Moeten we hongerende kinderen helpen... Of juist niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:33

stefan3 schreef:
Het gaat ook niet over het ziekenhuis, het gaat er over dat mensen uit morele overwegingen bepaalde doelen als het kankerfonds sponsoren en organanen af willen staan. En of je dan ook principieel genoeg bent om dit af te wijzen als je zelf te egoistisch bent om iets voor goede doelen in te leveren.
Er zijn namelijk zat mensen die je wel helpen bij eventuele problemen door bijvoorbeeld zulke doelen te steunen.

Ik ben orgaandonor, ja, echt waar! maar geef geen geld meer.
Ken je Foster Parents Plan nog?
Kindje financieel steunen in een ver land, zodat ze lekker bij hun familie konden blijven en ook die mensen of dorp werden geholpen.
Dat is toen over de kop gegaan toen duidelijk werd dat er van het gedoneerde geld vrijwel geen euro bij die kids terecht kwam.
Ze hebben nu een doorstart met Plan... Tja, dat gaat vast werken...
Band Aid?
Ze gaan weer/nog steeds dood met die biafrabuikjes... Druppel op een gloeiende plaat dus.

Het idee is vaak leuk bedacht, maar de hulp komt dus niet aan of er blijft teveel aan de strijkstok hangen.
Ik beperk me tot wat wel echt helpt: boodschapjes doen voor de buuf die net haar man heeft verloren.
De pony's meenemen naar het bejaardenhuis een stukje verderop en een kletspraatje maken met die mensen.
Dát geeft pas het idee: ik help iemand. Het is zichtbaar en merkbaar.
Geld geven lijkt op een soort afkoopsom van je slechte gevoel...
En daar draaien de goede doelen op.

stefan3

Re: Moeten we hongerende kinderen helpen... Of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:20

Dat laatste zal ook vast voorkomen, dat het als soort afkoopsom gedaan wordt. Die geven echter ook niet uit morele overwegingen zoals ik hier boven had geschreven. Aan de andere kant worden de slechte berichten net zo goed gebruikt als reden om niet te hoeven doneren... want het komt immers niet op zijn plaats terecht.
Nogmaals... en ik blijf er niet over doorgaan, er komt geld slecht terecht, dat is duidelijk en daar kom je niet om heen. Ik ben er echter wel zeker van dat het over-overgrote deel wel goed terecht komt. Ik heb ze zelf met mijn eigen ogen gezien en ik heb er 10-tallen voorbeelden van, ik heb lovende verhalen gehoord van vele Afrikanen, ik heb gezien dat jongens die vroeger als weeskind van de straat gehaald zijn gediplomeerd arts zijn geworden, ik heb jongens die echt kansloos waren opgevangen zien worden die uiteindelijk goede leraren zijn geworden, ik heb projecten gezien van jongens die technisch opgeleid werden en naderhand waterputten zijn gaan maken voor hun bevolking.... en met dit soort voorbeelden kan ik een complete pagina vol gaan schrijven als ik wil. Als ik dit allemaal zie weet ik dat het geld bij deze doelen goed terecht komt, en deze organisaties verdienen het destemeer om gesponsord te worden, die doe ik dan ook.
Als je het ooit met eigen ogen ziet dat een jongentje die totaal kansloos was omdat hij allebij zijn ouders is kwijt geraakt en tussen het vuilnis woonde, opgevangen is door zo'n organisatie en jaren later waterputten staat te maken voor zijn dorp of arts is geworden, wordt ik daar persoonlijk erg blij van om dat te zien. Dat geeft dan ook het idee: Er worden mensen geholpen, het is zichtbaar en merkbaar.

Zeggen dat het nooit goed terechtkomt is gewoon te makkelijk en niet waar.

Daarnaast is het super dat er ook mensen zijn die boodschapjes halen voor de hulpbehoevende buurvrouw of vergelijkbare dingen doen, dat is ook nodig en belangrijk en houd het toch een beetje gezellig allemaal hier in Nederland.

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:23

ja je kan hard over komen maar ik denk dat zij/hij het ook wel kan begrijpen maar ik zou gewoon 50 cent geven help je toch een beetje als het geen oplichter is maar ik vind ook van warom nemen hun kinderen als ze amper voor hunzelf kunnen zorgen dat vind ik raar dan heeft dat kind toch ook geen leven :9

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:31

NessaX schreef:
breezy302 schreef:
Hoe kun je mensen in Haiti ( of waar dan ook) helpen terwijl er in nederland ook armoede en honger is?

Totaal mee eens! :j

Ze moeten mensen eten geven en niet geld waar daar zijn ze niets mee zijn.
Je ziet zo vaak dat mensen geld geven en dan zie je dat er niks van wordt gebracht naar daar.

Beter eten nemen en zelf brengen (bij wijze van) anders weet je toch niet wat er met dat geld gebeurt.

ook mee eens :D

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:00

stefan3 schreef:
Zeggen dat het nooit goed terechtkomt is gewoon te makkelijk en niet waar.

Daarnaast is het super dat er ook mensen zijn die boodschapjes halen voor de hulpbehoevende buurvrouw of vergelijkbare dingen doen, dat is ook nodig en belangrijk en houd het toch een beetje gezellig allemaal hier in Nederland.

Klopt. Niet iedere instantie maakt zichzelf rijk door andermans goedgevigheid voor weer andere mensen.
Maar als je een keer zwaar besodemieterd blijkt te worden, dan gaat bij mij de knip dicht. Helaas voor iedereen dan.
Wat er duizenden kilometers verderop gebeurt, het zal. We weten niet eens of die mensen wel geholpen willen worden door onze technologie of centen.
Die mensen leven vaak zo dicht bij de natuur dat ze zichzelf in stand kunnen houden en juist wij daarvan kunnen leren.
Helaas geldt dat niet overal omdat de westerse wereld zich er al mee heeft bemoeit...

Het is geen simpel issue in ieder geval. ;)

Ik beperk mij dus tot hetgeen voor mij tastbaar en meer effectief lijkt.
Beter een goede buur zijn, dan een verre 'vriend' hebben. *D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:08

het over-overgrote deel van het geld blijft helaas wél aan de strijkstok hangen. maar er zijn wel een paar procent die er wel terecht komen gelukkig.

maar het lijkt allemaal niet vooruit te gaan heb ik het gevoel,terwijl er al heel wat jaren goede doelen bestaan en er ontwikkelingsgeld heengaat

Ghani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 01:30

Ik denk dat we ons niet realiseren wat er daadwerkelijk met het geld wordt gedaan. Er wordt wel degelijk meer gedaan dan we denken!
Natuurlijk zijn er instellingen die ervan proberen te profiteren dat mensen geld geven.
Maar zoveel instellingen doen echt goed werk voor mensen die door omstandigheden (ja, in 99% van de gevallen door de regerende mensen) hulp nodig hebben.

Ik ben ervan overtuigd dat onze 'westerse' wereld deze landen arm probeert te houden, omdat het ze nu op de 1 of andere manier te veel geld opleverd.

Ondanks dat er in ons land ook armoede is, vind ik dat we die mensen niet aan hun lot kunnen overlaten. We kiezen er niet voor waar we geboren worden.. die mensen kiezen daar ook niet voor. Door middel van het aanleggen van waterleidingen etc. wordt het voor die mensen mogelijk om hun eigen voedsel te verbouwen, en daar ben ik groot voorstander van.
Hetzelfde geldt voor geld dat gaat naar onderwijs. De opmerking van de TS dat de 'armen' kinderen maken die dan ook weer 'arm' zullen zijn, vind ik misplaatst. Wanneer er voldoende onderwijs is, in het algemeen, maar ook onderwijs over bijv. voorbehoedsmiddelen, zal dat er naar mijn meing toe leiden dat de mensen er daar beter van worden, en dat het leven er daar niet meteen toe leidt dat er alleen maar kinderen worden geboren die arm zijn en met HIV besmet zijn. Beetje een 'makkelijk' oordeel vanuit het rijke Nederland .

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 01:52

Snoevie schreef:
inderdaad. wbt het onderzoek naar bepaalde ziektes.
je kan niet aan elk goed doel voor onderzoek geld schenken.

stel dat ik nu aan het kankerfonds geld geef,en een uur erna komt de collectant voor het nierfonds aan de deur en die zou ik niets geven.

nu krijg ik een nierziekte,moet ik dan principieel hulp weigeren alleen omdat ik niets aan het nierfonds gegeven heb en wel aan het kankerfonds?je kan toch niet ieder goed doel steunen?

ik steun nu 1 goed doel financieel,een tehuis voor zieke oude en gedumpte katten die niet meer herplaatsbaar zijn.

ik kan niet elk goed doel steunen

je hoeft ook niet alleen geld te geven voor een goed doel,je kan ook iets doen zonder geld te geven.

wat me wel een beetje stoort is dat er steeds gezegd word dat we het in NL zo goed hebben.dat is natuurlijk wel zo,maar ik denk dat degenen die dat zeggen nog nooit financieel compleet aan de grond of er zelfs onder hebben gezeten. en dan heb ik het niet over een paar honderd euro rood staan

Ik kan je verzekeren dat ik wel degelijk weet hoe het is om financieel finaal aan de grond te zitten. En nee, niet een paar honderd euro. Wat mij dan weer stoort is dat het 'goed hebben' in nederland niet alleen zit in financiele zekerheid. Het zit hem in zo veel meer. Je loopt de supermarkt in en je kan kopen wat je wil. Er is nooit een tekort aan voedsel of andere benodigdheden. Je drukt op een knop en je hebt licht. Je draait de knop van je thermostaat open en je huis is warm. Enig idee hoe luxe dat is? Je draait de kraan open en je hebt heet water. Die laatste twee is zelfs waar ik woon geen alledaagse standaard luxe. Ik moet de haard de hele dag aan hebben voordat ik maar een beetje warm water of een warm huis heb. Je kan met een bus, trein, auto of fiets overal komen waar je maar wilt. Ok, ze komen misschien niet altijd ala minuut op tijd, maar de dienst is er. Er zijn maar weinig plaatsen waar je niet naar toe kan. Je betaald veel aan ziektekostenverzekering, maar hee, de zorg is er. Voor elke kwaal of stoornis is wel een hulpgroep te vinden. Wachttijden in nederland zijn een lachertje vergeleken met waar ik woon. En ik woon dan nog niet eens in een achteruitgesteld gebied.

Tevens, het lijkt me sterk dat er twee fondsen op een dag aan de deur komen. Maar als je ze allebei een euro geeft is het toch al wat? Als iedereen dat zou doen, voel je het zelf bijna niet en komt er toch een hoop binnen voor de diversen stichtingen.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 01:54

Ghani schreef:
Ik denk dat we ons niet realiseren wat er daadwerkelijk met het geld wordt gedaan. Er wordt wel degelijk meer gedaan dan we denken!
Natuurlijk zijn er instellingen die ervan proberen te profiteren dat mensen geld geven.
Maar zoveel instellingen doen echt goed werk voor mensen die door omstandigheden (ja, in 99% van de gevallen door de regerende mensen) hulp nodig hebben.

Ik ben ervan overtuigd dat onze 'westerse' wereld deze landen arm probeert te houden, omdat het ze nu op de 1 of andere manier te veel geld opleverd.

Ondanks dat er in ons land ook armoede is, vind ik dat we die mensen niet aan hun lot kunnen overlaten. We kiezen er niet voor waar we geboren worden.. die mensen kiezen daar ook niet voor. Door middel van het aanleggen van waterleidingen etc. wordt het voor die mensen mogelijk om hun eigen voedsel te verbouwen, en daar ben ik groot voorstander van.
Hetzelfde geldt voor geld dat gaat naar onderwijs. De opmerking van de TS dat de 'armen' kinderen maken die dan ook weer 'arm' zullen zijn, vind ik misplaatst. Wanneer er voldoende onderwijs is, in het algemeen, maar ook onderwijs over bijv. voorbehoedsmiddelen, zal dat er naar mijn meing toe leiden dat de mensen er daar beter van worden, en dat het leven er daar niet meteen toe leidt dat er alleen maar kinderen worden geboren die arm zijn en met HIV besmet zijn. Beetje een 'makkelijk' oordeel vanuit het rijke Nederland .

Helemaal mee eens!!!!!!!!!!!!!!!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:12

natuurlijk ligt het goed hebben niet alleen aan financiele zaken.
wel een groot deel.

maar het stoort me dat ik egoistisch gevonden word als ik wel aan het ene doel geef en het andere niet,en dat als ik dan bv een nierziekte krijg en dan niet aan het nierfonds gegeven heb,ik dan maar principieel zou moeten weigeren volgens sommigen.

mijn neef en zijn vrouw zijn naar gambia geweest om daar vakantie te houden en ook de lokale bevolking te helpen,oa met voorlichting.
ze vertelden dat ze in een stad logeerden waar op practisch iedere hoek van de straat door een specifieke stichting condooms werden uitgedeeld en voorlichting werd gegeven,maar dat de mensen daar het helemaal niet willen aannemen.
nou daar sta je dan met je goeie gedrag!

inderdaad mogen we wel blij zijn dat we hier zitten en niet in een heel arm land,ookal is hier niet alles koek en ei.
we hebben hier schoon water uit de kraan en de aller armste mensen kunnen,hoop ik,gebruik maken van de voedselbank.
maar aan de andere kant is het ook erg dat het aantal mensen wat hier de voedselbank aanspreekt wel blijft groeien,en ook daar mag weleens meer naar gekeken worden.