Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Audi_16 schreef:Ik vind het ook erg storend, ze moeten zich gewoon aanpassen, dat moeten wij ook als wij in hun land wonen.
Vjestagirl schreef:Ik denk dat je hem zou kunnen weigeren als het gaat om mensen die hem dragen 'omdat het zo lekker zit'. Als het gaat om iemand die hem draagt uit geloofsovertuiging vind ik niet dat je het kunt verbieden. Je vraagt een orthodoxe jood ook niet zijn keppeltje af te zetten in een kerk.
Anya schreef:flauwekul. Er zijn heel veel andere mogelijkheden ter identificatieplicht. Wij vinden alleen dat het op foto moet. Maar het kan op vingerafdruk, dna en natuurlijk via biometrie.
En om hoeveel mensen gaat het nu helemaal. Ik vind het belangrijker dat ze het vrijwillig doen. Als dat zo is, dan heb ik er geen problemen mee. Vermits ze voldoen aan wettelijke verplichtingen.
Ik vind het niet mooi. Ik vind het vrij zinloos om zo'n ding te dragen. Maar dat vind ik van een legging ook. Die worden ook niet verboden.
Vjestagirl schreef:En als IK nou eens besluit om een burka te dragen? Ik vind het mooi, lijkt me lekker zitten, ik trek vanaf nu een burka aan. Ben een Nederlandse, atheïstisch opgevoed. Heeft niets met onderdrukking te maken, niets met uit het buitenland komen, niets met niet werken. Ik ben geen vluchteling, ik hoef me nergens aan aan te passen, want ik ben aangepast, omdat ik hier ben opgegroeid. Heb ik dan nogsteeds geen recht op een uitkering, op respect?
Leslie90 schreef:Nee, ik vind het niet kunnen. Je bent hier in Nederland dus hoor je je aan te passen, zo niet, terug naar land van herkomst. Klinkt heel cru maar dat is mijn mening. Als ik naar Marokko ga, mag ik dan ook me donkere haar laten zien en gezellig in bikini door de stad lopen? Ik denk dat ik dan gelijk met de dood bedreigd word ofzodan moet ik me daar ook aanpassen.
Net als dat we hier in Rotterdam moskeeën hebben gebouwd. En dat hebben we niet gedaan omdat het mooi is, nee ze eisen van alles en nog wat. Zelfs in de gevangenis krijgen doodnormale Hollanders halal vlees omdat moslims dat eisen. Denk niet dat ik in Marokko of waar dan ook hoef te zeggen dat ik een kerk wil, én boerenkool met een lekkere rookworst. No waywant dat is tegen hun cultuur in en alles wat daar buiten valt is duivels en slecht.
Ik vind het zulk raar volk, en ik heb daar veel redenen voor omdat ik dat soort van dichtbij heb meegemaakt. Ik ben ook een echte Wilders stemmer, en als ik zo eens op zijn hyves kijk, en dan voornamelijk de krabbels, vind ik dat dat volk niet moet zeuren dat wij discrimineren want ze doen het echt zelf.
Narya schreef:Leslie90 schreef:Nee, ik vind het niet kunnen. Je bent hier in Nederland dus hoor je je aan te passen, zo niet, terug naar land van herkomst. Klinkt heel cru maar dat is mijn mening. Als ik naar Marokko ga, mag ik dan ook me donkere haar laten zien en gezellig in bikini door de stad lopen? Ik denk dat ik dan gelijk met de dood bedreigd word ofzodan moet ik me daar ook aanpassen.
Net als dat we hier in Rotterdam moskeeën hebben gebouwd. En dat hebben we niet gedaan omdat het mooi is, nee ze eisen van alles en nog wat. Zelfs in de gevangenis krijgen doodnormale Hollanders halal vlees omdat moslims dat eisen. Denk niet dat ik in Marokko of waar dan ook hoef te zeggen dat ik een kerk wil, én boerenkool met een lekkere rookworst. No waywant dat is tegen hun cultuur in en alles wat daar buiten valt is duivels en slecht.
Ik vind het zulk raar volk, en ik heb daar veel redenen voor omdat ik dat soort van dichtbij heb meegemaakt. Ik ben ook een echte Wilders stemmer, en als ik zo eens op zijn hyves kijk, en dan voornamelijk de krabbels, vind ik dat dat volk niet moet zeuren dat wij discrimineren want ze doen het echt zelf.
Loop jij hier wel in je bikini door de stad? Raar dat je daar reacties op krijgt hoor. Ik ben zelf in Marokko geweest, en het is helemaal niet zo als je het voorstelt. Als jij hun met respect behandeld, dan krijg je het terug, is mijn ervaring. En je wordt echt niet met de dood bedreigd omdat je geen hoofddoek draagt, dat is een beeld dat mensen die er nooit zijn geweest misschien hebben, maar dat nergens op gebaseerd is. Sterker nog, ik vond Marokko een van de mooiste en fijnste landen waar ik ben geweest en ik heb mij geen moment bedreigd gevoeld. En ik liep er echt niet met een hoofddoek rond, integendeelEn ja, er zijn kerken in Marokko, die heb ik met mijn eigen ogen gezien. Dat je roept dat ze er niet zijn, geeft maar meteen aan hoeveel research je gedaan hebt.
zap schreef:Vjestagirl schreef:En als IK nou eens besluit om een burka te dragen? Ik vind het mooi, lijkt me lekker zitten, ik trek vanaf nu een burka aan. Ben een Nederlandse, atheïstisch opgevoed. Heeft niets met onderdrukking te maken, niets met uit het buitenland komen, niets met niet werken. Ik ben geen vluchteling, ik hoef me nergens aan aan te passen, want ik ben aangepast, omdat ik hier ben opgegroeid. Heb ik dan nogsteeds geen recht op een uitkering, op respect?
Ik zou zeggen, je moet zelf doen waar je je prettig bij voelt, maar daar horen misschien wel consequenties bijen daar moeten de mensen dan niet over piepen.
Leslie90 schreef:Tuurlijk zijn daar kerken, er zijn ook christenen, maar IK hoef dat echt niet met mijn familie te eisen. Heb je niet gehoord dat er een man bedreigd is met een mes in Turkije omdat hij christen is? Zoveel respect hebben die lui dus
En ja, hier loop ik in bikini over de boulevard van Scheveningen, niemand die dat raar vind.
Anya schreef:Ik vind het altijd zo interessant dat iedereen nu naar Marokko wijst als land waar vrouwen het slechter hebben en ze zo achtergesteld zijn. Toegegeven de ontwikkeling loopt wat dat betreft iets achter bij de onze, maar het is nog niet zo lang geleden dat mijn moeder ontslagen werd omdat ze trouwde, vrouwen geen pensioen hadden.
En vooral: dat het ondenkbaar was dat vrouwen in Nederland met onbedekt hoofd de straat op gingen (sjaal of hoedje was een vereiste) evenals het bedekken van de schouder.
En mijn opa trok altijd zijn jasje aan als de bel ging. Je hoorde als man een colbert te dragen.
Dat soort dingen worden tegenwoordig wel eens vergeten.
Anya schreef:Ik vind het altijd zo interessant dat iedereen nu naar Marokko wijst als land waar vrouwen het slechter hebben en ze zo achtergesteld zijn. Toegegeven de ontwikkeling loopt wat dat betreft iets achter bij de onze, maar het is nog niet zo lang geleden dat mijn moeder ontslagen werd omdat ze trouwde, vrouwen geen pensioen hadden.
En vooral: dat het ondenkbaar was dat vrouwen in Nederland met onbedekt hoofd de straat op gingen (sjaal of hoedje was een vereiste) evenals het bedekken van de schouder.
En mijn opa trok altijd zijn jasje aan als de bel ging. Je hoorde als man een colbert te dragen.
Narya schreef:Anya schreef:Ik vind het altijd zo interessant dat iedereen nu naar Marokko wijst als land waar vrouwen het slechter hebben en ze zo achtergesteld zijn. Toegegeven de ontwikkeling loopt wat dat betreft iets achter bij de onze, maar het is nog niet zo lang geleden dat mijn moeder ontslagen werd omdat ze trouwde, vrouwen geen pensioen hadden.
Dat ben ik helemaal met je eens. Wij kloppen onszelf maar de hele tijd op de borst, dat we het allemaal zo goed doen, maar hoe lang is Nederland nou precies een democratie? Weet je wanneer de Franse en Zwitserse vrouwen stemrecht kregen? Ik kan je verklappen, dat is korter geleden dan je zou denken.
Er wordt zoveel geroepen zonder dat mensen weten waarover ze praten. Neem nou dat beeld van Marokko. De werkelijkheid is zo anders dan hoe het hier voorgesteld wordt! In Marrakesh struikelde je over de meisjes met minirokjes en tanktopjes, echt waar. Natuurlijk is er een groot verschil tussen grote stad en binnenland, maar dat is in elk land in ontwikkeling het geval. Veranderingen komen juist vanuit de steden, maar dat heeft tijd nodig. Turkije is zelfs nog een stuk moderner dan Marokko, maar voor het Turkse binnenland geldt uiteraard hetzelfde.
En dan hebben we het nog niet gehad over de populaire 'dan gaan ze maar terug naar hun eigen land'-frase. Een groeiend aantal Nederlanders is moslim(a). Waar zullen we die naar toe sturen dan?
zap schreef:Daarnaast is ook niet altijd sprake van wat JIJ vindt als je de burka wilt dragen, maar heeft het ook wel te maken met wat de normen en waarden zijn in het land en dáár gaat het om. Je woont niet alleen in een land en dus moet iedereen zich in meer of mindere mate aanpassen, in welke vorm dan ook. Doe je dat niet, prima, maar dan kan het zomaar zijn dat je niet volledig geaccepteerd wordt en/of opgenomen wordt en je wellicht dingen geweigerd worden. Kan je daar mee leven? Blijf dan vooral die burka (of whatever) dragen. Kun je daar niet tegen? Dan zul je je toch moeten gaan aanpassen
zap schreef:Wat nu als ik de hele dag in mijn nakie rond wil lopen? IK wil het immers (naja, niet echt...), maar dat wil niet zeggen dat andere dat dan maar moeten accepteren
. Wat ik wil, wil niet zeggen dat de andere dat ook willen. Wie bepaald dan wat wel en niet mag? Wellicht de meerderheid van het land?!
Een stapje verder. Ik wil in mijn nakie in een Arabisch land lopen. Wordt ik daar normaal aangekeken? Word ik daar geaccepteerd? Echt niet hoor
. Zal ik mij anders moeten kleden om überhaupt in de samenleving opgenomen te worden daar? Jazeker, dat moet ik. Waarom? Omdat de normen en waarden in dat land anders liggen!
Aanpassen is het woord
Biancaa schreef:@Verootjoo ging je zo ook geld halen ergens of een winkel binnen? Ik denk dat jij toch wel het respect had om dan in ieder geval je helm af te zetten?