Wie doneert er aan giro555?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wie doneert er aan giro555?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:35

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:41

www.cbf.nl

Kan je precies nagaan welke organisaties het geld krijgen en hoeveel daarvan aan hulp wordt besteed. Maar overal zullen de mensen die er voor zorgen dat de hulp daar terecht komt waar die nodig is er voor betaald moeten worden. Om nog maar te zwijgen over administratie en accountantskosten die nodig zijn om verantwoording af te leggen waar het geld aan is besteed.
Maar goed, die mensen moeten ook eten, en daarmee voorkom je weer dat ze in armoede in Nederland leven ;)

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:48

Ik heb vandaag geld gedoneerd aan giro 555. Ik kan het missen en die arme mensen daar hebben heel hard hulp nodig. Ik hoop dat het geld hun ook echt zal bereiken, maar dat risico neem ik dan maar :) Destijds voor de tsunami slachtoffers ook geld gedoneerd.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:51

_Lisanne schreef:
Ik vind het een beetje een slap excuus om de financiele crisis hierbij te halen. Voor dit soort dingen moet er ALTIJD geld zijn.

Het valt me trouwens op dat er hier imo veel gierige mensen zitten. Iets geven, ho maar.. En als argument geven dat er hier ook armoede is :n. Alsof we onze 'armoede' kunnen vergelijken met de armoede daar. In Nederland kan IEDEREEN geld krijgen. Daar hebben ze geen rode rot cent, geen huis, grote kans dat ze hun familie kwijt zijn.

En wij maar lekker warm zitten he, in onze warme huizen achter de computer..

Ben het helemaal met je eens!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:55

Idd Kebie!
Natuurlijk het gaat hier om flinke bedragen, maar je moet ook kunnen relativeren. Ten eerste moet je als goed doel echt wel een heel goede directeur hebben om alles zo goed mogelijk te laten verlopen (ik denk echt dat flink onderschat wordt wat dat inhoudt). Ten tweede gaat altijd nog het over, overgrote deel naar de slachtoffers!!

Hier een eerlijk artikel (2004) over salarissen: http://www.volkskrant.nl/economie/artic ... el_nerveus

[edit] ''Leuk'' detail:
Citaat:
Bij het Nederlandse Rode Kruis gaat 1,0 procent van de opbrengsten uit particuliere fondsenwerving naar de directie. Hiermee zit het Rode Kruis precies op het gemiddelde van de vijftig grootste goede doelen. Het Prinses Beatrix Fonds heeft relatief de duurste directeur. Van de opbrengst uit collectes en schenkingen ging bijna 4 procent op aan salariskosten voor de directeur. In het algemeen geldt: hoe kleiner het goede doel, hoe hoger het percentage dat aan directiekosten wordt opgemaakt.

Artikel (2005) over het maximale salaris: http://www.kwfkankerbestrijding.nl/inde ... emid=17692
Laatst bijgewerkt door Toekie op 21-01-10 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:56

Ik heb zojuist ook geld overgemaakt. Mijn bank verdubbeld het geld wat vandaag wordt gestord en aangezien de overheid het ook nog eens verdubbeld worden mijn centjes vervierdubbeld. Bovendien vindt ik dat niemand voor dit soort dingen zijn kop in het zand kan steken... Ik geef ook geld aan andere organisaties op maandbasis, maar ik vind dit toch wel een uitzonderlijke situatie. Ik denk dat ieder bij zichzelf kan nagaan wat hij kan missen.. Al is het maar een euro.. Alle beetjes helpen.

nurses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:03

Ik doneer geen geld naar haiti, gewoon simpelweg omdat ik het zelf heel erg hard nodig heb.

Laura1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:05

Ik hoor nu vaak het excuus langkomen dat er veel geld aan de strijkstok blijft hangen.. Dus wat doen we dan? We steken ons kop in het zand en zeggen dan doneren we niet.. In plaats van dat we kijken naar wat er kunnen veranderen aan de hulp zodat die daadwerkelijk wel bij de meeste hulpbehoevenden terecht komen... Ik vind het geen excuus om te zeggen dat het geld naar een salaris van een directeur gaat. Die directeur krijgt toch wel betaald. De mensen in Haïti krijgen daar geen drinkwater van als wij zeggen we doneren niet omdat die directeur zoveel verdiend.

Zelf geen geld hebben vind ik nog zo'n verhaal.. Ik zit hier achter mijn laptop in huis, en ik heb te eten vandaag. Dat is meer dan wat je van de mensen daar kunt zeggen. Je kan mij echt niet vertellen dat je als persoon in nederland geen 1 euro kunt doneren.. Al is het maar zodat je iig iets gedaan hebt.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:09

Maar Laura1989, mensen moeten natuurlijk wel keuzes mogen maken. Ik doneer wel aan andere goede doelen en geef met regelmaat een dakloze wat geld. Omdat ik zelf niet zoveel geld heb, moet ik ergens een lijn trekken. En daarom doneer ik niet aan giro 555.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:12

Laura1989 schreef:
Ik heb zojuist ook geld overgemaakt. Mijn bank verdubbeld het geld wat vandaag wordt gestord en aangezien de overheid het ook nog eens verdubbeld worden mijn centjes vervierdubbeld. Bovendien vindt ik dat niemand voor dit soort dingen zijn kop in het zand kan steken... Ik geef ook geld aan andere organisaties op maandbasis, maar ik vind dit toch wel een uitzonderlijke situatie. Ik denk dat ieder bij zichzelf kan nagaan wat hij kan missen.. Al is het maar een euro.. Alle beetjes helpen.

Mag ik vragen welke bank? Want als dat de mijne ook is, wordt mijn bedrag uiteindelijk ook vervierdubbeld.. dat zou mooi zijn!!!

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:17

Ik heb nog geen geld gedoneert, maar dat ga ik vanavond doen. Heb wel al een sms gestuurd vanmorgen naar 3555. Alle kleine beetjes helpen denk ik maar.

Laura1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:18

Mensen moeten uiteraard zelf weten of ze geld storten. Maar ik ik geef ook gewoon maandelijks een donatie aan verschillende instanties. Als ik iemand van de daklozenkrant zie staan geef ik ook wat kleingeld. Het maakt niet uit hoeveel.. het gaat erom dat je je ogen er niet voor sluit. Bovendien denk ik niet dat wij ons enige voorstelling van kunnen maken hoe armoede er nu in Haïti uitziet... Probeer je maar voor te stellen dat je tussen de lijken doorloopt op zoek naar eten of water.. Geen familie, geen huis en geen benodigde medische zorg... Al stort je dan 1 euro dan heb je iig meegewerkt aan het feit dat we een statement kunnen maken en daarmee duidelijk maken dat we onze ogen er niet voor sluiten..

Laura1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:19

Lame schreef:
Laura1989 schreef:

Mag ik vragen welke bank? Want als dat de mijne ook is, wordt mijn bedrag uiteindelijk ook vervierdubbeld.. dat zou mooi zijn!!!

Ik kreeg een mail van de rabobank in Alkmaar. Daar kun je het op een appart rekeningnummer storten en dan storten zij het verdubbeld op de rekening 555.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:21

Dat klinkt wel een beetje vaag eerlijk gezegd. Je moet het naar een aparte rekening van de Rabobank in Alkmaar storten?
Kreeg je daar zomaar een mailtje over?

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:23

Toekie schreef:
Dat klinkt wel een beetje vaag eerlijk gezegd. Je moet het naar een aparte rekening van de Rabobank in Alkmaar storten?

Heel erg vaag...

Weetje zeker dat het niet zo maar een foute rekinging is? Aangezien ze dit soort rampen aangrijpen om nep rekeningen te openen.

nurses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:24

Toekie schreef:
Maar Laura1989, mensen moeten natuurlijk wel keuzes mogen maken. Ik doneer wel aan andere goede doelen en geef met regelmaat een dakloze wat geld. Omdat ik zelf niet zoveel geld heb, moet ik ergens een lijn trekken. En daarom doneer ik niet aan giro 555.

Hier ben ik het helemaal mee eens

Laura1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:24

Rienn schreef:
Toekie schreef:

Heel erg vaag...

Weetje zeker dat het niet zo maar een foute rekinging is? Aangezien ze dit soort rampen aangrijpen om nep rekeningen te openen.

Heb het uiteraard eerst gechekt op de website van de bank... ;)
http://www.rabobank.nl/particulieren/lo ... s_het_idee

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:29

Ik heb net 15 euro gestort...

Als reden dat ik het prima (naja prima) kan missen en deze mensen toch het heel zwaar hebben...
Voorla de beelden op tv hebben mij zwaar geraakt..

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:33

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:36

Laura1989, dacht ik al wel hoor! Maar je hebt er mensen tussen zitten die dat niet doen, zou wel heel erg vervelend zijn.

Laura1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:37

Rienn schreef:
Laura1989, dacht ik al wel hoor! Maar je hebt er mensen tussen zitten die dat niet doen, zou wel heel erg vervelend zijn.

Ja klopt denk je iets chills te doen voor je medemens wordt je gewoon belazerd :s dan zou ik echt pissig worden

Laura1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:37

Toekie schreef:
Laura1989 schreef:
Heb het uiteraard eerst gechekt op de website van de bank... ;)
http://www.rabobank.nl/particulieren/lo ... s_het_idee

Top! +:)+
Maar is dus alleen voor klanten van Rabobank Alkmaar e.o. als ik het goed begrijp. :)

Ja ik denk het wel eerlijk gezegd...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:41

Tja zit nu bij RTL is hier een hele happening helaas de dood van Arjen ook.

In de kantine waren/zijn er allelei acties en worden DVD en cd;s verkocht voor haiiti. En de opbrengst van de lunch gaat er heen. Toch leuk.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:42

AnneOmie schreef:
_Lisanne schreef:
Ik vind het een beetje een slap excuus om de financiele crisis hierbij te halen. Voor dit soort dingen moet er ALTIJD geld zijn.

Het valt me trouwens op dat er hier imo veel gierige mensen zitten. Iets geven, ho maar.. En als argument geven dat er hier ook armoede is :n. Alsof we onze 'armoede' kunnen vergelijken met de armoede daar. In Nederland kan IEDEREEN geld krijgen. Daar hebben ze geen rode rot cent, geen huis, grote kans dat ze hun familie kwijt zijn.

En wij maar lekker warm zitten he, in onze warme huizen achter de computer..

Ben het helemaal met je eens!

Lekker naief om te denken dat Nederland geen echte armoede kent....

Ik snap jullie punt wel hoor, maar Nederland kent ook echt wel armoede. Daarom kan ik het ook snappen wanneer mensen zeggen "Laat ze er eerst maar eens voor dat in Nederland alles goed loopt en dan naar andere landen kijken".

Ik ben trouwens best wel benieuwd welke landen NL zouden steunen wanneer half laagliggend Nederland onder water zou staan of zo..... :o

Ik heb trouwens geprobeerd een sms te sturen n.a.v. het topic, maar heb een duits mobieltje en op een of andere manier doet ie 't niet....Ik weet niet of deze actie ook in Dld loopt, maar eens even kijken.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:47

Mijn ouders hebben ook €50 euro overgemaakt :j .