Mensen uit de zorg verplicht inenten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mensen die in de zorg werken zouden zich verplicht moeten inenten.

Ja.
54 (24%)
Nee.
170 (75%)

Totaal aantal stemmen: 224

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:47

Ja, het Noro is minstens net zo gevaarlijk. Misschien nog wel meer, omdat je daarbij ook heel erg de kans loopt om uit te drogen.
Gelukkig heb ik het niet gehad toen (afkloppen natuurlijk) en ik hoop dat ik die griep ook niet krijg als die uit gaat breken. Maar Noro is inderdaad veel besmettelijker dan dit.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:27

FitzChivalry schreef:
Ik wou de vaccinatie in eerste instantie niet, maar ik heb vandaag een goed gesprek gehad met de kinderarts bij ons op de afdeling..
(werk op een kinder en jeugd afdeling, ook met premature kinderen) en heb nu besloten het wel te doen.

Ik zou het mezelf nooit vergeven als er een kind sterft of ernstig ziek wordt doordat ik me niet laat enten.

Vooral omdat je de ziekte al kunt doorgeven voor je zelf symptomen hebt.

Ik ga volgende week maandag om mijn eerste prikje.

Voor mezelf zou ik het niet laten doen, en als ik met volwassenen zou werken ook niet, maar die kindjes.. tja..

Als je met kinderen werkt snap ik niet dat je daar zelf al niet bij had nagedacht, dat je de prik niet wilde, sbap ik niet. Niet aanvallend bedoeld hoor!

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 00:17

MamboBeach schreef:
FitzChivalry schreef:
Ik wou de vaccinatie in eerste instantie niet, maar ik heb vandaag een goed gesprek gehad met de kinderarts bij ons op de afdeling..
(werk op een kinder en jeugd afdeling, ook met premature kinderen) en heb nu besloten het wel te doen.

Ik zou het mezelf nooit vergeven als er een kind sterft of ernstig ziek wordt doordat ik me niet laat enten.

Vooral omdat je de ziekte al kunt doorgeven voor je zelf symptomen hebt.

Ik ga volgende week maandag om mijn eerste prikje.

Voor mezelf zou ik het niet laten doen, en als ik met volwassenen zou werken ook niet, maar die kindjes.. tja..

Als je met kinderen werkt snap ik niet dat je daar zelf al niet bij had nagedacht, dat je de prik niet wilde, snap ik niet. Niet aanvallend bedoeld hoor!

tja en als je dan bedenkt dat je, ondanks je prikje, toch het virus nog door kunt geven, wil je dan nog steeds dat prikje?
En mogen ouders dan niet meer op bezoek komen of verder geen bezoekers mee brengen?
Zij kunnen die kinderen namelijk ook heel goed zelf besmetten met een opgelopen griepje...

MamboBeach

Re: Mensen uit de zorg verplicht inenten tegen varkensgriep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 01:08

Er wordt niet voor niets een vaccinatie gegeven en het zou in mijn ogen logisch zijn om zo min mogelijk bezoek te laten komen, hoe vervelend dat ook is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:27

luxje schreef:
tja en als je dan bedenkt dat je, ondanks je prikje, toch het virus nog door kunt geven, wil je dan nog steeds dat prikje?

Dat zijn ook geen zwartwit-dingen, maar kansen. De kans dat je het doorgeeft na een inenting is kleiner dan als je geen inenting hebt gehad.

Citaat:
En mogen ouders dan niet meer op bezoek komen of verder geen bezoekers mee brengen?
Zij kunnen die kinderen namelijk ook heel goed zelf besmetten met een opgelopen griepje...

In een van de ziekenhuizen is die regel inderdaad van kracht. Maar daar geldt hetzelfde voor: het zijn risico-afwegingen, geen goed-of-fout-situaties. Je kunt het risico op griep niet volledig uitsluiten maar je kunt de kans op problemen wel verkleinen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:59

luxje schreef:

Handen wassen vermindert naast een vaccinatie het besmettingsrisico flink. Ik neem aan dat goede verpleegkundigen dit sowieso zeer regelmatig doen.
Wat betreft het bezoek: wat anderen doen ontslaat je niet van je eigen verantwoordelijkheid jegens je patiënt. Op de lagere school kon je misschien nog roepen: maar zijn doen het ook! Nu moet je denken aan je eigen rol.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:14

Ik werk zelf in de zorg, en laat me niet inenten. Ik moet zelf weten wat ik wel en niet doe ;)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:33

Citaat:
Op de lagere school kon je misschien nog roepen: maar zijn doen het ook! Nu moet je denken aan je eigen rol.

En omdat 'zij' zeggen dat ik me moet laten enten wil ik daar eerst zelf goed over na kunnen denken, om zo tot een weloverwogen keuze te komen ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:22

Nikka schreef:
luxje schreef:

Handen wassen vermindert naast een vaccinatie het besmettingsrisico flink. Ik neem aan dat goede verpleegkundigen dit sowieso zeer regelmatig doen.
Wat betreft het bezoek: wat anderen doen ontslaat je niet van je eigen verantwoordelijkheid jegens je patiënt. Op de lagere school kon je misschien nog roepen: maar zijn doen het ook! Nu moet je denken aan je eigen rol.

Hier ga ik in mee!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:03

In mijn lijf ook geen H1N1 vaccin, ondanks dat ik in de zorg werk.
Krijg dagelijk 'mexicaanse-griep-klantjes', maar ik weiger die prikken.
Niet omdat ik bang ben voor de naald, maar wel omdat ik totaal geen vertrouwen in het vaccin heb.
Er zijn conserveermiddelen in gebruikt die al jaren obsoleet zijn.
Daarnaast is er nauwelijks onderzoek gedaan naar dit vaccin, geen enkel geneesmiddel komt met dergelijk marginaal onderzoek op de markt....maar de overheid denkt dat dit wel gewoon veilig is.....
Nou heel NL mag proefkonijn zijn, maar ik niet ;)

De gevolgen van deze griep zijn niet ernstiger dan de seizoensgriep, alleen is er sprake van massa-hysterie.
Aangewakkerd door media en overheid, te bizar voor woorden.
Ieder jaar sterver er 100-en mensen (jong, oud, gezond, ziek) aan de 'normale griep' en daar lees je niks van.
En nu ineens is iedereen overstuur (zo lijkt het althans).

Mocht ik het H1N1 virus krijgen, dan mag mijn eigen lijf dit oplossen en helaas moeten ze het dan even een paar dagen zonder mij doen....jammer dan :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:07

Ik werk in een verpleeghuis, maar niet met de clienten maar op kantoor. Ik kan me laten enten maar ga het niet doen.
Een inenting van welke aard dan ook vind ik een behoorlijke ingreep in je immuunsysteem. Dat moet je niet klakkeloos doen, maar de risico's goed tegen elkaar afwegen.
Voor bijv. Hepatitis-B vind ik dat dan een heel ander verhaal dan een influenza.
bovendien is het argument niet om grote risico's voor de medewerker zélf te beperken, maar om ziekteverzuim te voorkomen. En dat vind ik geen argument voor inenten.

En de cliënt? Die kan ik nog steeds besmetten, ondanks dat ik zelf niet ziek wordt. Bovendien wordt de cliënt ook ingeënt (als hij dat wil).

En ja, er gaan altijd mensen dood aan de griep, zeker chronisch zieke hoogbejaarden. Maar - en ik weet dat dit heel cru klinkt maar het is de realiteit - voor hen zal het afscheid toch wel binnen afzienbare tijd komen. En noemen ze in dit verband een longontsteking niet weleens de 'old mans friend'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:24

Beantsje wat een onzin, ik heb astma en behoor ook tot de 'chronisch zieken' maar was niet van plan daar binnenkort aan dood te gaan hoor. De opmerking over de longontsteking :r

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:36

Weet je wat ik nu zo gek vind, de mensen worden helemaal hysterisch over het vaccineren. Er overlijden ook mensen/kinderen aan de 'gewone' vaccins, maar dat is niet iedere ouder of mens bekend, dat heb ik allang gemerkt.
Dan het gezwets over die chips en dergelijke. Wat een schapen zijn de mensen toch allemaal.
Denk er goed over na, dat het een moeilijke keuze is, vind ik ook, maar we moeten niet hysterisch gaan worden en elkaar gek gaan lopen maken...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:38

Mindim schreef:
Beantsje wat een onzin, ik heb astma en behoor ook tot de 'chronisch zieken' maar was niet van plan daar binnenkort aan dood te gaan hoor. De opmerking over de longontsteking :r

Volgens mij lees jij het niet goed...
En wat is er mis met deze opmerking, snap ik ook niet helemaal.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:53

MamboBeach schreef:
Weet je wat ik nu zo gek vind, de mensen worden helemaal hysterisch over het vaccineren. Er overlijden ook mensen/kinderen aan de 'gewone' vaccins, maar dat is niet iedere ouder of mens bekend, dat heb ik allang gemerkt.
Dan het gezwets over die chips en dergelijke. Wat een schapen zijn de mensen toch allemaal.
Denk er goed over na, dat het een moeilijke keuze is, vind ik ook, maar we moeten niet hysterisch gaan worden en elkaar gek gaan lopen maken...

Ik ben niet hysterisch over vaccineren, maar ik wil gewoon geen vaccin dat in no-time in elkaar is gegooid en nauwelijks getest!
Tja het wordt nu op duizenden 'proefkonijnen' uitgeprobeerd, dus veel onderzoeksdata zijn straks (en de komende jaren) beschikbaar
Heb je je verdiept in de gebruikte conserveringsmiddelen??
Die worden al een aantal jaar niet meer toegepast in de 'gewone' vaccins, maar nu ineens vindt de overheid dat het wel vertrouwd is.
Het draait alleen om geld :$ het is vooral van belang dat personeel in de zorg op de been blijft gedurende de epidemie, wat daarna gebeurd ach dat zien we wel....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:58

MamboBeach schreef:
Mindim schreef:

Volgens mij lees jij het niet goed...
En wat is er mis met deze opmerking, snap ik ook niet helemaal.

Er stond en tussen chronisch zieke en hoogbejaarden, anders was ik er niet zo over gestruikeld, maar dat wordt toch een welles nietes verhaal, dus laat maar zitten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-11-09 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:59

Dat het om geld draait geloof ik gewoon niet. En dat ze het een aantal jaren niet meer gebruiken, misschien is er wel een betere stof maar is die wat duurder. Ik weet het ook niet maar ik geloof niet dat de overheid ons 'plat' wil hebben. Wel denken de mensen en zo ook hier op Bokt dat ze allemaal een opleiding vaccins 'ontleden' hebben gedaan.
Nogmaals, aan de normale vaccinatie zitten ook risico's.
Mijn dieren worden dan ook niet geent.
Maargoed, dat is weer een ander verhaal. :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 00:00

Mindim, volgens mij staat er wat anders... Maar mensen met bijvoorbeeld COPD hebben ook meer risico. Is gewoon de waarheid, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 00:03

Jep, mijn zus is zwaar longpatient, 42 jaar en heel vitaal en kijkt nog lang de dood niet in de ogen. Maar de mexicaanse griep kan haar nekken. Daarom vallen dergelijke zaken bij mij niet goed. Het is vaak makkelijk praten, totdat het dichtbij komt.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 00:06

Ik werk ook in de zorg. Ik twijfel ook nog, al denk ik dat ik het uiteindelijk niet doe. Tenzij er steeds meer sterfgevallen komen onder mijn leeftijdsgroep. De reden dat ik het wel zou nemen is dat het puur voor mijzelf (noem het egoistisch) minder kans op de mex griep zou geven. De reden om het niet te doen is dat je van alle kanten hoort dat er bijwerkingen zijn die nog niet bekend zijn etc. Ik ben al af en toe aan het zoeken op een wetenschappelijk artikel hierover op Pubmed e.d., maar nog niet lang genoeg gezocht want nog niks interessants hierover gevonden.

Ook heb ik nog nooit van mijn leven griep gehad (klopt nu af) en ik hoor steeds dat mensen na griepprikken opeens een griepje krijgen.
Verder heeft de helft van mijn patienten de gewone griepprik geweigerd en ik vermoed dat ze dit ook bij de mex griepprik gaan doen.
Overigens is de griepprik op mijn afd niet verplicht gesteld en zijn er zelfs geen vaccinaties besteld... Ons team moet het met de reserve prikken doen...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 00:09

Mindim schreef:
Jep, mijn zus is zwaar longpatient, 42 jaar en heel vitaal en kijkt nog lang de dood niet in de ogen. Maar de mexicaanse griep kan haar nekken. Daarom vallen dergelijke zaken bij mij niet goed. Het is vaak makkelijk praten, totdat het dichtbij komt.

Het is natuurlijk ook vervelend! Mijn moeder heeft COPD en is daarom ook een risicopatient.
Makkelijk praten is het niet natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 00:12

MamboBeach schreef:
Mindim schreef:

Het is natuurlijk ook vervelend! Mijn moeder heeft COPD en is daarom ook een risicopatient.
Makkelijk praten is het niet natuurlijk.

Voor sommigen wel hoor :) Helaas. Ivm vergrijzing zou het economisch zelfs goed zijn als er wat mensen dood gaan, werd ook al genoemd ;(
Hier zijn astronautenvoeding, spiriva, prednisolonkuren, het niet meer vergoeden van fluimicil, seretide en de rest nog niet genoemd aan de orde van de dag.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:25

Als het een naaste betreft is dat natuurlijk heel veel vervelend. Maar om mensen te verplichten zich te laten vaccineren gaat ook heel ver. Gelukkig kunnen ze dit ook niet gaan verplichten en dat is maar goed ook!

Hoe kom je erbij dat Seretide niet vergoed wordt? Tot 155 euro moet iedereen zelf betalen, maar daarna krijg je een middel als Seretide gewoon vergoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:45

Seretide wel, fluimicil gaat er uit per 1 januari en ze gaan het nu ook over spiriva hebben. Het staat er wat raar, maar ik bedoelde idd niet de seretide. Die krijg je vergoed na 150 euro.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:54

bij ons zijn de griepprikken gegeven en de mexicaanse volgen aankomende week als eerst voor het personeel.
Bij ons weigert dus echt bijna heel het team, behalve de mensen die al gezondheidsproblemen hebben.
Er is gevraagd of ze het gaan verplichten, en nee dat kunnen ze niet gelukkig.
Ik vind het risico te groot en veel te weinig voorlichting.
Zo'n middel is zo snel in elkaar gezet dat ik het simpelweg niet vertrouw.
Ik heb bij onze clienten gepijld en gelukkig hebben zij er het begrip voor dat wij weigeren.
Zo ook veel clienten die weigeren.
Nu werk ik in de leeftijdscatogerie van 20 tot 70, ik weet niet wat ik zou doen als ik met kleine kinderen zou werken die ernstig ziek zijn. Vind het dan toch weer anders .