Bestaat er zoiets als een slecht mens?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:10

Sociale druk is dan ook iets om niet te onderschatten, zo kan iemand die niet bezig is met uitgaan en muziek door 'druk' van vrienden enz toch weg gaan en naar muziek gaan luisteren die zo'n effect heeft dat de persoonlijkheid een draai krijgt en er voor zorgt dat de persoon een ander beeld krijgt van 'goed' en 'kwaad'. Maar een van de belangrijkste dingen is dat die persoon nog naar zichzelf luisterd en dat ook wil doen, en dat is dan weer opvoeding - persoonlijkheid.
Ik spreek hier uit persoonlijke ervaring, die dingen vormen je echt.
En 'slechte' mensen kunnen wel eens denken dat wat ze doen juist is, ook al schreeuwt de wereld van niet, in hun hoofd klopt het. En nee ze hebben dan niet altijd lichamelijke beperkingen, daarom hebben we ook de puberteit, om te weten te komen wat ons goed en kwaad is (natuurlijk leren we de rest van ons leven nog he ;) ).
Trauma's kunnen voor zo'n verdraaing zorgen, net als sociale druk zoals ik al zei.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:34

Ik geloof echt dat er een slecht mens bestaat.
Ik heb mensen in hun ogen gelezen waar alleen eigen baat in te lezen was, geen greintje spijt en zelfs een leedvermaak lachje.
Het pure kwaad bestaat in mensen!
Ik zeg niet dat ze niet kunnen liefhebben :n maar ik denk dat ze wel mocht het beter zijn in eigenbelang geen seconde hoeven na te denken :n
Het begint al als ze geboren worden en hun hele leven ongewenst zijn en geen liefde krijgen, dat vind ik een typische omschrijving voor zulke 'gevallen'.
Je hebt ook mensen die door ervaringen een slecht mens worden. Bijvoorbeeld mensen die het beu zijn en terug schoppen (ben er zelf 1).
Ik ben er erg van geschrokken dat ik zo was.
Ik heb wel eens begrepen van een psycholoog dat dit toch een redelijke menselijke reactie is (corrigeer me als ik fout zit)

Debb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:38

suze_ schreef:
Dat lijkt mij dus ontzettend lastig Debb.. om het standpunt te moeten verdedigen/beargumenteren, waar ik het zelf helemaal niet mee eens ben. De andere kant beargumenteren (betreffende religie en de verdorven mens) daar kan je me gerust uren over door laten gaan haha.

Klopt. We mochten ook niet zelf kiezen of we voor of tegen waren, dat is het vervelende.
Sorry dat ik nog niet op de discussie uit dit topic gereageerd heb, dat doe ik een andere keer even.

Samurai

Re: Bestaat er zoiets als een slecht mens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:42

Denk aan de moordenaar van Pim fortuin, (Volkert van der Graaf) een dierenactivist met een afwijking, maakt het hem tot een slecht mens omdat hij iemand vermoord heeft terwijl er sprake is ven een stoornis in het autistisch spectrum, of maakt het hem een goed mens dat hij opkomt voor de rechten en het welzijn van dieren...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:43

Debb schreef:
suze_ schreef:
Dat lijkt mij dus ontzettend lastig Debb.. om het standpunt te moeten verdedigen/beargumenteren, waar ik het zelf helemaal niet mee eens ben. De andere kant beargumenteren (betreffende religie en de verdorven mens) daar kan je me gerust uren over door laten gaan haha.

Klopt. We mochten ook niet zelf kiezen of we voor of tegen waren, dat is het vervelende.
Sorry dat ik nog niet op de discussie uit dit topic gereageerd heb, dat doe ik een andere keer even.

ik zou het gooien op egoisme :D :D :D

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:43

Die mensen zijn hun empathie kwijt, en inderdaat dat is niet zo verwonderlijk als je ziet van waar ze soms komen. Maar als die mensne willen en de juiste mensen (dan bedoel ik niet de 'goede' mens) tegen komen kan dat een ommekeer veroorzaken en het evenwicht in die persoon terug brengen.
Zoals je zegt 1Boefje, je hebt het dankzij je psycholoog ingien, dat is al heel wat!
In de klas is er ook zo'n meisje, iedereen uitschelden etc, maar haar gezin is er ook naar, ze intresseren zich nauwlijks in haar, maar ze beseft dat ze het zo niet wil, en stilaan veranderd ze naar een meisje dat inteligent is en luistert.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:45

Egoisme is ook een vorm van kwaad, maar maakt je niet per defenitie een slecht mens.
Egoisme kan ook een beschermingsmiddel zijn van jezelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:46

Egoïsme is geen vorm van kwaad, haar valkuil kán dat zijn :)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:47

suze_ schreef:
Egoïsme is geen vorm van kwaad, haar valkuil kán dat zijn :)

Ik ben het er niet mee eens :n Ikke ikke ikke ikke ikke ikke, lijkt me niet echt goed? Altijd jezelf wegcijferen ook niet hoor ;)
Ik vind het woord gewoon niet goed passen.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:50

Nee ik denk het niet eigenlijk, want hoe slecht ook , toch is er wel weer een vleugje goed in, bv een moordernaar die brood voert aan de eendjes!

Als je bv een kindermoordernaar pakt, heel raar maar schrik je van, ziet er zo normaal uit, alles is toch weer terug te voeren op het verleden, of een geestelijke afwijking (neemt niet weg dat ze van mij de stoel mogen hebben natuurlijk)

Zelf heb ik helaas met moord te maken gehad in mijn familie en weet nu beter als wie dan ook dat niet alles zwart wit is, was het maar waar dan was het makkelijker te begrijpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:50

Egoïsme kan zeker een bron van kwaad zijn.

Egocentrisme is dat niet, maar egoïsme zeer zeker wel.

Egocentrisme kan wel een beschermingsmiddel zijn, maar egoïsme is alleen maar schadelijk.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:52

Egoïsme is idd slecht als je overdrijft, het lijkt op de deur die je open zet als je te egoïstisch gaat denken waardoor je steeds verder doorgaat. Als iemand een deur voor je neus dicht doet kan het zijn dat je er uit komt.
Maar het is niet alleen schadelijk, want jezelf opofferen is niet de oplossing. Je komt op voor jezelf, maar als je jezelf er in verliest dan ga je te ver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:57

ik heb even een stuk hier gequote over egoïsme waar ik met mijn gedachten ook naar neig :)

Citaat:
De uiteindelijke vraag die er toe doet is: is egoïsme eigenlijk altijd slecht?

Daarvoor moeten we eerst twee vormen van egoïsme van elkaar onderschrijven. Namelijk de volgende:

- Egoïsme vanuit het idee dat je wilt (kunnen) hebben wat een ander toebehoort;

- Egoïsme vanuit het idee dat je wilt (kunnen) hebben wat jezelf toebehoort.

Van de eerste vorm zou je eigenlijk beter kunnen stellen dat het “predatie” genoemd kan worden, omdat predatie inhoudt: het leven of handelen *ten koste van* anderen (jacht; roof e.d.) Dat het leven of handelen ten koste van anderen immoreel is, behoeft op deze plaats geen verdere uitleg. De mentale gymnastiek van collectivisten met betrekking tot dit onderwerp als zij onderscheid maken tussen een individuele roof en overheidsroof is duidelijk voor de meeste lezers hier, en is in andere artikelen al vaak genoeg duidelijk gemaakt. Het verschil tussen de eerste en de tweede vorm is dus dat in het eerste geval, iemand een ander als uitgangspunt neemt bij zijn eigen behoeften, terwijl iemand in de tweede geval bij het dienen van zijn eigen behoeften zichzelf als uitgangspunt neemt.

Voor de tweede vorm gaan we even verder:

Volgens Wikipedia (1) zijn er twee definities van Egoïsme, namelijk:

- Egoïsme in morele zin:
Dit is egoïsme waarbij een persoon meer aan zijn eigen bevrediging denkt dan aan de bevrediging van anderen.
(hierbij mis ik op Wikipedia vanzelfsprekend het gegeven dat iemand kan vinden dat een ieder dat recht heeft.)

- Egoïsme in technische zin:
Dit is het zorgen voor het eigen welzijn. Dit soort egoïsme heeft geen negatieve betekenis, omdat het een vanzelfsprekende zaak is dat organismen op hun eigen welzijn letten.

Als ik naar bovenstaande definities kijk, dan zie ik in beide definities niet direct een ‘negatieve betekenis’, want waarom zou een individu eigenlijk *niet* meer aan zijn eigen bevrediging, boven die van anderen, mogen denken? Of dat in de praktijk wel zo handig is, is een andere vraag maar wat mij betreft geen moreel te veroordelen inzicht.

Het idee dat een mens een “offerdier” is die ofwel door anderen op het altaar van het “grote goed” geslachtofferd moet kunnen worden, ofwel zelf met alle plezier dat altaar op zou moeten klimmen, is walgelijk en immoreel. Men is immers niet in ketenen, vast aan anderen of de doeleinden van anderen, ter wereld gekomen. Ieder mens is geboren in totale, natuurlijke vrijheid, en slechts het handelen van andere mensen kan die vrijheid weg nemen. Als je niet voor jezelf mag leven (zonder hierbij doelbewust anderen te beperken in diezelfde rechten), waar leef je dan wel voor?

Als je leven ten dienste staat van anderen, is vrijheid onmogelijk, omdat vrijheid op die manier afhankelijk wordt gemaakt van de subjectieve wil en de nukken van anderen, die deze wil en nukken dan ook niet toevallig slechts kunnen opdringen met geweld, of de dreiging ermee.

Het collectivistische idee dat men niet leeft, of mag leven, voor zichzelf maar dit (ook) doet om anderen te dienen, wordt “Altruïsme”

genoemd. De definities van Altruïsme op Wikipedia (2) komen vrijwel allemaal op hetzelfde neer: het uitschakelen van het eigen belang, en soms zelfs een negatief gevolg daarbij voor jezelf accepteren, voor de belangen van anderen.

De mens als dienaar, als slaaf, voor de behoeften van de ander. Als dienaar voor wat wordt uitgelegd als het ‘grote goed’.

Nu moet een ieder uiteraard helemaal zelf weten of hij zichzelf opoffert voor een ander; dit is onderdeel van individuele vrijheid. Individuele vrijheid is dan ook niet tegen persoonlijk Altruïsme. Echter, kijken we naar de politiek dan zien we dat van enige vrijwilligheid totaal geen sprake is, maar van dwang.

Dat het Altruïsme door velen wordt geaccepteerd als iets goeds, en het Egoïsme als iets vervelends, is denk ik één van de grootste intellectuele goocheltrucs die het menselijk denken aan de wereld heeft gebracht.

Een goocheltruc waar we uiteindelijk al de grootste misdaden tegen de menselijkheid aan te danken hebben.

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:00

Daar kan ik niks op of aanmerken aan die quote...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:00

Yamcha schreef:
Egoïsme kan zeker een bron van kwaad zijn.

Egocentrisme is dat niet, maar egoïsme zeer zeker wel.

Egocentrisme kan wel een beschermingsmiddel zijn, maar egoïsme is alleen maar schadelijk.

dit is trouwens ook een interessant stuk over egocentrisme:
http://www.txtxs.nl/artikel.asp?artid=135

dit kan dus mijns inziens ook aanleiding geven tot 'slechte daden' :)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:01

Aria_zz schreef:
Sociale druk is dan ook iets om niet te onderschatten, zo kan iemand die niet bezig is met uitgaan en muziek door 'druk' van vrienden enz toch weg gaan en naar muziek gaan luisteren die zo'n effect heeft dat de persoonlijkheid een draai krijgt en er voor zorgt dat de persoon een ander beeld krijgt van 'goed' en 'kwaad'. Maar een van de belangrijkste dingen is dat die persoon nog naar zichzelf luisterd en dat ook wil doen, en dat is dan weer opvoeding - persoonlijkheid.
Ik spreek hier uit persoonlijke ervaring, die dingen vormen je echt.
En 'slechte' mensen kunnen wel eens denken dat wat ze doen juist is, ook al schreeuwt de wereld van niet, in hun hoofd klopt het. En nee ze hebben dan niet altijd lichamelijke beperkingen, daarom hebben we ook de puberteit, om te weten te komen wat ons goed en kwaad is (natuurlijk leren we de rest van ons leven nog he ;) ).
Trauma's kunnen voor zo'n verdraaing zorgen, net als sociale druk zoals ik al zei.

Precies ja, en dát maakt hen net 'slecht', omdat ze de ernst van hun misdaden niet inzien, en ze relativeren of goed proberen te praten.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:02

Zo zie ik het leven niet, ik ben dankbaar voor iedere dag die mji gegeven wordt en hoewel ik niet echt in God geloof, geloof ik wel in het straks verantwoording afleggen als ik over ga.
Ik leef mijn leven alsof iedere dag mijn laatste kan zijn, ik kan intens genieten van mijn kinderen en mijn dieren en besef iedere dag dat andere het veel slechter hebben, daarom probeer ik iedere dag in gedachte en daden iets van mijn welvaart te delen.

Kunnen kleine dingen zijn, soms is het als voldoende om tegen die man die met zijn dakloze krantje bij de Albert heyin staat een hand en een glimlach te geven en even naar zijn verhaal luisteren, hoeveel van ons doen dat nu, bijna niemand, waarom niet?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:03

Citaat:
Dat het Altruïsme door velen wordt geaccepteerd als iets goeds, en het Egoïsme als iets vervelends, is denk ik één van de grootste intellectuele goocheltrucs die het menselijk denken aan de wereld heeft gebracht.

Dit vind ik erg kloppen, het sociale laat ons denken dat egoïsme niet goed is en die zelf opoffering wel.
Waar komt dit vandaan? Uit de evolutie? Willen we een evenwicht, wat betekend dat vroeger er te weinig zelfopoffering zou geweest zijn?
Of is dit gewoon de algemene gedachte, de mens ten dienste van de andere mens als het ultime.
Maar de mensen die willen dat andere mensen zichzelf opofferen zijn ook egoïstisch, want ze willen dus ook anderen ten dienste van zichzelf.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:03

eppie38 schreef:
Nee ik denk het niet eigenlijk, want hoe slecht ook , toch is er wel weer een vleugje goed in, bv een moordernaar die brood voert aan de eendjes!

Als je bv een kindermoordernaar pakt, heel raar maar schrik je van, ziet er zo normaal uit, alles is toch weer terug te voeren op het verleden, of een geestelijke afwijking (neemt niet weg dat ze van mij de stoel mogen hebben natuurlijk)

Zelf heb ik helaas met moord te maken gehad in mijn familie en weet nu beter als wie dan ook dat niet alles zwart wit is, was het maar waar dan was het makkelijker te begrijpen!

Dus jij vindt een seriemoordenaar die de eendjes brood voert niet slecht?
Dan kan ik voor jou geen begrip opbrengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:06

Ik denk dat de mensen die het hardst roepen dat een ander altruïstisch moet zijn, dit zelf nooit zouden doen. Ze roepen het slechts uit inderdaad denk ik egoïsme, liever een ander opofferen dan jezelf. en dan nog het liefst dat ze het zelf willen dus het met mooie praatjes voor elkaar krijgen en eventueel op schuldgevoel inpraten.

je had zo'n mooie scene uit die film van Michael Moore, waarin in de USA vele (kansarme) jongeren werden gepaaid om het leger in te gaan voor Irak geloof ik... offer je op! voor grond en vaderland! werd er hard door de politieke meneertjes geroepen. Maar toen meneer Moore met de inschrijfformulieren naar hen toe ging zodat hun zoons zich ook aan konden melden... waren de excuses niet van de lucht en de meneertjes snel foetsie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-01-10 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:06

Zit niet in ieder mens ook iets van kwaad vraag ik mij wel eens af, en dan heb ik het over onbewust kwaad, en bewust kwaad. Psychiaters hebben wel eens gesteld dat moordenaars in hun vroege jeugd het voorzien hebben op dieren...
Ik heb in mijn vroege kindheid een keer een vis onthoofd, was nieuwsgierig naar de binnenkant, maakt mij dat nu een slecht mens?
Of dat ik moeite heb met keuzes maken?
Aardig gevonden wilt worden door anderen, is dat altruïsme?
Heeft het niet ook met zelfvertrouwen te maken of er sprake is van goede en slechte daden, slechte daden uitvoeren om je zelfbeeld te verbeteren, zoals dictators?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:08

unicorn_kiss schreef:
eppie38 schreef:

hoe ik haar post lees, vind ze diegene wel slechts in zich hebben, maar gelooft zij niet dat iemand enkel en alleen slecht kan zijn.

eppie klopt dat?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:11

suze_ schreef:
unicorn_kiss schreef:

hoe ik haar post lees, vind ze diegene wel slechts in zich hebben, maar gelooft zij niet dat iemand enkel en alleen slecht kan zijn.

eppie klopt dat?

Maar een moord weegt toch niet op tegen het voeren van eendjes? Elke moordenaar heeft vast wel iets goeds in zich, maar het blijft toch een 'slecht' mens

Respect trouwens eppie voor jouw positieve levenshouding. Kan menig mens wat van leren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:12

ik denk dat ze dat ook bedoelt hoor :j

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:17

Ja klopt! als ik aan een seriemoordernaar denk krijg ik daar een beeld bij (monster met haren enz, noem maar iets)

Maar verrassing het zijn gewoon normale mensen, zelfs nog mensen die meschien wel eens boodschappen doen voor de buuf.
Meschien ook nog wel vrijwilligerswerk en noem maar op, dat zijn echt profielen die na te lezen zijn.

Voor mezelf kan ik dat dan niet rijmen, hoe kan het dat wij meschien gezellig met ze op de koffie zitten bij ons vrijwilligerswerk en zij snachts als roofdieren op jacht gaan?

Het zijn juist geen freaks of engerds en dat maakt het meschien enger als ooit, daarom denk ik dat ieder mens iets goeds in zich heeft.