Doodstraf, voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij voor of tegen de doodstraf.

Voor
97 (47%)
Tegen.
107 (52%)

Totaal aantal stemmen: 204

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:28

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:38

Judith_M schreef:
Joycebunny schreef:
Ik ben van zeggen dat je alles wat je zelf hebt gedaan, moeten meemaken.
Dat wil zeggen de verkrachters laten verkrachten, de moordenaars op dezelfde gruwelijke wijze laten sterven.
Niet haalbaar, ik weet dat. Maar zou dat niet gewéldig zijn. Ik denk dat ze zich dan meer bewust zijn van hun daden dan dat ze lekker op onze kosten in een cel gaan zitten (ja heb je die cellen al eens bekeken, net een hotelkamer) om dan vervroegd vrij te komen.

Maargoed, ik ben tegen de doodstraf, omdat ik van mening ben dat een mens daar niet over te beslissen heeft, iemand die iets gruwelijks heeft gedaan wordt in Nederland niet zonder meer weer in de maatschappij opgenomen, die zal (áls hij niet levenslang zit) ook in het normale leven genoeg gestraft worden door regels, werkloosheid, maar bovenal door familie etc. Lijkt mij tenminste..

Die mensen die op death row zitten, hebben dat ook voor een ander beslist en op een heel wat brutere wijze, dan zij zelf zullen mee maken.
In het normale leven op die manier gestraft worden door familie en dergelijke, dat vind ik geen straf genoeg. En werkeloosheid, dan krijgen ze hier toch fijn een uitkering? Nee, dat gaat niet werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:44

Citaat:
Susan Smith of Union, S.C. in November of 1994 admitted her story of abduction of her two small boys was a hoax. She appeared on national television and pleaded with the abductor to return her children. Hundreds of law enforcement and search people mobilized in the hunt for the kidnapper and the children. People around the nation were heartbroken to find the mother had in fact drowned her own children by strapping them into the family car and driving the car into a nearby lake while the children struggled to free themselves as the car submerged into the murky waters. Authorities estimate approximately 40 babies were killed by their mothers in the USA during the two weeks of high profile publicity received in this case.

Nog zo'n lekker type, even kort vertaald. Een vrouw zegt dat haar 2 zoontjes zijn ontvoerd, ze vraagt op nationale tv om hulp. Honderden politiemensen en anderen gaan zoeken.
Wat blijkt, mevrouw heeft haar zoontjes vastgebonden in de auto en heeft de auto in een nabij meer gereden, de jongentjes hebben gevochten voor hun leven, maar hebben het niet gered. In de 2 weken dat dit in het nieuws was zijn ongeveer 40 babies vermoord door hun moeder.

Een vrouw die haar babies hoofd en borst heeft verbrijzeld en hem aan de honden heeft gevoerd, zij zit ook op death row.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-02-10 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:45

Mindim schreef:
In het normale leven op die manier gestraft worden door familie en dergelijke, dat vind ik geen straf genoeg. En werkeloosheid, dan krijgen ze hier toch fijn een uitkering? Nee, dat gaat niet werken.

Precies. Of dit soort mensen op een baan zitten te wachten, ze hebben zich al lang al een ander leven aan laten meten en dat bestaat over het algemeen niet uit aan werken voor een baas.
vind dit een zwak argument om je uitspraak tegen de doodstraf zijn te bekrachtigen.

Ayasha
Blogger

Re: Doodstraf, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:01

Mensen die foltering terug willen invoeren :x

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:04

Ik ben TEGEN de doodstraf!
Levenslang opsluiten ben ik wel voorstander van, dit kost veel geld daar ben ik mij van bewust.
Ik ben van mening dat een staat of land een gedetineerde nooit op deze manier mag bestraffen, hoe erg het delict ook is geweest.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:07

Doodstraf uitvoeren kost ook ontzettend veel geld dus. :)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:10

Ayasha schreef:
Doodstraf uitvoeren kost ook ontzettend veel geld dus. :)

Dat is waar maar staat in schril contrast met het jarenlang onderhouden/bewaken/voeden/huisvesten/medische zorg/behandeling/ectect. van een gedetineerde.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:12

Ik zou die cijfers eens op zoeken, ik geloof dat het op het zelfde neer kwam eigenlijk. :)

Mensen in deathrow zitten vaak ook jaren en jaren te wachten dus... := uiteindelijk betaal je én jaren gevangenis én de executie...
http://www.mo.be/index.php?id=63&tx_uwnews_pi2[art_id]=21110&cHash=44da98047d
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 06-02-10 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:15

Ayasha schreef:
Ik zou die cijfers eens op zoeken, ik geloof dat het op het zelfde neer kwam eigenlijk. :)

Als jij ze kunt vinden, ben ik wel benieuwd aangezien een gedetineerde in Ned gemiddeld (excl. TBS gestelde en gedetineerde die onder de bijzondere zorg vallen, dus alleen de gedetineerde in een HvB en gevangenis) 250,- per dag kost, zonder vervoer/therapie, dus alleen de bezetting van een cel/voeding en personeel.
Laatst bijgewerkt door cissie op 06-02-10 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:15

heb even geëdit, cijfers van in Amerika (waar de doodstraf wel nog is) :)

edit: je moet wel even kopieren, ik zie dat ie hem niet helemaal in link zet.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 06-02-10 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:18

Ik weet niet hoe de bedragen in Amerika zijn en hoe deze berekent worden, maar in Ned is het denk ik 'goedkoper' om iemand gelijk ter dood te veroordelen......dan deze bijvoorbeeld levenslang op te sluiten.
Maar cijfers daarover zijn niet terug te vinden aangezien Ned geen doodstraf kent.
Laatst bijgewerkt door cissie op 06-02-10 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:19

Ik ben voor.

Maar wil wel een 200% bewijs en een eerlijk proces. Als ik al lees dat 42% van de ter dood veroordeelde zwart is is er echt wel iets mis.
Verder had ik ook geen enkele moeite met de ophanging van Saddam Hoessein en als ze morgen die baardmans met theedoek oppakken ...tja die mogen ze van mij echt opruimen.
Waarom daar nog voor betalen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:19

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:21

Absoluut voor, het is toch absurd dat ze al die massamoordenaars laten leven! Weg ermee! :n

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:22

Ik heb geen idee wat het uitvoeren van de doodstraf in Ned zou kosten, maar als een gedetineerde in Ned een kleine € 10,000 per jaar kost denk ik dat levenslange detentie duurder is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:24

De cijfers zijn zelfs in Amerika in de staten verschillend, dat doet er niet toe, feit is wel dat de doodstraf in elke staat duurder is dan een gewoon proces. ;)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:27

Ayasha schreef:
De cijfers zijn zelfs in Amerika in de staten verschillend, dat doet er niet toe, feit is wel dat de doodstraf in elke staat duurder is dan een gewoon proces. ;)

Volgens mij bedoel jij wat anders dan ik.....als je bedoeld dat de kosten voor een proces goedkoper zijn dan het uitvoeren van de doodstraf dat geloof ik dat gelijk.
Maar ik bedoel dat de levenslange kosten voor een gedetineerde vele malen duurder zijn dan het uitvoeren van de doodstraf afgezien van het proces.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:28

het gaat om alles, proces, het zitten en het uitvoeren. Nogmaals: Doodstraf is niet vandaag uitgepsproken en morgen uitgevoerd, er zijn mensen die zelfs niet aan de doodstraf toe komen omdat ze sterven van ouderdom in deathrow. Mensen die 40 jaar lang moeten wachten op hun straf enz. ;)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:30

Ayasha schreef:
het gaat om alles, proces, het zitten en het uitvoeren. Nogmaals: Doodstraf is niet vandaag uitgepsproken en morgen uitgevoerd, er zijn mensen die zelfs niet aan de doodstraf toe komen omdat ze sterven van ouderdom in deathrow. Mensen die 40 jaar lang moeten wachten op hun straf enz. ;)

Nou zeg je wat.....heb je helemaal gelijk in, het kwartje valt bij mij eindelijk!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:32

verootjoo schreef:
Tegen. Ik vind niet dat wij mogen/ kunnen oordelen over leven en dood :n

Daarbij snap ik het verschil niet tussen een moord plegen en de doodstraf invoeren. Je blíjft een mens doodmaken, ik vind dat absoluut niet kunnen :\

Helemaal mee eens. Ik ben absoluut voor zware straffen in bepaalde gevallen, maar oordelen over leven en dood is imo niet aan ons (ben niet gelovig verder, althans niet in de zin van de grote godsdiensten).

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:36

Ayasha schreef:

O ik zou dat prima vinden.
Denken mensen nog es 2 keer na.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:40

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:40

unicorn_kiss schreef:
Ayasha schreef:

Wanneer mensen een misdaad uitvoeren denken ze niet aan de straf..... Anders zou in Amerika het percentage lager moeten zijn dan hier in België gezien doodstraf toch een aardig zware straf is. Dus denken twee keer na....

En wanneer zouden mensen dan moeten gefolterd worden? Voor welke straf? En wat doe je met degene die foltert? Want iedereen gelijk voor de wet...

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:42

Ayasha schreef:
unicorn_kiss schreef:

Wanneer mensen een misdaad uitvoeren denken ze niet aan de straf.....

http://welingelichtekringen.nl/meer-str ... sdaad.html

;)

De grootte van de straf heeft wel degelijk invloed op het aantal misdaden
Laatst bijgewerkt door unicorn_kiss op 06-02-10 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt