Maandag Vegadag!? :).

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een dag in de week iedereen vega eten, lijkt dat je wat?

Ja
95 (60%)
Nee
63 (39%)

Totaal aantal stemmen: 158

Krips

Re: Maandag Vegadag!? :).

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:19

Jaa, maar niet geregeld. Zeker niet elke dag.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:27

Zal vast niet elke dag geweest zijn! Maar volgens Fitch eet de mensheid nog maar sinds kort vlees.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:43

vancky2005 schreef:
heb niet alles gelezen, maar ik ben al 20 jaar vegetariër. Ik eet wel vis maar ook niet veel. Draag wel leren schoenen.
Zelfs al zou ik willen, ik krijg geen vlees meer binnen. De gedachte alleen al dat dat van een zoogdier afkomstig is ...

Ik versta niet hoe sommige mensen het in zich verantwoorden om zomaar duizenden dieren per dag naar de slacht te sturen, een overtollige massaproductie goed te keuren en zich dan fervent paardenliefhebber te noemen en nog te overwegen hun paard na zijn mooie sportcarrière naar de slacht te sturen? Y;(

Als ieder voor zichzelf eens nadenkt hoe hij leeft en in de wereld staat is dat al een begin. Ok, veel kan een enkeling niet veranderen maar vele enkelingen maken op de duur een hoop. I keep on dreaming.... *D

Ik stuur mijn paard liever naar de slacht, dan dat ik 'm moet laten inslapen. Stel dat de dosering te laag is? Nee, dankje.
Wanneer een paard pijn heeft, liever naar de slacht dus. :)

Er komen nauwelijks gezonde sportpaarden bij een slager aan hoor :)

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:54

Teddy321 schreef:
Mensen aten in het stenen tijdperk al vlees!!

Dat is een heel sterk statement, zou je die misschien willen onderbouwen? Dat is beter voor de discussie.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:02

Teddy321 schreef:
Zal vast niet elke dag geweest zijn! Maar volgens Fitch eet de mensheid nog maar sinds kort vlees.

Áls ze het al aten dan was het inderdaad niet elke dag, en ook niet zoals wij het nu doen. Dus stel dat de mens inderdaad in het stenen tijdperk vlees at, is dat nu dan een rechtvaardiging voor het opsluiten, genetisch manipuleren en systematisch vernietigen van dieren? ALS jij vlees eet omdat het zogenaamd 'natuurlijk' is, vind ik het persoonlijk pas natuurlijk als je straks, voor de avondmaaltijd het bos in loopt, je achter een boom verstopt, een klein konijntje (of weet ik veel wat voor dier) besluipt, deze snel de nek omdraait of doodknuppelt en 'm vervolgens oppeuzelt. Je mag 'm even boven een vuurtje roosteren als je dat lekker vindt!

Daarbij was het voor mensen in het stenen tijdperk ook de gewoonte om een berenvelletje te dragen, nooit te douchen en in een grot te wonen, maar dat doe jij ook niet. Dus waarom zou dat vlees dan wel per sé moeten als dat toen zo was?

Dit klinkt misschien een beetje flauw, maar zeg nou zelf, die bio-industrie die genetisch manipuleert en bewust zieke dieren voortbrengt in verband met de kwaliteit van het vlees, of dieren die zich niet eens meer zelfstandig kunnen voortplanten (zoals de bio-industrie kalkoen) of bevallen (zoals de meeste vleeskoeien, dat kan alleen nog maar met keizersnede vanwege hun dikke billen), en het iedere dag (sommige mensen eten 't zelfs drie keer per dag!) eten van vlees, daar is toch niets natuurlijks aan!? Dat is niet eens gezond meer! In het stenen tijdperk gold het recht van de sterkste, nu krijgt geen enkel bio-industrie dier nog een eerlijke kans meer...

Edit: je hebt inderdaad deels gelijk. Ik lees nu net dat mensen in het stenen tijdperk geleidelijk aan begonnen met vlees eten, maar maar heel weinig. Daarnaast was vrijwel het enige wat ze aten de overblijfselen (aas) die roofdieren hadden laten liggen. Het grootste deel van hun dieet bestond echter uit planten, noten en zaden en voor die tijd vrijwel alleen maar, maar soms aten ze insecten. Hele andere situatie dan nu dus, maar inderdaad wel met wat vlees. Maar dat er dagelijks vlees wordt gegeten is pas echt sinds ongeveer vijftig jaar geleden.
Laatst bijgewerkt door Fitch op 28-12-09 20:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:04

Krips schreef:
Ik bedoelde het niet als aanval hoor :P Mijn vrienden kunnen wel vegetarisch koken, natuurlijk wel. En dat het handig is is geen excuus. Dat is een beetje het verdraaien van mijn woorden. Als iedereen een normale hoeveelheid vis eet, wil dat niet meteen zeggen dat daarmee zeeën worden leeggevist e.d. Als ik één keer in de twee weken een visje eet is dat niet meer dan hoe het al jaren gebeurd en wat de zee prima aankan. Dat is niet onnatuurlijk. Daarom eet ik wel vis. Plus dat het voor mij maakt dat ik het geen vlees eten makkelijker vind door het wel vis eten.

Ik ook niet. (:) Nee, als je één keer in de twee weken een stukje duurzame vis eet is dat inderdaad niet extreem belastend voor het milieu. Als iedereen dat zou doen in plaats van hoe het nu gaat, zou de zee inderdaad een stuk voller zijn...

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:08

ik vind het een goed plan.
Schijnt erg goed te zijn voor het milieu. hoe en wat weet ik niet.
maar ik eet uberhaupt geen dode beesten :o

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:09

lillybee schreef:
maar ik eet uberhaupt geen dode beesten :o

Nee, levend zijn ze veel lekkerder :j

(Sorry :') )

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:30

Fitch schreef:
Teddy321 schreef:
Mensen aten in het stenen tijdperk al vlees!!

Dat is een heel sterk statement, zou je die misschien willen onderbouwen? Dat is beter voor de discussie.

Mannen gingen op jacht, vrouwen zochten besjes en vruchten... :+
Misschien is het wel gekomen nadat ze volgens de bijbel van de verboden vrucht hadden gegeten :+

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:01

De jagers en verzamelaars kwamen pas na de laatste ijstijd. Het eerste stenen tijdperk begon ver daarvoor. Na de jagers en verzamelaars kwam landbouw.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:04

Ik vind het een goed idee, als de hele wereld 2 dagen in de week vegetarisch zou eten is het voedselprobleem opgelost (natuurlijk niet in één klap, dat gaat gestaag).

En het is niet eens goed om elke dag (veel) vlees te eten. Wat is dan één dag in de week? Dan kan je toch wel een keer geen vlees eten?

Ik eet zelf geen vlees (en daar valt vis ook onder - een vegetariër eet ook geen vis) en ik leef nog steeds, dood ga je er echt niet van hoor. :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:57

Fitch schreef:
De jagers en verzamelaars kwamen pas na de laatste ijstijd. Het eerste stenen tijdperk begon ver daarvoor. Na de jagers en verzamelaars kwam landbouw.

Nog nooit van de evolutietheorie gehoord?
Ik geloof er niet alles van, maar als je uitgaat van muterende virussen, zullen ook mensen wel veranderen he?

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:19

Janine1990 schreef:
Fitch schreef:

Ik geloof er niet alles van, maar als je uitgaat van muterende virussen, zullen ook mensen wel veranderen he?

Maar hoe relateert dat aan wat Fitch zegt als ik vragen mag?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:31

Killyenn schreef:
Janine1990 schreef:

In mijn optiek en in ieder geval voor mij, is het gewoon meegaan met gewoontes. Noem het slecht, maar ik voel me er goed bij.
Ik kan en zal mijzelf niet meten aan jagers/verzamelaars.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:32

het lijkt me beter om 1 a 2 dagen per week WEL vlees te eten.
Verder kun je mensen dit moeilijk verbieden, wel stimuleren..

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:57

Janine1990 schreef:
Killyenn schreef:

In mijn optiek en in ieder geval voor mij, is het gewoon meegaan met gewoontes. Noem het slecht, maar ik voel me er goed bij.

En dan heb je het over vlees eten?

Een veelgemaakte fout met betrekking tot de evolutietheorie is het daarmee verantwoorden van huidig gedrag omdat het 'natuurlijk' zou zijn. Dit is echter een drogreden: dat er momenteel steeds meer vegetariers komen betekent dat de mensheid zo geevolueerd. Volgens de evolutietheorie is alles wat op dit moment gebeurt dus 'natuurlijk'.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:14

Alexx schreef:

En waarom dan?

Als ik vlees zou eten word ik doodziek. :+

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:16

Ik ben zowieso vegatarier maar mijn vriend eet ook minimaal 1 keer per week geen vlees.

SLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:19

Ik doe mee met meat free monday! :D

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:43

Ik plan een vegadag niet op een vaste dag, maar als het zo uitkomt.
Zag laatst ook op tv dat het erg goed is voor het milieu (koolstofuitstoot geloof ik) als grote groepen mensen (om te beginnen) een vegadag per week gaan inlassen.
Gezond voor je eigen lijf (we eten nu eenmaal te veel vlees en dan vaak ook slecht vlees) en voor het milieu!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:50

Fiffill schreef:
Alexx schreef:

En waarom dan?

Als ik vlees zou eten word ik doodziek. :+

Nee zou beter zijn tegen de bio-industrie (dus voor het welzijn voor beesten) en ook beter tegen overgewicht, vlees is namelijk erg vet. Bovendien zou het beter zijn tegen CO2 uitstoot, omdat de dieren die in de bio-industrie ontzettend veel CO2 uitstoten..
Dat soort dingen, daarvoor zou het beter zijn.
Ik ben zelf geen vegetariër, maar neig er wel steeds meer naar. Zeker na het boek "Dieren eten" van Jonathan Safran Foer.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:53

Ik vind het fijn te lezen dat er toch mensen zijn die zich in de materie verdiepen en het ook verstandig vinden vlees een dagje te laten staan.... ik werd al depressief van al die eerdere berichten...

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:25

oh ik eet zelfs echt zelden vlees. Liever niet hoor :)
Waar ik me vooral aan stoor is dat mensen maar gewoon vlees naar binnen proppen zonder er over na te denken wat er achter zit.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:38

Als ik ergens niet tegen kan, is het wel om op een bepaalde dag verplicht iets niet of juist wel te moeten eten.
Wij eten elke dag lekker, de ene keer vlees, dan weer vis, dan weer vegetarisch.
Maar het gaat bij ons in een afwisseling. En dat wil ik graag zo houden.

Dat mensen best wat bewuster met eten in het algemeen, dus niet alleen met vlees, mogen omgaan, ja, absoluut!

En er mag van mij best meer aandacht uitgaan in tijdschriften als de Allerhande, de Boodschappen, en hoe heten al die supermarkt-receptenboekjes nog meer, voor vegetarisch eten.
Mensen moeten het aardappel-vlees-groente idee los laten en dus niet meer denken in vleesvervangers, maar gewoon kijken naar eiwitten, koolhydraten en vetten.
Dan wordt vegetarisch koken een leuke en heel lekkere uitdaging.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:50

Killyenn schreef:
Janine1990 schreef:

En dan heb je het over vlees eten?

Een veelgemaakte fout met betrekking tot de evolutietheorie is het daarmee verantwoorden van huidig gedrag omdat het 'natuurlijk' zou zijn. Dit is echter een drogreden: dat er momenteel steeds meer vegetariers komen betekent dat de mensheid zo geevolueerd. Volgens de evolutietheorie is alles wat op dit moment gebeurt dus 'natuurlijk'.

Inderdaad Killyenn ik ben het helemaal met je eens. Anders zou het namelijk betekenen dat de huidige opmars van fastfoodketens en het overgewicht dat daarmee gepaard gaat ook 'natuurlijk' en dus 'goed' is. :+ Vlees eten zou je inderdaad iets evolutionairs kunnen noemen, maar of dat daarom ook goed is is inderdaad een heel ander verhaal. En de bio-industrie is wéér een heel ander verhaal! :)