Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Alet74 schreef:Ellende is natuurlijk ook 'maar' betrekkelijk: iets wat jou direct aangaat zal je emotioneel gezien veel meer raken dan iets wat duizenden kilometers verderop gebeurt.
Ik snap best dat niet iedereen een brok in zijn keel krijgt bij het zien van aardbevingsslachtoffers. De een is daar nu eenmaal gevoeliger voor dan de ander.
Wat ik een beetje jammer vind, is dat sommigen niet het nieuws volgen omdat er al genoeg ellende is zonder naar het nieuws te kijken. Dat komt op mij een beetje over als 'ik zie het niet, dus het bestaat niet'. En zo werkt het niet! (wellicht is het ook niet zo bedoeld - verklaar u nader)
Vjestagirl schreef:Geld storten. En weet je wat het is? Wie van de mensen die zo begaan is met het nieuws weet hoe het nu is in het Tsunami gebied? Wie weet hoe het is in gebieden waar er pakhembeet 10 tot 15 jaar geleden oorlog was? Hoe leven die mensen daar nu? Geen idee, die mensen zijn we al lang weer vergeten, want het is lang geleden en er zijn nieuwe dingen gebeurd. Of storten jullie nogsteeds iedere maand geld?
Victory2000 schreef:Waarom....schuldgevoel afkopen???
Deden ze vroeger ook , kon je "aflaten" kopen!!!!!
Vjestagirl schreef:Als je deze mensen die nu getroffen zijn echt wil helpen, dan maak je niet alleen de komende 10 jaar de helft van je salaris over, maar ga je er ook voor minimaal 3 jaar naartoe om te helpen met het begraven van de doden, het her-opbouwen van huizen etc. 5, 50 of 100 euro overmaken is idd schuldgevoel afkopen.
Alet74 schreef:Maar omdat veel mensen misschien nu niet weten hoe het in gebied X is na zoveel jaar, wil niet zeggen dat we ons dan maar niet meer in het nu moeten gaan verdiepen. Tenminste, dat proef ik een beetje uit jouw woorden Vjestagirl.
Rondom kerst was er nog regelmatig iets op tv over de TSunami trouwens.
Laten we wel on-topic blijven: het volgen van het nieuws is iets anders dan mensen helpen ergens ter wereld. En buiten dat: er zijn al hulpverleners uit veel landen onderweg om te helpen. Denk niet dat de gemiddelde burger daar iets nuttigs kan doen.
[***] schreef:Vjestagirl schreef:Als je deze mensen die nu getroffen zijn echt wil helpen, dan maak je niet alleen de komende 10 jaar de helft van je salaris over, maar ga je er ook voor minimaal 3 jaar naartoe om te helpen met het begraven van de doden, het her-opbouwen van huizen etc. 5, 50 of 100 euro overmaken is idd schuldgevoel afkopen.
Kijk, dat vind ik nou een ontzettend domme, egoistische redenering waarmee jij je eigen schuldgevoel tracht af te kopen dat niks je interesseerd.
Niet alleen volg je het nieuws niet maar nu durf je wel kritisch te zijn op mensen die wel weten wat er in de wereld gebeurd, zich dat aantrekken en geld overmaken.
Alet74 schreef:Ellende is natuurlijk ook 'maar' betrekkelijk: iets wat jou direct aangaat zal je emotioneel gezien veel meer raken dan iets wat duizenden kilometers verderop gebeurt.
Ik snap best dat niet iedereen een brok in zijn keel krijgt bij het zien van aardbevingsslachtoffers. De een is daar nu eenmaal gevoeliger voor dan de ander.
Wat ik een beetje jammer vind, is dat sommigen niet het nieuws volgen omdat er al genoeg ellende is zonder naar het nieuws te kijken. Dat komt op mij een beetje over als 'ik zie het niet, dus het bestaat niet'. En zo werkt het niet! (wellicht is het ook niet zo bedoeld - verklaar u nader)
[***] schreef:Vjestagirl schreef:Als je deze mensen die nu getroffen zijn echt wil helpen, dan maak je niet alleen de komende 10 jaar de helft van je salaris over, maar ga je er ook voor minimaal 3 jaar naartoe om te helpen met het begraven van de doden, het her-opbouwen van huizen etc. 5, 50 of 100 euro overmaken is idd schuldgevoel afkopen.
Kijk, dat vind ik nou een ontzettend domme, egoistische redenering waarmee jij je eigen schuldgevoel tracht af te kopen dat niks je interesseerd.
Niet alleen volg je het nieuws niet maar nu durf je wel kritisch te zijn op mensen die wel weten wat er in de wereld gebeurd, zich dat aantrekken en geld overmaken.
Vjestagirl schreef:Ik heb totaal geen schuldgevoel dat het me niets interesseerd, maar ik vind het hypocriet om te zeggen dat het je zoooooveel doet en dat je dan 1malig geld stort en daarmee denkt te helpen aan een oplossing van de problemen die die mensen hebben.
Alet74 schreef:@Vjesta: het ging toch niet over het storten van geld? Het ging over het volgen van nieuws. (Geld storten doe ik niet.)
@Melsh: ik snap hetMaar er is echt niet alleen ellende in het nieuws hoor.
[***] schreef:[***] schreef:Kijk, dat vind ik nou een ontzettend domme, egoistische redenering waarmee jij je eigen schuldgevoel tracht af te kopen dat niks je interesseerd.
Niet alleen volg je het nieuws niet maar nu durf je wel kritisch te zijn op mensen die wel weten wat er in de wereld gebeurd, zich dat aantrekken en geld overmaken.Vjestagirl schreef:Ik heb totaal geen schuldgevoel dat het me niets interesseerd, maar ik vind het hypocriet om te zeggen dat het je zoooooveel doet en dat je dan 1malig geld stort en daarmee denkt te helpen aan een oplossing van de problemen die die mensen hebben.
Ik vind het hypocriet dat jij zegt geen nieuws te volgen én niks stort en dan ook nog commentaar durft te hebben op mensen die dat wel doen!
Als er in jouw plaats een ramp gebeurd ben je zeker de eerste die loopt te schreeuwen dat er helemaal geen hulp is?
Alet74 schreef:@Melsh: ik snap hetMaar er is echt niet alleen ellende in het nieuws hoor.
Mavelle schreef:En ik vind het dus raar dat mensen zich wel druk maken over de mensen op Haiti, maar dat er maar zo weinig mensen stil staan bij wat er elke dag in Afrika gebeurt, of bij dingen die misschien wel op de hoek van je straat gebeuren.
Vjestagirl schreef:Geld storten. En weet je wat het is? Wie van de mensen die zo begaan is met het nieuws weet hoe het nu is in het Tsunami gebied? Wie weet hoe het is in gebieden waar er pakhembeet 10 tot 15 jaar geleden oorlog was? Hoe leven die mensen daar nu? Geen idee, die mensen zijn we al lang weer vergeten, want het is lang geleden en er zijn nieuwe dingen gebeurd. Of storten jullie nogsteeds iedere maand geld?