Waar komt het geld voor donaties aan Haiti vandaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:23

KiWiKo schreef:
maar he, die sociale voorzieningen moeten ook betaald worden en die worden door ONS betaald :D
Dus?? Moeten we dan onze ogen maar sluiten voor wat er in de rest van de wereld gebeurd?

De overheid stuurt niet jouw geld Kiwiko, het stuurt geld wat in de begroting hiervoor apart is gezet. Je hebt ervoor gekozen om in NL te wonen en daar horen bepaalde voorwaarden bij. 1 daarvan is dat je geld betaalt in de vorm van belasting die door de overheid besteed wordt op een manier die zij goed vinden.

KiWiKo

Re: Waar komt het geld voor donaties aan Haiti vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:25

en wie heeft dat geld betaald??

en laten we voorop stellen dat ik het structureel niet eens ben met hoe de overheid mijn geld uitgeeft :)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:29

Nederland is inderdaad 1 van de rijkste landen ter wereld maja.

Wij zijn dan ook 1 van de weinig die torre hoge belastingen betalen om het land te kunnen voorzien van geld.

Nu is er een tijdje geleden vermeld dat er gewoon bijna geen geld meer is in Nederland maar die is er blijkbaar dus wel en hier is de punt waar een hoop mensen boos om zijn maar niet omdat de overheid het donatie heeft verdubbeld.

Overheid moet gewoon zeggen dat ze genoeg geld hebben en brengen wat belastingen omlaag dat de burgers tenminste ook normale salaris kunnen behouden om meer inkopen te kunnen doen.(goed voor de commerciele kant)

Oja die kilometer heffing is net al 1 zo grote pure onzin als naast de Euro's. Alle redenen om er te kunnen voor zorgen wij belasting blijven betalen zodat NL rijk wordt maar burgers niet.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:31

Als je structureel een probleem daarmee hebt moet je misschien eens kijken of je een ander land kunt vinden wat je beter past qua uitgaves.

NL is juist ook 1 van de rijkste landen als je naar de inwoners kijkt Kensha.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:32

Doe ik ook Katja :)

Als mijn bedrijf failliet gaat dan ga ik hier weg :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:36

KiWiKo schreef:
kan je ook anders zien Saar :) wij waren (en zijn) harde werkers, van huis uit :)

Gisterenavond bij nova geleerd dat ze echt zelf helemaal niks doen, dat er al een week een lijk ligt, en men er gewoon overheenstapt. Niemand die zich bedenkt dat het misschien handig is om dat lijk op te ruimen.... Vond ik wel iets schokkend zegmaar....

Dat zijn deze mensen ook, liet een ander programma zien, als er tenminste wat te werken is voor ze. Harde werkers is wat anders dan slavenhandel, als je dat vergoelijkt met hard werken....... ;(

Die mensen hebben een trauma, zo erg dat je dat niet voor kan stellen, alles is weg. Die lijken zien ze niet eens meer, dat vind ik ook schokkend, maar met een andere kijk erop. Ik kan me niet voorstellen en oordelen over mensen die alles, huis, familie etc verloren hebben en dan ook nog geen eten en drinken hebben.

Hoe kunnen wij een mening over hun gemoedstoestand hebben, we hebben bij benadering geen idee wat dat betekent.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:38

Daar heb je helemaal gelijk in Sarabande, ik denk dat niemand kan zeggen wat je zelf doet tot je in een dergelijke situatie hebt gezeten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:38

ik snap wat je zegt Saar :)

en zoals ik al eerder aangaf.......... maakt mij niet uit hoeveel de BV Nederland daar naar toe sluist....... De BV Nederland moet alleen niet doen alsof de BV Nederland dit betaald........ want WIJ betalen het :) de BV Nederland heeft geen eigen geld namelijk :)

Dat is mijn punt in deze :)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:41

Daar verschillen we echt van mening Kiwiko, als jij in een huis woont wat van mij is en je betaalt me daarvoor dan zal ik het grootste gedeelte van het geld uitgeven om het huis te onderhouden, water, gas enz. maar er zal ook een bedrag overblijven wat ik naar eigen inzicht kan uitgeven.
Als ik dat geld uitgeef aan 555 dan is dat mijn donatie niet die van jou ook al was dat geld op een eerder moment wel van jou.

Het goede nieuws is dat je in NL ook nog voor een gedeelte inspraak hebt op degene die het overheidsgeld besteden dus dat maakt het nog eerlijker.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:43

hihi inspraak door verkiezing :D :D kweenie hoor, maar beloftes blijken niks waard in de politiek :)

ik snap de redenering huur belasting niet :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:43

ik ben er ook niet erg blij mee dat er zo;n smak geld vanuit de overheid naar ontwikkelingshulp gaat. hoe kan de regering dat uitleggen terwijl er hier miljoenen worden bespaard op bijvoorbeeld het onderwijs, de toekomst van het eigen land?

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:47

Die smak geld waar jij het over hebt, blijkt maar een heel klein bedrag te zijn op de begroting hoor.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:49

KiWiKo schreef:
ik snap de redenering huur belasting niet :)
Het grootste gedeelte van de belastingen wordt gebruikt om het land draaiende te houden, hier maak je dus gebruik van en daarom is het niet onlogisch dat je daar ook voor betaalt.

En je hebt wel degelijk inspraak op wat er in de politiek gebeurt alleen heb je te maken met veel verschillende partijen waardoor er vaak voor een middenweg gekozen wordt.
Van mij mag er namelijk nog wel een flinke berg meer geld naar Haiti maar omdat er ook partijen zijn die vinden dat er al teveel aan ontwikkelingshulp uitgegeven wordt blijft de teller ergens in het midden hangen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:50

klein bedrag of niet issi, het gaat om geld wat wij als NL ook erg hard nodig hebben om te investeren in ons eigen onderwijs bijvoorbeeld.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:07

Om die smak geld even een beetje te nuanceren, de staat heeft in totaal 66.8 miljard!!! euro in de overname van ABN Amro gestoken, gewoon om even een bank in de lucht te houden... Dat is 1500 keer zo veel als er aan Haiti geschonken wordt.

*sarcasme-modus aan* Het verschil is natuurlijk dat die bankdirecteuren verschrikkelijk hard werkten in tegenstelling tot die luie haitianen, die alleen maar erop uit zijn om van ons geld lui in de zon te liggen *sarcasme-modus uit*

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:09

hahaha karl je hebt helemaal gelijk........... dat van die banken valt echt op het plankje van absurditeit.......

het is bizar hoe de bv nederland met ons geld omgaat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:13

even ter nuancering........ ik heb maar 2 ton nodig om in de lucht gehouden te worden......... en dat komt alleen omdat ik die twee ton niet betaald heb gekregen uit gemeenschapsgeld (AWBZ) omdat mijn hoofdaannemer failliet is gegaan :)

maar er is niemand in de BV Nederland die daar verantwoordelijkheid voor neemt. Ik heb een half jaar zorg verleend aan zorgbehoevende mensen zonder ervoor betaald te worden :)

maar verder zit het best goed in elkaar hoor politiek :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:14

verootjoo schreef:
x_Marr schreef:
Blijkbaar wel, je zit tegen mensen te zeggen dat wij niet moeten zeuren over de armen in Nederland want zo erg is het niet maar zelf zit je wel over deze discussie te janken?
Hallo kijk dan ook zelf even of jij nou een reden hebt om te janken of die mensen in Haiti. :=
Kan je hier niet tegen ga dan geen discussie aan.

Idd, want er zijn hier géén armen. Niet zoals daar. Hier word je aan alle kanten geholpen, leger des heils, voedselbank, huursubsidie, uitkeringen, ZW, WW. Onze sociale voorziening zijn erg goed.

Daar hebben ze niks. Ze kunnen ook niks doen, voor de mensen die zeiden dat ze op hun luie reet zaten. Ze zijn zwaar getraumatiseerd, wordt er dan ook nog verwacht dat ze weten wat ze moeten doen? En waarmee dan? Er zijn geen spullen meer, geen geld, geen eten, geen gebouwen. Ik ben benieuwd hoe jullie reageren in zo'n situatie :\

Als je in levensgevaar bent, wat je bent als je geen eten of drinken hebt, doe je álles om in leven te blijven. Als daar stelen en plunderen bij hoort, doe je dat gewoon. Je wil om te overleven is altijd sterker. Ook als er al in een wijk eten word gedeeld. Ten eerste; hoe moeten zij dat weten? Er is geen enkele communicatie mogelijkheid. Ten tweede, het kan maar zo te laat komen voor een paar mensen.

Nogmaaals: lees de link, en dan volledig en niet alleen wat je wilt lezen. In die wijk was de communicatie wel mogelijk, omdat het in die wijk was.
En dan vraag ik me af hoe je in leven wil blijven met het stelen van dakplaten?

Er leven hier in Nedelrand nogsteeds mensen onvrijwillig op straat. Schulden ontstaan snel in Nederland, helemaal met al die leningbedrijven, daarmee ga je al snel de mist in en zie er dan nog maareesns uit te komen, schulden worden dan waarschijnlijk met de maand groter want het geld om het af te lossen is er dan gewoon niet.
En niet te vergeten dat als je een baan hebt het best eens zo kan zijn dat je hetzelfde bedrag verdiend als dat een uitkering is, ook een treurig iets.

Het arm zijn in een derdewereldland kan je inderdaad niet gaan vergelijken met het arm zijn in een eerstewereldland, maar het is belachelijk dat het nog nodig is in een eerstewereldland.
Maar ik geloof dat dit erg offtopic gaat.

Ik vraag me nogsteeds af waarom het nodig is als we er al een potje voor hebben, als er al belastinggeld naar toe gaat, waarom er dan toch nog geld bij ons vandaan moet worden getrokken?
En het lijkt hier bijna een schande als je er niet aan mee doet.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:15

Het valt me op dat je alles heel erg op jezelf betrekt Kiwiko terwijl je politieke beslissingen toch echt in het grote geheel moet bekijken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:16

KiWiKo schreef:

Puur uit interesse: waar zou je heengaan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:16

iedere belasting betalende nederlander doet er aan mee........... zo simpel is het

OOK de mensen die terugkrijgen van de belasting.......... want die mensen krijgen terug omdat er teveel betaald is

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:17

Katja schreef:
Het valt me op dat je alles heel erg op jezelf betrekt Kiwiko terwijl je politieke beslissingen toch echt in het grote geheel moet bekijken.

nee hoor was alleen in de lijn van de bankdirecteuren ding van Karl :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:18

Shadow0 schreef:
KiWiKo schreef:

Puur uit interesse: waar zou je heengaan?

in iedergeval ergens waar je nog gewoon mag ademhalen zonder dat in drievoud in te dienen bij de gemeente en je er dan vervolgens nog eens belasting overheen mag betalen :)

komt wel goed, laat dat maar aan mij over :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:19

Dat er bij de banken ingegrepen moest worden was geen keuze, anders hadden we nu vooroorlogse duitse toestanden gehad, dat je een miljoen euro voor een brood moest betalen.

Het absurde is dat wij de verhoudingen hier totaal uit het oog verliezen, 41 miljoen euro is nog geen drie euro per nederlander. Dan praat je over een kwartje meer nettoloon per maand als je daar minder belasting voor gaat betalen of éénmalig bij alle bejaarden een bloemetje op tafel. Ja 41 miljoen is veel meer geld dan ik normaal gesproken op mijn bankrekening heb, maar in dit verband praat je gewoon over peanuts, niet over het uitputten van de bankrekening van de nederlande staat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:20

KiWiKo schreef:
in iedergeval ergens waar je nog gewoon mag ademhalen zonder dat in drievoud in te dienen bij de gemeente en je er dan vervolgens nog eens belasting overheen mag betalen :)

Ik ben dus echt heel benieuwd waar dat zou zijn. De landen die ik ken waar dat minder is, zijn landen die weer hun eigen nadelen hebben, meestal in de vorm van paraderende legers door de straten of burgeroorlogen. Ik ben echt benieuwd wat volgens jou een land is dat beter is om te leven dan Nederland.