Paard los in de openbare ruimte

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:47

A_lette schreef:
Huertecilla schreef:
Een omheining ingericht op en betrouwbaar bestand tegen het natuurlijke gedrag van een paard?

Dat lijkt mij meer dan logisch toch? Maargoed, sommige paarden zijn zo sterk, dan houdt een houten hek met een stroomdraadje dat paard echt niet tegen. Een ijzeren bouwwerk gaat denk ik ook wel wat te ver.

Laat ik nou een ijzeren bouwwerk hebben staan, daar gaat mijn paard echt niet doorheen, zelfs niet met tien paarden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:04

WinBinChes schreef:
Alane, je mist de punt. De controle op ondeugdelijke omheiningen, zal het aantal losgebroken paarden wel doen verminderen. De kans dat een paard achter een slap hangend draadje met nauwelijks stroom zal uitbreken is nu eenmaal groter dan wanneer er voldoende stroom op staat en de draden op een juiste manier zijn gespannen.

Verder zal je voor de ruiters het ruiterbewijs kunnen verplichten. De kans bestaat nog steeds dat je eraf donderd wanneer het beessie op hol gaat, maar de kans is nu wel groter dat je controle houd over het paard, omdat je over bepaalde vaardigheden dient te beschikken voordat je met het dier de weg op gaat. Je moet toch ook een rijbewijs hebben voor een auto. Als jan en alleman maar achter het stuur kruipt en er geen regels zouden zijn, is de chaos ook groter.

Het gaat erom, hoe maken we kans dat iets gebeurt zo klein mogenlijk en niet hoe kunnen we het voorkomen, want dat kan je nooit voor de volle 100%

waarom ontsnappen paarden???
dat is het punt..
waarom blijft het ene paard of kudde paarden achter dat ene stroomdraadje en waarom denderd het andere paard door de beste en knapste omheining???

waarom zie je bij de grotere 'jongens' huizenhoge hekken soms met natuurlijke begroeing en gebeurd daar weinig?
Zoudat alleen te danken zijn aan die goede omheinging???

Hierzo in de buurt hebben ze net een nieuwe omheining gezet... liters water is er gevallen, resultaat dat de omheining alles behalve waterpas meer staat en een zuchtje wind doet het al uit elkaar vallen.... ondanks natuurlijke extra's zoals heg en sloot, kunnen de paarden als ze dat willen op onderzoek uit...

Als een paard loskomt en op onderzoek uit gaat, hoeft dat helemaal niet te maken te hebben met een/de omheining...
Als een paard in een joviale bui een sprintje trekt en dan de omheining tegen komt en niets anders meer kan dan afzetten (zoals onze 2 jarige dat deed afgelopen zomer) kan de omheining nog zo opperbest zijn (en ja de omheing was hoog en stevig genoeg, zat een schrikdraad voor, en een heg achter, en daarachter de omheining van de buurman waar hij met 1 been in terecht is gekomt) als ze willen dan gaan ze...

meestal een gebrek aan water of voedsel... daar leren ze van uitbreken.

Maar om nu alleen maar te wijzen naar de afrastering....

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:07

Zijn we er ondertussen al achter wat nu eigenlijk deugdelijk hekwerk is?

Heb zelf geen enkele wetgeving kunnen vinden (ook niet zo heel hard gezocht hoor)
En van HC ook nog geen antwoordt wat volgens Spaanse begrippen vaak uitbreken is en wat daar geldt als een ondeugdelijk hekwerk.
Ben toch wel erg benieuwd want ik heb spanje niet zo hoog zitten als diervriendelijk land.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 15:22

Gevonden in een APV:

Artikel 2:62 Loslopend vee
De rechthebbende op vee dat zich bevindt in een aan een weg liggend weiland of terrein dat niet van die weg is afgescheiden door een deugdelijke veekering, is verplicht ervoor te zorgen dat zodanige maatregelen getroffen worden dat dit vee die weg niet kan bereiken.

Helder.
Dat voorkomt alle verwarring of interpretatie.
Zie maar wat je doet, als het maar afdoende is. Punt.

Ook is ´deugdelijke veekering´ erg netjes geformuleerd. Het doel is helder en het moet daarvoor afdoende zijn.

Zwartwitje

Re: Paard los in de openbare ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:38

Waaruit komt dat artikel, HC? Ik heb gister nog gezocht, maar heb niks kunnen vinden. Maar waarschijnlijk had ik niet de goede zoektermen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:42

Zwartwitje schreef:
Waaruit komt dat artikel, HC? Ik heb gister nog gezocht, maar heb niks kunnen vinden. Maar waarschijnlijk had ik niet de goede zoektermen.

Algemene Plaatselijke Verordening...
@HC: welke gemeente en welk jaartal?? :D

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:56

Alane schreef:
WinBinChes schreef:
Alane, je mist de punt. De controle op ondeugdelijke omheiningen, zal het aantal losgebroken paarden wel doen verminderen. De kans dat een paard achter een slap hangend draadje met nauwelijks stroom zal uitbreken is nu eenmaal groter dan wanneer er voldoende stroom op staat en de draden op een juiste manier zijn gespannen.

Verder zal je voor de ruiters het ruiterbewijs kunnen verplichten. De kans bestaat nog steeds dat je eraf donderd wanneer het beessie op hol gaat, maar de kans is nu wel groter dat je controle houd over het paard, omdat je over bepaalde vaardigheden dient te beschikken voordat je met het dier de weg op gaat. Je moet toch ook een rijbewijs hebben voor een auto. Als jan en alleman maar achter het stuur kruipt en er geen regels zouden zijn, is de chaos ook groter.

Het gaat erom, hoe maken we kans dat iets gebeurt zo klein mogenlijk en niet hoe kunnen we het voorkomen, want dat kan je nooit voor de volle 100%

waarom ontsnappen paarden???
dat is het punt..
waarom blijft het ene paard of kudde paarden achter dat ene stroomdraadje en waarom denderd het andere paard door de beste en knapste omheining???

waarom zie je bij de grotere 'jongens' huizenhoge hekken soms met natuurlijke begroeing en gebeurd daar weinig?
Zoudat alleen te danken zijn aan die goede omheinging???

Hierzo in de buurt hebben ze net een nieuwe omheining gezet... liters water is er gevallen, resultaat dat de omheining alles behalve waterpas meer staat en een zuchtje wind doet het al uit elkaar vallen.... ondanks natuurlijke extra's zoals heg en sloot, kunnen de paarden als ze dat willen op onderzoek uit...

Als een paard loskomt en op onderzoek uit gaat, hoeft dat helemaal niet te maken te hebben met een/de omheining...
Als een paard in een joviale bui een sprintje trekt en dan de omheining tegen komt en niets anders meer kan dan afzetten (zoals onze 2 jarige dat deed afgelopen zomer) kan de omheining nog zo opperbest zijn (en ja de omheing was hoog en stevig genoeg, zat een schrikdraad voor, en een heg achter, en daarachter de omheining van de buurman waar hij met 1 been in terecht is gekomt) als ze willen dan gaan ze...

meestal een gebrek aan water of voedsel... daar leren ze van uitbreken.

Maar om nu alleen maar te wijzen naar de afrastering....

Paarden ontsnappen omdat ze die mogenlijheid krijgen. Het zij door een gebrek in de afastering, of door gebrek aan voedsel. De mogenlijkheid moet tot een minimum beperkt worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 16:17

Zwartwitje schreef:

Gemeente Borger.
Registratienummer 4091, 30 sept. 2008.

Het zal niet uit de lucht komen vallen noch uniek zijn.
Het is wat ik even snel vanuit een oude boerderij in de bergen van andalucía kon vinden ;)

Lijkt míj zowel logisch als vanzelfsprekend; dat de beesten die je houdt de weg niet kunnen bereiken.
In wat voor kering je daarvoor moet voorzien is joúw probleem. Het moet afdoende zijn.
Helder.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 22:43

ik vind het de verandwoordelijk van de eigenaar (mits het allemaal goed voor elkaar is)
wij hebben het zelf helaas zelf meegemaakt onze 2 paarden liepen op de snelweg,
waar een man ze gelukkig van af gehaald had.
(hij had ze toen wij er binnen 3 minuten ook waren).
die van ons waren door 3 touwen 2 keer dubbel aangelegd met een grote hoeveelheid volt erop dwars erdoor heen.
1 tje was doorwikkeld met touwen en nat bezweet.
ik denk wel dat als ze eenmaal willen ze ook echt wel gaan.
ze moeten wel zo geschrokken zijn om zo erdoor heen gegaan zijn wat het is geweest we weten het nog niet,
gelukkig waren ze in orde.
ik vind wel dat als je zorgt dat alles in orde is en er alles aanprobeerd dat je niet aansprakelijk gesteld word,
maar wel als je 1 draadje spant of prikkeldraad.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 09:59

tribeworld schreef:
ik vind het de verandwoordelijk van de eigenaar (mits het allemaal goed voor elkaar is)
....
ik vind wel dat als je zorgt dat alles in orde is en er alles aanprobeerd dat je niet aansprakelijk gesteld word,
maar wel als je 1 draadje spant of prikkeldraad.

Het ís de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Zie het betreffende Sticky.
Je bent (in beginsel) altijd aansprakelijk, ook met een goed hek. Zonder deugdelijke kering ben je in gebreke...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:25

Natuurlijk blijf je aansprakelijk wat er ook gebeurd en hoe veillig je omheining ook is as het misgaat ben je als eigenaar gewoon aansprakelijk.

Daarom is het dus ook belangrijk om te zorgen dat je een goede WA verzekering hebt.

Niemand kan garanderen dat zijn of haar omheining onfeilbaar is.
In Diergaarde Blijdorp dacht men ook dat hun omheining veilig was en had niemand verwacht dat de Gorilla Bokito zou kunnen ontsnappen. Diergaarde Blijdorp was aansprakelijk en dus werd het een verzekeringskwestie.

En dat toont ook gelijk weer aan dat 100% veiligheid onmogelijk is.
Het zijn en blijven dieren.
Of je het nu over honden, gorilla's of paarden hebt, je kunt nooit 100% veiligheid garanderen.
Dat lukt ons al niet eens met machines hoe graag we het ook zouden willen.
Het enige wat we kunnen doen is er naar streven het risico tot een minimum te beperken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:32

Min paard (en de pony's van mijn schoonvader) zijn eens door een onbekende hond door de draden gejaagd. Normaal gaan ze daar echt niet door, maar ze "konden" niet anders.
Er is door de politie wel een proces-verbaal opgemaakt, nu nog zonder gevolgen, maar bij een volgende x kan hij een boete verwachten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:39

Onze paarden waren in NL een gedeelte verzekerd via de WA van de grondeigenaar en gedeelte via onze eigen WA.

Hier in Duitsland zijn ze apart verzekerd, het vreemde is dat de paarden tot 3 jaar gratis zijn meeverzekerd.
Heb ik mijn 3 jaar of oudere ergens in pension staan en mijn paard breekt dan uit, gaat dat via mijn verzekering, of de omheining nu deugdelijk was of niet.

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:41

Interessante discussie.

Bij dit soort zaken moet je je eigen paardenliefhebberij even aan de kant zetten en denken aan de partij die de klappen opvangt. Zoals eerder is gezegd is een paard op de openbare weg van levensgevaar, en wanneer eer schade valt zal er ergens een aansprakelijke worden gezocht.
Of je nou verwacht had dat hij zou uitbreken of niet, jouw paard is jouw verantwoordelijkheid en wanneer die schade aanricht zal jij(jouw verzekering) voor de kosten moeten opdraaien.

Als iemand naast mijn fiets staat met zijn paard, en het paard haalt uit en maakt mijn fiets stuk. Reken maar dat ik een nieuwe fiets ga eisen van de eigenaar van het paard.
Je kan dan als paardeneigenaar moeilijk zeggen "Maar daar kan ik niks aan doen, ik heb hem nog zo gezegd dat hij niet tegen fietsen mag schoppen."
Wil niet zeggen dat je dan nooit meer naast een fiets mag staan met je paard, maar je zou moeten voorkomen dat hij de kans krijgt een fiets stuk te maken, maar als je dat wel doet loop je het risico dat je een nieuwe fiets voor iemand moet betalen. Het zou niet zo moeten zijn dat je als fietseneigenaar het risico loopt dat er een paard tegen je fiets aanschopt als je hem gewoon in een fietsenrek zet.
Als ik mijn fiets in de wei had gezet was het natuurlijk een ander verhaal geweest ;)

Ik denk dat richtlijnen, zoals 1,5 draadje hier zoveel cm daar, niet erg veel uithalen. Wanneer er staat opgesteld dat de eigenaar verantwoordelijk is voor omheining waardoor het dier niet op de openbare weg terecht kan komen, denk ik dat dat voldoende is. Misschien niet makkelijk inschatten, maar dat is dus je verantwoordelijkheid en risico. Lijkt me niet dat ze in de dierentuin gefaald hebben hun olifant door een hek te duwen en daarom besloten dat hij er dan eigenhandig ook niet doorheen kan. Die inschatting maken ze door goed naar het dier te kijken, of uit ervaring. En mocht die olifant dan toch vrijkomen, denk ik dat iedereen met mij eens is dat dat de verantwoordelijkheid is van de dierentuin...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 09:55

scooby schreef:
Interessante discussie.

Bij dit soort zaken moet je je eigen paardenliefhebberij even aan de kant zetten en denken aan de partij die de klappen opvangt. Zoals eerder is gezegd is een paard op de openbare weg van levensgevaar, en wanneer eer schade valt zal er ergens een aansprakelijke worden gezocht.

De wet is er helder in.

Met verzekeren wentel je alleen maar de financiële gevolgen voor jou af op de verzekeraar, meer niet. Je voorkomt er niets mee; een ander vangt nog steeds de echte klap op.
Schade is één, leed erger.

Ik heb de indruk dat menig paardeigenaar bij dat laatste, het risico voor een ánder, dat zíj/híj daarvoor ook moreel verantwoordlijk is, niet stil staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:00

Om op de begin post terug te komen. Het wordt moeilijk als er hekken worden opengezet en helaas gebeurd dat dus ook. Onverlaten, jaloersen, ruzie met iemand, dronkemansgrollen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 11:09

russel schreef:
Om op de begin post terug te komen. Het wordt moeilijk als er hekken worden opengezet en helaas gebeurd dat dus ook. Onverlaten, jaloersen, ruzie met iemand, dronkemansgrollen.

Slot erop scheelt. Een hek waar een slot op zou kúnnen scheelt op zich al veel ;)
Een omheining met een draadje/lint wat al door de wind loswaait hoéft niemand open te zetten...

Even Russel: als niet bewezen kan worden dat het hek is opengezet, is dat een scheet in een netje, een pracht van een smoes. Wellicht waar, wellicht niet.
Boos opzet is niet te voorkomen, doch dan is er wel een openknipte afsluiting.
Al met al alleen méér reden voor deugdelijke afsluiting van alles wat de paarden toegang tot de openbare ruimte geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:39

Nee, maar als de deuren openstaan en het is al eerder voorgekomen. Kennelijk zijn er altijd weer grapjassen die het op andermans paarden hebben gemunt. Maar volgens mij is er geen een sport/hobby waar meer jaloezie bestaat. Ken een aantal gevallen. Wat je je ook niet kunt voorstellen is: er worden flink wat stukken verhuurd door gemeentes tegen hele lage prijzen, 100/200 euro per jaar voor een hectare is echt wel iets wat vaak voorkomt. Dan verhuren waterschappen ook stukken grond, die je moet onderhouden maar niet mag spuiten. Zo ken ik iemand die 2 hectare! voor 100 euro per jaar huurt.....

Begrijpelijk dat er zat mensen zijn binnen de paardenwereld die wat minder fatsoen hebben en azen op een stukje grond, niet goedschiks dan maar kwaadschiks. Als de hekken keer op keer worden opgezet, omheiningen vernield, paarden daardoor verliest, ga je wel weg.

Stalgenoot die bij een boer stond heeft 3 keer in een jaar moeten verkassen en die boer heeft 2 weides opgegeven omdat hij die strijd ten koste van zijn ponies niet aan wilde gaan.

Slechte omheiningen zouden door gemeentes gecontroleerd dienen te worden en beboet. Het uitbrekingsgevaar zou een gevaar voor weggebruikers kunnen vormen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 17:24

russel schreef:
Slechte omheiningen zouden door gemeentes gecontroleerd dienen te worden en beboet. Het uitbrekingsgevaar zou een gevaar voor weggebruikers kunnen vormen.

Vijf op het spoor staat in het Nieuwsforum.
´De stroomdraad´ zou los zijn geweest.
Kan best een degelijk hek met een slot geweest zijn, maar klínkt als-----