Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
zap schreef:Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd hoeveel mensen die lenen ook nog paardrijden/een paard houden... en hoe ze dat dan allemaal doen...tijd en geld?
Ik werk heel veel, woon thuis, heb een paard, en studeer en ik heb bij lange na geen schuld. Ik heb het geluk dat mijn ouders veel voor mij (en mijn tweelingzus die ook studeert) betalen (hebben ze dan ook sinds ons leven voor gespaard) en dat ik dus geen schuld heb en ze willen ook niet dat wij dat opbouwen.
zap schreef:Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd hoeveel mensen die lenen ook nog paardrijden/een paard houden... en hoe ze dat dan allemaal doen...tijd en geld?
Ik werk heel veel, woon thuis, heb een paard, en studeer en ik heb bij lange na geen schuld. Ik heb het geluk dat mijn ouders veel voor mij (en mijn tweelingzus die ook studeert) betalen (hebben ze dan ook sinds ons leven voor gespaard) en dat ik dus geen schuld heb en ze willen ook niet dat wij dat opbouwen.
Ik weet ook dat er studenten zijn die het minder makkelijk hebben, maar ook ik zie hier piepende studenten. Studenten die niet (willen?) werken, maar wel zeuren dat ze geen geld hebben.
[edit] mijn zus gaat ook beginnen aan de co-schappen. Dit weet ze vantevoren en dus heeft ze al extra gewerkt en dus gespaard (en ze kon zelfs nog een paar maanden naar het buitenland voor stage..lang leve de goede beursen aanvragen en je hebt het ergens anders super) en ook tussen de co-schappen zitten geregeld 'vakanties' waarin een student prima zou kunnen werken
dejavu schreef:Maar dan leen je toch een te hoog bedrag? (Gezien je ook nog kan sparen?)
zap schreef:Maar met stalling alleen ben je er niet toch?
Ik verbaas me er soms over dat als ik in iemand profiel zie dat ze ook nog paarden hebben en dan 'zeuren' over lenen. Tja... soms is de waarheid gewoon hard en heeft het veel te maken met keuzes maken. Ik weet ook wel dat het niet altijd zo makkelijk is hoor en dat veel studenten het ook echt niet makkelijk hebben!
Ik ben ook heel erg blij dat ik in principe heel vrij kan studeren wat ik wil en dat het grotendeels gefinancieerd wordt. Maar ook hier is het wel keuzes maken. Ik kan niet én op kamers en een paard houden en dus is het anderhalf uur heen ploeteren en ook weer anderhalf uur terug van de uni. En als dat het enige is waar ik over te zeuren heb, heb ik (imo) niet veel te klagen
dejavu schreef:Er zit een hoefsmid in de familie, dus die bekapte mijn paard voor niks.Daarnaast moest ie natuurlijk geënt worden en wormenkuren, maar dat is een dikke 60 euro per jaar. Dat is 5 euro per maand, dus daar ging hij niet voor weg.
Het is echt hartstikke fijn voor je dat je niks hebt hoeven lenen, maar niet iedereen heeft het gemakkelijk.
zap schreef:Tja Adil... wat dat betreft zijn paardenmensen misschien ook wel ontzettend koppige mensen. Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat je wel veel leent (en spaart....) en dan ook nog eens een paard hebt. Moet je eens kijken hoeveel tijd en geld je spaart als het paard de deur uit gaat...de tijd dat je krijgt kan je gaan werken en voila, situatie ziet er ineens heel anders uit.
Misschien makkelijk gezegt. Maar sorry dat ik het zeg, ik vind dat juist dit soort studenten die imo veel te makkelijk met het geleende geld omgaan (en dus een paard houden) niet moeten zeuren
dejavu schreef:[
Adil - Mijn keuze zou het niet zijn, ik ben daar ook niet handig in.Het verhaal klinkt wel goed, maar eerlijk gezegd vind ik niet dat daar een lening voor bedoeld is. Lenen staat gelukkig (?) vrij.
Adil18 schreef:zap schreef:Tja Adil... wat dat betreft zijn paardenmensen misschien ook wel ontzettend koppige mensen. Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat je wel veel leent (en spaart....) en dan ook nog eens een paard hebt. Moet je eens kijken hoeveel tijd en geld je spaart als het paard de deur uit gaat...de tijd dat je krijgt kan je gaan werken en voila, situatie ziet er ineens heel anders uit.
Misschien makkelijk gezegt. Maar sorry dat ik het zeg, ik vind dat juist dit soort studenten die imo veel te makkelijk met het geleende geld omgaan (en dus een paard houden) niet moeten zeuren
Aaaaah, maar ik ben een slimme tante!
Ik heb namelijk een aparte paardenrekening, waar geld heen gaat wat ik met het werk verdien. Hiermee betalen we alles, ook de verzekering. En bedenk dat we met twee mensen de kosten van een paard dekken, dat scheelt natuurlijk enorm. De kosten van het paard betaal ik dus niet met het geld wat ik leen.
En ik zeur ook helemaal niet? Ik moet nog eens zien of ze deze regeling er überhaupt doorkrijgen om eerlijk te zijn....
En ik vind inderdaad dat je makkelijk praat voor iemand die grof gezegd alles in z'n kont geschoven krijgtIk trek het allemaal zelf, doe dat maar eens, dan praten we verder
rebeltje schreef:Is er niet pas een probleem als je een 'negatieve' BKR registratie hebt?
Want voor zover ik het begrijp heb je bij elke andere 'lening' altijd een BKR registratie.
Ach, het zal allemaal wel niet zo vlot veranderen. Dan moeten ze eerst goede afspraken maken, ik denk niet dat ze het gaan riskeren om minder studenten te hebben.
Al is het imo wel veel te makkelijk om bij de IB groep (eh hoe was het nu ook al weer?) extra bij te lenen. Misschien zouden ze gewoon moeten beginnen om daar wat 'strenger' in te worden
zap schreef:Dus omdat ik wel veel van mijn ouders krijg, mag ik niet kritisch zijn? Ik probeer jullie alleen maar te begrijpen, te relativeren waarom studenten lenen en dan komen met argumenten als het is makkelijk praten als je ouders alles betalen staan hier imo gewoon buiten! Als mijn ouders stoppen met de financien (waarom dan ook) dan redt ik mezelf overigens prima (ik weet wat erin komt en ik weet dondersgoed wat de kosten zijn) en dan gaat het paard echt de deur uit als ik daarvoor zou moeten lenen
.
zap schreef:Ik vind je idee van een paardenrekening overigens niet slim (vind ik!). Zet het eens op een rijtje zoals je het zelf schrijft:
- je werkt en betaald daar je paard van
- je leent en betaald daar je studie van
- je leent en je spaart daarvan
zap schreef:Ik ben opgevoedt met het idee dat je niet meer kunt uitgeven dan dat je hebt en dat je probeert om geen schulden/leningen te krijgen. En ik zou dat zeker te weten anders doen, want waarom niet van het verdiende geld (dus van werk) studeren? Dan hoef je minder te lenen (misschien wel niet!) en heb je meer tijd over om te werken (meer verdiensten en dus misschien nog wel minder lenen) en ik vind dat inderdaad een kwestie van prioriteiten stellen (en dan maakt het imo ook helemaal niet uit of je dat paard nu met zijn tweeen betaald of alleen)
zap schreef:Je gebruikt je geleende geld misschien niet direct voor je paard, maar imo heeft je paard er wel veel mee te maken dat je geld moet lenen en dus heeft het weldegelijk met elkaar te maken.
lucienne schreef:Ik denk niet dat het verstandig is om een BKR registratie aan een geleend bedrag te koppelen.
Als ze zoveel moeite hebben met het feit dat studenten veel lenen moeten ze het ze moeilijker maken.
(3 keer klikken en je hebt de volgende maand een paar honderd euro extra op je rekening staan)
Of ze moeten de rente over de lening verhogen. De keuze om te lenen is naar mijn idee vrij.
Wat ik ook denk dat als het niet meer via de IB-groep kan er wel banken zullen zijn die studenten leningen aan gaan bieden.
Tegen veel hogere rentes, degene die nu al lenen zullen dan ook lenen. Verplaatsing van het probleem lijkt mij en het overzicht raakt zoek...
Sjuimpje schreef:het is toch raar dat een student met hoge schulden een auto op afbetaling of een duur telefoon abbo voor een I phone oid kan aanschaffen?
zap schreef:Je bent me nu kwijt hoor...ik probeer het te begrijpen...maar dat gaat zo niet lukken. Waarom leen je dan? Alleen om te sparen?
zap schreef:Overigens is koppig en zeuren niet per specifiek tegen jou bedoelt, maar bedoelde ik meer de studenten die erover zeuren, maar wel een paard onderhouden. Voel je vooral niet aangesproken als je je dat niet voelt
Relaxed schreef:Caesar schreef:Wat ik me kan herinneren is dat een vriendin van mij, waar haar ouders weinig verdienden, een behoorlijk bedrag per maand kreeg. Met dat bedrag en de zaterdag werken, kwam zij prima uit. Het was geen vetpot en uitgebreid stappen en shoppen was er niet bij, maar het is goed te doen. Zij had overigens geen lening, maar maximale beurs. Dat is ook een verschil! Want dat wordt kwijtgescholden als je je studie binnen de daarvoor genoemde tijd haalt.
Zij woonde nog thuis?