Marokkaanse familie dwingt reanimatie af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:28

Erg zielig dat mensen dokters gaan bedreigen, en om zoiets willen gaan vechten, terwijl er een vrouw aan het overlijden of net overleden is.. :(
Waar gaat het tegenwoordig heen?

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:49

Airborn schreef:
Wilders doet dan ook niet aan sociale controle maar sociale ophitserij. Controle is stabiel en het idee van sociale controle is een functionele samenleving, samenwerking, en acceptatie. Daar vallen opruien en opjutten en sensatie zoeken niet onder.

Nu sociale controle terugkrijgen is zeker heel erg moeilijk, maar wel iets wat bij gewone normale mensen begint. En dus bij mensen zoals hier op het forum. Eigenlijk is het een heel simpel principe. Niet wachten tot iemand anders iets zegt als er iets niet door de beugel kan, maar er zelf wat van zeggen of een "hogere instantie" erbij roepen. Iets wat we hier op bokt al doen met bv de tem knop of tegen iemand zeggen dat een opmerking misplaatst is.
Helaas is bok ook een voorbeeld van falende sociale controle, als je ziet hoe men soms met elkaar omgaat.

Zon tem knop wordt alleen heel vaak gebruikt als men de discussie niet kan "winnen"...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:50

Airborn schreef:
of een "hogere instantie" erbij roepen

Maar wat is het nut van die "hogere instantie" erbij halen, als die vervolgens weer vertrekt omdat ze "de situatie alleen nog maar onrustiger" maken?? Is dat niet precies wat het probleem is? Men grijpt niet meer in en durft nergens meer wat van te zeggen, omdat vooral ook de "hogere instantie" zo verschrikkelijk falen. Als je weet dat in no-time de politie er is en ingrijpt, is het een stuk makkelijker om sociale controle uit te oefenene dan als ze niet komen of zelfs niks doen.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:00

Lalidan schreef:
Airborn schreef:
of een "hogere instantie" erbij roepen

Maar wat is het nut van die "hogere instantie" erbij halen, als die vervolgens weer vertrekt omdat ze "de situatie alleen nog maar onrustiger" maken?? Is dat niet precies wat het probleem is? Men grijpt niet meer in en durft nergens meer wat van te zeggen, omdat vooral ook de "hogere instantie" zo verschrikkelijk falen. Als je weet dat in no-time de politie er is en ingrijpt, is het een stuk makkelijker om sociale controle uit te oefenene dan als ze niet komen of zelfs niks doen.

Amen, heel mooi verwoord!

Airborn

Re: Marokkaanse familie dwingt reanimatie af

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:42

Sociale druk geld echter ook zichting hogere instanties ;) En ja, voor socuale controle is een functionerend overheids beleid nodig. En ook dat missen we in nederland.
Maar dat het vanuit de overheid niet werkt zoals dat zou moeten, wil niet zeggen dat wij dan geen verantwoordelijkheid meer hebben. Politie en het rechterlijke systeem zijn er niet zodat wij allemaal maar op onze achterwerken kunnen gaan zitten en zeggen dat het onze verantwoordelijkheid niet is als er iets fout gaat. We leven namelijk in een samenleving. Het woordje samen zegt het al, daar doe je allemaal aan me, niet alleen de politie.
De steun voor de politie om in te grijpen is als het puntje bij paaltje komt, erg klein. Iedereen is hier heel verontwaardigt, maar let maar eens op als er ergens een agend iemand een mep verkoopt. Dan is iedereen boos, want politie mag niet slaan. En dus kunnen ze niets anders dan een stap terug doen, en voorkomen dat ze moeten slaan door weg te lopen.
En die verantwoordelijkheid, ligt bij de hele samenleving.
De hogere instanties zijn veranderd naar deze houding, ómdat de steun van de samenleving voor strengere handhaving van de orde wegviel. En die steun viel weg tegelijkertijd met het wegvallen van de sociale controle.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:09

Airborn schreef:
Dan is iedereen boos,

Laat iedereen dan maar boos zijn.
Ik wil best mijn verantwoordelijkheid nemen, als ik dan maar daarin gesteund word. Van mij mag de politie best eens een mep uitdelen, zodra het nodig is. Je krijgt wat je vraagt hoor. Dat moet natuurlijk niet doorslaan naar amerikaanse praktijken, waar een agent iemand helemaal lens mag slaan zonder reden en zonder consequentie, maar als er gekozen moet worden dus veiligheid van de belaagden en de veiligheid van de belager, verkoop dan de belager maar een beste oplawaai.
Ik mag het niet doen, want dan heb ik straks een dagvaardiging in de bus.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:11

Ja, maar als de meerderheid van nederland vind dat het niet mag... kán de politie het gewoon niet maken om wel consequenter te zijn en harder door te pakken. Aangezien de politie er uiteindelijk is om ons te beschermen. En dus is de taak van de politie afhankelijk van wat de samenleving wil en verwacht.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:16

Maar is het de meerderheid, of slechts een zeer kleine minderheid die gewoon heel veel lawaai maakt? Want ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde nederlander vind dat de politie niet mag optreden. Het zijn vooral de mensen die zich op de grens van wat wel en niet mag bevinden die hiertegen protesteren, omdat ze dan kans hebben een pak op hun sodemieter te krijgen. Elke zich normaal gedragende nederlander loopt geen enkel risico, dus waarom zouden die ertegen zijn?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:55

ik denk dat het probleem meer ligt aan het feit dat nederland in eerste instantie wel vindt dat de politie mag optreden, maar zodra de politie de daad bij het woord voegt, ineens een heel ander standpunt heeft.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:06

Doet me denken aan een exvriendje van me, die kwam uit bergen op zoom.
Hij vertelde vaak trots, hoe erg de mensen in bergen op zoom wel niet waren...

Schandalig dat hulpverleners nu steeds meer de dupe zijn van nare praktijken, lijkt wel een rage te zijn op het moment :n

Craftly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:17

Ik vind het echt niet normaal. Mijn beide ouders werken in het ziekenhuis. Moet ik nu ook bang worden dat ze straks bedreigd gaan worden? :(
Van mij mag de politie op dit soort momenten net zo optreden als in amerika. Grote bèk? Neerslaan.
Dit soort mensen doen dit volgende keer gewoon weer, want de eerste keer hadden ze er ook succes mee.
Echt niet normaal!

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 01:05

zonnebloem18 schreef:
Denk dat er wel wat verschil zit tussen Nederlanders en Marokkanen.
Beide zullen vanuit wanhoop wellicht dingen doen die ze anders nooit gedaan zouden hebben.
Alleen zullen in het geval van een Nederlander eerder alleen nabije familie komen terwijl bij Marokkanen meteen de hele gemeenschap in het ziekenhuis staat.
Dan heb je nog het taalverschil want ja nog steeds veel Marokkanen vooral de vrouwen spreken nauwelijks of slecht Nederlands.

Emotie is overal hetzelfde en emotie doet gekke dingen maar dit gaat wel heel ver al vraag ik me af of de telegraaf het had gemeld als het om autochtonen had gegaan.

absoluut, als het nederlanders waren geweest stond het niet in de krant..

maar dat terzijde, het is de telegraaf en die heeft er een handje van, dit mag sowieso niet gebeuren allochtoon of niet, vind het alleen wel weer jammer hoor... want ook wij hebben er een stel bij zitten hier in nederland die de draad kwijt zijn... zo heb je overal wel rotte appels

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 09:50

Het maakt toch niet uit in welke krant het staat. Het is abnormaal dat er zo met mensen word omgegeaan, en laten we wel wezen, ze komen vaak negatief in beeld. Moeten we weer met onze kop in het zand gaan lopen, of onderhand het beestje bij de naam noemen en daar ook naar handelen. Ik ga voor het laatste, wie niet horen wil die moet maar voelen. En wel zo hard dat het een teken is naar de rest.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:07

Ik vind het echt belachelijk dat HULPverleners (en trouwens ook mensen van klantenservices en in winkels soms) worden uitgescholden en bedreigd. Die mensen doen hun werk, voor ons allemaal, maakt niet uit wie of wat je bent. Als iedereen eens zo zou handelen...

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:17

het is idd een heel bizar iets maar denk ook dat het mega is opgeblazen! werk zelf in het des betreffende ziekenhuis was die dag wel vrij! maar zowel bij mij op de oogpolie word er onder het personeel nu een week later al niet eens meer over gesproken! mijn arts die er die dag wel was en ik toch heel vaak zie heeft er niets over gezegt was dat ik het later in de media had gezien en na 2 dagen op de ok en pok te hebben mee gelopen begin deze week heb ik er ook echt niets meer over gehoort!

het is belachelijk! daar zal ik niets over zeggen! maar als alles daad werkelijk zo is gegaan als de media schrijft en zegt! is het nog heeeel veel belachelijker als er niemand voor nade politie gaat vanuit het ziekenhuis!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:57

er wordt net zo goed in de krant geschreven als het nederlanders waren,het is bullshit om te zeggen dat het alleen over buitenlandse mensen wordt gesproken.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:53

Moderatoropmerking:
Ik heb weer een aantal reacties op of over de grens van vrijheid van meningsuiting en discriminatie verwijderd. Gelieve iets verder van die grens af te blijven.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:00

waarom meteen redeneren dat als het nederlanders waren dat het dan niet in de krant had gestaan? gaan nederlanders met complete familie en vrienden ziekenhuispersoneel of wat voor mensen dan ook op zo'n manier lastig vallen? nee, dit is een marokkaanse traditie bij wijze van spreken.

en dan vindt het gros van nederland nog steeds dat je geen kwaad woord over ze mag spreken???? omdat dat niet netjes is en je mag ze niet over 1 kam scheren? nee dat gebeurd ook zeker niet maar het is toch het gros van de in nederland wonende marokkanen die voor problemen zorgt.

waarom kan deze familie geen verbod krijgen dat ze niet meer naar nederland terug mogen komen na de begravenis?
de beste vrouw wordt toch al daar begraven dus de familie heeft toch een sterke band met het land laat ze dan gewoon daar blijven hoeven hier geen mensen in angst rond te lopen. want zeker het zal bij bedreigingen blijven maar dat is in mijn ogen nog het ergste wat je mee kan maken. dag in dag uit rond lopen met het gevoel dat ze je komen pakken.

loop zelf inmiddels al een jaar zo rond dankzij deze overheerlijke "nieuwe nederlanders" waar we trots op moeten zijn. kan zelf niet meer zonder begeleiding over straat na 20.00 omdat de dreiging er is. maar ja dat is een heel ander verhaal waar ik me niet meer over uit laat hier op bokt anders heb ik een ban aan me broek hangen. :o

maar ja waar het op neer komt is dat ik het belachelijk vindt dat mensen hun werk niet meer kunnen uitvoeren door dreiging van onze samenleving.

en wat ik me eigenlijk ook net bedenk is iets heel anders.
eigenlijk zijn em tegenwoordig zo ver in de geneeskunde dat mensen er steeds meer van verwachten. we willen onze dierbaren niet kwijt en we geloven er in dat dokters zo goed zijn dat niemand meer dood kan gaan ofzo.

echt vroegah was het zo veel beter eigenlijk :P toen hadden we geen hypermoderne ingrepen toen ging je gewoon dood en naasten legden zich er bij neer.
maar ja zal mijn betoog eens beeindigen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 09:12

Ik had de zorgverlening gestaakt......... eerst iedereen weg! En mij bedreigen is niet handig, ben ik weinig vatbaar voor. Sterker nog ik schrijf de routebeschrijving naar mijn huis nog uit ook als ze het niet zouden kunnen vinden.

Het zal je steppend gebeurden zeg dat je op zo een manier gehinderd word in je werk, terwijl je bezig ben iemands leven te redden. Ik weet het ik heb een grote bek. Maar een ding is wel zo, ze kunnen me slaan, schoppen opwachten intimideren........ maar daar kom ik wel over heen, en lichamelijke pijn gaat over. Ze kunnen me doodschieten, maar dan ben ik in iedergeval niet zonder reden dood gegaan en gaat er misschien wel eens iets gebeuren om deze misstanden aan de kaak te stellen.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:07

KiWiKo schreef:
Ik had de zorgverlening gestaakt......... eerst iedereen weg! En mij bedreigen is niet handig, ben ik weinig vatbaar voor. Sterker nog ik schrijf de routebeschrijving naar mijn huis nog uit ook als ze het niet zouden kunnen vinden.

Het zal je steppend gebeurden zeg dat je op zo een manier gehinderd word in je werk, terwijl je bezig ben iemands leven te redden. Ik weet het ik heb een grote bek. Maar een ding is wel zo, ze kunnen me slaan, schoppen opwachten intimideren........ maar daar kom ik wel over heen, en lichamelijke pijn gaat over. Ze kunnen me doodschieten, maar dan ben ik in iedergeval niet zonder reden dood gegaan en gaat er misschien wel eens iets gebeuren om deze misstanden aan de kaak te stellen.

Helemaal mee eens!

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:07

"geen strafbare feiten"???
Uhhh, bedreiging van zorgpersoneel is blijkbaar niet strafbaar dus...fijne samenleving zo!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:15

jammer dat er weer zo overduidelijk in wordt gezet dat het om marokkanen gaat, hoezo is dat nu relevant? Het zijn toch gewoon mensen dat 'marokko' kan toch gewoon weggelaten worden of niet? Hoe werk je discriminatie in de hand, ik zeg niet dat wat die mensen deden goed was hoor, maar 't op zo'n manier (alweer) zeggen en de nadruk leggen op 't feit dat ze marokkaans zijn dat werkt alleen maar discriminatie in de hand.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:32

Shellyke schreef:
Het maakt toch niet uit in welke krant het staat. Het is abnormaal dat er zo met mensen word omgegeaan, en laten we wel wezen, ze komen vaak negatief in beeld. Moeten we weer met onze kop in het zand gaan lopen, of onderhand het beestje bij de naam noemen en daar ook naar handelen. Ik ga voor het laatste, wie niet horen wil die moet maar voelen. En wel zo hard dat het een teken is naar de rest.

Het maakt absoluut wel uit in welke krant het staat. Als het in de Telegraaf staat, en zeker als er zulke vreemde dingen in staan en de feiten zichzelf tegenspreken, neem ik het al heel gauw met een kilo zout...

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:45

Maar zo wie zo kan niemand toch een reanimatie af gaan dwingen, dood is toch echt dood lijkt mij

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:46

Kan me indenken dat de familie 'overstuur' is of overmand door emoties, maar deze reactie gaat echt veelste ver.
Net zo min als de reactie's van sommige burgers op ambulance personeel die hun werk proberen te doen.

Of het nu een marrokaanse familie is of niet dit zou consequenties moeten hebben.......en gaat naar mijn idee alle waarden en normen te boven..schandalig en asociaal!!!