Kinderen mogen enkel door de ouders gecorrigeerd worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:31

Ik zou zeker wat zeggen.
Al zou ik in het geval van in gesprek zijn met moeder het minder gauw doen. Tenzij hij/zij echt in mn oren aant krijsen is. Dan zeg ik gerust: 'Nu even wachten, we zijn zo uitgepraat'.

Zoiezo denk ik dat ik dit sneller doe, gezien ik de PABO doe en dan met stage voor de klas sta.

Ik vind het soms echt onbeschoft hoe mensen níet reageren op kinderen. Zo heb ik een hele tijd in de supermarkt gewerkt, fulltime. Mijn god.. ik dacht af en toe dat ik gek werd. Dan zeg ik uiteraard niets. Dat is dan mijn taak niet. Maar krijsen, schoppen, slaan, dingen oppakken, openmaken, rondsmijten, zeuren.

Als ik dat vroeger uit had gevreten had ik een knal voor mn hoofd gehad. (een liefdevolle hè ;) een oorvijg.. :') )

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:45

Soms kun je kinderen beter negeren, dan leren ze ook dat ze met krijsen ed geen aandacht krijgen (negatieve aandacht is ook aandacht).
Mijn kinderen gedragen zich nu netjes in de winkel en restaurant, maar met de jongste heeft wel wat voeten in de aarde gehad.
Maar ik heb ze nog nooit hoeven slaan (of een pedagogische tik hoeven geven). Ook ikzelf heb nooit een tik gehad (zo ook mijn man) van mijn/onze ouders.

sonjim

Re: Kinderen mogen enkel door de ouders gecorrigeerd worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 10:02

Nagini, een tic geven mag officieel niet meer, dus zijn ouders ook iets minder geneigd deze uit te delen. Ik blijf me verbazen over de opmerkingen hier, voedt ze toch op. Door mijn werk heb ik veel te maken met kinderen waar iets mee aan de hand is waarom ze zich gedragen zoals ze dat doen, en ik erger me plaatsvervangend voor de opvoederes van deze kinderen bij dit soort opmerkingen. Niet ieder vervelend gedrag vertonend kind is lief als het maar eens aangepakt wordt, dus roep dat dan ook niet. Ik verwacht dan ook iets meer begrip en respect richting opvoeders. Ik krijg zelf binnenkort een kindje in huis met een hechtingsproblematiek, en die hebben ook nogal last van grensoverschrijdend gedrag, maar dan hoop ik toch echt dat men dit aan mij overlaat om te corrigeren en niet iedere voorbijganger zich ermee gaat bemoeien.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 10:24

Als ik last heb van iets, doe ik daar wat aan. Dus als ik last heb van jouw paard, verwacht ik dat jij iets doet. Gebeurd dat niet, moet ik het wel doen. En precies datzelfde geldt voor jouw kinderen. ;)
Ik heb een pesthekel aan ongemanierdheid!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:33

Tja, maar ik vind ongemanierdheid toch echt iets heel anders dan een jong kind wat gewoon eens lekker vervelend doet. :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:50

Ik mag het natuurlijk niet zeggen maar je ziet precies wie er wel kinderen hebben en wie niet! :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:56

sonjim schreef:
Nagini, een tic geven mag officieel niet meer, dus zijn ouders ook iets minder geneigd deze uit te delen.

Is dat zo?
Hoe dan ook, ik ben uit de kleine kinderen maar als ik ze nog klein zou hebben, behoud ik me het recht voor een corrigerende tik te geven.
Dat kan heel verhelderend werken!
Uiteraard moet je dat in alle kalmte doen, en nooit uit kwaadheid.
Mijn dochter heeft weleens een tik voor de billen gehad als ik dat nodig achtte (1 x toen ze als 3-jarige blauw aangelopen op de rug lag te spartelen in de winkel; ze was in 1 x stil en ze heeft het nooit weer gedaan) maar uiteindelijk denk ik dat ik het aantal tikken op 1 hand kan tellen.
Daarentegen heeft ze me nog nooit écht kwaad gemaakt. Zover moet je het ook nooit laten komen; je moet ingrijpen voordat je je zelfbeheersing verliest.
(Grappig detail; tegenstanders van de corrigerende tik slaan oha meer dan voorstanders van de corrigerende tik...)

Ik vind het uitdelen van corrigerende tikken wél een privilege van de ouders. Anderen mochten mijn kind best aanspreken maar nooit een tik geven.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 21-11-09 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:57

ik hoop dat mensen mijn kinderen [netjes] corrigeren als ik er niet bij ben. Kinderen horen te weten hoe het hoort, maar het zijn en blijven kinderen. Dus als zij ergens zijn zonder mij (of mijn man) en ze gedragen zich niet, dan ben ik blij als mensen er iets van zeggen. Uiteraard is het niet de bedoeling dat er tikken uitgedeeld worden. Mondeling corrigeren mag, maar wel met je handen van mijn kind afblijven :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 13:07

Mananeh, maar dat is anders als je erbij bent, vind ik! Ik vind dan echt niet dat mensen zich ermee mogen bemoeien...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 13:10

maar als de ouders het niet doen dan? Kind loopt te klieren ofzo en ouders reageren niet? Maar ik heb er wel last van? ;)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 13:17

Dan kun je er toch best wat van zeggen?

@Sonjim, daar heb je inderdaad een punt. Maar dan denk ik weer aan de andere kant.. hoeveel kinderen die jij dagelijks ziet, zo in het openbaar, hebben ook daadwerkelijk 'iets'?
Moet je dan elk onfatsoenlijk gedrag dan maar toestaan wánt de mogelijkheid mocht er zijn, dat (ook) dit kind wat heeft.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 13:43

Ik vind zeker dat je er wat van moet zeggen. Straks haalt jouw paard wel ineens uit, en dan heb je het gedaan...

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 17:07

Een paard wat uithaalt is natuurlijk niet te vergelijken met een peuter of kleuter die vervelend is. ;)

Mijn kinderen zijn bijna volwassen, maar alleen de juf mocht ze corrigeren van mij. Ik ben heel goed in staat mijn eigen kinderen op te voeden en daar heb ik geen hulp van buitenstaanders bij nodig die mijn kinderen niet eens kennen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 17:35

beantsje schreef:
(Grappig detail; tegenstanders van de corrigerende tik slaan oha meer dan voorstanders van de corrigerende tik...)
Ik vind het uitdelen van corrigerende tikken wél een privilege van de ouders. Anderen mochten mijn kind best aanspreken maar nooit een tik geven.

Ik ben tegen een corrigerende tik en ik sla mijn kinderen dan ook absoluut niet.
Knijp ze ook niet in hun (boven)arm en trek ze niet stiekem aan hun haren (wat je ook veel ouders ziet doen).
Een kind is op te voeden zonder ze pijn te doen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:27

Brainless schreef:
beantsje schreef:

Ik ben tegen een corrigerende tik en ik sla mijn kinderen dan ook absoluut niet.
Knijp ze ook niet in hun (boven)arm en trek ze niet stiekem aan hun haren (wat je ook veel ouders ziet doen).
Een kind is op te voeden zonder ze pijn te doen.

precies! ik zie in het gezin waar ik nu als au-pair werk helaas te veel van die 'corrigerende' tikken.... en het werkt gewoon niet, dat zie ik ook.. het maakt geen barst verschil uit! het resultaat van zo'n tik? nog meer gekrijs! nou dat is handig! ik ben zelf meer van, als jij aardig bent en braaf bent etc. krijg je als belonging een snoepje, en dat dat werkt joh :D ik geeft ze liever een beloning voor iets dat ze goed doen, dan bestraffen voor iets wat ze fout doen.

Maar af en toe heb ik wel zwaar de behoefte om iets te zeggen over het opvoeden hier... maar wie ben ik ik ben 'maar' een au-pair... maar ik zie gewoon wel zeg maar min of meer als buitenstaander wat er gebeurt. En vaak zien buitenstaanders heel veel wat ouders ontgaat ;) maar met buitenstaanders bedoel ik bijv. familieleden etc.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:05

Ik ben ook tegen het geven van een corrigerende tik. Als ik mijn kind een corrigerende tik geef dan vertel ik daarmee dat het dus ook goed is dat mijn kind een vervelend vriendje/vriendinnetje een corrigerende tik geeft. Liever los ik het op door duidelijk te vertellen welk gedrag wel en niet toelaatbaar is. Vertonen mijn kinderen niet toelaatbaar gedrag dan worden ze tijdelijk verwijderd uit de ruimte waar wij zijn. Dan mogen ze even nadenken over wat ze hebben gedaan. Dit doe ik precies hetzelfde met vriendjes/vriendinnetjes van mijn kinderen die hier komen spelen en zich niet kunnen gedragen. Die zet ik na een waarschuwing zonder pardon op de trap.
Van mij mogen ouders van vriendjes/vriendinnetjes van mijn kinderen hetzelfde doen. Ze moeten leren dat er regels gelden, zowel thuis als ergens anders. En ze mogen ook best weten dat er op andere plaatsen andere regels kunnen gelden dan thuis en dat ze zich daar dan naar te gedragen hebben. Wel wil ik dat men ze vertelt wat ze fout doen. Straffen voor iets wat thuis wel mag en ergens anders niet zonder dat ze daarvan op de hoogte zijn gesteld dat is niet eerlijk.

Mijn kinderen mogen bijvoorbeeld het woordje k*t thuis niet gebruiken. Ik vind dat gewoon niet kunnen uit de mond van een klein kind. Wanneer ze dat woord roepen dan kunnen ze ook gelijk richting trap vertrekken. Dit weten ze ook. Vriendinnetje die hier speelde wist dat natuurlijk niet en die gebruikte het woord als voorvoegsel voor een scheldwoord richting mijn zoontje. Ik heb haar rustig uitgelegd dat dat hier in huis niet getolereerd wordt en dat, wanneer ik het nogmaals uit haar mond zou horen, ze kon rekenen op 10 minuten op de trap. Dat is duidelijke taal en ze heeft het nooit meer bij ons thuis geroepen. ik verwacht dat, zouden mijn kinderen op zo'n manier schelden bij iemand anders thuis, dat diegene ze ook corrigeert. Al geloof ik niet dat ze dit soort woorden bij andere mensen thuis zouden gebruiken. Sterker nog: ze corrigeren andere kinderen die het woord wel gebruiken.

Zelfde verhaal met aan tafel zitten tijdens het eten. Bij ons blijven we met z'n allen aan tafel zitten tot iedereen klaar is. Dat is lang niet bij iedereen vanzelfsprekend heb ik wel gemerkt. Andere kinderen zijn hier altijd welkom om mee te eten maar ze eten bij mij en dan gelden mijn regels. Klaar!

Wat betreft het verhaal van de worstjes in de supermarkt: ik vind het niet vreemd wanneer kinderen er op een gegeven moment om gaan vragen. Je kunt je daaraan ergeren, maar die kinderen wordt wel geleerd dat wanneer ze op de slagerijafdeling komen dat ze wat krijgen. Dat gebeurt 9 van de 10 keer zonder dat ze ergens om hoeven vragen. De 10de keer wordt ze niets aangeboden en dan wordt je als ouder raar aangekeken omdat het kind vraagt waarom het geen worstje krijgt (mijn kinderen vragen dat dan trouwens aan mij, niet aan degene achter de counter). Als in die winkel altijd de worstjes worden uitgedeeld aan kinderen, ga dan niet lopen zeiken over kinderen die zeuren om een worstje. Daar maakt die winkel het zelf naar, da's niet de schuld van dat kind en heeft niets met opvoeding te maken, des te meer met conditionering.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:10

sflj schreef:
maar als de ouders het niet doen dan? Kind loopt te klieren ofzo en ouders reageren niet? Maar ik heb er wel last van? ;)

In wat voor mate heb je er last van?
Kijk, als ze je ruiten ingooien en ik zou als ouder erbij staan en ik zou niets doen, tja...
Zijn ze rumoerig of iets dan vind ik niet dat een ander zich ermee moet bemoeien.
Maargoed, ik tollereer het ook niet hoor...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:29

beantsje schreef:

Ik vraag me af hoe je aan dit 'grappige detail' komt?
Ik ben absoluut tegen slaan. Je kind corrigeren kan ook prima zonder te slaan. ;)

Wat mij opvalt, is dat jonge kinderen die wel eens een tik krijgen, zelf ook makkelijker slaan.
Zeer irritant vind ik dat. :\
Maar ja, voorbeeld doet volgen, he. ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:35

Twiggy2008 schreef:
beantsje schreef:

Ik vraag me af hoe je aan dit 'grappige detail' komt?
Ik ben absoluut tegen slaan. Je kind corrigeren kan ook prima zonder te slaan. ;)

Wat mij opvalt, is dat jonge kinderen die wel eens een tik krijgen, zelf ook makkelijker slaan.
Zeer irritant vind ik dat. :\
Maar ja, voorbeeld doet volgen, he. ;)

Dat detail komt uit wetenschappelijk onderzoek, wat ooit is gepresenteerd in een docu op televisie.
Maar goed. Je mag van mij best een andere mening hebben. Ik vind er persoonlijk niets mis mee, al probeer ik het eerst op andere manieren. en dat blijkt, want ik heb haar in haar hele leven maximaal 5 x een tik voor de billen gegeven en aangezien dat voornamelijk in de luier-tijd was, heeft ze er weinig van gevoeld, 't was meer het schrikeffect.

Eerlijk gezegd denk ik dat een weloverwogen tik op de billen (niet tegen andere lichaamsdelen en zeker nooit tegen het hoofd) minder kwaad kan dan schreeuwen tegen je kind of schelden, allerlei verwensingen of gemene opmerkingen maken. En dat heb ik dus echt nooit gedaan.

En voorbeeld doet volgen? misschien. Ik ben ook zo opgevoed, met heel veel liefde maar ook duidelijkheid en ik ben er zeker niet minder van geworden.

lindabrother

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:42

Ik ben zelf pedagogisch medewerker en werken in een gesloten jeugdzorg setting.
Ik corrigeer ook jongeren omdat de ouders dit niet doen.
Zelf ben ik juist tevreden als andere mensen eens wat zeggen want sommige ouders hadden nooit ouder moeten worden,
das gewoon zielig voor die kinderen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:46

In de luiertijd? Je bedoelt in de eerste jaren :? ??? Nou, heel eerlijk gezegd vind ik slaan dan helemaal not done, eerlijk gezegd. Wat doet een kind dan om geslagen te moeten worden? Ik denk er duidelijk heel anders over dan jij..... ;)

Schreeuwen, schelden etc., nee natuurlijk mag dat ook niet. Dat is machteloosheid van de ouder, als je het zo ver laat komen. Mijn dochter krijgt 2 waarschuwingen en bij de derde keer gaat ze in de hoek of op de gang. Werkt prima, ook al schreeuwt ze soms de hele boel bij elkaar (want er zit zeker een flinke kop op :P ).
Dan blijft ze gewoon nog wat langer staan. :+

En verder werken consequenties verbinden aan negatief gedrag (na twee waarschuwingen) ook prima. Slaan vind ik zo vernederend voor een kind.

Ben blij dat jij goed terecht gekomen bent. Ik heb zelf als kind hele negatieve ervaringen met slaan, schreeuwen en schelden, maar daar laat ik me verder niet over uit hier. Ik vind het niet fijn als mijn kind slaat, dus doe ik het zelf ook niet. Ik vind dat je dan een heel slecht voorbeeld geeft. Ik geloof niet dat mijn kind er slechter van wordt dat we haar niet slaan. Ze zou er wel slechter van worden als er geen grenzen waren, maar die zijn er gegarandeerd. Alleen op een andere manier dan met die 'corrigerende' tikken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 08:30

Maae Twiggy, hoe vind jij het dan als je ziet dat een drie/vier/vijf jarige zijn/haar ouders slaat ? :D

Ik zie dat wel eens gebeuren en dan denk ik echt bij mezelf......... KAN toch nie..... dat laat je toch niet gebeuren, dat vind je toch niet goed???

daar snap ik nou helemaal niks van........

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 09:29

ik ben zelf leerkracht op een basisschool en heb 4 kinderen.
Ik zou de kinderen er wel op aanspreken als ze bijvoorbeeld achter de paarden rennen. Dat is gewoon gevaarlijk.

In de klas benoemen vooral dingen die goed gaan. Werkt als een trein. Maar je spreekt kinderen wel aan op gedrag wat niet kan.
Een blik kan ook voldoende zijn.

Mijn kinderen hebbe zich ook niet altijd voorbeeldig gedragen. We doen ons best. Mijn dochter is echte puber van 15. ze gedraagt zich altijd netjes naar anderen maar kan zich soms verschrikkelijk lelijk verzetten tegen mij. Meestal op stal waar mijn vriendinnen dan bij zijn. Heel genant.
Op het moment zelf bemoeien ze zich er niet mee, maar na zo'n aanvaring krijg ik dan wel reacties.
Ook iemand die zelf net puber af is geeft me dan ''goedbedoelde''
adviezen.
Ik heb mijn eigen weg gevonden om met haar gedrag om te gaan en weet uit ervaring dat ik me niet moet laten meeslepen in een 'ruzie'' met haar. Het is beter het laten uitdoven en later op een ander moment met haar te praten. Dan is ze voor rede vatbaar, niet op zo'n moment.
dus als iemand haar op zo'n moment zou corrigeren zou ik het gevoel krijgen dat ik het als ouder niet goed doe terwijl ik haar het beste ken. zou ik dus niet waarderen.

als de ander er last van zou hebben is het weer anders.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:06

Twiggy2008 schreef:
En verder werken consequenties verbinden aan negatief gedrag (na twee waarschuwingen) ook prima. Slaan vind ik zo vernederend voor een kind.

Precies, en vooral het over de knie gooien en een tik op de billen :j

Ik merk dat bij de hele kleintjes het vastpakken van het gezicht/kinnetje, even op ooghoogte elkaar aankijken (en bijna elk kind gaat dan met de ogen alle kanten opdraaien om oogcontact te vermijden :+) en uitspreken wat er precies niet mag erg goed werkt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:21

KiWiKo schreef:
Maae Twiggy, hoe vind jij het dan als je ziet dat een drie/vier/vijf jarige zijn/haar ouders slaat ? :D

Ik zie dat wel eens gebeuren en dan denk ik echt bij mezelf......... KAN toch nie..... dat laat je toch niet gebeuren, dat vind je toch niet goed???

daar snap ik nou helemaal niks van........

Natuurlijk vind je dat niet goed (ik tolereer dat niet, net als dat mijn kind mij niet mag uitschelden). Maar sla je dan terug? Lijkt mij nou niet echt het goede voorbeeld, he. ;)
Nogmaals, je kunt ook op een andere manier een kind heel duidelijk maken dat iets niet mag. Benoem het foute gedrag en zet desnoods je kind op de trap, in de hoek, in de gang e.d.
Maar om nou een kind te zeggen dat iets niet mag en vervolgens doe je het zelf wel, tja, zal wel aan mij liggen, maar dat lijkt mij nou juist heel verwarrend voor een kind. :D