ik heb even een stuk hier gequote over egoïsme waar ik met mijn gedachten ook naar neig 
Citaat:
De uiteindelijke vraag die er toe doet is: is egoïsme eigenlijk altijd slecht?
Daarvoor moeten we eerst twee vormen van egoïsme van elkaar onderschrijven. Namelijk de volgende:
- Egoïsme vanuit het idee dat je wilt (kunnen) hebben wat een ander toebehoort;
- Egoïsme vanuit het idee dat je wilt (kunnen) hebben wat jezelf toebehoort.
Van de eerste vorm zou je eigenlijk beter kunnen stellen dat het “predatie” genoemd kan worden, omdat predatie inhoudt: het leven of handelen *ten koste van* anderen (jacht; roof e.d.) Dat het leven of handelen ten koste van anderen immoreel is, behoeft op deze plaats geen verdere uitleg. De mentale gymnastiek van collectivisten met betrekking tot dit onderwerp als zij onderscheid maken tussen een individuele roof en overheidsroof is duidelijk voor de meeste lezers hier, en is in andere artikelen al vaak genoeg duidelijk gemaakt. Het verschil tussen de eerste en de tweede vorm is dus dat in het eerste geval, iemand een ander als uitgangspunt neemt bij zijn eigen behoeften, terwijl iemand in de tweede geval bij het dienen van zijn eigen behoeften zichzelf als uitgangspunt neemt.
Voor de tweede vorm gaan we even verder:
Volgens Wikipedia (1) zijn er twee definities van Egoïsme, namelijk:
- Egoïsme in morele zin:
Dit is egoïsme waarbij een persoon meer aan zijn eigen bevrediging denkt dan aan de bevrediging van anderen.
(hierbij mis ik op Wikipedia vanzelfsprekend het gegeven dat iemand kan vinden dat een ieder dat recht heeft.)
- Egoïsme in technische zin:
Dit is het zorgen voor het eigen welzijn. Dit soort egoïsme heeft geen negatieve betekenis, omdat het een vanzelfsprekende zaak is dat organismen op hun eigen welzijn letten.
Als ik naar bovenstaande definities kijk, dan zie ik in beide definities niet direct een ‘negatieve betekenis’, want waarom zou een individu eigenlijk *niet* meer aan zijn eigen bevrediging, boven die van anderen, mogen denken? Of dat in de praktijk wel zo handig is, is een andere vraag maar wat mij betreft geen moreel te veroordelen inzicht.
Het idee dat een mens een “offerdier” is die ofwel door anderen op het altaar van het “grote goed” geslachtofferd moet kunnen worden, ofwel zelf met alle plezier dat altaar op zou moeten klimmen, is walgelijk en immoreel. Men is immers niet in ketenen, vast aan anderen of de doeleinden van anderen, ter wereld gekomen. Ieder mens is geboren in totale, natuurlijke vrijheid, en slechts het handelen van andere mensen kan die vrijheid weg nemen. Als je niet voor jezelf mag leven (zonder hierbij doelbewust anderen te beperken in diezelfde rechten), waar leef je dan wel voor?
Als je leven ten dienste staat van anderen, is vrijheid onmogelijk, omdat vrijheid op die manier afhankelijk wordt gemaakt van de subjectieve wil en de nukken van anderen, die deze wil en nukken dan ook niet toevallig slechts kunnen opdringen met geweld, of de dreiging ermee.
Het collectivistische idee dat men niet leeft, of mag leven, voor zichzelf maar dit (ook) doet om anderen te dienen, wordt “Altruïsme”
genoemd. De definities van Altruïsme op Wikipedia (2) komen vrijwel allemaal op hetzelfde neer: het uitschakelen van het eigen belang, en soms zelfs een negatief gevolg daarbij voor jezelf accepteren, voor de belangen van anderen.
De mens als dienaar, als slaaf, voor de behoeften van de ander. Als dienaar voor wat wordt uitgelegd als het ‘grote goed’.
Nu moet een ieder uiteraard helemaal zelf weten of hij zichzelf opoffert voor een ander; dit is onderdeel van individuele vrijheid. Individuele vrijheid is dan ook niet tegen persoonlijk Altruïsme. Echter, kijken we naar de politiek dan zien we dat van enige vrijwilligheid totaal geen sprake is, maar van dwang.
Dat het Altruïsme door velen wordt geaccepteerd als iets goeds, en het Egoïsme als iets vervelends, is denk ik één van de grootste intellectuele goocheltrucs die het menselijk denken aan de wereld heeft gebracht.
Een goocheltruc waar we uiteindelijk al de grootste misdaden tegen de menselijkheid aan te danken hebben.