Het Nieuws niet volgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:35

Waarom....schuldgevoel afkopen???
Deden ze vroeger ook , kon je "aflaten" kopen!!!!![/quote]

Schuldgevoel afkopen?? Misschien bedoel ik wel je medemens helpen, ook al is het aan de andere kant van de oceaan.[/quote]
Begin eens hier in NL zou ik zeggen....
Plik een gezellige bejaarde uit een tehuis en ga er eens een dagje mee op stap.
Vrijwilliger worden in een asiel????
Mogelijkheden genoeg om de wereld te verbeteren.....
Nee,geld storten en dan denken dat het allemaal goed besteed wordt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 17:37

Alet74 schreef:
Ellende is natuurlijk ook 'maar' betrekkelijk: iets wat jou direct aangaat zal je emotioneel gezien veel meer raken dan iets wat duizenden kilometers verderop gebeurt.
Ik snap best dat niet iedereen een brok in zijn keel krijgt bij het zien van aardbevingsslachtoffers. De een is daar nu eenmaal gevoeliger voor dan de ander.
Wat ik een beetje jammer vind, is dat sommigen niet het nieuws volgen omdat er al genoeg ellende is zonder naar het nieuws te kijken. Dat komt op mij een beetje over als 'ik zie het niet, dus het bestaat niet'. En zo werkt het niet! (wellicht is het ook niet zo bedoeld - verklaar u nader ;) )

Het bestaat wel. Maar ik heb er niets mee te maken.

Zelfde als al die reclame's voor zielige diertjes in kooitjes. Gemaakt en bekeken door mensen die 's avonds wel een stukje bioindustrie vlees op hun bord hebben liggen.

Als je deze mensen die nu getroffen zijn echt wil helpen, dan maak je niet alleen de komende 10 jaar de helft van je salaris over, maar ga je er ook voor minimaal 3 jaar naartoe om te helpen met het begraven van de doden, het her-opbouwen van huizen etc. 5, 50 of 100 euro overmaken is idd schuldgevoel afkopen.

Marleen74

Re: Het Nieuws niet volgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:38

Mee eens Vjesta.

__Tiientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:38

Vjestagirl schreef:
Geld storten. En weet je wat het is? Wie van de mensen die zo begaan is met het nieuws weet hoe het nu is in het Tsunami gebied? Wie weet hoe het is in gebieden waar er pakhembeet 10 tot 15 jaar geleden oorlog was? Hoe leven die mensen daar nu? Geen idee, die mensen zijn we al lang weer vergeten, want het is lang geleden en er zijn nieuwe dingen gebeurd. Of storten jullie nogsteeds iedere maand geld?

Aardbeving is kortgeleden gebeurd, die mensen hebben nú hulp nodig. Net zoals wij toendertijd geld gestorten hebben voor de tsunami. A little bit of help can make a big difference.
Laatst bijgewerkt door __Tiientje op 16-01-10 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

__Tiientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:39

Victory2000 schreef:
Waarom....schuldgevoel afkopen???
Deden ze vroeger ook , kon je "aflaten" kopen!!!!!

Schuldgevoel afkopen?? Misschien bedoel ik wel je medemens helpen, ook al is het aan de andere kant van de oceaan.[/quote]
Begin eens hier in NL zou ik zeggen....
Plik een gezellige bejaarde uit een tehuis en ga er eens een dagje mee op stap.
Vrijwilliger worden in een asiel????
Mogelijkheden genoeg om de wereld te verbeteren.....
Nee,geld storten en dan denken dat het allemaal goed besteed wordt.[/quote]

Heb vrijwilligerswerk gedaan, maak je geen zorgen. ;)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:39

Maar omdat veel mensen misschien nu niet weten hoe het in gebied X is na zoveel jaar, wil niet zeggen dat we ons dan maar niet meer in het nu moeten gaan verdiepen. Tenminste, dat proef ik een beetje uit jouw woorden Vjestagirl.
Rondom kerst was er nog regelmatig iets op tv over de TSunami trouwens.

Laten we wel on-topic blijven: het volgen van het nieuws is iets anders dan mensen helpen ergens ter wereld. En buiten dat: er zijn al hulpverleners uit veel landen onderweg om te helpen. Denk niet dat de gemiddelde burger daar iets nuttigs kan doen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:41

Ik ben het wel met je eens Victory2000 :j In Nederland kun je ook nog veel goeds doen. Al denk ik dat we het hier ook fijn zouden vinden als andere mensen ons te hulp schieten mocht er ooit hier een natuurramp gebeuren :) Ik zit dus nog te overwegen of ik iets ga storten of niet.

Maar ik ben van mening dat nieuws niet het doel heeft om geld in te zamelen. Dus ik ben even de draad van de discussie kwijt.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:43

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:44

Vjestagirl schreef:
Als je deze mensen die nu getroffen zijn echt wil helpen, dan maak je niet alleen de komende 10 jaar de helft van je salaris over, maar ga je er ook voor minimaal 3 jaar naartoe om te helpen met het begraven van de doden, het her-opbouwen van huizen etc. 5, 50 of 100 euro overmaken is idd schuldgevoel afkopen.

Kijk, dat vind ik nou een ontzettend domme, egoistische redenering waarmee jij je eigen schuldgevoel tracht af te kopen dat niks je interesseerd.
Niet alleen volg je het nieuws niet maar nu durf je wel kritisch te zijn op mensen die wel weten wat er in de wereld gebeurd, zich dat aantrekken en geld overmaken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 17:45

Alet74 schreef:
Maar omdat veel mensen misschien nu niet weten hoe het in gebied X is na zoveel jaar, wil niet zeggen dat we ons dan maar niet meer in het nu moeten gaan verdiepen. Tenminste, dat proef ik een beetje uit jouw woorden Vjestagirl.
Rondom kerst was er nog regelmatig iets op tv over de TSunami trouwens.

Laten we wel on-topic blijven: het volgen van het nieuws is iets anders dan mensen helpen ergens ter wereld. En buiten dat: er zijn al hulpverleners uit veel landen onderweg om te helpen. Denk niet dat de gemiddelde burger daar iets nuttigs kan doen.

Nee hoor, maar ik vind het hypocriet om te zeggen dat anderen meer om hun medemens geven terwijl ze 1malig geld storten en zich daardoor beter voelen dan de mensen die dat niet doen.

Ik vind het ook naar dat er mensen zijn die zeggen dat ik niets om mijn medemens geef, terwijl ik probeer iedere maand hier geld uit te delen aan de mensen die het nodig hebben.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:45

Ik luister regelmatig naar de radio en daar komt elk uur het nieuws langs. Vaak zet ik hem wat harder om het goed te horen :) Kranten en nieuws op tv lees/kijk ik zelden..

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:46

Ik kijk ook nooit naar het nieuws :o Lees ook geen krant :o Ik kijk uberhaupt vrijwel geen tv.... En als ik aan het zappen ben blijf ik er heel af en toe wel eens bij hangen. Maar als ik dan zie dat het over politiek gaat of oorlog zap ik weer door, daar gaat het 24/7 over.... Ik luister wel naar de radio, dus het nieuws wat ik weet heb ik van de radio. Maar daar luister ik hoogstens 1,5 uur per dag naar, als ik in de auto zit.

Ik ben geinteresseerd in nieuws wat mij persoonlijk aangaat, gebeurtenissen in mijn regio of op m'n werk bijv...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 17:47

[***] schreef:
Vjestagirl schreef:

Kijk, dat vind ik nou een ontzettend domme, egoistische redenering waarmee jij je eigen schuldgevoel tracht af te kopen dat niks je interesseerd.
Niet alleen volg je het nieuws niet maar nu durf je wel kritisch te zijn op mensen die wel weten wat er in de wereld gebeurd, zich dat aantrekken en geld overmaken.

Ik heb totaal geen schuldgevoel dat het me niets interesseerd, maar ik vind het hypocriet om te zeggen dat het je zoooooveel doet en dat je dan 1malig geld stort en daarmee denkt te helpen aan een oplossing van de problemen die die mensen hebben.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:48

Alet74 schreef:
Ellende is natuurlijk ook 'maar' betrekkelijk: iets wat jou direct aangaat zal je emotioneel gezien veel meer raken dan iets wat duizenden kilometers verderop gebeurt.
Ik snap best dat niet iedereen een brok in zijn keel krijgt bij het zien van aardbevingsslachtoffers. De een is daar nu eenmaal gevoeliger voor dan de ander.
Wat ik een beetje jammer vind, is dat sommigen niet het nieuws volgen omdat er al genoeg ellende is zonder naar het nieuws te kijken. Dat komt op mij een beetje over als 'ik zie het niet, dus het bestaat niet'. En zo werkt het niet! (wellicht is het ook niet zo bedoeld - verklaar u nader ;) )

Ik bedoel het meer als: "Ik weet best dat het er is, ik hoef er alleen niet met mijn neus op gedrukt te worden."

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:49

@Vjesta: het ging toch niet over het storten van geld? Het ging over het volgen van nieuws. (Geld storten doe ik niet.)

@Melsh: ik snap het ;) Maar er is echt niet alleen ellende in het nieuws hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:51

[***] schreef:
Vjestagirl schreef:

Vjestagirl schreef:
Ik heb totaal geen schuldgevoel dat het me niets interesseerd, maar ik vind het hypocriet om te zeggen dat het je zoooooveel doet en dat je dan 1malig geld stort en daarmee denkt te helpen aan een oplossing van de problemen die die mensen hebben.

Ik vind het hypocriet dat jij zegt geen nieuws te volgen én niks stort en dan ook nog commentaar durft te hebben op mensen die dat wel doen!
Als er in jouw plaats een ramp gebeurd ben je zeker de eerste die loopt te schreeuwen dat er helemaal geen hulp is?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 17:51

Alet74 schreef:
@Vjesta: het ging toch niet over het storten van geld? Het ging over het volgen van nieuws. (Geld storten doe ik niet.)

(Vjesta is mijn paard. Die volgt het nieuws ook niet trouwens)

En het ging net wel over het storten van geld :). Maar het topic gaat idd over het wel of niet volgen van het nieuws.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 17:52

[***] schreef:
[***] schreef:

Vjestagirl schreef:

Ik vind het hypocriet dat jij zegt geen nieuws te volgen én niks stort en dan ook nog commentaar durft te hebben op mensen die dat wel doen!
Als er in jouw plaats een ramp gebeurd ben je zeker de eerste die loopt te schreeuwen dat er helemaal geen hulp is?

Nope. Dan steek ik mijn handen uit mijn mouwen en DOE iets...

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:52

Alet74 schreef:

Nee, niet alleen, maar wel veel. En verder gaat het vaak over wat Wilders nou weer voor onzin uitkraamt, met wie het zoontje van Dries Roelvink verkering heeft en hoe het pasgeboren kind van de zanger van Blof heet. Dat interesseert me allemaal weinig, moet ik zeggen...
Als iets echt belangrijk is, hoor ik het meestal wel bij maatschappijleer...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:10

Mavelle schreef:
En ik vind het dus raar dat mensen zich wel druk maken over de mensen op Haiti, maar dat er maar zo weinig mensen stil staan bij wat er elke dag in Afrika gebeurt, of bij dingen die misschien wel op de hoek van je straat gebeuren.

Dat was mijn eerste gedachte ook.

Het nieuws volg ik via de radio die dagelijks vaak en veel aanstaat, via de krant die ik af en toe eens inkijk of als ik 's avonds een keertje het nieuws aanzet. Er zijn onderwerpen die ik zeer interessant vind en daar zal ik mij dan ook in gaan verdiepen. Maar dingen als politiek, oppervlakkig weet ik wat er gebeurd maar diepgaand, daar kom ik niet/moeilijk doorheen.

Vjestagirl schreef:
Geld storten. En weet je wat het is? Wie van de mensen die zo begaan is met het nieuws weet hoe het nu is in het Tsunami gebied? Wie weet hoe het is in gebieden waar er pakhembeet 10 tot 15 jaar geleden oorlog was? Hoe leven die mensen daar nu? Geen idee, die mensen zijn we al lang weer vergeten, want het is lang geleden en er zijn nieuwe dingen gebeurd. Of storten jullie nogsteeds iedere maand geld?

Wederom dezelfde gedachte. Het komt op mij over alsof Haïti nu zo belangrijk is dat we maar de andere mensen in armoede even vergeten. Ik snap dat ze het nú nodig hebben, maar hoe zit het met de andere bevolking, hebben die de hulp nú ook niet nodig? Bij sommige mensen komt het wel over als of ze door geld te storten hun schuldgevoel willen afkopen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:13

Ik volg ook geen nieuws. Waarom is dat nodig voor je algemene ontwikkeling? Het enige nieuws wat ik vaak meekrijg komt door topics op Bokt. Heel soms lees ik de metro/spits als ik met de bus naar school ga. Maar verder krijg ik er echt niks van mee. Stemmen doe ik ook niet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:17

Ik kijk, luister en lees geen nieuws. Het boeit me niet, 99% is slecht nieuws, waarom zou ik dat elke dag opnieuw willen aanhoren?
Wij hebben hier de Telegraaf, waardeloos als je het mij vraagt, dus die lees ik niet.

Dus ja ik was ook 1 van de mensen die geen idee had wat er in Haiti gebeurd was, heb het eigenlijk nog steeds niet gezien :=

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:19

Ik volg ook niet vast het nieuws..
Af en toe kijk ik het wel eens, of lees ik de Spits of Metro, maar ik kan me er niet druk over maken :+

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:24

Ik volg ook niks. Ben misschien ook nog mr 15, maar mij boeit het allemaal niet.
Ik hoor van alles uit me omgeving, en van me ouders. Dat vindt ik wel genoeg.
De krant lezen haat ik,
Soms lees ik wellis een stukje als iemand zegt; jaa dit moet je echt is lezen, maar dat is ook mr een paar x per jaar. Ik zou nooit uit mezelf de krant pakken, misschien verandert dit later nogwel. maar voor nu is het zo ;)

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:24

Vraagje aan de mensen die het nieuws niet volgen: Stemmen jullie wel? En denken jullie daar dan ook over na, of wordt het CDA (of VVD, of SP) omdat paps en mams dat ook stemmen?