Genocide bij dove mensen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Butterfly

Re: Genocide bij dove mensen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:35

Ik heb zo'n idee dat dit een discussiepunt gaat blijven :) het ene deel van de mensen vindt dat doven helemaal niet gehandicapt zijn maar alleen een (kleine) beperking hebben.
Het andere deel vindt van wel...
Net als dovencultuur, de één vindt het goed en de ander weer niet.
Persoonlijk vind ik een dovencultuur goed, niet om als dove alleen in dat wereldje te zitten. Maar het is voor doven ook wel eens fijn om geen moeite te doen om gesprekken te volgen.
De gemiddelde dove medemens heeft toch meer moeite met dingen volgen dan een horende.

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:10

een kleine beperking lijkt mij gewoon een handicap, klinkt voor mij net zo als een kleine pony een paard noemen. het is een pony maar toch eigenlijk ook wel een paard als verzamelnaam.

mensen nemen het woord handicap zo zwaar, alsof ze het willen ontkennen ofzo iets. (niet dat ik nu suggereer dat iemand iets ontkent maar dat gevoel krijg ik er dan een beetje bij)

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:17

Om antwoord te geven op je vraag: nee, het is voor mij geen optie om daarom een IVF kind niet terug te laten plaatsen, en zeker niet om abortus te laten plegen. De stellingname die je er zelf achter stelt, is veel groter. Jullie bezitten en vormen een cultuur - en worden door wetenschap en meerderheidsdenken daarin belemmerd. Ik had niet ingeschat dat dit binnen de cultuur zelf gezien zou worden als "genocide" - en vind het daarom een heel verrijkend onderwerp. :)

Ik vind dat laatste wel een moeilijk onderwerp. Juist doordat jullie een eigen cultuur vormen, vormen jullie een minderheidsgroep. Daarmee heb je evenveel recht op een vrij leven zonder beperkende mogelijkheden als andere culturen. We zouden het allemaal vast bijzonder onmenselijk vinden als we negroïde kinderen zouden aborteren, alleen omdat ze "zwart" zijn. Tot zover, alle begrip. :)

Maar, om hetzelfde voorbeeld te nemen: een donker kind met minder intelligentie dan gemiddeld, ervaart slechts de beperking in intelligentie. Voor een doof kind met minder intelligentie lijkt het mij toe, dat er veel meer beperkingen zijn. Daar wil ik wel graag bij opmerken dat ik alleen ervaring heb met een geadopteerd doof kind, en de factor adoptie is natuurlijk een bijzondere bijkomstigheid. Ik kan dus niet zien wat minder intelligentie - en daaruit voortvloeiend minder aanpassend vermogen, doet met het functioneren in de maatschappij. Ik durf ook niet te zeggen of zwakbegaafdheid veel voorkomt onder doven, dus ik weet niet of dit een relevant punt is. Maar laat ik het simpel stellen: ik heb ervaring met een zwakbegaafd familielid - dat is een leven lang een grote zorg, ook al is hij nog zo zelfstandig. Als hij daarbij een "extra beperking" had gehad, was de zorg des te groter geweest, omdat zijn zelfstandigheid daarin belemmerd zou zijn geweest. Overigens, waar ik bijvoorbeeld op doel, is het vermogen om gebarentaal aan te leren of contact met anderen te maken. De persoon in kwestie heeft moeite met spreken, het heeft heel veel energie gekost om hem te leren communiceren - en dan nog blijft dat beperkt. Als dat in geval van een dove voorkomt, lijkt me dat heel moeilijk.

Wat ik daar graag aan toe wil voegen: doof, of anderzins gehandicapt, maakt in geen geval minder waardevol. Hoe dan ook niet. En ik kan me voorstellen dat binnen een minderheidsgroep met een geheel eigen cultuur, selectie ook een relatie heeft met "waardering".

Overigens wil ik nog wel opmerken dat het in Nederland nog niet mogelijk is om IVF-selectie te doen op "afwijkingen" als doofheid. Alleen ongeneeslijke, overdraagbare ziekten met aantoonbaar lijden komen hiervoor in aanmerking. Het gaat dan om aandoeningen als Huntington, Duchenne, etc. Selectie bij bijv. bewezen dragerschap van borstkankergenen is niet toegestaan.
Liedje89: je kunt voor of tegen de keus van die selectie zijn, maar afschuiven op het "mannelijk geslacht" van de beslissers is niet helemaal reëel. Er is ook nog een ethische kant aan selectie.. :)

Tot slot: tof, dat je zo je eigen cultuur laat zien en stof tot nadenken geeft. Verrijkend :)

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:21

mag ik even lachen
er staat nu reclame over batterijen voor hoortoestellen onder de pagina

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:26

mijn neefje (nu inmiddels 10) heeft ook een CI aan 1 oor.
En ik ben van mening dat het wel een handicap is wanneer je doof bent. Het leven bestaat uit communiceren met de medemens in dit geval ook de horende mens en das toch best wel lastig. In lawaaierige ruimtes heeft mn neefje moeite om goed te horen !!! en zie em altijd naar de lippen van mensen kijken maw hij moet dus liplezen anders verstaat hij ze niet goed.
Ik vind het vreselijk voor hem. Hij is dol op zwemmen maar ja, zwemmen met CI gaat niet.... dus ja dan weer over op de gebaren. Gelukkig bestaan er CI's en het zal allemaal mss nog wel veel beter worden, de techniek. Maar het blijft een groot verdriet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:42

een beperking is niet altijd een handicap :) ik vind het altijd knap hoe dove of slechthorende mensen toch goed mee kunnen draaien in deze maatschappij. Zij moeten er meer voor doen soms, en worden vreemd aangekeken enzo, maar toch vind ik dat ze respect verdienen, ze weten namelijk wel hun weg te vinden in deze maatschappij! :D

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:52

Ja zeker mijn respect voor slechthorenden en doven. Mensen met een verlamming/ spierziekte oid, kunnen zich ook goed aanpassen. Kijk alleen naar de paralympics.
Maar om het nou volkeren moord te noemen vind ik erg overdreven.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:20

Nou als ik een kindje zou hebben dat doof of blind geboren zou worden zou ik het niet laten aborteren maar als het een zware handicap heeft waardoor hij/zij voor de rest van zijn/haar leven zou afhangen van anderen om te kunnen overleven dan zou ik het wel laten aborteren. Uiteindelijk sterf ik voor mijn kind (normaal gezien toch) en ik zou nooit gerust kunnen sterven als ik niet weet dat mijn kind voor zich zelf kan zorgen en dus anderen niet nodig heeft.
Dit is mijn mening ik heb geen probleem als iemand anders er anders over denkt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:32

volkerenmoord,nou dat vind ik een zeer vergezochte en eigenlijk beledigende vergelijking voor de volkeren die echt uitgemoord zijn.

als ik van tevoren zou weten dat mijn kindje doof zou zijn,zou ik het denk ik niet aborteren,omdat een doof persoon als die zo geboren wordt,ook niet weet wat ie mist denk ik.
ik zou er alles aan doen om mijn kind zo goed mogelijk 'klaar' te stomen voor de maatschappij,en ik zou zelf ook gebarentaal leren,en ervoor willen zorgen dat mijn dove kindje ook horende vriendjes zou krijgen. gewoon voor zover dat lukt normaal meedraaien in de maatschappij.

maarja ik vind doofheid iets waarmee je wel kan leren leven(zeker als je het vanaf je geboorte al hebt)maar een ander vind het onacceptabel,dus snap ik ergens ook als je dat een kind niet aan wil doen.

als een kind een ernstige handicap zou hebben en niet voor zichzelf zou kunnen zorgen,zou ik het wel doen.

maar imo is doofheid iets waarmee je denk ik wel goed kan leven.

het lijkt me wel veel erger als je later doof word.