Gratis spullen van de sociale dienst?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Gratis spullen van de sociale dienst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:32

in land van herkomst wasmachines in overvloed :) elk huishouden heeft er wel twee, zo niet drie :D :D

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:12

tamary schreef:
piezze schreef:
De gevolgen van jarenlange linkse regeringen... Vroeger kon men ook zonder wasmachine. Met water, zeep en een droogrekje kom je ook een eind.

Doe het maar eens, het is een rotklus. En dan laat ik de lakens even buiten beschouwing.

ja is een rotklus , heb het 6 mnd gedaan ,ga je niet dood aan , word je niet slehter door

maar okee wasmachine 2e hands zeg 200euro (heb je dure wij kochten nooit boven de 50 )
een droger echter .. sorrie maar daarkan je echt zonder

en een tv moet echt geen flatscreen te zijn etc etc

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 06:45

KiWiKo schreef:
in land van herkomst wasmachines in overvloed :) elk huishouden heeft er wel twee, zo niet drie :D :D

Is deze opmerking nou echt zo racistisch bedoeld als ik m opvat?? Mag toch hopen van niet??

Een tv wordt anno 2009 toch echt als een noodzakelijk gebruiksgoed gezien. Natuurlijk kan een mens wel zonder. Je kan inderdaad ook zonder wasmachine en als je een vuurtje maakt in je achtertuin en er een ketel boven hangt, kan je ook nog zonder gasfornuis. Ook het beleid gaat mee met moderne tijden, dus een tv hoort er tegenwoordig gewoon bij. Trek de jurisprudentie er maar op na. Natuurlijk geen flatscreen, maar als je als client van de sociale dienst een flat screen kan vinden die binnen de bijstandsnormen valt (voor wat betreft de prijs) kan je gewon een flatscreen aanschaffen. Zeker in gezinnen met kinderen wordt een tv gezien als iets wat een mens gebruikt/nodig heeft voor de maatschappelijke ontwikkeling. Natuulijk kan je ook via de radio het nieuws volgen, maar er is blijkbaar "algemeen" besloten dat dit niet hetzelfde is als het hebben van een televisie. Een radio wordt juist weer als een minder noodzakelijk iets gezien.

Ik denk, dat als je over 10 jaar opnieuw naar de bijzondere bijstand kijkt, mensen zelfs bijzondere bijstand krijgen voor een computer. Tegen die tijd is het hebben van een computer zo normaal, dat ook deze dan gezien wordt als een noodzakelijk gebruiksgoed. In gezinnen met kinderen/alleenstaande ouders is dit soms nu ook al zo, scholen maken steeds meer gebruik van computers en internet om hun kinderen iets te leren, waardoor het al snel noodzakelijk lijkt om een computer aan te schaffen. Je kan je dus afvragen of mensen met kinderen juist niet teveel worden voorgetrokken (vrijstelling arbeidsverplichting, veel meer toeslagen en subsidies waar een beroep op gedaan kan worden enz enz).

Bijzondere bijstand kan op alle manieren aangepast worden aan de persoonlijke situatie, dat bijna alles te rechtvaardigen is. Er zijn zelfs verhalen bekend van mensen met een (zware) geestelijke handicap die bijzondere bijstand krijgen voor bezoek aan een prostituee. Onder het mom: deze man/vrouw is zo gehandicapt dat het niet in de lijn der verwachting ligt dat hij/zij een partner gaat vinden, maar de driften zijn zo enorm dat ze op deze manier willen voorkomen dat hij/zij een willekeurige persoon gaat verkrachten op straat. En dat gaat niet eens om een lening!

Gamble82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 08:33

Wat ik niet snap.... Hoe kunnen 2 gezonde mensen met 2 kinderen nu al 7 jaar in de bijstand zitten en verhuizen van een flat naar een eengezinswoning? Hoe kan die vent al 7 jaar een uitkering trekken met allerhande excuzen en smoezen. Waarom krijgt dat gezin weer een complete inboedel? )2e keer in 4 jaar tijd) Die lui mankeren echt niets behalve dat ze lui zijn.... En zijn zoon op komen halen voor kerst is geen geld voor volgens meneer....

Dit soort mensen mogen ze van mij meteen uit de uitkering schoppen en het geld besteden aan mensen die het echt nodig zijn.

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 09:04

Maar het is allemaal wel jammer dat er ook zoveel misbruik van wordt gemaakt.......bij mijn ouders in de straat woont een familie.......(iedereen heeft een aparte woning) maar komen allemaal bij papa......ze slapen in hun eigen huis maar overdag zijn ze in papa zijn huis........papa zit half jaar in zijn geboorteland en de rest leeft van een uitkering....papa komt even terug en de rest gaat naar het buitenland.....en zoontje van 1 van de dochters gaat gewoon mee en moet eigenlijk gewoon naar school.....maar ja.....wie zegt daar wat van.....dus hoe kan dat allemaal.......

Dit soort dingen vind ik dus heel erg.....ze krijgen overal steun van wat ze blijkbaar (ze gaan lekker op vakantie) niet nodig....en dit soort mensen krijgen dus gewoon uitkering terwijl er mensen rondlopen die het ECHT nodig hebben en daar maak ik me zo boos over

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 09:07

Ik heb jarenlang zelf in een sociaal woning gewoond, en helaas meer misbruik gezien dan juist gebruik. En gezinnen die het nodig hadden kregen het dan weer niet. Maar sommige hebben behoorlijke foortrukjes alsof het in een boekje staat hoe je de sociale dienst kan misleiden. Alhoewel die volgens mij ook selectief blind zijn een simpel voorbeeld als je een nieuwe mercedes compressor hebt/kan betalen, vind ik dat je geen recht op sociale woning plus hele huisraad in mijn boekje. Die auto is voor een gemiddelde burger zelfs moeilijk (maar goed die werd volgens mij ook niet betaald met eerlijk geld...)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 09:27

Britty schreef:
KiWiKo schreef:

Is deze opmerking nou echt zo racistisch bedoeld als ik m opvat?? Mag toch hopen van niet??
!

nee, is gewoon een grapje, een beetje een cynisch grapje dat wel :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 09:29

ik vind een computer eerder van belang dan een tv :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 09:40

Voor een computer kun je naar de bieb of een cybercafe..

Ben het er overigens wel mee eens dat de regering schuldig is aan deze praktijken.
Maar ik blijf ontzettend weinig respect houden voor luilakken die het verekken om te werken en wel overal hun handje voor ophouden.

Zo ken ik een griet die szomers altijd meehielp op de camping en op een manege, ze kon douches poetsen en uitmesten, maar werken dat kon ze niet.
Zegt ze op een gegeven moment, oh ik moet morgen weer naar uwv ,even een uurtje zielig doen en dan krijg ik weer een jaar mijn geld.

Ik moest gauw zoeken naar een kotsbakkie...

Whis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 09:55

Okay aangezien ik op een sociale dienst werk (al heel wat jaartjes) zal ik even reageren. Het is mogelijk om bijzondere bijstand te ontvangen voor woninginrichting. In principe worden mensen wel eerst doorgestuurd naar de kredietbank voor een lening, maar als er bijvoorbeeld sprake is van schulden of een klant is jonger dan 23 jaar wordt er geen lening verstrekt door de kredietbank. Ik heb in mijn "loopbaan" alleen maar bijzondere bijstand in de vorm van een lening verstrekt, dus dat betekent dat de klant het bedrag dient terug te betalen. Enne inrichtingskosten worden door allerlei verschillende klanten aangevraagd, zwart of wit, of geel wat mijn part.. er wordt helemaal niet gekeken naar iemand zijn afkomst. Tijdens zo`n aanvraag wordt er beoordeeld of er sprake is van een noodzakelijke verhuizing, vanuit de gemeente waar ik werk ben ik verplicht om op huisbezoek te gaan om de woonsituatie te beoordelen (kan wel verschillen per gemeente dus). Tevens wordt er gekeken of de klant niet had kunnen reserveren (sparen) voor deze kosten, als iemand maar geld over de balk heeft lopen smijten, kan dit gevolgen hebben voor de hoogte van het bijstandsbedrag of aflossingsbedrag of misschien wordt de aanvraag zelfs wel afgewezen.

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik bijvoorbeeld een tv/computer ook een luxe artikel vind, maar aangezien wij op basis van de gegevens van nibud werken (www.nibud.nl) en het nibud heeft vastgesteld dat een tv of computer in deze tijd geen luxe artikel is, zal ik dit moeten toekennen.

De bedragen voor inrichtingskosten varieren per gezinssituatie, zo heeft een alleenstaande jongere bijvoorbeeld recht op een lager bedragen dan een gezin met 4 kinderen.. Een alleenstaande kan maximaal zo`n 3200,00 krijgen.

Ook kan ik niet ontkennen dat er af en toe misbruik van wordt gemaakt, of naja misbruik is niet het juiste woord, want er is wel recht op. Maar er wordt vaak wel een nieuwe inrichting aangeschaft, terwijl ik denk dat als ik in die situatie zou komen te zitten, mn spullen ook via marktplaats ofzo zal aanschaffen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:01

Whis schreef:
Maar er wordt vaak wel een nieuwe inrichting aangeschaft, terwijl ik denk dat als ik in die situatie zou komen te zitten, mn spullen ook via marktplaats ofzo zal aanschaffen

Ik weet niet hoe het bij jullie in de gemeente zit, maar in het geval van mijn wasmachine kon ik wél bijzondere bijstand krijgen als ik nieuw kocht (in winkels in mijn woonplaats, anders ook niet), maar niet als ik via marktplaats kocht. En aangezien ik toch elk dubbeltje redelijk om moet keren omdat ik hoge ziektekosten heb, kies ik dan dus toch voor die bijzondere bijstand......

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:05

zoals bij alles verzieken de slechte het voor de goede

voor vluchtelingen lijkt een tv wel erg fijn
liefste alleen met net 1 2 3 , niet omdat ik ze de rest niet gun
maar omdat je dan tevens de taal sneller oppikt
heb gemerkt dat als ze de keuze hebben tussen een zender met
een taal die ze reeeds spreken dat dat makkelijker is

een computer is een weg naar de buitenwereld
tevens mogelijkheid tot les en sociale contacten
moet er wel hulp bij zijn

ansich zijn deze 2 dingen luxe maar wel nuttige luxe
liever/beter dat het uitgegeven daaraan word ipv een droger

wel denk ik dat een sociale dienst 2e hands zou moeten toestaan
waardoor je met het zelfde bedrag veel verder komen kan
zeker in deze tijden misschien iets om over na te denken

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:07

Misschien moet de sociale dienst zelf gewoon eens een soort van kringloop beginnen en vanuit daar de spullen verdelen aan de bijstandbehoevenden.

Hoewel de witgoedmarkt dan wel een heel eind zal kelderen :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:19

dat lijkt me nou een goed plan, kunnen de uitkeringsgerechtigden daar mooi zelf werken........... hoppaaa balletje is rond.

EN werk En goedkoper witgoed......... maarja dat is waarschijnlijk te simpel gedacht :D

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:27

De krinloopwinkel hier is oa een project van de gemeente, en op dit soort plaatsen worden mensen vaak ook te werk gesteld. Maar er mogen kopen als je bijzondere bijstand aanvraagd, dat zouden ze inderdaad moeten goedkeuren.

Overigens heeft onze gemeente meer van dit soort werkprojecten, dus thuis zitten en geld vangen is er eigenlijk niet bij, tenzij je arbeidsongeschikt bent en dus vrijgesteld word van solicitatieplicht.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:32

Welkom in Nederland! En het geeft niet hoor dat er 1,8 miljoen mensen onder de armoede grens leven hier in NL die helemaal niets extra krijgen. Lekker links blijven stemmen.

Galexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:00

verklaring, alle overige commentaren zijn overbodig, het is een lening.

[quote="Whis"]Okay aangezien ik op een sociale dienst werk (al heel wat jaartjes) zal ik even reageren. Het is mogelijk om bijzondere bijstand te ontvangen voor woninginrichting. In principe worden mensen wel eerst doorgestuurd naar de kredietbank voor een lening, maar als er bijvoorbeeld sprake is van schulden of een klant is jonger dan 23 jaar wordt er geen lening verstrekt door de kredietbank. Ik heb in mijn "loopbaan" alleen maar bijzondere bijstand in de vorm van een lening verstrekt, dus dat betekent dat de klant het bedrag dient terug te betalen. Enne inrichtingskosten worden door allerlei verschillende klanten aangevraagd, zwart of wit, of geel wat mijn part.. er wordt helemaal niet gekeken naar iemand zijn afkomst. Tijdens zo`n aanvraag wordt er beoordeeld of er sprake is van een noodzakelijke verhuizing, vanuit de gemeente waar ik werk ben ik verplicht om op huisbezoek te gaan om de woonsituatie te beoordelen (kan wel verschillen per gemeente dus). Tevens wordt er gekeken of de klant niet had kunnen reserveren (sparen) voor deze kosten, als iemand maar geld over de balk heeft lopen smijten, kan dit gevolgen hebben voor de hoogte van het bijstandsbedrag of aflossingsbedrag of misschien wordt de aanvraag zelfs wel afgewezen.

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik bijvoorbeeld een tv/computer ook een luxe artikel vind, maar aangezien wij op basis van de gegevens van nibud werken (http://www.nibud.nl) en het nibud heeft vastgesteld dat een tv of computer in deze tijd geen luxe artikel is, zal ik dit moeten toekennen.

De bedragen voor inrichtingskosten varieren per gezinssituatie, zo heeft een alleenstaande jongere bijvoorbeeld recht op een lager bedragen dan een gezin met 4 kinderen.. Een alleenstaande kan maximaal zo`n 3200,00 krijgen.

Ook kan ik niet ontkennen dat er af en toe misbruik van wordt gemaakt, of naja misbruik is niet het juiste woord, want er is wel recht op. Maar er wordt vaak wel een nieuwe inrichting aangeschaft, terwijl ik denk dat als ik in die situatie zou komen te zitten, mn spullen ook via marktplaats ofzo zal aanschaffen.[/quote]

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 07:50

Daar waren we al lang achter, had ik ook al een aantal x geschreven, werk ook al jaren bij de soos, maar mensen geloven dat blijkbaar toch niet altijd, zelfs niet als je bij de soos werkt.

KiWiKo schreef:
dat lijkt me nou een goed plan, kunnen de uitkeringsgerechtigden daar mooi zelf werken........... hoppaaa balletje is rond.

EN werk En goedkoper witgoed......... maarja dat is waarschijnlijk te simpel gedacht :D

Zoals Lalidan al aangeeft: er zijn verschillende gemeentes die dit systeem hanteren. Ik ken een project van de Reclassering wat dit ook doet. Mooi project, en heel nuttig!!

KiWiKo schreef:
nee, is gewoon een grapje, een beetje een cynisch grapje dat wel :)

Schrok heel even...haha...maar gelukkig maar. Helaas is een veel gehoorde opmerking op mijn werk: "als ik zwart was geweest had ik het zeker wel gekregen""? Vind ik altijd wel jammer. Je kan het dan op 1000 manieren proberen te veklaren, maar mensen luisteren gewoon niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:12

Ik dacht dat de sociale dienst je de gelegenheid geeft om deze spullen te kopen en dat je dan een lening bij hun hebt. Dat is altijd zo geweest. Een renteloos voorschot om mensen de eerste levensbehoefte te gunnen. Ik geloof dat het inrichtingskosten zijn, maar dan heb je wel een officiele status bij de IND en niet zomaar de eerste de beste.

Ik denk dat de sociale dienst dan een afbetaling regelt via je maandelijkse uitkering.

Nu is het zo dat in Nederland geboren Nederlanders altijd wel iemand heeft die helpt met spullen, maar als je vluchteling bent, heg nog steg weet, geen familie en niemand, zo iemand mag toch wel menswaardig op dreef geholpen worden?

Zodra je bij de sociale dienst komt ben je diep gevallen als je een goede levenstandaard hebt gehad en dat is heeeeel erg zuur. Maar er zijn ook mensen afhankelijk van de sociale dienst die nooit wat hebben gehad en dat vind ik veel triester...je leeft in een rijk land en je hebt niemand en en niets, alleen de kleren die je aan hebt, je spreekt niet de taal en alles is zo onbekend dat het je bang maakt.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:21

Maar dan zit je je weer af te vragen... wordt deze lening dan wel netjes terug betaald, is daar controle op of is daar geen geld voor?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:23

KiWiKo schreef:
radio voldoet daar ook in gohya :)

Ik doe strategisch iets verkeerd in mijn leven, echt waar :)

Zullen we dan saampjes HEUL ZIELUG gaan doen en niet meer zo hard werken met ons lijf dat toch al niet zo graag meer wil?? Weet je veel, krijgen we ook wel een nieuwe tv en magnetron en afwasser en een goedkoop huurhuis niet te vergeten.

En de regering maar blijven zijken dat we de buitenlanders gelijk moeten behandelen.
Geen wonder toch dat dit soort dingen kwaad bloed zet bij de Nederlanders die het ook slecht hebben??
Laatst nog, bij traumateam volgens mij...dat vrouwtje dat door suikerziekte een been was kwijtgeraakt, maar 10 hoog woonde en de lift ging maar tot 9.
Stond een flat leeg op begane grond, maar reken maar niet dat ze die kreeg! Mensje moest notabene zittend op haar gat de trap af naar de ambulance! Ongelovelijk toch??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:32

Ik denk dat alle zieligerds ver boven het levensniveau leeft dan de sociale dienst trekkers. Er is maar een klein percentage dat er misbruik van maakt, zwart er bij werkt, crimineel gedrag vertoont en asociaal is.

Het gros mag blij zijn dat er een vangnet is.

Ik denk dat iedereen die hier roept nooit echt armoede heeft gehad en weet wat kou en honger is en eenzaam zijn omdat je eigenlijk niet mee kan komen met de goegemeente.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:39

Mijn bek viel laatst een meter open toen ik een nieuwe ATB ging halen bij mijn sponsor. Er kwamen een aantal vluchtelingen die de aangeboden tweedehands fietsen te min vonden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:23

De kerstgedachte vliegt weer over het scherm (:)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:08

russel schreef:
Ik denk dat alle zieligerds ver boven het levensniveau leeft dan de sociale dienst trekkers. Er is maar een klein percentage dat er misbruik van maakt, zwart er bij werkt, crimineel gedrag vertoont en asociaal is.

Het gros mag blij zijn dat er een vangnet is.

Ik denk dat iedereen die hier roept nooit echt armoede heeft gehad en weet wat kou en honger is en eenzaam zijn omdat je eigenlijk niet mee kan komen met de goegemeente.

ik krijg dagelijks een telefoontje of twee drie of er bij mij niet zwart in de huishouding gewerkt kan worden..........