Bestaat het nog? na het huwelijk...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 09:16

Ik denk niet dat heel veel mensen zich daaraan houden.
Vroeger was trouwen heel normaal en werd van je verwacht, ook trouwde je op jonge leeftijd.
Nu kijken we eerst de kat uit de boom en zijn vaak al jaren bij elkaar voor we uberhaupt aan trouwen denken.
Iedereen moet dat voor zichzelf weten, maar ik denk dat ze zeldzaam zijn.

Snippergroen

Re: Bestaat het nog? na het huwelijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 09:23

Ik denk ook dat het 'bij de jeugd van tegenwoordig' (waar ik zelf ook onder val trouwens :=) veel minder speelt. Het wordt nu als normaal gezien dat je zo rond je 16e je maagdelijkheid toch wel kwijt bent. Zo was mijn beste vriendin op haar 13e al geen maagd meer.. (toen had ik net de barbies weer in de kast gestopt denk ik :=)

Net Als Jesito hier boven mij denk ik dat de mensen die voor 'sex na het huwelijk' kiezen nog zeldzaam zijn :)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 09:27

Ik wordt over 2 maanden 19.

Ik was 14 (hij 15) toen ik voor het eerst seks had (in een 6 maanden durende relatie). 15 (hij 16, bijna 17) toen ik het met de 2e persoon deed.

Achteraf denk ik dat ik wat jong was, maar aan de andere kant, het was bij beide personen geen vervelende ervaring.

Pas seks na het huwelijk, daar ben ik geen voorstander van. Ik wil weten wat ik aan de haak heb en ik vind het ook wel fijn te weten dat er meer is en hoe dat smaakt.

Ik ben ook zo, dat als het in bed (toch een heel belangrijk deel in je relatie *als in intiem enz*) absoluut niet klikt, ik de relatie niet aanga of beëindig. Natuurlijk kan er geschroefd en gesleuteld worden, maar noem me egoïst, ik ga me niet te veel aanpassen.

Daarnaast zijn er voor mij in mijn leven twee verschillende soorten seks: de liefde bedrijven en seks als lust. Die twee zie ik totaal apart en ik kan dus ook hele fijne seks hebben, zonder dat ik van die persoon houd.

Mijn lichaam is iets dat van mij is, als ik de liefde bedrijf, deel ik (voor mijn gevoel) mijn lichaam. Als ik seks voor de lust heb, deel ik mijn lichaam niet (zelfs niet met mijn vriend). Zolang daar onderscheid in gemaakt kan worden is er IMO niks mis mee om met meerdere mensen seks te hebben (gehad).

En ik las eerder in dit topic iets over "vroeger was er ook seks na het huwelijk en die mensen zijn voor het merendeel nog steeds gelukkig getrouwd" (correct me if I'm wrong). Lang niet al die mensen zijn "gelukkig" getrouwd, die mensen scheiden niet omdat et vroeger een taboe was, voor hen dus nu nog steeds een beetje en omdat ze het toch al zo lang vol gehouden hebben. Ik heb van meerdere 65+ers gehoord dat ze het wel zouden willen, maar het niet durven, vanwege die taboe. Dat is veel erger IMO dan seks hebben voor het huwelijk.
Ik ben blij dat er tegenwoordig de mogelijkheid is om makkelijker te scheiden (alleen het kost zoveel). Niet dat ik ooit van plan ben te trouwen, ik wil niet op die manier vast zitten aan iets, zelfs niet als ik HELEMAAL hotel de botel ben. Ik wil onafhankelijk blijven op dat punt. Samenwonen, ja graag, maar verder geen "contracten" om mijn liefde maar vast te kunnen leggen.

Ik heb veel geleerd van mijn (korte) verleden en ik ben niet van plan aan een man vast te blijven zitten als diegene ook maar denkt mij op enig punt te beperken. Wat dat betreft zijn mannen mij veel te bezitterig en te veeleisend (over je tijd bijvoorbeeld).

Dit dwaalt nu wel erg offtopic, maar dat zijn allemaal redenen voor mij om seks te hebben voor "het huwelijk".

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:13

@Shahazai
Mensen die geen seks hebben voor het huwelijk vinden juist de geestelijke connectie belangrijker.
Eerst elkaar door en door kennen en dan pas (binnen het huwelijk) seks hebben.
En natuurlijk genieten deze mensen van seks en natuurlijk kennen ze hun eigen lichaam en kunnen ze aangeven wat ze prettig vinden en wat niet.

Denk je dat mensen minder snel scheiden als ze wel seks hebben voor het huwelijk??
Hoeveel van die 65+ had zou nu dan niet willen scheiden als zij wel seks voor het huwelijk hadden gehad?
Of is seks wel de reden dat ze nu zouden willen scheiden?
Hoeveel relaties heeft iemand nu (met seks) voordat hij/zij de ware tegen komt? En hoeveel houdt daar dan alsnog van stand?
Is seks dan zo belangrijk dat je je soulmate zou willen laten lopen?

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:37

Brainless schreef:

Inderdaad. Wat als gedurende het huwelijk een van de twee zodanig ziek wordt dat sex (voor een bepaalde periode) niet mogelijk is? Is het dan ook einde huwelijk?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:39

Only_Hellen schreef:
Brainless schreef:

Inderdaad. Wat als gedurende het huwelijk een van de twee zodanig ziek wordt dat sex (voor een bepaalde periode) niet mogelijk is? Is het dan ook einde huwelijk.

Een stel met wie ik heel erg goed bevriend ben heeft zoiets gehad. Net iets anders: zij is tijdens hun huwelijk op brute wijze door een inbreker mishandeld en verkracht. Een jaar lang heeft zij het niet gedurfd en nu nog is het allemaal wat 'spannend', zeg maar. Toch zijn ze in dat jaar alleen maar closer geworden.

Edit: taalfoutje eruitgehaald
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 09-11-09 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:44

Precies; En wat als je man (voor altijd) impotent wordt?

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:45

Je doet je naam geen eer aan Brainless.

Maar inderdaad.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:49

En wat als jij zelf nu niet zo goed bent in bed.. Wil je dan ook dat je man/vriend bij je weggaat alleen daarom..?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:58

Geen seks voor het huwelijk ben ik zelf niet zo voor, maar je lichaam aan de eerste de beste 'weggeven' ook niet. Het is toch wel een stap in je leven, eentje die ook best gepaard gaat met vertrouwen en dergelijke. Het hele symbolische van maagdelijkheid en de eerste en weet ik niet wat, dat zie ik ook niet zo, maar wel de 'symboliek' van de eerste keer.

Ik vind het alleen maar een stukje eigenwaarde, wachten tot je diegene tegenkomt met wie je je hele lichaam wilt delen. Als je dan wat langer moet 'wachten' omdat je of diegene niet tegenkomt, of diegene tegenkomt op een moment in je leven waarin het allemaal niet zo lekker uitkomt... tja, dan kan het zijn dat je wat langer moet wachten :Y) Maar of je daar nou zoveel minder van wordt?

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:04

Ik denk dat het nog wel gebeurd, maar dat de mensen die daar voor kiezen een andere 'kijk/beleving' (kan niet echt op het goede woord komen :+ ) hebben op seks. Daarnaast trouwen mensen steeds later of niet, maar dat zou binnen een geloof ook anders zijn.

Ik was zelf vrij vroeg, maar ben nog steeds samen met dezelfde jongen. Wij zijn allebei niet gelovig en hebben dan ook nergens rekening mee te houden. Op een gegeven moment ben je er klaar voor en dan gebeurd het.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:05

Ik geloof er eerlijk gezegd niet in dat er nog mensen zijn die echt wachten tot na het huwelijk. Ook niet in de bible belt.

Het idee achter geen seks voor het huwelijk, kan soms best goed zijn. De gedachte spreekt me wel aan. Maar ik heb soms ook het idee dat er daarom bij gelovige mensen soms veel te snel getrouwd wordt: ze kunnen zich niet meer inhouden, dus moet er maar getrouwd worden. En dat de partners elkaar daarom minder goed kennen dan in sommige gevallen verstandig zou zijn.
Maar goed, dat is wat ik weleens gezien heb. Dat zal heus niet voor iedereen opgaan.

Ik was zelf niet bepaald vroeg met seks, en dan ook nog eens met mijn huidige vriend, waarmee ik alweer ruim 10 jaar een relatie heb...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:23

Wendy schreef:
Ik geloof er eerlijk gezegd niet in dat er nog mensen zijn die echt wachten tot na het huwelijk. Ook niet in de bible belt.

Ik denk dat ze er nog wel zijn hoor. In de VS bestaat trouwens een vrij grote jongerenbeweging die er voor pleit om geen seks te hebben voor het huwelijk. Als je ziet hoe krampachtig er in die kringen gedaan wordt over anticonceptie hebben ze ook niet altijd even veel keus. Houd er wel rekening mee dat de definitie van seks nogal eens verschillend wordt uitgelegd. Ik heb hierover een keer een televisieprogramma gezien en viel bijna van mijn stoel van verbazing (en van het lachen :o ) toen een paar meiden zeiden geen seks te willen voor het huwelijk, maar even later zonder blikken of blozen vertelden over al de jongens die ze oraal bevredigd hadden. :')

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:24

't gaat er niet om of iemand wel of niet goed is in bed, het gaat erom of het klikt in bed...

Als ik al jaren samen met mijn vriend zou zijn en hij zou impotent worden, dan zou ik in overleg inderdaad op zoek gaan naar iemand die mijn lichamelijke behoeftes kan bevredigen. Kan dit niet in overleg, spijt het me zeer en zal het waarschijnlijk héél veel pijn doen, maar is het voor mij toch een reden om te stoppen. Ik vind seks belangrijk in een relatie. Daarom ben ik dus tegen seks voor het huwelijk en probeer ik 'het' altijd uit vóórdat we op weg zijn naar meer... Op het gebied van verkrachting ed niet, dat vind ik totaal iets anders en als je dan zo zou reageren, zit het in de relatie zowiezo niet goed. Na verkrachting ed hoort een serieuze periode van steun, respect en begrip.

Oh god Sonja, die ijsjes... _O- _O-

Edit: Even nog een vraag nav bovenstaand bericht: Wat is nou précies seks wat niet mag voor het huwelijk?
Ik zie seks bijvoorbeeld vanaf zoenen. Zoenen niet, da's gewoon leuk en geil :+, maar alles wat daarna komt, hou ik als seks.
Ik ken iemand die idd net zoals in bovenstaand bericht, vindt dat seks pas seks is als er gepenetreerd wordt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:28

MysticTinker schreef:
En wat als jij zelf nu niet zo goed bent in bed.. Wil je dan ook dat je man/vriend bij je weggaat alleen daarom..?

Ik denk niet dat "goed" te definiëren is. Dat is ZO persoonlijk. Ik denk dat je gewoon moet kijken of je bij elkaar past, of je wat kunt met elkaars wensen en voorkeuren (en zo niet of je dan elkaar de ruimte kunt geven die elders uit te leven, of dat je idd een andere keuze maakt).
Maar ik kan me heel goed voorstellen dat mijn partner bij me weggaat als ik niet (meer) mee kan komen in zijn wensen ja.
Mocht dat overigens door verkrachting of ander trauma oid zijn dan vind ik dat een heel ander verhaal. Dan heb je het niet over in de basis al niet bij elkaar passen of uit elkaar gegroeid zijn.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:29

Wat zijn wij eensgezind ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:31

Zijn we wel vaker. Misschien ook eens zoenen?
:))

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:32

Yv_ schreef:
't gaat er niet om of iemand wel of niet goed is in bed, het gaat erom of het klikt in bed...

Als ik al jaren samen met mijn vriend zou zijn en hij zou impotent worden, dan zou ik in overleg inderdaad op zoek gaan naar iemand die mijn lichamelijke behoeftes kan bevredigen. Kan dit niet in overleg, spijt het me zeer en zal het waarschijnlijk héél veel pijn doen, maar is het voor mij toch een reden om te stoppen. Ik vind seks belangrijk in een relatie. Daarom ben ik dus tegen seks voor het huwelijk en probeer ik 'het' altijd uit vóórdat we op weg zijn naar meer... Op het gebied van verkrachting ed niet, dat vind ik totaal iets anders en als je dan zo zou reageren, zit het in de relatie zowiezo niet goed. Na verkrachting ed hoort een serieuze periode van steun, respect en begrip.

Oh god Sonja, die ijsjes... _O- _O-

Ik ook. Maar het is niet het belangrijkste, ik denk dat sommige mensen hier dat onderscheid niet kunnen maken. Goede seks is denk ik 10% van je relatie, maar slechte volgens mij 90%.
Wat ik daarmee probeer te zeggen, goede seks is maar een onderdeel, slechte seks kan een belemmering voor je relatie zijn. Het is toch iets wat je redelijk vaak met elkaar deelt, en als dat dan super slecht is... Dan kan dat denk ik wel je relatie verpesten. Maar er zijn zoveel dingen waarop een relatie stuk kan lopen. Seks is ook verbonden met een hoop andere dingen, zoals vertrouwen. Slechte seks kan ook betekenen dat je partner iets bij je hebt gedaan wat jij absoluut niet wilde. Daardoor is je vertrouwen (gedeeltelijk) weg, maar zul je de seks ook niet meer bestempelen als "goed".
Maar ik ben er ook van overtuigd dat blijven praten een hoop kan oplossen. Maar een vent die alleen aan zichzelf denkt in bed, 3x per week 5 minuten op en neer gaat en vervolgens in slaap valt.. Denk dat dat eerder een hopeloos geval is. :=

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:34

''Echt wanneer het pure liefde is?''

Euhm TS, ik denk dat de meeste mensen met elkaar trouwen, omdat ze al puur verliefd zijn toch?

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:36

Hmmm... Toen ik 20 was, kreeg ik mijn eerste vriendje. Daarvoor heb ik nog nooit echt iets meegemaakt op sexueels gebied.
We waren 3 jaar lang samen. Maar echt seks zat er niet in bij ons. Beetje jammer dat ik het zo lang heb door laten sudderen.
Nu heb ik eindelijk mijn tweede vriendje. Ik had wel een eigen regel; geen seks, pas na 6 maanden. Maar met deze jongen voelt het helemaal goed, en ik zie ook echt een toekomst. Dus die regel is een beetje verwatert... Liefde, en verliefd zijn voor mij wel twee onderdelen die van belang zijn om met iemand seks te kunnen hebben. Trouwen... Ja, ik wil niet echt trouwen. De jurk wil ik wel tho! :D Haha!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:41

Charica: Had dat ook een reden met je ex?

Sonja... M'n buik doet nu gewoon echt een beetje pijn van het lachen en ik wordt hier heel raar aangekeen :=...

Plien: Ben het voor een groot deel met je eens, alleen niet met het deel over het praten. Ik denk dat een aantal zaken zéker te bespreken zijn (wensen, fantasien, attributen etc) en dat je op die manier zeker niet uit elkaar hoeft te gaan als de een misschien iets afstastender zou worden en de andere juist wta meer uitproberend. Maar wanneer het over andere dingen gaat, wat gewoon écht niet bij elkaar gaat (bijv. libidoverschil, anaal (héle verschillende meningen, vandaar even in het rijtje van de extremen), extreme fetishen, groot/klein) denk ik dat het beter is om te stoppen met de relatie. Vroeg of laat gaat 1 van de 2 namelijk dingen tegen z'n zin in doen..

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:42

Yv_ schreef:

Een man wordt toch ook niet impotent om jou te pesten? Ik kan me voorstellen dat het juist ontzettend veel stress en verdriet geeft en in zekere zin ook traumatiserend is. Ik wil het niet vergelijken met een verkrachting hoor (!) maar ik vind jullie wel érg hard. :o Ik heb er gelukkig geen ervaring mee :+ maar volgens mij hoeft impotentie lang niet altijd blijvend te zijn. Steun, respect en begrip lijkt me hierbij juist ook op zijn plaats. Om dan meteen maar naar de volgende te rennen... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:43

Yv_ schreef:
Vroeg of laat gaat 1 van de 2 namelijk dingen tegen z'n zin in doen..

Of raakt de ander gefrustreerd en gaat het misschien zelfs wel buiten de deur zoeken...

Ehhh ik werk thuis vandaag, vandaar dat ik me dit kan permitteren zonder door collega's vragend aangekeken te worden waarom ik zo zit te grijnzen soms ;)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:44

Plien91 schreef:
Ik ook. Maar het is niet het belangrijkste, ik denk dat sommige mensen hier dat onderscheid niet kunnen maken. Goede seks is denk ik 10% van je relatie, maar slechte volgens mij 90%.

Jij kijkt zeker ook wel eens naar Dr. Phil? :Y) :))

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:45

Negerzoen schreef:
Ik denk ook dat het 'bij de jeugd van tegenwoordig' (waar ik zelf ook onder val trouwens :=) veel minder speelt. Het wordt nu als normaal gezien dat je zo rond je 16e je maagdelijkheid toch wel kwijt bent. Zo was mijn beste vriendin op haar 13e al geen maagd meer.. (toen had ik net de barbies weer in de kast gestopt denk ik :=)

Net Als Jesito hier boven mij denk ik dat de mensen die voor 'sex na het huwelijk' kiezen nog zeldzaam zijn :)

Ik heb toevallig laatst een training gehad over seksualiteit en loverboys voor m'n werk.
We hebben toen een quiz gedaan met ook de vraag erin wanneer jongeren hun maagdelijkheid kwijt raken (gemiddelde leeftijd).
Iedereen riep 14 of 15 en het was 17.2!
Ook de gemiddelde bedpartners van jongeren tot 18 jaar viel reuze mee (1 tot 3) ...
Ik denk dat er door media vooral een hele hoop heisa wordt gemaakt over seksualiteit en 'de jeugd van tegenwoordig', maar over t algemeen valt het allemaal reuze mee.
Het heeft ook niets met 'nu' te maken, wat dachten jullie van al die hippies in de jaren 60 en 70, hun motto was niet voor niets, make love, not war :D
En de oude grieken (das heel wat langer geleden..) die deden het met iedereen, orgies waren aan de orde van de dag en pedofilie was doodnormaal...
En maar zeuren over die 'jeugd van tegenwoordig'...