Automobilisten letten niet op scooters?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Patriciaa

Re: Automobilisten letten niet op scooters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:05

Nee dat is niet fout, dat opgefokte gedrag en dat bumperkleven?

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:06

unicorn_kiss schreef:
Dat wil ik weleens zien want daar geloof ik werkelijk niks van :)
Je irriteert een opgefokte bestuurder net meer door trager te rijden..

Kom maar eens meerijden dan!
Want het helpt toch echt. Grappig dat je me niet op mijn woord kunt geloven, maargoed :)

_Patriciaa

Re: Automobilisten letten niet op scooters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:06

Ze mogen ook best een rondje met mij meerijden hier in 't gooi..
Merken ze hoe irritant het is

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:08

_Patriciaa schreef:

Meid je moet voorgaande posts misschien even opnieuw lezen..
natuurlijk zijn die volledig in fout, dat is denk ik voor iedereen duidelijk
maar het gaat erover dat jíj in zo'n situatie het veiligst moet handelen.. net door deze idiote bumerklevers ;)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:08

xNursiex schreef:
unicorn_kiss schreef:

Kom maar eens meerijden dan!
Want het helpt toch echt. Grappig dat je me niet op mijn woord kunt geloven, maargoed :)

Ja sorry daarvoor, maar mijn ervaring is daar anders in.. en ik ben zowel scooterrijder als autobestuurder geweest (en nog steeds) :)
Laatst bijgewerkt door unicorn_kiss op 18-01-10 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:09

_Patriciaa schreef:

Tuurlijk is dat fout! Maar je wint er niets mee als jij in het ziekenhuis lit of op het kerkhof en hij gewoon weer op de weg rijdt!

Het gaat hier niet over goed of fout, het gaat hier over je eigen veiligheid ;)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:10

Wat wil je nou horen _Patriciaa?
Niemand hier keurt bumperkleven goed en ja door bumperkleven kunnen ernstige dingen gebeuren.
Dat bedoel ik nu ook even niet.

Ik geef voorbeelden van wat er kan gebeuren als je ervoor kiest om te remmen en zo 'af te schrikken':
- de bumperklever schrikt dusdanig dat er een ongeluk gebeurt met al dan niet ernstig letsel
- de bumperklever knalt boven op jou
- en volgens sommigen hier: de bumperklever neemt netjes afstand

Ik persoonlijk geloof niet in het laatste, en de eerste twee wil ik niet uitlokken.
Wat jullie doen: zelf weten! :)

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:18

unicorn_kiss schreef:
_Patriciaa schreef:

maar het gaat erover dat jíj in zo'n situatie het veiligst moet handelen.. net door deze idiote bumerklevers ;)

maar dan vraag ik me af hoe ik volgens jullie veilig handel, er is namelijk niet altijd de mogelijkheid om op een uitrit oid te gaan staan..
En rechts van de rijbaan rijden is niet veilig omdat ik dan in de berm wordt gedrukt

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:19

xNursiex schreef:
unicorn_kiss schreef:

Ik merk het met de auto wel, als ik gas los laat gaat de autobumperklever afstand nemen. Op de motor zit ik nooit in zo'n situatie :o

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:22

Toekie schreef:
Wat wil je nou horen _Patriciaa?
Niemand hier keurt bumperkleven goed en ja door bumperkleven kunnen ernstige dingen gebeuren.
Dat bedoel ik nu ook even niet.

Ik geef voorbeelden van wat er kan gebeuren als je ervoor kiest om te remmen en zo 'af te schrikken':
- de bumperklever schrikt dusdanig dat er een ongeluk gebeurt met al dan niet ernstig letsel
- de bumperklever knalt boven op jou
- en volgens sommigen hier: de bumperklever neemt netjes afstand

Ik persoonlijk geloof niet in het laatste, en de eerste twee wil ik niet uitlokken.
Wat jullie doen: zelf weten! :)

Ik snap best wat je bedoeld maar bumperkleven is ook wel zodanig gevaarlijk dat ik daar heel zenuwachtig van word. (Misschien ook omdat wij er dus een achterop hebben gekregen ooit) Dus ik zou wel altijd proberen iemand erop te wijzen. Ik ga dan niet remmen, neem misschien wel heel rustig gas terug en blijf stug de limiet rijden. Dat is iets heel anders dan remlichten aan proberen de stuipen op het lijf te jagen, Meestal nemen ze gewoon afstand als je stug de limiet gaat rijden.

Zou het trouwens wat vinden als je niet meer mag remmen bij een klever soms moet je gewoon remmen voor een bocht heeft niks met die randdebiel daarachter te maken. Moet je er dan uitvliegen of zo. Naar rechts is niet altijd een optie, ik zou ook niet naar rechts gaan hoor als het niet past ergens dan past het niet, jammer de bammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:24

_Patriciaa schreef:
Sorry maar dit vind ik een belachelijke reactie, ik rijd altijd netjes, houd me netjes aan de snelheid, haal geen rare acties uit

Nou even minder kan ook wel, er staat immers;

Chiqa schreef:
Ik vind het niet vreemd dat sommige scooter of brommerrijders zich onveilig voelen,
sommigen houden er maar rare praktijken op na en denken voor eigen rechter te kunnen spelen.

Dus voel je vooral niet aangesproken de tekst spreekt voor zich.

xNursiex schreef:
Maar het probleem is, voor mij dan, juist dat een bumperklever ook voor jou onveilig situatie veroorzaakt!
En ze kunnen niet altijd inhalen, maar blijven toch bovenop je bumper zitten. En dan kun je ook onverwacht ineens moeten remmen!

Ja dat klopt, maar ik check mijn binnenspiegel regelmatig hoor en ga niet als een mongool remmen als er eentje bij mij op schoot wil zitten :D
En plots remmen heeft met anticiperen te maken, ver voor je uitkijken, dan kan je zoveel ellende voorkomen.
Ik laat mij niet opjagen door een bumperklever hoor, echt niet.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:26

_Patriciaa schreef:
unicorn_kiss schreef:

maar dan vraag ik me af hoe ik volgens jullie veilig handel, er is namelijk niet altijd de mogelijkheid om op een uitrit oid te gaan staan..
En rechts van de rijbaan rijden is niet veilig omdat ik dan in de berm wordt gedrukt

Ik dacht dat dat ondertussen wel duidelijk was? Mijn mening erover is; indien je kan, opzij gaan (iets wat volgens mij altijd kan maargoed)
indien niet ook niet remmen, niet vertragen gewoon negeren.
Maar er zijn er met een andere mening, jij doet nog steeds wat je wil natuurlijk ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:26

Als ik een bumperklever achter me heb probeer ik over het algemeen gewoon door te rijden, maar, de enige manier waarop ik dingen op kan vangen is wel door ruimte aan de voorkant te houden. Meer volgafstand dus, en als ik toch moet afremmen dan rem ik ook vrij vroeg. Dus voor de bumperklever blijft het nadelig, niet omdat ik hem/haar wil pesten maar wel omdat ik mijzelf en de rest van het verkeer graag heelhoud.
Ik rij veel in de stad dus echt gelegenheid om in te laten halen is er meestal niet. (Wat niet iedereen weerhoudt overigens, er zijn er die rustig aan de verkeerde kant van de middenberm een hele rij auto's langsrijden, maar goed, beschaving is niet iedereen gegeven.)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:27

Als ik op de scooter zit en ik zie dat er een auto achter me rijdt die erlangs wil dan ga ik zover rechts rijden dat de auto er langs kan. Maar wel met zoveel ruimte dat ik evt. nog iets uit kan wijken.
Als ik in de auto een bumperklever achter me heb, laat ik het voor wat het is, duurt het te lang dat ie achter me zit neem ik ook snelheid terug.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:29

Toen ik pas reed kon ik me laten opfokken door bumperklevers (iets wat ik trouwens nog maar heel weinig heb meegemaakt)
Nu geef ik er weinig om, probeer zo relaxed mogelijk te rijden *D
Precies wat Chiqa aangaf, idioten moet je negeren :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:32

unicorn_kiss schreef:

Nou ja, niet helemaal natuurlijk. Want ik heb toch niet veel zin in een ongeluk, of de ander nou idioot doet of niet.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:34

Shadow0 schreef:
unicorn_kiss schreef:

Nou ja, niet helemaal natuurlijk. Want ik heb toch niet veel zin in een ongeluk, of de ander nou idioot doet of niet.

Ja daar heb je gelijk in haha niet goed genoeg over nagedacht.
Negeren in de mate van het mogelijke uiteraard :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:36

Nou ja ik vind het trouwens een beetje onzin dat je altijd aan de kant moet gaan de klevers zijn namelijk ook altijd de maloten die dan door het kleinste gaatje proberen te wurmen en je bijna (of helemaal) van de weg af werken. Ga pas aan de kant als hij er ook echt langs kan.

nou ja negeren gaat zo lastig als ze proberen benzine te besparen door aan je trekhaak te gaan hangen. maar meestal is het inderdaad slimmer om gewoon lekker rustig gaan (blijven) rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:54

liedje89 schreef:
maar meestal is het inderdaad slimmer om gewoon lekker rustig gaan (blijven) rijden

Precies, heel wijs :) Gewoon lekker laten gaan. Ik rijdt met veel verschillende wagens en maak van alles mee.
Of ik nu een auto van ruim een ton rijdt (In nieuwwaarde geen gewicht :P ) een zware vrachtwagen, Smartje of een simpele middenklasser, mijn weggedrag zal niet veranderen. Of ze nu óp mijn trekhaak hangen of mij afsnijden, vind het wel best ik blijf dr het liefst ver uit de buurt.
Ik gedraag mij op de weg dus verwacht dit ook van een ander.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:45

Maar jullie hebben het constant over remmen. Ik laat gewoon rustig mijn gas los. Ga daar dan eens op in ;)

@ Chiqa: Natuurlijk kun je vooruit kijken, maar er kan altijd iets gebeuren waardoor je onverwacht moet remmen.(en beweer
niet, van niet want er kan altijd wat onverwachts gebeuren. Dat is nu eenmaal het verkeer, je kunt veel maar niet
alles van te voren inschatten).
En dan heb je wel een bumperklever op je zitten.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:46

ukkiepuk schreef:
unicorn_kiss schreef:

Ik merk het met de auto wel, als ik gas los laat gaat de autobumperklever afstand nemen. Op de motor zit ik nooit in zo'n situatie :o

:j

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:11

_Patriciaa schreef:
Ga jij maar eens op een scooter rijden!!!
Dan zul je merken hoe irrtant automobilisten zijn! ze houden geen enkele rekening met een scooter, en ook auto's moeten de regels naleven en defensief rijden!
Wij moeten als scooterrijder maar rekening houden dat we niet gezien worden, maar auto's kunnen ook rekening houden met scooterrijders door niet zo dicht op te gaan rijden, dat is imo nog minder defensief dan het midden op de weg rijden doordat je anders niet gezien wordt

Misschien moeten we tegen jou eens zeggen: 'Ga jij maar 'ns autorijden'. Als er ergens in rijlessen op gehamert word, is het dode hoek, dode hoek, dode hoek en denk aan die scooter die met 45 eens uit dat zijstraatje zou kunnen glippen. Hoor het mijn instructeur nog zeggen.
Ik heb nóóit last gehad van lastige auto's, dus wie weet ligt het ook wel aan je eigen rijkunsten.
Ik snap alleen niet dat jij het gevaar aangaat om te remmen terwijl er iemand zo dicht op je zit. Die automobilist hoeft maar héél even, héél even op 'n bord te kijken, of in zijn oog te wrijven en het is klaar met je. Dan is dat idd ook een fout van die automobilist --> Moet niet zo dicht op jou zitten... maar jij lokte de reactie daar ook naar uit.
Buiten het feit dat sommigen ook echt boos zullen worden van zo'n 'uidagend' gedrag. Als iets niet defensief rijden is, dan is het dat wel.

Daarbij zijn scooters ook gigantische plakkers, moet toegeven dat ik zelf ook vaker wel ergens flink bovenop zat. Nu merk ik pas hoe irritant dat was. Gister ook een scootertje achter me aan.. en ik (nouja mn vader) heb nogal een grote auto. Dag scootertje.. dat is constant in de gaten houden waar hij na toe gaat. En als ik dan ook maar 2 sec koppeling laat opkomen gelijk weer aanschuiven.. Ongelooflijk.

Foutjes maken doet iedereen, mensen met al lang het rijbewijs, en mensen zoals ik met maar even. Het is natuurlijk het allermakkelijkst om te zeggen dat ''wij'' niet opletten en eht allemaal aan ''ons'' ligt.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:23

Nagini schreef:
_Patriciaa schreef:
Ga jij maar eens op een scooter rijden!!!
Dan zul je merken hoe irrtant automobilisten zijn! ze houden geen enkele rekening met een scooter, en ook auto's moeten de regels naleven en defensief rijden!
Wij moeten als scooterrijder maar rekening houden dat we niet gezien worden, maar auto's kunnen ook rekening houden met scooterrijders door niet zo dicht op te gaan rijden, dat is imo nog minder defensief dan het midden op de weg rijden doordat je anders niet gezien wordt

Misschien moeten we tegen jou eens zeggen: 'Ga jij maar 'ns autorijden'. Als er ergens in rijlessen op gehamert word, is het dode hoek, dode hoek, dode hoek en denk aan die scooter die met 45 eens uit dat zijstraatje zou kunnen glippen. Hoor het mijn instructeur nog zeggen.
Ik heb nóóit last gehad van lastige auto's, dus wie weet ligt het ook wel aan je eigen rijkunsten.
Ik snap alleen niet dat jij het gevaar aangaat om te remmen terwijl er iemand zo dicht op je zit. Die automobilist hoeft maar héél even, héél even op 'n bord te kijken, of in zijn oog te wrijven en het is klaar met je. Dan is dat idd ook een fout van die automobilist --> Moet niet zo dicht op jou zitten... maar jij lokte de reactie daar ook naar uit.
Buiten het feit dat sommigen ook echt boos zullen worden van zo'n 'uidagend' gedrag. Als iets niet defensief rijden is, dan is het dat wel.

Daarbij zijn scooters ook gigantische plakkers, moet toegeven dat ik zelf ook vaker wel ergens flink bovenop zat. Nu merk ik pas hoe irritant dat was. Gister ook een scootertje achter me aan.. en ik (nouja mn vader) heb nogal een grote auto. Dag scootertje.. dat is constant in de gaten houden waar hij na toe gaat. En als ik dan ook maar 2 sec koppeling laat opkomen gelijk weer aanschuiven.. Ongelooflijk.

Foutjes maken doet iedereen, mensen met al lang het rijbewijs, en mensen zoals ik met maar even. Het is natuurlijk het allermakkelijkst om te zeggen dat ''wij'' niet opletten en eht allemaal aan ''ons'' ligt.

autorijden doe ik al ;)
verder mag je best een rondje met me meerijden, ik kijk nml altijd in mn spiegels, en wat jij nu doet is alle scooterrijders over een kam scheren!
en ik heb al gezegt dat ik weet hoe irritant sommige scooterrijders zijn, want dat WEET ik! maar zo is niet iedereen

Maar laten we er nu maar over ophouden, Ik heb mijn mening, jullie die van jullie
we kunnen elkaar toch niet overtuigen.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:28

_Patriciaa schreef:
autorijden doe ik al ;)
verder mag je best een rondje met me meerijden, ik kijk nml altijd in mn spiegels, en wat jij nu doet is alle scooterrijders over een kam scheren!
en ik heb al gezegt dat ik weet hoe irritant sommige scooterrijders zijn, want dat WEET ik! maar zo is niet iedereen

Maar laten we er nu maar over ophouden, Ik heb mijn mening, jullie die van jullie
we kunnen elkaar toch niet overtuigen.

Sommige automobilisten zijn heel irritant, dat WEET ik! Maar zo is niet iedereen ;)

Helaas moeten de goeden altijd onder de slechten lijden of je nou voetganger, fietser, brommerrijder, automobilist, motorrijder of trucker bent.

Zo zijn motorrijders asosiaal en scheuren ze overal doorheen, bovendien maken te te pas en te onpas een wheelie :j Gelukkig is mijn leven me meer waard dan dit soort domme acties te doen met mijn motor :D

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:43

Albert schreef:
Als motor- en scooterrijder moet je gewoon defensief rijden en er van uit gaan dat de automobilist je niet ziet.
Toad schreef:
Ik rijd nu ook al 4 jaar met de brommer/scooter en autobestuurders hebben vaak geen enkel respect voor scooterrijders.. Ze piepen op rotondes altijd gauw even voor, waardoor ik vol in mn remmen moet en bijna op mn bek ga... Autobestuurders snappen niet dat als het wegdek nat is, je gewoon direct op je plaat gaat wanneer je dan hard remt.

Als het wegdek nat is en je toch gewoon vol gas doorjakkert, zelfs met VIER! jaar ervaring op zak, verdien je eigenlijk niet beter.

En bedankt voor de aardige reactie, echt onzin, je hoeft niet door te jakkeren om op je muil te gaan als je op nat wegdek rijdt in een bocht met de scooter of brommer, echter, met 10 km/uur remmen op nat wegdek in een bocht kan zelfs genoeg zijn.

En met mijn 4 jaar rijervaring rijd ik altijd rustig op nat wegdek omdat ik weet dat ik anders onderuit ga, als iemand dan alsnog voorpiept dan word ik daar niet vrolijk van.

Ik rijd zelf ook auto, en vind helemaal niet dat scooters slecht zichtbaar zijn o.i.d.