Moet je de politie met "u" aanspreken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Re: Moet je de politie met "u" aanspreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:11

Dat is ook wat ik in mijn eerste bericht aanhaalde, ik begrijp niet dat er zo'n grote ophef gemaakt wordt over het hele 'u-verhaal' en dat de rest van de situatie op een tweede plek gezet wordt :')

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:25

Ik spreek mensen graag met "u" aan... vooral als ik ze op afstand wil houden :D .
Je kan aan mijn toon goed horen of ik iemand met "u" uit beleefdheid aanspreek, of dat ik niet veel van ze moet hebben :+ .
Het zou bij zo´n agente dus niet eens in me opkomen om "je" te zeggen; ze is mijn vriendinnetje niet *D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:30

Nu het toch al 6 pagina's offtopic gaat... Ik zeg echt nooit U! Vind het echt zo'n onzin!

Edit: Dat de politie direct zo heeft gereageerd geloof ik echt niet! Ik ben echt anti- politie om het zo maar te zeggen en moet er echt niet veel van hebben maar dit geloof ik echt niet! Ik heb ook weleens meegemaakt dat ik even hardhandig werd weggetrokken en een grote bek kreeg maarja... Ik had het er ook zelf naar gemaakt ( ik wilde perse bij een neergestoken vriend blijven en de politie wilde dat niet en als er een vriend dood ligt te gaan ga ik echt niet naar de politie luisteren!).

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 01:12

@Breezy
Het is echt zo gegaan :wow: ! Heb alles zo precies mogelijk opgeschreven in mijn beginpost.
Natuurlijk is het een bizar verhaal, deze situatie was echt verre van normaal.

Mijn moeder wil het niet aangeven op het bureau...
Ik vind nog steeds dat we het wel moeten doen, want dit kan gewoon niet.

Ik heb altijd geleerd om "u" te zeggen tegen mensen die ouder zijn,
In mijn geval zeg ik dus heel vaak "u", want ben pas een broekie van 22 :P
Omdat de agente echt eiste dat ze met U werd aangesproken, dacht ik echt bij mezelf: Ben je verplicht een agent met U aan te spreken?
Hoe zit dat met de normen en waarden bij de medebokkers?

In mijn moeder haar geval vond ik het niet meer dan normaal dat ze "je/ jij" zei.
Mijn moeder is immers 43 en werd uitgekafferd door een broekje van 25 (om niks)...
Maar ik begrijp dat veel mensen dus wel U zo beleefd vinden tegen ambtenaren etc.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 01:16

russel schreef:
Ik snap ook niet wat nu het probleem met U is. Lijkt we een ander perse op je eigen niveau zetten met gejouw, stel je voor dat de ander zich dan meer voelt met een U of zo?

Ik snap niet wat het grote belang van U is. Over het algemeen spreek ik vreemden wel met u aan hoor maar het maakt mij persoonlijk geen drol uit of ze me u, jij of HEEEY noemen. Vind het persoonlijk storender als mensen me wel met U aansprken maar me tegelijkertijd zo aankijken alsof ze me liever zouden aanspreken met mens/heks/kreng. Ik vind dat U dan een beetje nep respect, waar ik dus ook geen waarde aan hecht.

Als ik mij in een zeer opmerkelijke situatie bevind bijv. wanneer er iemand tegen me staat te schreeuwen dan vergeet ik die u misschien ook wel en bent U gewoon een jij of als u echt hele vervelende dingen schreeuwt een HEEY!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 01:34

Ik heb heel lang geweigerd om U te zeggen, en vermeed situaties waarin je U zou moeten zeggen. Bouwde zinnen anders op of verving het U voor de (achter)naam van diegene met wie ik sprak.

Inmiddels is dat jeugdige er wel uit en spreek ik mensen eigenlijk standaard aan met U als ik iemand niet ken, of als iemand in een functie is waar een U op z'n plaats is.

Maar om even ontopic te gaan: Agenten zijn zeker niet altijd even netjes en vergeten ook wel eens de omgangsvormen. Volgens mij mogen sommige agenten ook wel even een cursus "omgaan met mensen" volgen. Zou de beroepsgroep geen kwaad doen in elk geval. Een paar onbeschofte horken als agent geven toch een beeld af waar je als politie niet blij mee hoeft te zijn en van het "dienstverlenende" aspect van het beroep merk je soms ook erg weinig.

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 01:52

Ik vind dat je een politieagente in functie wel met U moet aanspreken.
Maar ik vind dat je (moeder) zeker een klacht moet gaan indienen over de manier waarmee de politieagente met je moeder omging.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 03:08

Hihi, toepasslijke reclame hieronder... (edit: hij is al weg, was het "Wordt agent" verhaal :D)

Het verhaal an sich? Hmmm... zal idd wat gekleurd zijn, maar feit blijft dat je als ambtenaar gewoon beleefd moet blijve

Aanspreken met u, is niet verplicht, maar wel zo correct! Dat is idd gewoon etiquette en een stukje normen en waarden denk ik

Aangifte doen klinkt leuk, maar waar wil je aangifte van doen? Aangifte is het begin van een opsporingsproces. Het verzoek tot het doen van onderzoek naar een strafbaar feit. Dat feit heb ik in deze nog niet ontdekt

Wel kun je 'klacht' doen bij de politie. Daar wordt wel degelijk wat mee gedaan en is zeker niet, zoals hier eerder gesteld is, een 0,0 kans van slagen. Dat is gewoon een wettelijk proces wat over het algemeen, bij gegronde klacht, echt wel uitgelopen wordt/dient te worden. Je kunt dan een gesprek afdingen met de betreffende agente met haar chef erbij en dan kun je de zaak uitspreken

Dat rijbewijs had ze in deze situatie wel mogen vragen (vragen staat vrij) maar zéker niet mogen vorderen. Dit is geen politiestaat en agenten zijn niet bevoegd zomaar documenten te vorderen, tenzij...

Sprake is van een strafbaar feit óf je getuige bent bij een ongeval oid

In deze zie ik geen verband met een van beide, dat blijkt ook wel uit het feit dat er geen waarschuwing of bekeuring uit voortgevloeid is.

Dus dan waren ze niet bevoegd tot vordering tot overgifte rijbewijs, mits het verhaal zo is geweest, als hier gesteld uiteraard.

Heb geen glazen bol staan, dus daar doe ik verder geen uitspraken over..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 03:16

Als ze echt zo idioot doen zeg ik geen "u". What goes around, comes around.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 07:58

BraveSpots schreef:
Voor mij heeft het trouwens niets te maken met hoger/lager/gelijk voelen van andere mensen.

Ik vind het gewoon niet nodig en zie het nut er niet van in. Bovendien voelt het heel onnatuurlijk en stijf aan. Mijn beleefdheid komt ook wel over zonder dat ik daarvoor u moet gebruiken.

Zo denk ik dr ook over, het woord U geeft imo iets truttigs, onnatuurlijks. Als ik het woord wel zou gebruiken zou ik niet eerlijk zijn, het past gewoon niet bij mij.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 08:08

Het heeft niets met onnatuurlijks of truttig te maken. Maar met respect. Even afgezien van het verhaal van de TS maar voor de politie, hoe oud of jong, heb je gewoon respect en zeg je u.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor een leraar, die spreek je in eerste instantie ook aan met u.

Mijn broer is politieagent, hij is hondengeleider, en hij zegt het verschil is zo groot, je loopt zonder hond. Mensen zijn gewoon onbeleefd en niet respectvol. Loop je met hond kan iedereen opeens u en alstublieft zeggen.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 08:13

Trouwens de keren dat ikzelf in aanraking ben gekomen met de politie, niets schokkends hoor, haha, gewoon controles, spraken ze mij ook altijd aan met u.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 08:27

Ik zou met u begonnen zijn (want idd behoor je u te zeggen tegen mensen die in functie zijn), maar als het daadwerkelijk zo is gegaan zou dat al snel veranderd zijn in "jij" of snotneus..........haha

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 08:29

Met snotneus zou je nog een flinke boete kunnen krijgen ;) Belediging van ambtenaar in functie. Al kan ik best begrijpen dat in deze situatie het op het puntje van je tong ligt.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 08:31

Haha dat weet ik, maar in zo'n situatie zou mijn respect voor de plitie toch een andere wending krijgen.........boete of niet...;-)

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 08:35

In principe vind ik dat je wel 'u' moet zeggen tegen een agent. Het is een teken van respect in mijn ogen :)

Maar respect moet je verdienen, en dat heeft deze agente duidelijk niet gedaan. Ook komt deze respect van 2 kanten. Dus als zij heisa gaat lopen maken om niks en niet mensvriendelijk bezig is, moet zij niet verwachten dat wij dan zoet en braaf gaan luisteren.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 08:49

ik zou binnen een uur in het dichst bijzijne bureau staan
tante agente of geen tante agente fatsoen krijgen ze ook mee in de opleiding

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 08:58

Nou ik kreeg het gewoon zomaar gratis in mijn opvoeding om mensen die ik niet ken en ouder zijn dan mij met U aan te spreken.
Ook de mensen in de winkel (alleen als ze ouder zijn dan mij), politie (altijd!), conducteurs, enz....
Voor mij gewoon een kwestie van fatsoen.

Dit is voor mij heel normaal, omdat ik het in mijn opvoeding had.
Voor mensen die dit niet doen, zullen het (denk ik) niet in hun opvoeding gehad hebben.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:50

Ik denk ook dat het een beetje te maken heeft met het milieu waar je uit komt. Dus een stukje opvoeding. Schrik er ook een beetje van hoeveel mensen regelmatig met politie te maken hebben en zo. Dat verklaart ook het een en ander soms.

Niet persoonlijk bedoelt van mij maar ik bespeur gewoon deze algemene tendens in de samenleving. En ja, ik zeg U tegen iemand van 20 die een bepaalde functie heeft. Dat doet mijn moeder van 84 ook. En zo hoort het ook.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:56

ach, sinds het normaal gevonden wordt om mensen met 'heej' aan te spreken ben ik nergens meer verbaasd over en als je je daaraan ergert ben je arrogant en elitair :?

Ik gebruik 'u' ook ooit heel bewust om afstand te creëren, dus juist een tikje uit de hoogte en arrogant. Met jij-en en jouwen verlaag je je tot 'hun' niveau, en daar heb ik iig niet altijd behoefte aan.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:58

Als je mensen niet kent vind ik het wel zo netjes om ze met u aan te spreken,ongeacht de leeftijd. Heeft idd met respect en opvoeding te maken. Ben zelf bijna 38,sta in een winkel en spreek jongere mensen ook met u aan. Oudere mensen zeggen ook altijd u tegen me. Vindt het erg onbeleefd om zomaar je en jouw te zeggen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:00

Dat is net het probleem denk ik, mensen zijn u verkeerd beginnen gebruiken en dan heeft het een slechte naam gekregen. Dat zie je ook op bokt wanneer u gebruikt word is het vaak in een aanvallende of uit hoogte doende positie. En daarvoor is het woord u nooit gemaakt. Dus snap wel ergens de weerstand. Maar gelukkig vinden ze het in mijn omgeving nog erg netjes en normaal.

Maar soms mag je ook wel u gebruiken om afstand te creeren zoals tegen een prof, of een politieker of een agent , moeilijk eigenlijk :P Dat één letter zoveel betekenissen kan hebben :=
Laatst bijgewerkt door lesilla op 13-01-10 11:05, in het totaal 3 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:02

Waarschijnlijk is de drempel ook heel anders komen te liggen, op een forum spreekt nooit iemand elkaar met u aan. Het lijkt wel alsof elkaar virtueel 'beter' kent dan in real life oid.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:02

Ik vind dat je bepaalde mensen met u aan moet spreken...
Het is mij geleerd in mijn opvoeding. Persoonlijk denk ik dat dit ook een reden is waarom er zo weinig respect is voor politie maar ook voor elkaar! Mijn buurman van 75 jaar zegt u tegen mij, ik ben een dertiger! Heb al vele malen tegen mijn buurman gezegd dat hij dit niet hoeft te zeggen, ik zeg wel u tegen hem... :) Dit is gewoon nog iets van vroeger en daar is niets mis mee. Mijn dochter zegt tegen haar kleuterjuf ook u, de juf maakt dit nooit meer mee, ik vind het niet meer dan normaal!
Het heeft ook te maken met opvoeding...

Het hele verhaal vind ik erg ongeloofwaardig, zomaar je rijbewijs invorderen... :?
Niet dat ik je verhaal niet wil geloven maar ik zou bijna denken dat je hier met nepagenten te doen hebt gehad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:03

Sjoos schreef:
Even afgezien van het verhaal van de TS maar voor de politie, hoe oud of jong, heb je gewoon respect en zeg je u.
.

Dus jij zegt ook U tegen een kind van 7 _O-