stervenshulp aan ouderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:39

Mindim schreef:
Niemand zegt dat je er geen einde aan mag maken hoor, ga je gang, een boete krijg je niet meer en ook al kreeg je die, tja dan hoeft alleen je familie die te betalen.

Je kunt alleen niet van artsen gaan vragen om dit er standaard bij te doen. En dan heb ik het niet over ernstig zieken (geestelijk of fysiek) maar over mien van de overkant die het leven even niet ziet zitten.

Vind jij het "normaal" dat je familie die zou moeten betalen?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 14-02-10 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:39

Sabinee__ schreef:
Arts kan dan tegen die tijd vast zelf wel aangeven of diegene het wel of niet zou willen doen ..?
Er zullen ook genoeg artsen zijn die er op een andere manier tegen aan kijken en het geen probleem zullen vinden .

Geen probleem om Mien van de overkant naar de overkant te helpen? Ik kan het me niet voorstellen....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:41

hawel Mindim de BV Nederland bepaald dat je niet de zeggenschap heb over je eigen leven.............. en dat vind ik nogal wat.......

want wie zijn hun te bepalen wat voor mij aanvaarbaar is in mijn leven

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:41

Betteke schreef:
In Nederland zijn het maar 2 artsen, eentje meer of minder mag de pret niet drukken toch?

Betteke schreef:
Sabinee__ schreef:
Vind dit niet echt een gepast opmerking, maar goed.

Er zijn hier wel meer ongepaste opmerkingen geplaatst.

Inderdaad, als iedereen van de brug afspringt doe jij dat ook .

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:42

Ik ben geen arts maar zou het juist een prettig idee vinden dat ik de wens van die mensen in kan willigen. Ik wil er zelf alleen niet bij zijn, maar als je iemand daarmee een hoop leed bespaart?
Let wel, dan heb ik het niet over tijdelijke depressies en ontslagen en dergelijke, maar chronisch leed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:42

ik weet niet meer wie het zei dat euthansie binnen een paar dagen is geregeld maar dat is dus echt niet waar!

Een familielid van mij is uiteindelijk heengegaan met dank aan een hele lieve zuster die een overdosis morfine heeft gegeven..

Dat gebeurt nu trouwens dagelijks. In bijna elk verpleegtehuis worden er `fouten` met medicatie gemaakt...

Ohja dit wil ik ook nog even kwijt: Ik zou het dus niet kunnen om iemand te euthanaseren..

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:43

maikeltje schreef:
Sabinee__ schreef:
Arts kan dan tegen die tijd vast zelf wel aangeven of diegene het wel of niet zou willen doen ..?
Er zullen ook genoeg artsen zijn die er op een andere manier tegen aan kijken en het geen probleem zullen vinden .

Geen probleem om Mien van de overkant naar de overkant te helpen? Ik kan het me niet voorstellen....

Ja, maar dat jij dat niet kan wilt niet zeggen dat niemand dat kan .
Je kan het ook zien van een andere kant , je hebt iemand geholpen / uit zijn lijden verlost / naar een betere plek gestuurd .
Het is maar hoe je er tegen aan kijkt he .

Anoniem

Ayasha schreef:
Mindim schreef:
Niemand zegt dat je er geen einde aan mag maken hoor, ga je gang, een boete krijg je niet meer en ook al kreeg je die, tja dan hoeft alleen je familie die te betalen.

Je kunt alleen niet van artsen gaan vragen om dit er standaard bij te doen. En dan heb ik het niet over ernstig zieken (geestelijk of fysiek) maar over mien van de overkant die het leven even niet ziet zitten.

Schulden van overledenen gaan over op de nabestaanden, dat weet je toch wel? Maar voor zelfmoord hoef je geen boete te betalen hoor ;)

Anoniem

Ayasha schreef:
Mindim schreef:

Wat is dat dan voor boete?

Only_Hellen

KiWiKo schreef:
hawel Mindim de BV Nederland bepaald dat je niet de zeggemschap heb over je eigen leven

Nee, onze grondwet bepaalt dat wij niet de zeggenschap hebben om zonder meer over een ander leven, of eigenlijk dus de dood, mogen beslissen. Dat is nog een heel verschil. Zoals je ook kunt zien in die link die ik heb geplaatst over onze euthanasiewetgeving.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:44

Ik ben helaas ervaringsdeskundige en weet dat het wel waar is Breezy. ;)

Ayasha
Blogger

Sabinee__ schreef:
Inderdaad, als iedereen van de brug afspringt doe jij dat ook .

Goed opletten, als je dit bij de foute bokker doet verwijten ze je dat je ze vergelijkt met een zelfmoord terrorist O:)

Mindim: Waarom moet iemand schulden hebben om zelfmoord te plegen? :? Weet niet of het in Nederland ook zo is, maar in België kan je de erfenis weigeren.

breezy: geen idee, mindim opperde het idee van en boete.

Sabinee__

breezy302 schreef:
ik weet niet meer wie het zei dat euthansie binnen een paar dagen is geregeld maar dat is dus echt niet waar!

Inderdaad.. Bij mijn oma duurde het nog best lang, gesprekken met eigen arts, gesprekken met onafhankelijke arts, etc etc etc.

Only_Hellen

Mindim schreef:
Schulden van overledenen gaan over op de nabestaanden, dat weet je toch wel? Maar voor zelfmoord hoef je geen boete te betalen hoor ;)

Alleen als nabestaanden die erfenis, met schulden dus, accepteren. In de praktijk gebeurt dat zelden, tenzij ze verplicht worden, omdat ze mede-schuldenaar zijn.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:45

Sabineee heb jij ook zelf nog iets zinvols toe te voegen aan dit topic? Heb je een mening over dit onderwerp? Dat lijkt me zinvoller dan te gaan zitten hakken op anderen die iets neerschrijven op een bepaalde manier vanwege een bepaalde reden. Die ze vervolgens niet toe hoeven te lichten aan jou omdat ze jou geen verantwoording verschuldigd zijn lijkt mij ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:45

@Mindim: Dat klopt niet wat je zegt. Tegenwoordig worden schulden dan kwijtgescholden. Vroeger gebeurde dat idd niet. Dan moesten de nabestaanden betalen. Nu allang niet meer...

@Betteke: Vreemd want hier duurde het zolang voordat alles geregeld was dat hij maar op een andere manier werd geholpen... En helaas ( of eigenlijk niet helaas voor hem is het beter) heb ik daar ook ervaring mee..[list=][/list]

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:46

Maikeltje het is niet omdat wat ze zegt niet in jouw straatje past dat het niets toe voegt. :=

Breezy: hier ook, minimum een maand, misschien had het langer geduurd dat weet ik niet maar toen is hij overleden dus. :)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:47

En als je zo blij bent dat de zieke/uitgeleefde persoon is overleden, ga je zijn begrafenis regelen en kan je de erfenis niet meer weigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:48

Hier duurde het langer dan een maand. Er was pas een "vonnis" uitgesproken toen hij al 3 weken was begraven..

Ik snap ook heel goed waarom het lang duurt hoor. Het is toch een hele beslissing om te maken en daarom kan ik het niet begrijpen dat het hele proces in een paar dagen geregeld kan zijn...

KiWiKo

breezy302 schreef:
@Mindim: Dat klopt niet wat je zegt. Tegenwoordig worden schulden dan kwijtgescholden. Vroeger gebeurde dat idd niet. Dan moesten de nabestaanden betalen. Nu allang niet meer...

@Betteke: Vreemd want hier duurde het zolang voordat alles geregeld was dat hij maar op een andere manier werd geholpen... En helaas ( of eigenlijk niet helaas voor hem is het beter) heb ik daar ook ervaring mee..[list=][/list]

allang niet meer??? ik zit met een belastingclaim van 6, 5 ton van mijn moeder :D :D goed het is nog niet uitgesproken, maar het hangt wel in de lucht :)

maikeltje

Heino schreef:
Ik ben geen arts maar zou het juist een prettig idee vinden dat ik de wens van die mensen in kan willigen. Ik wil er zelf alleen niet bij zijn, maar als je iemand daarmee een hoop leed bespaart?
Let wel, dan heb ik het niet over tijdelijke depressies en ontslagen en dergelijke, maar chronisch leed.

En dat is nu net het punt hier Heino. Waar trek je de grens? Moet je iemand van 20 willen helpen die er psychisch helemaal doorheen zit in de wetenschap dat diegene nog een heel leven voor zich heeft en over een x-aantal jaar heel goed helemaal anders tegen het leven aan zou kunnen kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:50

Wat raar. 2 jaar geleden is een familielid overleden die echt enorme schulden had. Wij kregen de erfenis maar hebben nooit een schuld moeten betalen....

Ik heb zelf ook een lening en in mijn contract staat dat als ik overlijdt het bedrag wordt kwijtgescholden.

RoodZonnetje

maikeltje schreef:
En dat is nu net het punt hier Heino. Waar trek je de grens? Moet je iemand van 20 willen helpen die er psychisch helemaal doorheen zit in de wetenschap dat diegene nog een heel leven voor zich heeft en over een x-aantal jaar heel goed helemaal anders tegen het leven aan zou kunnen kijken?

Lastig. Ik ben geneigd eerder ja dan nee te zeggen. Niemand kan voor een ander bepalen of het leven nog zinvol is en of het leven überhaupt zinvol is. Ik heb zelf iets van "tja ik ben er maar mocht ik morgen dood neer vallen tja dan was dat het". Het leven is zo ontzettend relatief en stelt eigenlijk niets voor aan het einde van de rit. En nee, ik ben niet depressief, wel heel nuchter.

KiWiKo

Only_Hellen schreef:
KiWiKo schreef:
hawel Mindim de BV Nederland bepaald dat je niet de zeggemschap heb over je eigen leven

Nee, onze grondwet bepaalt dat wij niet de zeggenschap hebben om zonder meer over een ander leven, of eigenlijk dus de dood, mogen beslissen. Dat is nog een heel verschil. Zoals je ook kunt zien in die link die ik heb geplaatst over onze euthanasiewetgeving.

dus zullen mensen voor de trein blijven springen,,,,,,,,,,, leuk alternatief toch?

Sabinee__

maikeltje schreef:
Sabineee heb jij ook zelf nog iets zinvols toe te voegen aan dit topic? Heb je een mening over dit onderwerp? Dat lijkt me zinvoller dan te gaan zitten hakken op anderen die iets neerschrijven op een bepaalde manier vanwege een bepaalde reden. Die ze vervolgens niet toe hoeven te lichten aan jou omdat ze jou geen verantwoording verschuldigd zijn lijkt mij ;)

Waar zit ik door te hakken? Ik geef eenmaal dezelfde toelichting bijna als Heino, en daar reageer je wel normaal op.
Zit ik te hakken omdat ik het een ongepaste opmerking vind dat het een pretje is een euthanasie met 3 artsen erbij?
Kom op zeg.