Ongezonde mensen moeten meer zorgpremie gaan betalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:34

ThePast03 schreef:
De langste tijd heb ik 14 gulden betaald voor het ziekenfonds en geen eigen risico.
Ach dan komen ze vanzelf weer met het vergrijzingsexcuus en dat de zorg zoveel duurder is geworden.

Dat weet ik ook nog wel en álles werd vergoed, alles.
Maar dit heef ons uiteindelijk wel de kop gekost en worden we nu met de neus op de feiten gedrukt om zorgvuldiger met de ziektenkosten om te gaan...Niet meer voor elk prutteltje naar de dokter....
Had alleen verwacht dat dit wel eens werd gecompenseerd en we iets terug zouden zien van wat we nu met zn allen toch wel besparen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:34

Alles wat je privatiseert wordt duurder.
Bekendste voorbeeld is de privatisering van het loodswezen (daar begon het ooit mee). Dat werd in korte tijd ongeveer 3x zo duur. Het is gewoon een rotsmoes dat marktwerking zorgt voor verlaagde kosten. Marktwerking zorgt voor bezuiniging bij de overheid. Daar zitten de verlaagde kosten ;)

Nessah

Re: Ongezonde mensen moeten meer zorgpremie gaan betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:37

Ik vind het ook de grootste onzin.. Volgens het rijtje ben ik "gezond" ( ik ben dun, goede conditie,rook niet,drink niet ect) maar ik zit ver boven het gemiddelde wat kosten betreft.. Ik heb 14 botbreuken gehad, 6 operaties, 5 keer ambulance.. Dus sja, gewoon een echte pechvogel.

Durf te wedden dat ik duurder ben dan menig roker/drinker/iemand met overgewicht.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 23:23

Anya schreef:
Alles wat je privatiseert wordt duurder.
Bekendste voorbeeld is de privatisering van het loodswezen (daar begon het ooit mee). Dat werd in korte tijd ongeveer 3x zo duur. Het is gewoon een rotsmoes dat marktwerking zorgt voor verlaagde kosten. Marktwerking zorgt voor bezuiniging bij de overheid.

Volgens mij houdt zelfs de overheid er weinig aan over, en gaat de winst vooral naar de zakenwereld toe (middenkader management, en beleggingen, handel, creatieve regelingen etc). De begroting van de overheid houdt ook niet over.

(En eh... iedereen die dit een goed idee vindt... weet wel dat risicosporten als paardrijden een hele belangrijke kandidaat zijn om aan banden te leggen.)

Ik vind het in elk geval vreselijk. Ik wil geen maatschappij waarin de verzekering bepaalt hoe je moet leven. De vrijheid om dingen te beslissen en ZELF te kiezen is me heel wat meer waard...

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 23:29

Ik ben slank, rook niet, eet gezond, beweeg vrij normaal maar sport niet. En ook ik vind dit een BESPOTTELIJK plan!!
Het klinkt wel lollig, maar dik zijn is sowieso al vaak geen ''keuze''. Ik ken eigenlijk niemand die voor de lol dik is, en ken zelf ook geen dikkerds die dik zijn omdat ze zich volvreten en veel slecht voedsel nuttigen.

Roken is misschien een keuze, maar dat is dan ook het enige van de lijst....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 23:35

Nakisha schreef:

Maar dan nog. Ik vind dat mensen het recht hebben om keuzes te maken. We hebben allemaal onze verzameling aan stomme beslissingen, we moeten ons gewoon realiseren dat het deel is van ons mensen. Maar dat we dat wel samen willen dragen, ipv alleen maar naar ikkeikkeikke te kijken. (Iedereen wil geholpen worden bij een ongeluk - en dus een deel van de problemen laten dragen door de gemeenschap. En dat is ook mijn keuze. Het is alleen opvallend dat iedereen zo bang is om ook maar iets te betalen voor een ander als het mogelijkerwijs misschien in een bepaalde optiek ook maar enigzins de schuld van die persoon zou kunnen zijn. Van de ander. Iedereen weet namelijk altijd precies hoe anderen moeten leven. Ik wil niet dat anderen gaan bepalen hoe ik moet leven, dat wil ik zelf doen! En die keuze gun ik anderen ook.)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 23:42

ThePast03 schreef:
De langste tijd heb ik 14 gulden betaald voor het ziekenfonds en geen eigen risico

In de ziekenfondstijd betaalde je gerust een deel premie via je salaris hoor! Dat vergeet men voor het gemak vaak, omdat het niet van de eigen bankrekening afgaat ;)

Nu ben ik ook tegen, want oncontroleerbaar en dus veel te duur. Bovendien een absurd plan, want dan kun je iegenlijk iedereen wel een hoge premie in de mik schuiven. Of je sport te weinig, of teveel (blessure risico). Of je bent te dik, of te dun. Of je rookt, of drinkt teveel, of je ouders doen dat, of gaat met de fiets naar je werk. Risico's te over! Belachelijk plan...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 23:44

ik persoonlijk vind het niks erg om te betalen voor een ander.......... wat ik wel ernstig vind is dat er een groot deel van het geld dat ik betaal over de balk gesmeten word........

je mag toch minstens verwachten dat de houder van het geld wat wij met zn allen betalen daar zuinig en secuur mee omgaat......

@ paatyoosten.......... daar betaalde de werkgever ook aan mee :)

frappante is dat de werkgeverslasten niet naar beneden zijn gegaan met het afschaffen van het ziekenfonds :)

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 23:44

Shadow0 schreef:
Nakisha schreef:

Maar dan nog. Ik vind dat mensen het recht hebben om keuzes te maken. We hebben allemaal onze verzameling aan stomme beslissingen, we moeten ons gewoon realiseren dat het deel is van ons mensen. Maar dat we dat wel samen willen dragen, ipv alleen maar naar ikkeikkeikke te kijken. (Iedereen wil geholpen worden bij een ongeluk - en dus een deel van de problemen laten dragen door de gemeenschap. En dat is ook mijn keuze. Het is alleen opvallend dat iedereen zo bang is om ook maar iets te betalen voor een ander als het mogelijkerwijs misschien in een bepaalde optiek ook maar enigzins de schuld van die persoon zou kunnen zijn. Van de ander. Iedereen weet namelijk altijd precies hoe anderen moeten leven. Ik wil niet dat anderen gaan bepalen hoe ik moet leven, dat wil ik zelf doen! En die keuze gun ik anderen ook.)

Eens hoor, absoluut. En wat is de volgende stap, welke keuzes worden dan ''beboet''?

Nu worden de (chronisch) zieken sowieso al driedubbel gepakt. Je bent al ziek, waar je ook niet om gevraagd hebt, moet driedubbel dokken en krijgt nog een trap na van ''de maatschappij'' dat ze eigenlijk niet voor je willen betalen.

Dat is dan de toekomst voor half Nederland. Het kan beter andersom; de zieken wat meer begrip en keuzevrijheid behouden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 23:51

Ik verdien toevallig tegenwoordig niet onaardig. Dat is wel eens anders geweest. Maar ik betaal dus relatief veel belasting en premie e.d. En ik betaal het graag. Het betekent dat het op dat vlak goed met me gaat. Anderen hebben ooit voor mij betaald toen het minder goed ging financieel.

Er gaat echter nog zoveel zondegeld om in de zorg dat ik er echt van geschrokken ben.

Recent voorbeeld:

Ik kom onder een paard terecht, heb een kneuzing en een wondje aan mijn been.
- ambulance gebeld door anderen, die waren gelukkig zo vriendelijk mij niet mee te nemen. Scheelde zo 3000 euro.
- wondje aan been ging ontsteken. AB kuur.
- AB kuur was niet lang genoeg, naar arts. Moest helen. Niks aan doen.
- Na drie weken terug naar arts, was niet goed. Weer ab kuur en voor 100 euro verband en verwijzing naar thuisverpleging voor verbinden.
- thuisverpleging vond verband niet goed: voor 150 euro verband. En verwijzing naar de dermatoog.
- daar een kweek gemaakt, weer andere ab en jawel weer ander verband. Ingezwachteld en vochtafdrijvende kous.

Het verband van de eerste twee recepten was niet opengemaakt, zat nog in de doos zelfs en mocht niet terug naar de apotheek. Want het zou niet meer steriel kunnen zijn (zat apart steriel verpakt in de dozen). Dus er stond voor 250 euro verband dat ik uiteindelijk naar Polen heb gedaan.

Tja.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 23:51

Tja, dat niet te controleren.. Ik denk dat ze beter 30 cent bij een pakje sigaretten meer kunnen vragen, en die 30 cent op de zorg-hoop gooien. Hetzelfde met fastfood. . . En subsidie geven voor gezond eten en sportschool?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 23:52

dat doen ze al met die 4 euro die ze per pakje erboven op gooien :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 23:54

vinurr schreef:
Tja, dat niet te controleren.. Ik denk dat ze beter 30 cent bij een pakje sigaretten meer kunnen vragen, en die 30 cent op de zorg-hoop gooien. Hetzelfde met fastfood. . . En subsidie geven voor gezond eten en sportschool?

Rokers zijn al goedkoper voor de zorg ;):
http://beta.frontpage.fok.nl/nieuws/198 ... leven.html

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 23:56

tuurlijk die leven niet lang :D

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 23:58

KiWiKo schreef:
ik persoonlijk vind het niks erg om te betalen voor een ander.......... wat ik wel ernstig vind is dat er een groot deel van het geld dat ik betaal over de balk gesmeten word........

je mag toch minstens verwachten dat de houder van het geld wat wij met zn allen betalen daar zuinig en secuur mee omgaat......

@ paatyoosten.......... daar betaalde de werkgever ook aan mee :)

frappante is dat de werkgeverslasten niet naar beneden zijn gegaan met het afschaffen van het ziekenfonds :)

De werkgever betaalde indertijd inderaad mee aan de premie, maar de werknemer was niet klaar met 14 gulden. Ik weet dat toen ik uit de verzekering van mijn moeder ging (in 1989) ik via mijn loon een x bedrag betaalde en ik nog rond de 45 gulden aan de agis moest storten. Nu betaal ik uiteraard veeeeel meer. Maar ik bedoelde meer te zeggen dat er niemand voor 14 gulden verzekerd was, of we moeten het over 1950 hebben ofzo :D

En ik vind ook dat er in de zorg idioot veel geld over de balk gesmeten wordt: klein voorbeelde uit mijn praktijk; ik krijg afgelopen woensdag Diclofenac voorgeschreven (loop al 2 1/2 jaar met dystrofie te klooien en heb weer meer last). De chirurg geeft me voor drie maanden een recept. Kom bij de apotheek, krijg ik voor 1 maand. Ik zeg, nee voor drie. Nee, krijg je niet, want je hebt ze een half jaar niet geslikt, dus is het een nieuw recept en dan willen we kijken of het wel goed bevalt. Nou mevrouw, het bevalt altijd prima, en ik wil niet weer een half dagdeel in de apotheek zitten voor een vervolgrecept. Maar ik krijg het niet mee, en waarom? Omdat die lijers natuurlijk geld krijgen per transactie. Dus misschien kan ik dan even om de dag langskomen, of al mijn pillen terplekke innemen, kunnen ze me ook chargen voor het glaasje water :+

Ahum, het zit hoog blijkbaar :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 07:51

ThePast03 schreef:

Oei staatsgeheim weer een argument van tafel geveegd. Ik snap het niet hoor we letten veel meer op dan vroeger met medicijnen en doktserbezoeken en nóg komen ze tekort.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 08:29

Stoppen met roken allemaal hmm ja dat kost zwaar geld voor de overheid betalen zeer veel belasting op het pakje peuken die we kopen.
En we moeten ook maar gaan fietsen en niet meer de auto pakken ja weer minder geld in het laadje benzine brengt ook gegantisch veel belastinggeld in het laadje.

Raar dat ze dan het op de zorg gaan pakken?
Nee natuurlijk niet ze willen je kaal plukken!
Autorijden blijven de mensen toch doen mede doordat we niet anders kunnen, de rokers blijven toch wel hoeveel dit dan ook mag gaan kosten.
En dat weten ze daar in Den Haag ook!

Alleen wanneer je het leger in gaat ontkom je aan dit soort praktijken, voor de zorg zit je daar rond de €28,00 per/maand???
Drank,peuken enz.enz kan je zonder de leuke TAX kopen en net zoveel roken zuipen als je wilt Jippie!!
Wordt je overgeplaatst naar Utrecht en je woont in Den Bosch dan krijg je toch gewoon een OV-jaarkaart voor €28,00 per/maand en dan is het er wel eentje voor 1ste klass je zal toch maar voor minder moeten gaan..

Waar gaat al het geld toch heen hier in Nederland????????????????????

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 08:57

Chiqa schreef:
ThePast03 schreef:

Oei staatsgeheim weer een argument van tafel geveegd. Ik snap het niet hoor we letten veel meer op dan vroeger met medicijnen en doktserbezoeken en nóg komen ze tekort.

ik snap het wel :)

er zitten teveel lagen je hebt de verzekeraar => CIZ => cak => hoofdaannemer => onderaannemer => personeel/client......... dat zijn al 5 instanties die wat moeten verdienen aan dat half uurtje zwachtelen :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:27

Belachelijk weer. Echt weer zoiets stoms bedenken om hun lege potje te vullen. Hebben ze er überhaupt over nagedacht hoe ze dit gaan controleren? Ben benieuwd hoe ze dat willen doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:58

KiWiKo schreef:
ik snap het wel :)

er zitten teveel lagen je hebt de verzekeraar => CIZ => cak => hoofdaannemer => onderaannemer => personeel/client......... dat zijn al 5 instanties die wat moeten verdienen aan dat half uurtje zwachtelen :)

Dan kan dat geeltje idd niet op wat ik in mijn jeugd betaalde :+