Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

Audi_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:56

Ik vind het ook erg storend, ze moeten zich gewoon aanpassen, dat moeten wij ook als wij in hun land wonen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:59

Audi_16 schreef:
Ik vind het ook erg storend, ze moeten zich gewoon aanpassen, dat moeten wij ook als wij in hun land wonen.

Toch vraag ik me af hoeveel Nederlanders die ge-emigreerd zijn daadwerkelijk een hoofddoek zijn gaan dragen. De taal vloeiend spreken. Werk hebben (zowel de mannen als de vrouwen) etc.

Maar voor jou is het dus voor wat hoort wat. Want omdat wij het moeten (waarvan ik overgens nog geen bewijs heb gezien) moeten zij het ook. Oog om oog, tant om tand.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 01:00

Audi_16 schreef:

Tussen moeten en doen zit helaas heel erg veel.

Vestjagirl: Volgens mij begrijpen we elkaar ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 01:03

Vjestagirl schreef:
Ik denk dat je hem zou kunnen weigeren als het gaat om mensen die hem dragen 'omdat het zo lekker zit'. Als het gaat om iemand die hem draagt uit geloofsovertuiging vind ik niet dat je het kunt verbieden. Je vraagt een orthodoxe jood ook niet zijn keppeltje af te zetten in een kerk.

Waarom zou een geloofsovertuiging toch altijd weer belangrijker moeten zijn dan een levenstijl. Een geloofsovertuiging is helemaal niet beter dan een andere reden dat is gewoon onzin. Geen masker is geen masker, een keppeltje is geeft geen storing op de identificatie plicht een burka wel.

Er zijn ook mensen die worden afgewezen bij banen, horeaca gelegenheden omdat ze punker zijn daar kiezen ze voor, zij willen dat zij dragen de gevolgen. En dat mag wel omdat ze geen hutje hebben gebouwd met een man met een baard die uit een 2000 jaar oud boek voorleest, nonsense. Als iemand met een masker de bank niet in mag mag hij de bank niet in, of hij dat masker nu draagt omdat hij zich schaamt voor een grote puist of omdat hij denkt dat het moet van een man op een wolk maakt echt geen verschil.

Anya

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 01:07

flauwekul. Er zijn heel veel andere mogelijkheden ter identificatieplicht. Wij vinden alleen dat het op foto moet. Maar het kan op vingerafdruk, dna en natuurlijk via biometrie.

En om hoeveel mensen gaat het nu helemaal. Ik vind het belangrijker dat ze het vrijwillig doen. Als dat zo is, dan heb ik er geen problemen mee. Vermits ze voldoen aan wettelijke verplichtingen.

Ik vind het niet mooi. Ik vind het vrij zinloos om zo'n ding te dragen. Maar dat vind ik van een legging ook. Die worden ook niet verboden.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 01:09

Nee, ik vind het niet kunnen. Je bent hier in Nederland dus hoor je je aan te passen, zo niet, terug naar land van herkomst. Klinkt heel cru maar dat is mijn mening. Als ik naar Marokko ga, mag ik dan ook me donkere haar laten zien en gezellig in bikini door de stad lopen? Ik denk dat ik dan gelijk met de dood bedreigd word ofzo :roll: dan moet ik me daar ook aanpassen.

Net als dat we hier in Rotterdam moskeeën hebben gebouwd. En dat hebben we niet gedaan omdat het mooi is, nee ze eisen van alles en nog wat. Zelfs in de gevangenis krijgen doodnormale Hollanders halal vlees omdat moslims dat eisen. Denk niet dat ik in Marokko of waar dan ook hoef te zeggen dat ik een kerk wil, én boerenkool met een lekkere rookworst. No way :n want dat is tegen hun cultuur in en alles wat daar buiten valt is duivels en slecht.

Ik vind het zulk raar volk, en ik heb daar veel redenen voor omdat ik dat soort van dichtbij heb meegemaakt. Ik ben ook een echte Wilders stemmer, en als ik zo eens op zijn hyves kijk, en dan voornamelijk de krabbels, vind ik dat dat volk niet moet zeuren dat wij discrimineren want ze doen het echt zelf.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 01:09

Anya schreef:
flauwekul. Er zijn heel veel andere mogelijkheden ter identificatieplicht. Wij vinden alleen dat het op foto moet. Maar het kan op vingerafdruk, dna en natuurlijk via biometrie.

En om hoeveel mensen gaat het nu helemaal. Ik vind het belangrijker dat ze het vrijwillig doen. Als dat zo is, dan heb ik er geen problemen mee. Vermits ze voldoen aan wettelijke verplichtingen.

Ik vind het niet mooi. Ik vind het vrij zinloos om zo'n ding te dragen. Maar dat vind ik van een legging ook. Die worden ook niet verboden.

Ik zou het ook prima vinden als we mensen zo identificeerden hoor maar uh dat doen we niet dus voorlopig even geen maskers dan :Y) . Bovendien zou je dan imo bij zoiets als een bank je dan nog steeds bij binnenkomst moeten idetificeren als je gemaskerd binnen wilt. Vragen om het paspoort schiet er nog wel eens bij en tijdens een overval :+ , gezicht geeft tenminste nog iets kans zo iemand nog terug te vinden.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 01:15

Vjestagirl schreef:
En als IK nou eens besluit om een burka te dragen? Ik vind het mooi, lijkt me lekker zitten, ik trek vanaf nu een burka aan. Ben een Nederlandse, atheïstisch opgevoed. Heeft niets met onderdrukking te maken, niets met uit het buitenland komen, niets met niet werken. Ik ben geen vluchteling, ik hoef me nergens aan aan te passen, want ik ben aangepast, omdat ik hier ben opgegroeid. Heb ik dan nogsteeds geen recht op een uitkering, op respect?

Ik zou zeggen, je moet zelf doen waar je je prettig bij voelt, maar daar horen misschien wel consequenties bij :) en daar moeten de mensen dan niet over piepen.

Daarnaast is ook niet altijd sprake van wat JIJ vindt als je de burka wilt dragen, maar heeft het ook wel te maken met wat de normen en waarden zijn in het land en dáár gaat het om. Je woont niet alleen in een land en dus moet iedereen zich in meer of mindere mate aanpassen, in welke vorm dan ook. Doe je dat niet, prima, maar dan kan het zomaar zijn dat je niet volledig geaccepteerd wordt en/of opgenomen wordt en je wellicht dingen geweigerd worden. Kan je daar mee leven? Blijf dan vooral die burka (of whatever) dragen. Kun je daar niet tegen? Dan zul je je toch moeten gaan aanpassen :)

Wat nu als ik de hele dag in mijn nakie rond wil lopen? IK wil het immers (naja, niet echt... :P), maar dat wil niet zeggen dat andere dat dan maar moeten accepteren :). Wat ik wil, wil niet zeggen dat de andere dat ook willen. Wie bepaald dan wat wel en niet mag? Wellicht de meerderheid van het land?!
Een stapje verder. Ik wil in mijn nakie in een Arabisch land lopen :j. Wordt ik daar normaal aangekeken? Word ik daar geaccepteerd? Echt niet hoor :n. Zal ik mij anders moeten kleden om überhaupt in de samenleving opgenomen te worden daar? Jazeker, dat moet ik. Waarom? Omdat de normen en waarden in dat land anders liggen!

Aanpassen is het woord :j

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 01:16

Leslie90 schreef:
Nee, ik vind het niet kunnen. Je bent hier in Nederland dus hoor je je aan te passen, zo niet, terug naar land van herkomst. Klinkt heel cru maar dat is mijn mening. Als ik naar Marokko ga, mag ik dan ook me donkere haar laten zien en gezellig in bikini door de stad lopen? Ik denk dat ik dan gelijk met de dood bedreigd word ofzo :roll: dan moet ik me daar ook aanpassen.

Net als dat we hier in Rotterdam moskeeën hebben gebouwd. En dat hebben we niet gedaan omdat het mooi is, nee ze eisen van alles en nog wat. Zelfs in de gevangenis krijgen doodnormale Hollanders halal vlees omdat moslims dat eisen. Denk niet dat ik in Marokko of waar dan ook hoef te zeggen dat ik een kerk wil, én boerenkool met een lekkere rookworst. No way :n want dat is tegen hun cultuur in en alles wat daar buiten valt is duivels en slecht.

Ik vind het zulk raar volk, en ik heb daar veel redenen voor omdat ik dat soort van dichtbij heb meegemaakt. Ik ben ook een echte Wilders stemmer, en als ik zo eens op zijn hyves kijk, en dan voornamelijk de krabbels, vind ik dat dat volk niet moet zeuren dat wij discrimineren want ze doen het echt zelf.

Loop jij hier wel in je bikini door de stad? Raar dat je daar reacties op krijgt hoor. Ik ben zelf in Marokko geweest, en het is helemaal niet zo als je het voorstelt. Als jij hun met respect behandeld, dan krijg je het terug, is mijn ervaring. En je wordt echt niet met de dood bedreigd omdat je geen hoofddoek draagt, dat is een beeld dat mensen die er nooit zijn geweest misschien hebben, maar dat nergens op gebaseerd is. Sterker nog, ik vond Marokko een van de mooiste en fijnste landen waar ik ben geweest en ik heb mij geen moment bedreigd gevoeld. En ik liep er echt niet met een hoofddoek rond, integendeel :P En ja, er zijn kerken in Marokko, die heb ik met mijn eigen ogen gezien. Dat je roept dat ze er niet zijn, geeft maar meteen aan hoeveel research je gedaan hebt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 01:18

Tja maar hoevaak moet je een bank binnen?
Ik eigenlijk nooit. Ik pin alles en verder bankier ik online.
eigenlijk hoef ik me alleen te identificeren als ik ga vliegen of als er een verkeerscontrole is o.i.d. Verder valt het reuze mee.

Kortom: dat kun je oplossen. En we hebben het over een heel gering aantal vrouwen.

Overigens zijn er ook in de arabische wereld naaktstranden en wordt je in Nederland ook opgepakt als je in je blote kont door de Kalverstraat sjouwt ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 01:20

Ik vind het storend!

Ik wil iemand kunnen zien in zijn geheel. Een burka vind ik ook gewoon een niet nederlands iets en het past hier niet.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 01:20

Narya schreef:
Leslie90 schreef:

Loop jij hier wel in je bikini door de stad? Raar dat je daar reacties op krijgt hoor. Ik ben zelf in Marokko geweest, en het is helemaal niet zo als je het voorstelt. Als jij hun met respect behandeld, dan krijg je het terug, is mijn ervaring. En je wordt echt niet met de dood bedreigd omdat je geen hoofddoek draagt, dat is een beeld dat mensen die er nooit zijn geweest misschien hebben, maar dat nergens op gebaseerd is. Sterker nog, ik vond Marokko een van de mooiste en fijnste landen waar ik ben geweest en ik heb mij geen moment bedreigd gevoeld. En ik liep er echt niet met een hoofddoek rond, integendeel :P En ja, er zijn kerken in Marokko, die heb ik met mijn eigen ogen gezien. Dat je roept dat ze er niet zijn, geeft maar meteen aan hoeveel research je gedaan hebt.

Tuurlijk zijn daar kerken, er zijn ook christenen, maar IK hoef dat echt niet met mijn familie te eisen. Heb je niet gehoord dat er een man bedreigd is met een mes in Turkije omdat hij christen is? Zoveel respect hebben die lui dus :)

En ja, hier loop ik in bikini over de boulevard van Scheveningen, niemand die dat raar vind.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 01:22

zap schreef:
Vjestagirl schreef:
En als IK nou eens besluit om een burka te dragen? Ik vind het mooi, lijkt me lekker zitten, ik trek vanaf nu een burka aan. Ben een Nederlandse, atheïstisch opgevoed. Heeft niets met onderdrukking te maken, niets met uit het buitenland komen, niets met niet werken. Ik ben geen vluchteling, ik hoef me nergens aan aan te passen, want ik ben aangepast, omdat ik hier ben opgegroeid. Heb ik dan nogsteeds geen recht op een uitkering, op respect?

Ik zou zeggen, je moet zelf doen waar je je prettig bij voelt, maar daar horen misschien wel consequenties bij :) en daar moeten de mensen dan niet over piepen.

Precies dat bedoel ik. Jij kiestervoor jou beweeg redenen zijn totaal niet van belang. Jij kiest het jij neemt de voordelen en de nadelen voor lief.

Als dat betekend dat je moet internet bankieren en moet tanken bij pin tankstations so be it. Het is natuurlijk vervelend dat je met de nek word aangekeken soms maar ja zolang die mensen ook niets anders doen dan hun rotkop dragen moet je dat imo ook maar gewoon voor lief nemen :Y) .

Ik ben trouwens ook niet onder de indruk dat marokko een land is met vooral bedreigende barbaren maar je krijgt toch vooral in het binnenland echt het advies om niet als vrouw alleen te reizen (ook niet met een groep vrouwen) en altijd te zorgen voor mannelijke begeleiding. Dus om nu te zeggen dat het daar allemaal zo modern is dat ik in mijn minirok en tanktop kan huppelen als thuis toch niet hoor. Dus als ik daar naartoe ga moet ik mij aanpassen, of accepteren dat ik met de nek word aangekeken en misschien word geweigert bij restaurants ed.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 01:25

Ik vind het altijd zo interessant dat iedereen nu naar Marokko wijst als land waar vrouwen het slechter hebben en ze zo achtergesteld zijn. Toegegeven de ontwikkeling loopt wat dat betreft iets achter bij de onze, maar het is nog niet zo lang geleden dat mijn moeder ontslagen werd omdat ze trouwde, vrouwen geen pensioen hadden.

En vooral: dat het ondenkbaar was dat vrouwen in Nederland met onbedekt hoofd de straat op gingen (sjaal of hoedje was een vereiste) evenals het bedekken van de schouder.
En mijn opa trok altijd zijn jasje aan als de bel ging. Je hoorde als man een colbert te dragen.

Dat soort dingen worden tegenwoordig wel eens vergeten.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 01:26

Leslie90 schreef:
Tuurlijk zijn daar kerken, er zijn ook christenen, maar IK hoef dat echt niet met mijn familie te eisen. Heb je niet gehoord dat er een man bedreigd is met een mes in Turkije omdat hij christen is? Zoveel respect hebben die lui dus :)

En ja, hier loop ik in bikini over de boulevard van Scheveningen, niemand die dat raar vind.

Er worden hier ook heus wel eens mensen bedreigt door mensen met een andere overtuiging. Dat noemt men een gek, niet een cultuur.

In scheveningen loop ik misschien ook in een bikini maar als ik dat hier zo'n 20 km van ieder strand doe dan hoef ik ook niet te verwachten dat men dat normaal vind. Maarja ik ben nog prima te identificeren en ik heb vast geen wapen verborgen in mijn bikini broekje dus minder kans dat ze me weigeren bij het tankstation. Misschien wel in het cafe :+

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 01:35

Anya schreef:
Ik vind het altijd zo interessant dat iedereen nu naar Marokko wijst als land waar vrouwen het slechter hebben en ze zo achtergesteld zijn. Toegegeven de ontwikkeling loopt wat dat betreft iets achter bij de onze, maar het is nog niet zo lang geleden dat mijn moeder ontslagen werd omdat ze trouwde, vrouwen geen pensioen hadden.

En vooral: dat het ondenkbaar was dat vrouwen in Nederland met onbedekt hoofd de straat op gingen (sjaal of hoedje was een vereiste) evenals het bedekken van de schouder.
En mijn opa trok altijd zijn jasje aan als de bel ging. Je hoorde als man een colbert te dragen.

In nederland is zoiets extreems als de burka volgens mij nooit onderdeel van de traditie geweest. Maar mijn opa draagt nog steeds een pet hoor, heeft hij altijd gedaan. En ik zie mijn oma ook nog niet in een spagetti hempje lopen :+ , hoewel de hoofdoek volgens mij nooit haar hoofd heeft gesierd . Maar als mijn opa zijn pet af moet nemen dan moet de moslima naast hem haar hoofddoek afnemen, logisch toch. Anders mag mijn opa zijn pet ook gewoon ophouden als hem dat beter bevalt welk motief hij daar ook voor heeft.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 01:37

Anya schreef:

Dat ben ik helemaal met je eens. Wij kloppen onszelf maar de hele tijd op de borst, dat we het allemaal zo goed doen, maar hoe lang is Nederland nou precies een democratie? Weet je wanneer de Franse en Zwitserse vrouwen stemrecht kregen? Ik kan je verklappen, dat is korter geleden dan je zou denken.

Er wordt zoveel geroepen zonder dat mensen weten waarover ze praten. Neem nou dat beeld van Marokko. De werkelijkheid is zo anders dan hoe het hier voorgesteld wordt! In Marrakesh struikelde je over de meisjes met minirokjes en tanktopjes, echt waar. Natuurlijk is er een groot verschil tussen grote stad en binnenland, maar dat is in elk land in ontwikkeling het geval. Veranderingen komen juist vanuit de steden, maar dat heeft tijd nodig. Turkije is zelfs nog een stuk moderner dan Marokko, maar voor het Turkse binnenland geldt uiteraard hetzelfde.

En dan hebben we het nog niet gehad over de populaire 'dan gaan ze maar terug naar hun eigen land'-frase. Een groeiend aantal Nederlanders is moslim(a). Waar zullen we die naar toe sturen dan?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 02:18

Narya schreef:
Anya schreef:

Dat ben ik helemaal met je eens. Wij kloppen onszelf maar de hele tijd op de borst, dat we het allemaal zo goed doen, maar hoe lang is Nederland nou precies een democratie? Weet je wanneer de Franse en Zwitserse vrouwen stemrecht kregen? Ik kan je verklappen, dat is korter geleden dan je zou denken.

Er wordt zoveel geroepen zonder dat mensen weten waarover ze praten. Neem nou dat beeld van Marokko. De werkelijkheid is zo anders dan hoe het hier voorgesteld wordt! In Marrakesh struikelde je over de meisjes met minirokjes en tanktopjes, echt waar. Natuurlijk is er een groot verschil tussen grote stad en binnenland, maar dat is in elk land in ontwikkeling het geval. Veranderingen komen juist vanuit de steden, maar dat heeft tijd nodig. Turkije is zelfs nog een stuk moderner dan Marokko, maar voor het Turkse binnenland geldt uiteraard hetzelfde.

En dan hebben we het nog niet gehad over de populaire 'dan gaan ze maar terug naar hun eigen land'-frase. Een groeiend aantal Nederlanders is moslim(a). Waar zullen we die naar toe sturen dan?

IK ben het op zich heel erg met je eens hoor. (IK zij net ook expliciet binnenland van marokko). Maar het maakt toch helemaal niet uit of onze cultuur vroeger ook zo was als die van hen. Ze zijn toch nu in ons land. Ik pas mij misschien ook niet aan als ik naar een land (welk land dan ook) met een andere cultuur (of die nu 'vooruitstrevender' of 'minder ontwikkeld' is) maar dan moet ik niet zeuren over de consequenties en geen uitzonderingen verwachten.

Het gaat me er trouwens ook helemaal niet om dat ze niet aangepast zouden zijn oid. Het gaat mij er meer om dat mensen wanneer je de geloofsovertuiging van iemand aanhaalt als een reden waarom iemand meer rechten of minder plichten zou moeten hebben dat erbij mij gewoon niet in gaat. Het is imo niet eerlijk dat een moslima vanuit haar persoonlijke overtuiging gemaskerd nergens geweigerd zou mogen worden en ik wanneer ik vanwege mijn persoonlijke overtuiging gemaskerd ben (die geen basis heeft in een wijd verspreide geloofsovertuiging) wel geweigerd mag worden. Dat slaat toch helemaal nergens op waarom is haar overtuiging belangrijker dan die van mij?

Als je de regels verandert verander je die voor iedereen. Als een moslima zich niet zo dien gevraagd praktisch onmiddellijk zichzelf kan identificeren met behulp van een identiteitsbewijs met foto zoals het nu nog werkt. Dan hoef ik dat ook niet.Wanneer je het systeem voor iedereen zou veranderen bijv. iedereen met een vinger afdruk zou ik dus geen probleem hebben met het niet kunnen/willen tonen van het gezicht. Maar nu is het domweg oneerlijk.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 03:15

Waarvan ik ga steigeren, dat zijn mensen die dingen roepen die gewoon feitelijk niet waar zijn. Zolang jij een andere mening dan de mijne goed kan onderbouwen, dan heb ik daar geen enkel probleem mee. Maar ongefundeerd allerlei onzin roepen, zoals de laatste tijd gebruikelijk is geworden in combinatie met de islam, dat maakt de samenleving er echt niet fijner op. Er is zo weinig wederzijds begrip, en mensen lijken het ook niet meer de moeite te vinden om zich te verdiepen in anderen. Het merendeel van de mensen die in Turkije of Marokko is geweest, zal een totaal ander beeld hebben dan degenen die de wildste verhalen erover verzinnen. Ik heb vooral Turken leren kennen als hele goede mensen. Qua vriendelijkheid en gastvrijheid kunnen Nederlanders daar nog heel wat van leren. Ik ken weinig mensen die harder werken voor een paar centen. En dat zulke mensen dan afgeschilderd worden als barbaars, dat is niet fair en bovendien ongefundeerd. Dat komt niet uit de mond van degenen die werkelijk ervaring hebben met het land. Voor Marokko geldt wat mij betreft hetzelfde. Ik ben vaker in Turkije geweest dan in Marokko, dus daar kan ik meer over zeggen, maar in Marokko kon ik als vrouw alleen over straat zonder bedreigd te worden, aangesproken te worden of nageroepen te worden. Of ik alleen het binnenland in zou gaan is natuurlijk een ander verhaal. Alleen al voor de gemoedsrust van mijn ouders zou ik dat niet doen :D Maar wat ik heb gemerkt is dat het ook vooral je eigen opstelling is die ervoor zorgt hoe je behandeld wordt en hoe je dingen ervaart. Sommige meiden uit onze groep voelden zich niet fijn als ze zonder man op de bazaar liepen, omdat ze niet gewend zijn aan de manier van doen Arabische landen. Omdat ik daar al wat ervaring mee had, vond ik het geen enkel probleem om daar zonder man te zijn. Ja, de verkopers kunnen nogal volhoudend zijn en je moet niet proberen in discussie te gaan, want dat win je toch niet, maar ik heb nooit het idee gehad dat het onveilig is daar. Nogmaals, de meest wilde verhalen berusten meestal niet op de werkelijkheid. Wat niet wil zeggen dat er geen rotte appels tussen zitten, die heb je overal, maar ik durf wel te zeggen dat in de meeste verhalen het allemaal overtrokken is.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 03:26

Ik kan me er werkelijk totaal níet aan storen.
Maar de eventuele nadelen/consequenties idd wel gewoon accepteren. Want het lijkt me logisch dat het ivm veiligheid (overval-gevoelige locaties e.d.) niet 'handig' is omdat criminelen er misbruik van kunnen maken. Maar verder: laat toch! :j

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 03:46

Ik moet zeggen dat ik een burka, of niqaab, geen prettig beeld vind geven. Heb ondanks dat ik in een grote stad woon slechts hooguit een handvol keren iemand gezien die volledig gesluierd is. Vind een verbod dus overdreven voor die paar personen die zo'n ding willen dragen, maar uitnodigen tot contact vind ik het ook niet bepaald.

Ik ben alleen niet van het verbieden. Als iemand zich prettig voelt om zich volledig te bedekken dan moet iemand dat doen. Ik zie in dat opzicht weinig verschil met mensen die hun hoodies tot over hun neus trekken, een zonnebril opzetten en een sjaal tot over hun mond doen. En dat word dan weer wel normaal gevonden, maar mij geven ze ook een onprettig gevoel. Waar ik nu woon zijn het trouwens erg blanke jongetjes en meisjes die daar een handje van hebben.

Maar om nou een verbod uit te roepen omdat ik iets geen fijn beeld vind geven gaat een beetje erg ver nietwaar? Kortom: Leef en laat leven.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 03:52

zap schreef:
Daarnaast is ook niet altijd sprake van wat JIJ vindt als je de burka wilt dragen, maar heeft het ook wel te maken met wat de normen en waarden zijn in het land en dáár gaat het om. Je woont niet alleen in een land en dus moet iedereen zich in meer of mindere mate aanpassen, in welke vorm dan ook. Doe je dat niet, prima, maar dan kan het zomaar zijn dat je niet volledig geaccepteerd wordt en/of opgenomen wordt en je wellicht dingen geweigerd worden. Kan je daar mee leven? Blijf dan vooral die burka (of whatever) dragen. Kun je daar niet tegen? Dan zul je je toch moeten gaan aanpassen :)

Ben ik het op zich mee eens, behalve het deeltje acceptatie. Ik vind dat je de ander in dit geval wel moet kunnen en willen accepteren. Dat is ook aanpassen. Aanpassing moet wederzijds gebeuren is mijn mening. Als je ten minste voor een multiculturele samenleving bent.

zap schreef:
Wat nu als ik de hele dag in mijn nakie rond wil lopen? IK wil het immers (naja, niet echt... :P), maar dat wil niet zeggen dat andere dat dan maar moeten accepteren :). Wat ik wil, wil niet zeggen dat de andere dat ook willen. Wie bepaald dan wat wel en niet mag? Wellicht de meerderheid van het land?!
Een stapje verder. Ik wil in mijn nakie in een Arabisch land lopen :j. Wordt ik daar normaal aangekeken? Word ik daar geaccepteerd? Echt niet hoor :n. Zal ik mij anders moeten kleden om überhaupt in de samenleving opgenomen te worden daar? Jazeker, dat moet ik. Waarom? Omdat de normen en waarden in dat land anders liggen!

Aanpassen is het woord :j

Een onderdeel van je geloof/overtuiging moeten opgeven vind ik toch wat anders dan voor de fun in je nakie willen rondlopen. Dat heeft meer te maken met 'fatsoen'. In het openbaar in je nakie rondlopen wordt waarschijnlijk overal afgekeurd.

Lastig punt wel, want ik denk namelijk ook dat het minder moeilijk is om voor andersmans geloof iets te doen (bijv. hoofddoek dragen in bepaalde landen) dan om een onderdeel van je eigen geloof 'op te geven'. Zo heb ik er geen enkele moeite mee om - als de normen en waarden zo zijn in een land dat ik bezoek - een hoofddoek te moeten dragen. Maar als je me vraagt om tot een compleet geloof te bekeren, dan vind ik dat echt te ver gaan. Ik vind het dus ook te ver gaan om hoofddoeken/burka's te verbieden, omdat dat voor hen een belangrijk deel van hun geloof is.

Als het aan mij zou liggen, werden gewoon alle geloven afgeschaft. :D Imo zou daarmee heel veel leed weggenomen worden.
Maar zolang dat niet het geval is, accepteer ik ieders keuze.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 04:55

ik heb dus ook verkeerd gestemd :o Ik vind de burka ook storend en dus niet kunnend

Vjestagirl had het erover hoe je dan belde of smste (of zelfs bokt)? Waarom denk je dan dat er zoveel misverstanden onstaan door dus het bellen, smssen en bokken? juist omdat er geen gezichtsuitdrukking bij komt kijken. en als jij dus in een burka wil lopen, is aan jou maar dat vind ik dus net zo storend als dat iemand anders er onder zit (en dan spot je nog eens met het geloof aangezien het volgens de meesten alleen maar gedragen wordt voor het geloof en je hier respect voor moet hebben)

Verder schreef Anya dat je in nederland opgepakt wordt als je in je nakie rondloopt, maar als iemand dat nou echt vrijwillig wil? Waarom mag dat dan niet? Ook omdat wij mensen dat bedreigend vinden, net zoals de burka. Dus zij mogen dit wel dragen en "moeten" (we moeten niks natuurlijk) wij ons bedreigd erdoor voelen, maar naakt rondlopen terwijl iemand dit ook zoooooo graag wil, dat mag niet? Naaktstranden genoeg, inderdaad dan gaan zij maar op een burkastrand lopen ;)

@Verootjoo ging je zo ook geld halen ergens of een winkel binnen? Ik denk dat jij toch wel het respect had om dan in ieder geval je helm af te zetten?

Verder hadden er meerdere het erover dat het vrijwillig zou zijn, de meeste vrouwen worden door de mannen gedwongen (vrijwillig verplicht zeg maar) om zo te lopen omdat zij vinden dat er geen andere man naar zijn vrouw mag kijken.

Pubelia Ik zeg niet dat iemand minder mens is als zij een burka draagt, ik zeg alleen dat het storend is.

Iemand anders schreef al dat het in Marokko er heel anders aan toe gaat dan hier, dat klopt omdat in principe in de stad geen "echte arme" mensen zijn, zij zijn meegegaan in de tijd, hebben een inkomen en zullen dus niet zo gauw naar het koude nederland komen. De armen uit het platteland of de bergen komen hierheen, deze zijn veel minder "met de tijd" meegegaan (zelfde als een opa die zijn colbertje nog aan doet als hij de deur gaat openmaken :D ) En hoe weet ik dit, we hebben in de fam. een marokkaan die dit toen eens allemaal heeft uitgelegd. Evenals de Koran, het is maar hoe je het leest en interpreteert, net zoals de bijbel op verschillende manieren wordt geïnterpretterd en er zoveel oorlogen zijn over het geloof. De vrouw van deze marrokaan draagt trouwens wel een hoofddoek en spreekt geen nederlands, hij vindt dit neit nodig aangezien hij werkt en hij vindt dat zij thuis moet blijven.... Tja wat doe ik hier op mijn werk dan :P

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 08:40

Biancaa schreef:
@Verootjoo ging je zo ook geld halen ergens of een winkel binnen? Ik denk dat jij toch wel het respect had om dan in ieder geval je helm af te zetten?

nee natuurlijk niet :/ Dan kleed ik me heus wel uit hoor... Hoewel... met -20 (gevoelstemperatuur -30) heeft toch echt iedereen een muts op en een sjaal die de onderkant van je hoofd bedekt :+

Maar daar ging het me niet om... even een grapje tussendoor :Y) Ben zelf fel tegen burka's.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 08:50

het gaat mij dan niet eens over storend, of aanpassen, maar gewoon gelijke rechten.
Een bivaksmuts mag ook niet heb ik mij laten vertellen, dus dan vind ik een burka ook niet kunnen.