratie is gericht op zo weinig mogelijk zeggenschap van de bevolking, in naam zijn we een democratie maar de daadwerkelijke invloed is zeer beperkt doordat partijen altijd in een coalitie moeten en er bijna geen gebruik wordt gemaakt van directe democratie dmv een referendum. Met dit systeem kweek je desinteresse in de democratie, en wat je dan ziet is dat vaak lager opgeleide mensen hun intresse snel verliezen en niet gaan stemmen. Met als gevolg dat politieke partijen zich gaan richten op de bovenlaag van de bevolking, uiteindelijk zorgt dit voor een onbegrip bij bepaalde bevolkingsgroepen en krijgen die de nijging om proteststemmen uit te gaan brengen ondanks dat ze het lang niet altijd eens zijn met dhr. Wilders.

Ik ben van mening als je onze democratische syteem nog democratischer maakt je meer betrokkenheid kweekt omdat mensen dan het gevoel krijgen dat hun stem daadwerkelijk verschil kan maken in onze samenleving. Daarnaast denk ik dat er voor politieke partijen een grotere drempel gekweekt moet worden zodat niet jan en alleman een partij kan beginnen.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:08

sarabande schreef:
Omdat je Wilders zijn programma niet nodig hebt om al jaren van hem te horen wat hij van plan is. Ik ben afgehaakt toen ik zag waarmee hij naast zijn racisme Nederland allemaal wil verarmen.

Ik denk niet dat je mij kan betichten van onwetenheid.

Waar hij Nederland mee wil verarmen is hetgeen wat in zijn verkiezingsprogramma staat. Niet alleen hetgeen wat er in de media steeds gezegd wordt..

Denk dat Joopie7 idd een goed punt maakt.

Appiehappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:10

Interessant onderwerp is hier aangesneden. Goed voor vele reacties en een voortjagende discussie. Heino geeft het zelf al toe dat het een 'hengeltje' is om te kijken hoe de goegemeente hier online op reageert; wellicht bezig met een paper voor maatschappijleer, toevallig? Pas dan wel op om de gegeven reacties te gaan gebruiken als steekproef/referentiekader.

Om kort te gaan: In Nederland bestaat het kiesRECHT. Een verworvenheid die vastligt in het belangrijkste document dat we kennen: de grondwet. Artikel 4 GW (1983) -Alle Nederlanders mogen kiezen en gekozen worden behoudens beperkingen gesteld bij de wet- is een recht dat we met z'n allen net zo belangrijk vinden als vrijheid van meningsuiting, drukpers etcetera. Een grondrecht dus dat in de loop der tijd steeds breder opengesteld is voor iedereen tot de huidige omvatting.

Hieraan allerlei eisen gaan stellen, en drempels opwerpen, is terugkeren naar vormen van censuskiesrecht of nog meer rudimentair. Kiezen in het Nederlandse stelsel is een vrij arbitraire vorm van samenstellen van de volksvertegenwoordiging: maar altijd nog een van de meest representatieve varianten die er bestaan. Kiesmannen, districtenstelsels kennen we niet; de nadelen ervan hebben we met zijn allen sinds de invoering van de grondwet van Thorbecke (1848) gewogen en afgewezen als niet ideaal.

Mensen kiezen met alle redenen, idealen, ideologieën, antipathieën en sympathieën die je maar kan bedenken. Dat iemands mening je niet aanstaat is vervelend maar evenzeer gelegitimeerd als het koesteren van de jouwe. Anders gezegd: je kan nooit en te nimmer een scheiding invoeren van goed en slecht en een 'objectief' filter opstellen dat de uitwassen (let wel: in JOUW ogen) kan bestrijden zonder daarmee direct iemand in zijn of haar persoonlijke vrijheid aan te tasten.

Het kan immers net zo makkelijk zijn dat jouw mening en omgaan met je stemrecht weggezet wordt als onwenselijk en ben jij dan zo grootmoedig om dan volmondig te beamen: ze hebben gelijk om mij al deze eisen te stellen en/of mijn stemrecht in te perken en/of af te nemen?

Lijkt me heel sterk.

Overigens heeft de veelzijdigheid van de motivaties van de Nederlandse kiezers er tot nog toe altijd voor gezorgd dat absolute meerderheden onmogelijk zijn in ons parlement en de diversiteit van partijen garandeerd feitelijk haar democratisch functioneren.

Je onthouden van stemmen is je goed recht, gaan stemmen ook; wat je redenen ook zijn om in dat stemhokje het rode potlood op te pakken.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:12

Misschien wordt het dan eens tijd dat Wilders gaat praten met de media. Dat hij dat weigert zegt imo al genoeg. :)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:14

Toch vind ik dat het onthouden van stemmen niet echt je goed recht is. Er is vroeger zo ontzettend gevochten voor het kiesrecht.. Dan is het toch niet te veel gevraagd omdat te gebruiken? Als je niet weet op welke partij je wilt stemmen of het je niet interesseert kan je altijd nog blanco stemmen..

Denk ook dat hij dat weigert omdat de media het dan altijd weer anders naar voren brengt. Media verdraait veel.. Media legt ook vooral de stempel op Wilders en zijn radicale ideeën. Maar er is wel meer achter Wilders dam dat, maar dat wordt niet benadrukt.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:21

Dat ligt toch echt aan Wilders zelf. Als je termen als 'kopvoddentax' gaat gebruiken en je publiekelijk voornamelijk negatief uit over Moslims, dan is het logisch dat dat in de media verschijnt. En weet je; dat is precies wat hij wil bereiken met dergelijk woordgebruik.

Ik denk dat hij weigert te praten met media omdat het dan te heet onder zijn voeten wordt. Journalisten zijn namelijk kritisch en vragen door. Bij alle politieke leiders, dus ook bij Wilders. Ik vind het zwak om in de slachtofferrol te kruipen en de media de schuld te geven. :) Bovendien vind ik het naar je kiezers toe redelijk schandelijk dat je je gezicht niet laat zien bij (belangrijke) debatten en gesprekken in de media.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:23

Daar heb je wel een punt. Vond die kopvoddentax ook een belachelijk idee. Snap ook niet hoe die het verzint.. Soms draaft hij echt te ver door. Sommige ideeën van hem zie ik wel wat in, maar anderen denk ik echt: 'Je maakt jezelf belachelijk'. Dus o.a. met die kopvoddentax. Je gaat een boer toch ook geen klompentax vragen? Of een gereformeerde christen: Zwarte kouzentax? :n

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:25

over moslims laat hij zich niet negatief uit........ over de Islam wel :)

althans dat heb ik begrepen van alles :)

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:27

Poteto potato.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:28

De Islam is de godsdienst en de moslims zijn de aahangers.. Dus dan laat hij zich toch negatief uit ook over moslims? Of zie ik nu iets niet..

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:30

Niet het hele topic doorgelezen i.v.m. tijdgebrek, maar ik vind het echt onzin..

Iedereen heeft stemrecht en daar ben ik blij van.. Jammer dat niet iedereen zich verdiept maar dat is eigen keuze.. en gelukkig zijn er ook genoeg mensen die het wel doen..

Maar mensen die heel goed weten wat ze willen maar faalangst hebben? Die zouden zo'n test al niet halen, daarnaast..
Er word wel gezegd dat Wilders van alles roept zonder het te kunnen bekostigen.. Maar hoe wil je in godsnaam zo'n landeijke test voor stemrecht bekostigen ? :')

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 23:31

AppieHappie: het is niet voor een paper oid, vond het gewoon wel een interessant onderwerp ;)

Sannn: hij heeft het geloof ik bewust over de Islam en niet over Moslims omdat het dan discriminatie wordt en dat is het nu geloof ik officieel niet.