gedwongen fulltime te werken voor uitkeringsniveau , vind ..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XoNo

Re: gedwongen fulltime te werken voor uitkeringsniveau , vind ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:14

Wanted: als je vanuit het buitenland komt en hier asiel aanvraagt, dan gaat dat heel makkelijk...maar das wellicht een andere discussie. ;)

Overigens komt mijn mening uit ervaring en ken ik zelf ook mensen die bij het UWV gewerkt hebben en zo hoor ik ook allerlei ins en outs.

Dan ben ik wel nieuwsgierig waarom jij twijfelt aan de manier waarop ik mijn mening vorm? :D

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 08:37

Twijfel er niet aan, ieder zijn mening.

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 10:07

Ik vind dat als je een uitkering krijgt daar ook best wat werk tegenover kan zetten.
wel vind ik dat als je een volle week werkt daar dan ook iets beter van mag worden
dat je dan ook meer geld krijgt en er een verschil in uitkering (WW) komt voor als je wel werk verricht of niet
dat motiveert toch wat meer

Ik vind sommige situaties wel krom, zo ken ik in mijn directe omgeving een alleen staande moeder met 3 jonge kinderen die een uitkering krijgt en daarnaast 20 uur in de week werkt
dit is een hoop geregel en het geld dat ze verdiend wordt gelijk van haar uitkering afgetrokken
dat werkt niet echt motiverend als je een hoop geregel hebt, kinderen zijn 2 4 en 10, en er niets op voorruit gaat
daar zouden iets op moeten verzinnen, al is het maar dat je 50% van je verdiende loon dan ook als extra krijgt
een uitkering met 3 kinderen is behoorlijk moeilijk rondkomen

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 10:37

Maar als iemand extra verdient ermee dan heb je de kans dat ze nooit meer uit die situatie weggaan voor een fulltime baan. Die werkprojecten kosten ook heel veel geld dus je wilt mensen er niet te lang in hebben. De "beloning" voor het werk moet zijn dat je nieuw werk kunt vinden.

Nou weet ik dat dat alleen op papier ook echt zo werkt, in de praktijk blijkt dus maar weer dat het niet altijd opgaat...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:17

nicoleboogie schreef:
Ik vind dat als je een uitkering krijgt daar ook best wat werk tegenover kan zetten.
wel vind ik dat als je een volle week werkt daar dan ook iets beter van mag worden
dat je dan ook meer geld krijgt en er een verschil in uitkering (WW) komt voor als je wel werk verricht of niet
dat motiveert toch wat meer

Ik vind sommige situaties wel krom, zo ken ik in mijn directe omgeving een alleen staande moeder met 3 jonge kinderen die een uitkering krijgt en daarnaast 20 uur in de week werkt
dit is een hoop geregel en het geld dat ze verdiend wordt gelijk van haar uitkering afgetrokken
dat werkt niet echt motiverend als je een hoop geregel hebt, kinderen zijn 2 4 en 10, en er niets op voorruit gaat
daar zouden iets op moeten verzinnen, al is het maar dat je 50% van je verdiende loon dan ook als extra krijgt
een uitkering met 3 kinderen is behoorlijk moeilijk rondkomen

Als het goed is mag ze 25% van haar loon 'behouden', dat wil zeggen, verdient ze bijvoorbeeld 500 euro krijgt ze verder tot de bijstandsnorm aangevuld en 125 euro krijgt ze dan 'extra'.
Is zij dit nu verplicht? Ze heeft een kindje van 2 jaar, ik dacht dat het dan nog niet verplicht was.

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:57

Ja dit is zij verplicht anders krijgt ze helemaal geen uitkering meer
dit hebben ze al eens gedaan en ze moet ook alles inleveren wat ze extra verdiend
wat op deze manier natuurlijk niet echt motiverend werkt

Nuage schreef:
Maar als iemand extra verdient ermee dan heb je de kans dat ze nooit meer uit die situatie weggaan voor een fulltime baan. Die werkprojecten kosten ook heel veel geld dus je wilt mensen er niet te lang in hebben. De "beloning" voor het werk moet zijn dat je nieuw werk kunt vinden.

Nou weet ik dat dat alleen op papier ook echt zo werkt, in de praktijk blijkt dus maar weer dat het niet altijd opgaat...

deze mening snap ik heel goed alleen als je nou zoals TS beschrijft vol aan het werk bent en je voldoet aan alle verplichtingen zoals werken, solliciteren vind ik dat je daar wel wat extra´s mee mag verdienen, hoeft niet veel te zijn zodat het zoeken van een nieuwe baan nog steeds vooruitgang biedt op de huidige situatie
anders is het makkelijker om te denken als ik niets doe krijg ik toch hetzelfde zonder daar iets voor te hoeven doen

het blijft denk ik altijd lastig omdat iedereen een eigen verhaal heeft en dus `appart`is
niet dat ik het goed vind maar kan me voorstellen dat mensen dan zoiets hebben van± dan doe ik niets want krijg toch hetzelfde.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:04

nicoleboogie, hoe lang doet zij dit dan op deze manier?

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:51

Wat ik niet helemaal begrijp, als je je hele leven gewerkt hebt, kom je toch eerst in de ww en dan pas in de bijstand? Daar gaat volgens mij, maar ben niet meer op de hoogte van de huidige wetgeving geruime tijd over heen?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:41

Hoelang je recht hebt op WW dat ligt aan je werkverleden Devaney2009. Als je pech hebt duurt de WW maar 3 maanden bijvoorbeeld. Als je je hele leven hebt gewerkt heb je vaak wel recht op de maximale uitkeringsduur. Weet die niet uit mijn hoofd maar is volgens mij rond de 18 maanden.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:57

En je komt pas in de ww als je ontslagen wordt (om welke reden dan ook).

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:24

Nuage schreef:
Hoelang je recht hebt op WW dat ligt aan je werkverleden Devaney2009. Als je pech hebt duurt de WW maar 3 maanden bijvoorbeeld. Als je je hele leven hebt gewerkt heb je vaak wel recht op de maximale uitkeringsduur. Weet die niet uit mijn hoofd maar is volgens mij rond de 18 maanden.

38 maanden volgens mij.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:28

Ik vind het wel een vreemd verhaal als dit echt zo is...Ik weet niet wat zijn achtergrond is maar 860 euro krijgen voor 42!! uur werken is zwaar onder het wettelijk minimumloon. Dat iemand moet werken voor zijn uitkerering vind ik persoonlijk niet zo gek, maar maak er dan meteen een echte baan van met een echt salaris, dan hoeft die hele uitkering toch ook niet meer? Snap het niet :o?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:29

*gaat het meteen vragen*

Je hebt helemaal gelijk. 3 jaar en 2 maanden ongeveer. Maar dan heb je wel een enorm arbeidsverleden hoor.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:52

klopt en leeftijd speelt volgens mij ook een rol.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:02

Ja als je aan de weken-eis voldoet, dan is het ongeveer je leeftijd - 18 in maanden.
38 mnd is maximum inderdaad.

Weken-eis is dat je minimaal 26 uit 36 achtereengesloten weken moet hebben gewerkt.
Jaren-eis is 26 uit 36 én 4 uit 5 jaar.

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:08

MamboBeach schreef:
nicoleboogie, hoe lang doet zij dit dan op deze manier?

toch al minimaal een jaar.
ik heb begrepen dat in sommige regio´s bijv omgeving tiel je met kinderen onder de 4 jaar niet hoeft te werken in de omgeving nijmegen werkt het niet zo.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:11

Ja, het kan ook ieder jaar weer anders zijn. :j

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:14

inderdaad, af en toe snap je niet hoe en wat
het zou alleen wel fijn zijn als ze in sommige situatie´s wel een bepaald % van het verdiende geld als beloning geven
maakt het wat makkelijker voor sommige mensen bijv alleenstaande moeders

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:45

Maarrr dan verzinnen ze wel weer iets zodat je altijd de Sjaak bent. ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:08

Ik vind wat bij sommige gemeentes nu gebeurt concurrentievervalsing op de arbeidsmarkt.

De gezonde man zonder werk die op de sociale werkplaats terechtkomt, die zorgt dat een gemankeerd persoon die nergens anders kán werken, dus thuis moet zitten. Maar sociale werkplaatsen willen of moeten tegenwoordig 'productie' draaien wegens bezuinigingen, en dat gaat natuurlijk makkelijker met gewoon gezonde en normaal begaafde mensen.

Verder vind ik dat mensen best mogen werken in de uitkering, maar 42 uur voor 860 euro is natuurlijk belachelijk.

En bovendien, je kan mensen van alles laten doen voor dat geld, maar zo belet je wel dat een functie door een vaste kracht tegen een normaal salaris wordt uitgevoerd. Das dus de werkgelegenheid in de hiel schieten lijkt mij.

En dat terwijl er in Nederland genoeg werk is dat nu níet gedaan wordt, door bezuinigingen.

Waarom werkelozen niet in verzorgingstehuizen laten werken, als concierge op scholen, of als klassenassistentes? Als klusjesman in buurthuizen, chauffeur voor tafeltje dekje, er is genoeg te doen.
Maar dan boventallig, als vrijwilliger.

En uiteraard voor een reeel aantal uren.

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:06

MamboBeach schreef:
Maarrr dan verzinnen ze wel weer iets zodat je altijd de Sjaak bent. ;)

jep, ze maken het niet makkelijker en ook niet leuker!! maar dat zal je altijd wel houden met overheidsinstellingen.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 19:02

nicoleboogie schreef:
het zou alleen wel fijn zijn als ze in sommige situatie´s wel een bepaald % van het verdiende geld als beloning geven

Met alle toeslagen, subsidies, kinderbijslag en vrijstellingen van gemeentebelastingen e.d. zit de alleenstaande moeder er over het algemeen warmpjes bij hoor! Sommigen zelf beter dan een echtpaar met kinderen in de bijstand! Gedeeltelijke vrijlating van inkomsten is gemeentelijk beleid en zal dus per gemeente anders zijn. Dus de alleenstaande ouders zijn in de bijstand zeker niet het slechtst af. Overigens is vrijstelling van de arbeidsverplichtingen iets wat per individu bekeken wordt.

Ik werk zelf bij sociale zaken (geen bijstandsmaatschappelijk werk, maar recherche). UItgangspunt van de Wet Werk en Bijstand is dat werk voor uitkering gaat. Ik vind het zeer terecht dat mensen moeten werken voor hun uitkering, om 2 redenen:
a) het is niet alleen werken, er komt ook een stukje loopbaanbegeleiding, sollicitatietraining enz enz bij. Zeer nuttig, lijkt mij, zeker voor mensen die al langere tijd een verwoede poging aan het doen zijn om een baan te vinden
b) behoud van het arbeidsritme, je zou er van staan te kijken hoe gemakkelijk mensen wennen aan "de hele dag voor jezelf" en hoezeer het dan weer tegenvalt als ze weer voor een baas moeten gaan werken. Vroeg opstaan, combi huishouden/werk enz enz.

En opmerkingen als: voor dat geld ga ik niet werken....als je in de uitkering terecht komt, heb je blijkbaar niets anders gevonden, anders had je dat wel gedaan. Dus gewoon net als alle andere mensen de regels volgen. Niemand is te knap, te mooi of te slim om op een sociale werkplaats werk te doen.

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:06

Het zal per persoon verschillen maar weet wel dat in het geval van de persoon waar ik het over heb er alles behalve warmpjes bij zit en het moeilijk is om rond te komen met kleine kinderen waarvan er nu 2 naar school gaan.
het loon dat zij verdiend met werk gaat gewoon van haar uitkering af en houdt er zelf niet aan over.
Maar zoals ik al zei het zal per persoon verschillen en in elke gemeente plaats zullen andere regels zijn

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:25

nicoleboogie schreef:
het loon dat zij verdiend met werk gaat gewoon van haar uitkering af en houdt er zelf niet aan over.

Dat is toch ook niet meer dan logisch?
Gewoon werken is de basis, uitkering is een vangnet voor als dat niet lukt. Ik heb het idee dat je/jullie het nu een beetje omgekeerd bekijken. Alsof je een beloning moet krijgen omdat je werkt? Ik zou zeggen wake-up, werken hoort juist normaal te zijn.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:28

Britty schreef:
nicoleboogie schreef:

Met alle toeslagen, subsidies, kinderbijslag en vrijstellingen van gemeentebelastingen e.d. zit de alleenstaande moeder er over het algemeen warmpjes bij hoor! Sommigen zelf beter dan een echtpaar met kinderen in de bijstand! Gedeeltelijke vrijlating van inkomsten is gemeentelijk beleid en zal dus per gemeente anders zijn. Dus de alleenstaande ouders zijn in de bijstand zeker niet het slechtst af. Overigens is vrijstelling van de arbeidsverplichtingen iets wat per individu bekeken wordt.

Ik werk zelf bij sociale zaken (geen bijstandsmaatschappelijk werk, maar recherche). UItgangspunt van de Wet Werk en Bijstand is dat werk voor uitkering gaat. Ik vind het zeer terecht dat mensen moeten werken voor hun uitkering, om 2 redenen:
a) het is niet alleen werken, er komt ook een stukje loopbaanbegeleiding, sollicitatietraining enz enz bij. Zeer nuttig, lijkt mij, zeker voor mensen die al langere tijd een verwoede poging aan het doen zijn om een baan te vinden
b) behoud van het arbeidsritme, je zou er van staan te kijken hoe gemakkelijk mensen wennen aan "de hele dag voor jezelf" en hoezeer het dan weer tegenvalt als ze weer voor een baas moeten gaan werken. Vroeg opstaan, combi huishouden/werk enz enz.

En opmerkingen als: voor dat geld ga ik niet werken....als je in de uitkering terecht komt, heb je blijkbaar niets anders gevonden, anders had je dat wel gedaan. Dus gewoon net als alle andere mensen de regels volgen. Niemand is te knap, te mooi of te slim om op een sociale werkplaats werk te doen.

Maar is de sociale werkplaats dé plaats voor sollicitatietraining en loopbaanbegeleiding?
Die is daar nooit voor bedoeld, die was om mensen die té ver van de reguliere arbeidsmarkt stonden, toch aan werk te helpen.

Er zit een levensgroot verschil tussen een chronisch psychiatrisch patient, een zwakbegaafde of iemand die al 7mnd aan het solliciteren is (en het blijft een grove onrechtvaardigheid dat laagbegaafde mensen thuis zitten ten koste van een gezonde werker).

De normaal begaafde met fatsoenlijke opleiding en een arbeidsverleden kan ook núttig werk voor de maatschappij leveren in de tijd dat ie nog werk zoekt, die hoort niet op een kaarsenmakerij.

En wat dat betreft: als deze regering bakken geld tegen reïntegratie wil smijten (een heel grijze en ongecontroleerde sector waar ongetwijfeld heel veel belastinggeld gewoon verspild wordt) is het ook wel leuk als daar meetbare resultaten uit voortkomen.
Het meeste resultaat hebben trajecten voor mensen die tot 6 mnd werkeloos zijn, maar je kan je afvragen of die toch al niet én gemotiveerd waren (iemand die net werkeloos wordt heeft meestal een uitgavenpatroon dat écht niet bij bijstandsniveau past en een vriendenkring die daar ook niet bij past ;) ) en ook beter in de arbeidsmarkt passen.

Valt mij trouwens ook op dat van een bedrijf dat ik ken dat voortkomt uit het GAK en ook veel arbeidsongeschikten aan het werk helpt, dat daar constante geluiden over slechte arbeidsomstandigheden vandaan komen, intimidatie van werknemers, respectloze houding naar werknemers enz, beloften over aangepaste werkplekken en werktuigen die niet nagekomen worden, enz.
Dezelfde geluiden waren trouwens landelijk te beluisteren toen de SP een onderzoek hield naar arbeidsomstandigheden in arbeidstrajecten.

Willen we van mensen die moeilijk werk kunnen vinden (o.a. arbeidsongeschikten) een nieuwe klasse van mensen zonder arbeidsrechten en met heel slecht loon maken?
Mensen die gewoon niet in staat zijn om zomaar een baan te vinden, moeten die alles maar slikken onder het mom van iedereen moet werken voor zijn geld?

Of hebben deze mensen ook recht op fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden?

Ik zeg dus niet dat mensen niet hoeven werken voor een uitkering. Gaat om de manier waarop.